Dekselse Kof

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
robstuart
Contacteer:

Dekselse Kof

Bericht door robstuart » 05 okt 2018, 13:08

De Lenz Kof (bestel nr: 40150-01) heeft een vervelende eigenschap.
Wanneer ik het geluid zachter zet met CV 902 == 55 dan is het rijgeluid perfect. Echter het rem geluid blijft verschrikkelijk hard staan.
Ik heb de handleiding van de Kof en de decoder handleiding van de Kof erbij gepakt maar zie dat alleen functie toetsen op de verschillende geluidsfuncties kunnen worden geprogrammeerd maar niet de individuelen geluiden in volume kan worden geregeld.
Hoe kan ik het rem geluid naar een aanvaard niveau brengen?

Heeft iemand ervaring hiermee of een tip?
:-)) :-)) :-)) :-)) :-)) :-)) :-))

robstuart
Contacteer:

Re: Dekselse Kof

Bericht door robstuart » 11 okt 2018, 11:53

Door het uitblijven van een reactie op dit draadje heb ik de firma Lenz in Duitsland aangeschreven.
Lenz reageerde als volgt:

vielen Dank für Ihre E-Mail.
Diesen Sound kann man leider nicht verringern.

Mit freundlichen Grüssen

Helaas dus; het is niet mogelijk om het remgeluid in volume te beperken. Dit geldt overigens ook voor de horn.
Alleen het dieselmotorgeluid kan men in volume naar beneden bijstellen.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 11 okt 2018, 21:00

Wat raar, zeg.

Je zou toch denken dat je alle variabelen kunt aanpassen. Waarmee stel jij de waarden van de CVs in? Via de Lenz-centrale en -regelaar?
Misschien kun je dieper in de instellingen doordringen als je de decoder via je computer programmeert. Daar bestaat software voor, al moet ik zeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb.

Zoals dit:
http://www.sprog-dcc.co.uk/index.shtml

Of dit:
http://www.esu.eu/en/products/lokprogrammer/

[roept in de richting van de andere forumleden] Komt er niemand op het spoornulweekeinde die Rob hiermee kan helpen?

robstuart
Contacteer:

Bericht door robstuart » 15 okt 2018, 11:27

Dag Rob,

Het is inderdaad raar dat Lenz zelf dit niet kan of wil aangeven.

Ik heb inmiddels verder gezocht en begrepen dat Lenz in de Kof gebruik maakt van een sound module van de firma Dietz.
Wellicht kan ik op de Dietz website achterhalen of er CV's zijn waarmee we het remgeluid kunnen aanpassen.

Het is lastig dat bij Lenz de geluidmodule ondersteuning zo beperkt is. Zowel in hun handleiding als in de decoder zelf.
Bij Dapol en voorheen Lionheart is het veel meer open. Men maakt gebruikt van Zimo decoders waarvan alles naar wens instelbaar is en met uitstekende Zimo documentatie en een helpdesk.

Een puntje van noodzakelijke verbetering voor Lenz zullen we maar zeggen.

Plaats reactie