Bouw Ovaalramer (v2)

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
PeterH

Re: Bouw Ovaalramer (v2)

Bericht door PeterH » 30 okt 2018, 17:17

@Frank,
Goed voorbeeld doet goed volgen? :-))

Hier de coupé-wandjes (beide zijden) met de verwarmingsschakelaars.
DSCN4519.jpg

De rondjes hebben een gaatje dat moet uitgelijnd worden met het gaatje op het onderste wandje en in het gaatje komt het T-vormige etsdeeltje; dat is de schakelaar.
IMG_9729.JPG

Let er bij het lamineren van de de coupé-wandjes wel op dat de wanden goed op elkaar liggen door te kijken of de sleuven van de bagagerekken goed uitgelijnd zijn, daarna pas de wandjes vastzetten. Voordat de bagagereksteunen aangebracht worden, is het verstandig de gaatjes even op te boren met een 0,5 mm boortje om er straks een draad doorheen te kunnen steken waarop de bagagerekken steunen en vastgesoldeerd worden.

Het is trouwens 'n goed zet geweest om de steunen van de bagagerekken uit één stuk te maken, hierdoor zitten ze altijd goed en recht tegenover elkaar. Het moet in versie 1 'n crime geweest zijn om die halve steunen netjes vastgezet te krijgen :-))

Nadat de draadjes aangebracht zijn, kunnen de rekken aangebracht worden.
DSCN4521.jpg
Hier een wandje met alleen de steunen, de 0,5 mm draadjes aangebracht en een wandje met de bagagerekken. Voor de puristen onder ons: zelfs het aanbrengen van de bagagereksteunen luistert nauw, want als er een steundraadje 0,5 mm doorheen gestoken is, zie je meteen of alles wel op één lijn ligt. Als dat niet het geval is, kun je het natuurlijk nog proberen aan te passen, maar als alles eenmaal gemonteerd is en in het rijtuig zit, ben je heeeeeel knap als je ziet dat er iets niet 100% op een lijn zit. Maar zelf weet je het natuurlijk wel.....
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Bericht door PeterH » 01 nov 2018, 10:29

Besloten de tussenwand bovenin toch maar dicht te maken met een 1 x 1 mm volprofieltje en tegelijkertijd ook een volprofiel 1 x 2 mm als koof aan te brengen (staat ook op foto's). Vooralsnog binnenin geen koof, aangezien daar nog de coupé-wandjes moeten komen. De beglazing gaat van onderaf er in geschoven worden. De wand is nu strak en recht.

Aangezien ik de tussenwand demontabel heb, kan ik de coupé-wandjes niet op de bodemplaat vastzetten, maar alleen tegen de tussenwand en de verwarmingskoof aan het gangpad. Het gaat weliswaar niet zo snel, maar toch.....
DSCN4525.jpg

Al eerder geprobeerd of de plafond wat willen passen. Na ze in vorm gebogen te hebben, bleek het plafond te breed. Om e.e.a. ook in het dak beter te kunnen passen, heb ik alvast de 'stangen' van de dakspanten weggeknipt. Doorat niet alle spanten volkomen strak tegen het dak liggen, komen een paar dakspanten iets voorbij de bovenkant van de wand en zou de binnenwand niet goed meer passen. Van een enkele dakspanten een klein stukje afgeknipt/weggevijld, zodat er voldoende ruimte is voor de binnenste buitenwand.

Eerst gedacht de plafonds demontabel te houden, dus niet vastsolderen aan de binnenwanden maar met een schroefje aan het dak vastzetten.
DSCN4499.jpg
Echter, de kromming van de dakspanten en de bovenkant van de coupé-scheidingswanden bleken niet hetzelfde. Dus moet er een andere oplossing/constructie komen. Ik kan natuurlijk de plafonds aan de coupé's vastsolderen, maar ik heb ook al een andere slimme/creatieve oplossing gezien.... :-))
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Bericht door PeterH » 02 nov 2018, 08:01

Ik heb het hele binnenwerk demontabel; aan de gangkant heb ik een strip op de bodemplaat gesoldeerd, waar overheen de 'sandwich-wand' vastgezet wordt met 1 mm boutjes, aan de andere kant heb ik de verwarmingskoof aan de coupé-wandjes gesoldeerd en deze wordt met 2 mm boutjes met verzonken kop vanaf de onderkant van de bodemplaat vastgezet.

