Spoor 0 NS door drie kamers

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
mjs

Re: Spoor 0 NS door drie kamers

Berichtdoor mjs » 14 nov 2011, 14:23

Inderdaad :mrgreen: Zo is hij ook in het echt thuisgebracht!
Vriendelijke groeten,
Mark

-----------------
Decennium-project: 50'er jaren Nederlandse baan door 3 kamers *** Het plan: een 2411, een DE1, en een oude 8800 als rangeerlocje

FritsT
Contacteer:

Berichtdoor FritsT » 14 nov 2011, 14:59

Ik heb hem in 5 stukken van 80 cm laten zagen

ikke niet snappe.
1. waarom nu ineens zo kort ?
2. waarom dan de vraag over het vervoer ?

Met die korte stukjes krijg je de uiteinden niet in dezelfde kromming als het midden. Of denk je op deze manier een overgangsboog te maken? Die gaan "rechter" uit. Hetzelfde euvel als met walsen van ronde vlakken.
Op de fiets met dat ding ! ........en natuurlijk een plaatje als bewijs.
Afbeelding
Frits Thies

FrankJ

Berichtdoor FrankJ » 14 nov 2011, 15:38

Precies Frits, het werkt alleen maar met een lange buis van 4 meter!
Groeten, Frank
Groet, Frank

Modules Bouwhuistunneltje Enschede, NS mechanische beveiliging

mjs

Berichtdoor mjs » 14 nov 2011, 16:13

mjs schreef:Inderdaad :mrgreen: Zo is hij ook in het echt thuisgebracht!

Hoi,
Misschien had ik niet moeten zeggen dat ik hem in stukjes had laten zagen; dat was maar een (slecht?) grapje, als alternatief #7 van de lijst van vervoersmogelijkheden. Dus, gelukkig, hij is flink gebogen en als 4m lange buis in de auto gepropt. Maar nu nog proberen of het werkt. Waarschijnlijk boor ik een paar gaatjes aan beide kanten en tik er dan spijkertjes doorheen in het triplex. Ik moet het triplex nog zagen en op de tafel monteren, dus dat wordt op zijn vroegst het weekend....
UPDATE Frits dat plaatje komt zeker, tzt!
Vriendelijke groeten,
Mark

-----------------
Decennium-project: 50'er jaren Nederlandse baan door 3 kamers *** Het plan: een 2411, een DE1, en een oude 8800 als rangeerlocje

FrankJ

Berichtdoor FrankJ » 15 nov 2011, 08:20

Nou Mark, daar zijn we dan mooi ingetrapt! Ondertussen heb ik twee plaatjes opgezocht van het uittekenen van de boog en overgangsbogen op mijn modules.
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je waarschijnlijk wel ziet had ik de bogen eerst met een aantal punten uitgezet op de ondergrond en op papier getekend, het papier op de ondergrond geplakt en vervolgens de buis m.b.v. klemmen aangebracht. Daarbij zitten de schroeven op de hartlijn van het spoor en ligt de buis er naast. Daarna kan de hartlijn eenvoudig getekend worden.
Groeten,
Frank
Groet, Frank

Modules Bouwhuistunneltje Enschede, NS mechanische beveiliging

mjs

Berichtdoor mjs » 15 nov 2011, 09:45

Hoi Frank,

Heel mooi!! icon_cool

Ik denk dat ik nog wel wat klemmen heb liggen, klemmetjes is zeker minder geklooi dan gaten boren en spijkertjes hameren, en het glijdende potlood-geleidertje is briljant! Plaatjes volgen nog, eerst nog wat figuurzagen in het triplex...

