Frans diorama

Technieken: het bouwen van sporen, wissels e.d.; aankleding van de modelbaan. Gereedschap, tips, vragen, suggesties.
Wim Corduwener

Re: Frans diorama

Bericht door Wim Corduwener » 09 aug 2018, 17:49

Kleine update
Ik ben nog even bezig geweest met de kademuur en wat daar zoal bij moet komen.

Afbeelding
Zo vond ik nog een verschrikkelijk lelijk bootje, maar de romp was wel bruikbaar. Dus heb ik alle rommel eraf getrokken en er een waterlijnmodel van gezaagd.

Afbeelding
En dan is dit wat er ongeveer van overblijft.

Afbeelding
Met een houten dek en een wat verhoogd boeisel is er in elk geval een begin gemaakt met een vissersbootje. Er komt een mast op van het merk Van Eyck (Action) en natuurlijk nog verstagingen, bolders, kikkers en een stuurhut.

Afbeelding
En ik kan gelijk zien of de verhoudingen een beetje kloppen.

Afbeelding
Ik heb een knik gemaakt in het dukdalven-spul, zodat het mooi meeloopt met de curve van de kademuur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

Bericht door Wim Corduwener » 16 aug 2018, 17:12

Ik ga nog even verder met m’n bootje:

Afbeelding
Inmiddels heb ik een mast gemaakt van messing. Voordeel van deze mast is dat-hol is en misschien is dat wel makkelijker om mijn toplicht te bevestigen.

Afbeelding
Ook de stuurhut staat (nog los) op z'n plek en heb ik het achterdek wat verhoogd.

Afbeelding
Al met al is de boot een aardig stuk hoger geworden.

Afbeelding
Er moet natuurlijk nog een ladder komen om van de boot naar de wal te kunnen.

Afbeelding
Ik ben bang dat er nog wel een interieur in de stuurhut moet komen. ::)
Enfin, tips zijn welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 17 aug 2018, 16:33

Wim, gevoelsmatig denk ik dat je boot te hoog is. Het deel tussen kiel en reling is te hoog dat zou de boot erg onstabiel maken, tenzij het gehele houten onderdeel onder de waterlijn komt.

Groet, Gert-Jan

Wim Corduwener

Bericht door Wim Corduwener » 18 aug 2018, 09:42

Dag Gert-Jan.
Hij is of lijkt ook te hoog, maar veel eerder is-ie naar verhouding te smal. Misschien komt dat ook wel omdat het eb is en de waterstand wat laag is of omdat de ruimte beperkt is.
Maar misschien ben ik ook wel wat te enthousiast geweest met de opbouw van de boot en moet ik het bovendeks allemaal wat lager houden waardoor het geheel ook wat minder hoog lijkt.
Dank voor je feedback en ik ga erover nadenken.

Wim Corduwener

Bericht door Wim Corduwener » 19 aug 2018, 17:13

Een kleine update
Gert-Jan, naar aanleiding van je opmerking over de diepgang ben ik aan het zagen geslagen en heb ik de diepgang wat aangepast.
Ter vergelijking laat ik nog even de verschillen zien:

Afbeelding
De vorige situatie met een hoge opbouw en let dat ook even op dat halfronde geval voor de mast.

Afbeelding
De vorige situatie met een verlaagde opbouw. Dat halfronde geval voor de mast is verdwenen.

Afbeelding
De nieuwe situatie met een verhoogde opbouw.

Afbeelding
De nieuwe situatie met een verlaagde opbouw.

Afbeelding
De boot ligt nu in elk geval een stuk dieper in het water. Maar dat halfronde geval voor de mast blijf ik wat te groot vinden en daar ga ik dus nog mee aan de slag.
Beter?

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 19 aug 2018, 19:14

Hallo Wim,

Ik zag dat op het forum van de zuiderburen dezelfde feedback was gekomen, ik heb een licht voorkeur voor een verhoogde stuurhut en de ruimtoegang voor de mast zou ik lager maken. Een legitieme oplossing zou om de toegang deels met een luik en deels met een deur uit te voeren. Het trapje begint dan voor de deur, en is afgesloten met een luik. De verlaagde romp is een verbetering (ik hoop niet dat ik te eigenwijs klink). Of en dat ken ik uit eigen ervaring, alleen een luik. De ruimte voorin het schip werd gebruikt voor het opbergen van zeilen, touwen en soms was er nog een slaapplaats.

Groet, Gert-Jan

Wim Corduwener

Bericht door Wim Corduwener » 20 aug 2018, 00:29

Je klinkt in het geheel niet eigenwijs. Je feedback wordt zeer gewaardeerd.
Dat ik dit topic ook bij andere forums heb geplaatst heeft natuurlijk alles te maken met de verschillende suggesties die ik her en der opdoe.
De oplossing met deels deurtjes en bovenop een verschuifbaar luik -zoals je dat ook bij zeilboten vindt- was mijn volgende plan. Die verhoogde stuurhut heeft ook mijn voorkeur.
Enfin, de basis is gelegd en ik kan nu verder met het verder optuigen.
Gert-Jan, bedankt voor je inbreng.

