Iets anderz doen

Hier kun je gezellig praten over randverschijnselen van onze nulspoorhobby. Vertel waar je mee bezig bent. (Het beledigen van personen en het beschadigen van commerciële reputaties is verboden. En wordt bestraft.)
Plaats reactie
RobK
Site Admin
Contacteer:

Iets anderz doen

Bericht door RobK » 07 nov 2018, 22:22

Het is geen nul, maar wel een vorm van modelspoor. Op de computer (nee toch hè? Jawel, ik beken). Ik heb me laten verleiden om eens een stukje virtuele spoorlijn te bouwen met Trainz. Je kunt een heel landschap scheppen met vloeiende sporen. De treinen zien er herkenbaar uit en bewegen zich tamelijk realistisch. En wat ik erg leuk vind: je kan ook "in de cabine zitten" en door je zelfgecreëerde landschap rijden.

Wat ik, na het leggen van duizenden individuele klinkertjes en het besteden van vele uren aan de bouw van een paar wissels in schaal 0, erg lekker vind, is de eindeloze beschikbaarheid van onderdelen, aankleding en materieel in zo'n virtueel modelbouwprogramma. Boompje planten? Kies maar. Brug? Welke wou je hebben? Alsof je in een gigantische modelbouwwinkel loopt, met een nimmer oprakende creditkaart op zak.

Zoals ieder programma dat je nog niet kent, is Trainz vooral een bron van frustraties in het begin. Maar langzaam leer je de weg. En wat bouw ik dan? Als eerste ben ik aan een soort Eiland Waan begonnen. En daarnaast maak ik ook nog een ander lijntje. Dat zie je hier op twee screenshots.

Een railbus verlaat het emplacement om te beginnen aan een inspectierit.

Afbeelding
Trainz screenshots by Rob Kievit, on Flickr

En aan het voorlopige einde van de lijn zie je als railbusmachinist dit. Op de groene spoordijk ben je gestopt voor een smalle overweg en verderop ligt een brug:

Afbeelding
Trainz screenshots by Rob Kievit, on Flickr

Leuk als afwisseling. Maar vreest niet, ik heb het driedimensionaal modelbouwen "in het echte tastbare leven" niet opgegeven, hoor!

Theovw

Re: Iets anderz doen

Bericht door Theovw » 07 nov 2018, 23:41

Hallo Rob,

Snap je nu waarom de jeugd niet meer met echte modeltreinen willen spelen? 😉

Mvg Theo

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 08 nov 2018, 00:10

Ja, ik begin het een beetje te snappen, Theo.

Eigenlijk speelt de jeugd zo ook met modeltreinen. Alleen kun je die niet meer met je handen beetpakken. Die treinen van ons gelukkig wel!

Trouwens, ik heb inmiddels ook bewegend beeld:

FrankJ

Bericht door FrankJ » 08 nov 2018, 08:14

Leuk Rob! Volgens mij ben je begonnen met de planning voor onze volgende module bijeenkomst!
Groeten, Frank
Groet, Frank

Modules Bouwhuistunneltje Enschede, NS mechanische beveiliging

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 12 nov 2018, 22:56

Je mag nooit meer raden, Frank. Ja, ik vind het rijden op onze baan zo leuk dat ik het vaker wil doen dan eens per jaar.

Inmiddels heb ik alweer geknutseld aan het volgende deel van de lijn. Uiteraard is de aankleding nog lang niet compleet, en het traject ook niet. Maar er kan gereden worden. Ik moet bekennen dat ik al lekker aan het rangeren ben geweest...

Hier zijn de beelden. Wie iets herkent en denkt dat het anders moet: roept u maar!

Plaats reactie