Handige onderdelen gratis

Technieken: het bouwen van sporen, wissels e.d.; aankleding van de modelbaan. Gereedschap, tips, vragen, suggesties.
Plaats reactie
CordeJong
Contacteer:

Handige onderdelen gratis

Bericht door CordeJong » 24 aug 2014, 21:48

Onder dit topic kunnen we onderdelen laten zien die je gratis kunt verkrijgen als je er oog voor hebt.

Ik begin met de eerste en dat zijn veertjes uit een wegwerp sigaretten aansteker. In deze wegwerpaanstekers zitten 1 of soms twee kleine veertjes die altijd goed van pas komen.
Zelf rook ik niet maar aan de rokers in mijn omgeving laten weten de lege wegwerpaanstekers bij mij in te leveren.

Foto van de soorten veertjes die je kunt aan treffen.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

E-P
Contacteer:

Re: Handige onderdelen gratis

Bericht door E-P » 24 aug 2014, 23:54

leuk topic Cor,
- zelf spaar ik de bekende houten ijsstokjes en en koffieroerhoutjes. In de praktijk was het verbruik groter dan de aanvoer. Uiteindelijk heb bij een zakelijke bestelling 1000stuks besteld voor enkele euro's
- gebarste kinderfeestlicht ding, inhoud parchtige gekleurde leds met leuke knipperschakeling, prachtige discolamp installatie voor mijn buffetrijtuig!
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 25 aug 2014, 11:41

Nog een bron van handige onderdelen nl een door de wind geknakte paraplu. In de meeste paraplu's zitten half ronde U profielen om het doek strak te houden. Vaak ook nog in 2 afmetingen.
Je kunt ze gebruiken als dakgoten maar de wat grotere maat is gelijk in schaal 0 aan de afdekkappen voor de trekdraden bij overwegen en mechanische seinen ed.

Zie hier wat ik bedoel.
Groeten,

Cor de Jong,

Kees-Jan
Contacteer:

Bericht door Kees-Jan » 25 aug 2014, 18:14

Ziekenhuis spul:

Te veel open gemaakte steriele handschoenen.
Spuiten en optrek naalden om te lijmen.
Dopjes, rolletjes, afsluiters, naaldenhulzen om schroot ladingen van te maken:

Afbeelding
Eaos Spur 1 by Rail-Kees, on Flickr

Kris

Bericht door Kris » 26 aug 2014, 23:59

Hallo,
De polypropyleen omsnoeringsband die je vaak rond pallets aantreft kan gebruikt worden als kleine stukjes imitatie ruitjesplaat
Afbeelding
Kris

bert slager

Bericht door bert slager » 31 aug 2014, 19:51

Waarschijnlijk zijn ze er niet meer, maar ik heb ooit van oude toetsenborden van een pc alle knoppen gesloopt en de daaronder liggende plaatjes met veertjes bewaard. Ik heb regelmatig bij rommelmarkten en kringloopwinkels gekeken, maar tot nu toe zonder resultaat. Voorlopig heb ik nog genoeg, maar aanvulling is altijd welkom. Overigens zitten in oude computers en printers ook veertjes. En wat dacht je van alle schroefjes en boutjes, busjes enz. Heb het nog niet geprobeerd, maar volgens mij zijn de motoren van een printer en/of computer ook best bruikbaar.
Denk ook eens aan oude cassetterecorders en tapedecks!

Groet,

Bert
Bouwt Nederlands rollend materieel. Bouwt verder met zijn zoon Robbert aan Engelse modules. "Tinklewickey" is daar één van. Een havenmodule met ook 0e-spoor.
Bouwt tegenwoordig ook Engels stoommaterieel en 0e (Engels)
Lid GOG

bernard

Bericht door bernard » 31 aug 2014, 20:07

Hoi Bert,

Ik heb nog het AD artikel digitaal maar dan moet je mij even een berichtje sturen met jou e-mail adres

met vriendelijke groeten,

bernard

Michiel

Bericht door Michiel » 31 aug 2014, 23:45

Dat zijn dan wel hele oude toetsenborden want als we op het werk weer eens een toetsenbord doormidden slaan, dan zitten daar volgens mij geen veertjes in. Ik zal de volgende keer eens opletten :) .

En niet helemaal gratis, maar de Action heeft ook een boel leuk spul. Waaronder de snijmatten en een magnetisch bakje (beide rond de euro) waar in Houten enkele malen meer voor wordt gevraagd. Mijn superlijm was op, voor 10 cent per tube heb je weer nieuwe :) . Ik ben alleen niet zo tevreden over de geodriehoeken: nameten met een schijfmaat blijkt die geodriehoek 3mm af te wijken op 14cm lengte. Dat verklaart een hoop naderhand......

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 04 jun 2015, 20:53

Ik heb nog een onderdelenbron gevonden na een tip van de lifesteam jongens van het Y-Spoor in Spaarnwoude waar ik het afgelopen weekend op bezoek was.

Sommige zelfbouwers gebruiken de verenstalen strippen welke in oude ruitenwisserbladen zitten om veerpakketten te bouwen. Ik had toevallig een aantal oude ruitenwisserbladen liggen
en heb deze gedemonteerd en inderdaad kwamen daar per ruitenwisserblad twee fraaie verenstalen strippen te voorschijn.
Afmetingen lengte ca 500mm breedte 2.8mm.

Zie hier de strippen.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 31 mei 2018, 18:46

Toch weer een idee, in de oude kleine harddisks zitten heel mooie lagerdelen. Deze lagers zijn wel direct aan de zeer platte motor verbonden maar dat is niet erg. Je kunt zo'n lagerdeel uitstekend gebruiken als je bijv. een sectordraaischijf wilt bouwen maar een gewone draaischijf zou ook kunnen. De lagering is super stabiel en nauwkeurig.

Afbeelding
Twee voorbeelden geoogst uit defecte 3,5" harddisks. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

PauldG

Bericht door PauldG » 01 jun 2018, 11:12

Dat is een hele goede tip. harddisks kan je vaak gratis oogsten. Het is ook een mooie methode om te voorkomen dat privicygevoelige data definitief wordt vernietigd.

Wel eerst even checken of je bitcoinwallet veilig is verplaatst. Anders wordt je nog meer gemotiveerd om gratis onderdelen te gebruiken....

PauldG

Bericht door PauldG » 10 jun 2018, 18:35

Bij de buren beschrijf ik een aanplakzuil gemaakt van een bellenblaasflesje en een plastic vuurpijldop.

https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 21873534

Bellenblaas kost ongeveer 15 cent per flesje, dus de basis is al bijna gratis....

Floris

Bericht door Floris » 31 jul 2018, 12:37

Voor zover nog vindbaar,maar ik heb al is gezien dat iemand die brede grijze kabels van oude pc's gebruikte om een golfplaten dak voor een romneyloods mee te maken.
Al vaker her en der getoond,maar voor de volledigheid nog maar een keer,vuurpijl stokken zijn bruikbaar om houten balken constructies in huizen of loodsen e.d. te maken.
Bij hobby winkels en winkels die spullen verkopen voor modelbotenbouw,daar vind je mini kettingen,die zijn weer bruikbaar om bv buizenladingen mee vast te zetten.
(kost nie veel)

Plaats reactie