Lenz handregelaar zelf draadloos maken?

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
ArnoldS

Lenz handregelaar zelf draadloos maken?

Bericht door ArnoldS » 28 mei 2018, 19:04

Haha slimmeriken,

Voordat iemand met het voorstel komt om simpelweg de aansluitkabel van de handregelaar af te knippen, dan doet ie ‘t natuurlijk niet meer. :mrgreen:

Sinds vorig jaar kondigde Lenz een kastje aan om elke handregelaar van Lenz uit te kunnen rusten met een zender/ontvanger op het XpressNet. Helaas word je met dat soort aankondigingen eerst gek gemaakt en duurt het vaak nog een hele tijd voordat een dergelijk gadget in de winkel te koop is.

Als je dit nader analyseert dan kan het niet al te ingewikkeld zijn: Een zender/ontvanger aangesloten op de digitale centrale, de andere zender/ontvanger aangesloten op de handregelaar. De handregelaar en de daarop aangesloten zender/ontvanger hebben natuurlijk spanning nodig dus een batterij-pack is ook noodzakelijk. Gelukkig is algemeen bekend dat Lenz XpressNet gebruik maakt van een in de industrie gangbaar bus-protocol genaamd RS485. Dat wetende, ben ik op het internet gaan zoeken naar draadloze RS485-systemen en die bestaan…

Zo vond ik in de webshop van Video Frank uit Lisse een simpele draadloze RS485-oplossing hier.

Afbeelding
Zou dit RS485 zender/ontvager-systeem ook geschikt zijn om handregelaars van Lenz draadloos van XpressNet te voorzien?

Deze zender/ontvanger is bedoeld om camarabeelden van beveiligingscamera’s draadloos via de RS485 bus over te seinen. Het maakt echter in principe niet uit wat je over de bus verzendt, camerabeelden of digitale modeltrein-commando’s zolang je maar 'spreekt' met het protocol van de RS485 bus.
Dit systeem werkt op 5 Volt gelijkspanning. Dat betekent dat je aan de kant van de digitale centrale de gegeven voeding van 12V= zal moeten worden omgezet naar 5V= en aan de kant van de handregelaar zal de batterijpack 12V= moeten produceren voor de handregelaar en een aftakking moeten hebben van 5V= voor de aangesloten zender/ontvanger. Verder moet je via het RS485-protocol het een en ander op elkaar afstemmen voordat het allemaal werkt natuurlijk. Er zit gelukkig een handleiding bij...

Het is een gedachtespinsel dat ik hier graag even wil voorleggen aan de techneuten onder ons. In praktijk denk ik dat de kabels aan de handregelaars van Lenz lang genoeg zijn, zeker als je gebruik maakt van meerdere DIN-plug contactpunten LA152 zoals Lenz die verkoopt.

Vriendelijke groeten,

Arnold

Michiel

Re: Lenz handregelaar zelf draadloos maken?

Bericht door Michiel » 28 mei 2018, 20:36

ArnoldS schreef: Deze zender/ontvanger is bedoeld om camarabeelden van beveiligingscamera’s draadloos via de RS485 bus over te seinen.
Nee, de zender is bedoeld om PTZ-signalen over te sturen, géén camerabeelden want die vereisen een hogere bandbreedte. Dan kom je ook gelijk op het punt dat die zender aangeeft 9600 baud te zijn en volgens de XPRESSNET specificate:
XpressNet is based on the EIA RS-485-Standard at the link layer using half duplex with differential signal
transmission. The specific characteristics are:
1 start element (0), 9 data bits, 1 stop bit (1), no parity bit
Baudrate: 62.5 kilobits per second
en dan gaat het dus niet werken. In de handleiding staat wel een instructie dat je hem aan kunt passen maar "Als u nog vragen heeft, dan is er maar 1 advies - niet kopen!!"

maar in theorie zou het dus gewoon moeten werken, zolang je er ook maar op let dat de spanningen op de RS485 bus overeen komen. En voor 89 euro heb je tegenwoordig een wi-fi multimaus :)

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 29 mei 2018, 12:51

Dankjewel Michael,

Dat was nu net de expertise waar ik naar op zoek was... Tja, in theorie zou 't moeten kunnen, maar ik voel 'm al aankomen; dat wordt een hoop gehannes achter de pc om de boel aan de praat te krijgen, met name als je er op hoger niveau, zoals ik, de ballen verstand van hebt.
Dus zijn er inderdaad simpelere oplossingen :mrgreen: .
Of je wacht, en wacht, en wacht nog eens een keer, totdat Lenz eindelijk met z'n spulletje komt... %-|

Vriendelijke groeten,

Arnold

Ruud B.

Bericht door Ruud B. » 29 mei 2018, 13:50

Echt een misser van jewelste dat de uitvinder van DCC nog steeds geen draadloze handregelaar heeft.....maar inderdaad, er zijn genoeg alternatieven....

PauldG

Bericht door PauldG » 30 mei 2018, 10:58

Wanneer je in China gaat shoppen moet het goedkoper kunnen hoor. Snelle blik bij Ali Express en ik zie een vergelijkbaar setje, maar dan als kale print met antenne voor USD 148 voor tien stuks. Dat zijn dus vijf setjes voor iets minder dan dertig euro per stuk, de rest kan je na het experimenteerwerk weer doorverkopen.

En over de benodigde technische kennis: in mijn beperkte beleving zijn deze zender en ontvanger een volwaardig alternatief voor een stuk draad. Wanneer het net zo goed werkt als een stuk draad is het plug and play.

Die 12 volts voedingslijn kan je splitsen. Wanneer je dan aan een vertakking een 7805 spanningsregulator op een klein koelplaatje er tussen soldeert ben je er al.

Volgende kwestie!

Paul

Michiel

Bericht door Michiel » 30 mei 2018, 11:58

Die Lenz handregelaar werkt intern ook gewoon met 5V :)

PauldG

Bericht door PauldG » 30 mei 2018, 13:43

Weer een probleem minder. Tenminste voor wie in het apparaat zelf wil gaan solderen ;-)

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 30 mei 2018, 22:31

Michiel schreef:Die Lenz handregelaar werkt intern ook gewoon met 5V :)
Hoi Michael,

Dat vermoeden had ik al, maar moet je dan de regelaar open maken om een by-pass te maken langs de 12V voeding of zou 5V gewoon op de voedingslijn voldoende zijn? Tja, ik ben toch wel nieuwsgierig of dit 'proefballonnetje' levensvatbaar zou kunnen zijn... :mrgreen:

Vriendelijke groet,

Arnold

Michiel

Bericht door Michiel » 31 mei 2018, 19:35

Nee, dan moet je hem openmaken en een bypass doen. Zo'n spanningsregelaar werkt altijd met een spanningsverschil, 5V in en 5V uit gaat niet werken.

Plaats reactie