Wim Corduwener

Bericht door Wim Corduwener » 21 aug 2018, 15:13

Kleine update
Tussen de bedrijven door ben ik nog even bezig geweest met de kademuur en het viskottertje.

Afbeelding
Her bootje leek wat hoog in het water te liggen, waardoor de verhoudingen niet helemaal leken te kloppen.

Afbeelding
Nu had ik kunnen verzinnen dat het laagwater was, maar ik heb er toch maar een reep afgezaagd, waardoor ze een wat meer natuurlijke diepgang heeft gekregen. Voor dat halfronde ding voor de mast ga ik nog iets anders verzinnen. Ik vind het een beetje te fors zoals het er nu bijstaat.

Afbeelding
Verder ben ik bezig geweest met de kademuur en heb ik met een spuitbus primer van de Action een eerste laag aangebracht. Dat was niet zo slim, want die primer heeft een deel van de stenen weggevreten. :o

Afbeelding
Bij de brug heb ik er maar meteen een laag donkere wetwash overheen gesmeerd om te zien of het nog te redden is.

Afbeelding
Ik denk dat de schade meevalt.

Afbeelding
Het dukdalfgebeuren heeft ook een eerste laag, net als het water.

Afbeelding
En ik was toch bezig, dus romp maar vast war verf gegeven. het witte deel daar moet nog van alles aan gebeuren dus waar wacht ik nog even mee.

Afbeelding
Dan ga ik me nu verdiepen in boegklampen, kikkers, bolders, katrollen en verstaging.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 21 aug 2018, 17:12

Ik vind die weggevreten stenen wel wat hebben, Wim. Met een wassinkje eroverheen is het gelijk lekker oud en versleten.

Wim Corduwener

Bericht door Wim Corduwener » 26 aug 2018, 12:54

Kleine update
Ik ben even wezen knoeien met weerstandjes op plakstrookjes van led-strip en gekleurde ledjes.

Afbeelding
Dit is de onderkant van het dak van de stuurhut en die stripjes maken dat de navigatielichten op het dak gaan branden. Op deze manier hoef ik niet allerlei weerstanden en een hele zwik draadjes in de stuurhut weg te werken. Ik heb van de gebruikte led-strips een keer een hele vooraad ingekocht bij de Action. Een goedkope en slanke oplossing en veel minder rommel.

Afbeelding
Een smd-ledje heb ik op een strip laten zitten om de stuurhut te verlichten. Het plafond wordt nog afgewerkt met een nieuw plafond, zodat al die dradenrommel uit het zicht is.

Afbeelding
Het dak van de stuurhut.

Afbeelding
De lichtbakken moeten natuurlijk nog worden vastgezet en worden geschilderd.

Afbeelding
En wellicht komt er nog een hekje op het dak met een schijnwerper en een radiopeilantenne.

Afbeelding
Het plafond in de stuurhut zal ook het interieurlicht wat meer dimmen.

Afbeelding
Tussendoor ben ik ook bezig met de masten. De grote mast krijgt bovenin nog een toplicht en op het achterdek een heklicht. De mast die er nu in zit is van messing, maar ik denk dat ik toch een houten mast van de Action ga gebruiken.
Er zit nog wel wat werk in.

Wim Corduwener

Bericht door Wim Corduwener » 10 okt 2018, 13:15

USB-bootje
Het lijkt een beetje rustig, maar tussendoor ben ik zo nu en dan nog wel bezig geweest met dat kottertje. Hier volgt dus een soort van inhaalslag.
Het is een USB-bootje geworden omdat de verlichting brandt via een USB-kabeltje. Leek me wel makkelijk.

Afbeelding
Het interieur van de stuurhut vanuit de binnenkant.

Afbeelding
Vanaf de buitenkant is nog net het kompas te zien voor het stuurwiel. Verlichting doet een boel.

Afbeelding
Ik heb het deel van de stuurhut een stuk naar achteren geplaatst...

Afbeelding
Op die manier kreeg ik wat meer ruimte op het dek.

Afbeelding
Er moest namelijk ook een toegang komen om benedendeks te komen.

Afbeelding
Ook het vooronder is nu bereikbaar via een luik.

Afbeelding
Het achterdek is nu wel een stuk kleiner geworden en dat touw moet nog wat netter worden opgehangen.

Afbeelding
De uitlaat heb ik voor de stuurhut gezet.

Afbeelding
De ketting van het anker moet natuurlijk nog op die lier komen.

Afbeelding
Het anker.

Afbeelding
Toplichten.

Afbeelding
Die schijnwerper verlicht zo’n beetje het hele dek.

Afbeelding
Er moet natuurlijk nog wel een en ander gebeuren aan het schilderwerk en het vistuig.
Maar voorlopig ben ik blij dat ik de worsteling met dit klote-kottertje heb overwonnen. 8)

RenéN

Bericht door RenéN » 11 okt 2018, 12:40

Hoi Wim,

Op het resultaat mag je best wel trots zijn !!
Het ziet er erg leuk uit.

Gr.
René

Plaats reactie