Groeten,

Mark
Vriendelijke groeten,
Mark

-----------------

mjs

Berichtdoor mjs » 15 nov 2011, 19:36

Voor de leuk, even de volledig verzonnen historie van deze baan.
Het kopstationnetje is in eerste instantie begin 19e eeuw aangelegd als twee perronsporen, een goederen los spoor en een uithaalspoor, waardoor de onderhoudsplaats beschikbaar werd. Rond 1880 is het industriespoor erbij gekomen, en weer later (einde 19e eeuw) sporen voor de locloods. Toen een aansluiting met het Duitse net in de jaren ‘20 gerealiseerd werd, waren twee perronsporen nog wel voldoende, maar een passeerspoor annex opstelspoor werd wel aangelegd. Vanwege de bocht in de perronsporen is hier met meegebogen wissels gewerkt.
Er is dus een aansluiting met Duitsland, die zich buiten het zicht (van kamer 1) bevindt. In kamer 2 passeert de Duitse aansluiting op korte afstand een simpele halte van de Nederlandse hoofdlijn, de aansluiting vindt dus plaats tussen kopstation en halte, in de richting van het kopstation. De “Duitse” lijn eindigt straks in een simpele fiddle-yard. De Nederlandse lijn gaat door naar kamer 3.
In kamer 3 wordt t.z.t. een simpel eindstation gebouwd: twee perronsporen en een opstelspoor voor een locomotief die eventueel een binnen gekomen trein weer terug kan brengen.
Een optimistische schatting is dat dit alles rond 2030 gerealiseerd is... En rond 2013 hoop ik namen bedacht te hebben. icon_redface
Vriendelijke groeten,
Mark

-----------------

FritsT
Contacteer:

Berichtdoor FritsT » 15 nov 2011, 20:00

Dus toch.... Spoor 0 NS in één kamer.
Afbeelding

Frits Thies

mjs

Berichtdoor mjs » 15 nov 2011, 20:05

FritsT schreef:Spoor 0 NS in één kamer.

Huh? Nou snap ik het niet. Ik begin gewoon in kamer 1, en als dat lekker loopt dan ga ik naar kamer 2, en dan naar 3. De NS lijn loopt in alle drie de kamers dus dat zal het niet zijn :-)
Dus ja, nu in één kamer. Maar in 2030 (of iets eerder) in drie kamers!
Vriendelijke groeten,
Mark

-----------------

KarelB

Berichtdoor KarelB » 16 nov 2011, 09:46

Wel, het lijkt met horten en stoten te zullen gaan. Suggestie: een spoorverbinding tussen de plaatsen Horten en Stoten?
En de Duitse lijn takt aan bij Horten-Aansluiting? En die komt uit het Duitse Haperingen?

Succes, Karel.
Äddi, KarelB.

mjs

Berichtdoor mjs » 17 nov 2011, 22:10

KarelB schreef:het lijkt met horten en stoten te zullen gaan

Ach, het is een beetje druk met werk. Soms komt het er even niet van. Het spoor is erg leuk om eens iets totaal anders te doen. Modelbouw als meditatie??
Interessante suggestie van de namen :-)
Vriendelijke groeten,
Mark

-----------------

RenéS

Berichtdoor RenéS » 10 mei 2018, 17:52

Ben wel benieuwd,
Is er in kamer 1 al iets gereed?
Ben ook een baanplan aan het bedenken voor een ruimte van 6x4,5.

Groeten,

René

mjs

Berichtdoor mjs » 10 mei 2018, 21:29

Haha dit plan gaat 2030 niet halen. En ook die ene kamer is er niet meer; ben inmiddels verhuisd. Ik heb momenteel wat leuke modellen maar geen baan of modules. Jammer :-(
Vriendelijke groeten,
Mark

-----------------

RenéS

Berichtdoor RenéS » 10 mei 2018, 21:43

Ah, dat is jammer Mark.
Misschien is het nieuwe initiatief voor Spoor 1-0 zuid ook iets voor je?
Het is een nieuw initiatief om in Z-Holland iets met een nieuwe modulen-club/baan iets te gaan doen.
Staat ook ergens in dit forum.

Die modellen inje voetnoot zijn idd. Erg mooi!
Daar ben ik ook erg van gecharmeerd!
Heb zelf net een SS800 (hartje) aangeschaft en denk over een ander stomertje,
Maar zo'n stoere diesel heeft ook wel wat.

Vriendelijke groet,
René

Terug naar “Het spoormeubel: boven- en onderkant van de modelbaan”