DSCN4528.jpg
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Bericht door PeterH » 02 nov 2018, 22:22

De coupé-wandjes bestaan uit 2 zijden en moeten gelamineerd worden. Aan de kopwanden van het interieur wordt slechts 1 wandje geplaatst. Het onderste deel van het wandje wordt tegen de w.c.'s vastgezet, maar het bovenste deel blijft vrij. Doordat in dit deel ook nog wat materiaal weggeëtst is, is het daarmee ook erg dun geworden.

DSCN4530.jpg

Bij mij is dit een paar keer omgebogen, daarom heb ik aan de buitenzijden ter versteviging een extra stukje 0,4 mm messing gesoldeerd; het geheel voelt nu weer stevig aan.

DSCN4529.jpg
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT
Contacteer:

Bericht door FritsT » 03 nov 2018, 02:02

De dunne wandjes....slip off the pen. Staat al in de correctielijst Vs.3.
En als ze krom staan, passen de bagagerekken ook niet goed. Dus houd ze recht (maar het leed is al geleden geloof ik)

Dat plaatje kan je ook verder doortrekken als kopschot voor het dak van het gangpad. De WC wand is dan een mooie rechte aanslag.
Afbeelding
Afbeelding
Frits Thies

PeterH

Bericht door PeterH » 03 nov 2018, 14:09

Ik wil in de gangdeur ook beglazing hebben. Dat maakt het samenstellen en monteren natuurlijk een stuk lastiger; het is maar waar je voor kiest, d.w.z. waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan?

Qua dikte wilde ik 0,75 mm plexiglas gebruiken en de opdikking heb ik gemaakt met 0,8 mm draad. Het draad over de volle lengte van de deur gesoldeerd en de plekken waar straks de deurklinken komen, heb ik vrij gelaten van soldeer en vervolgens op deze plekken het draad doorgezaagd en verwijderd.
Alles loopt nu mooi door en de beglazing kan er zo makkelijk in geschoven worden.

DSCN4532.jpg

Aangezien mijn interieur demontabel is, wilde ik niet het halve etsdeel verwijderen: dat maakt tenslotte integraal deel uit van de gangdeur.
Wel heb ik de zijkanten van de deur verder met reststukjes opgedikt.

In zijn bouwverslag van de tussenwand meldde Frits dat hij begonnen was met een strip 1x3 mm op de bodemplaat te solderen en daarbij de markeringspuntjes had aangehouden als locatie waar de buitenste coupéwand bovenop zou komen te staan.
Even verder schreef hij dat hij nu al de ervaring had dat hij eigenlijk al 0,5 mm te kort kwam.

Ik heb de markeringspuntjes aangehouden als locatie waar de strip 1 x 3 mm bovenop gesoldeerd heb met de coupé-wanden dus aan beide zijden. Mijn ervaring nu is dat ik nog meer speling heb aan de buitenwand en geen ruimte bij de buitenwand aan het gangpad.

Ik heb de gangdeur even los neergezet en ook de buitenwand zit nog niet vast, maar het verschil in 'ruimte' is goed te zien.

DSCN4537.jpg
deur gangwand: geen ruimte

DSCN4536.jpg
coupé-buitenwand: veel speling

Kennelijk moet de binnenste gangwand niet op de markeringspuntjes staan of (in mijn geval) iets meer het gangpad in, maar moet de gangwand tegen de markeringspuntjes aan? Maar eens aan Edwin vragen hoe hij dit bedacht heeft.

Hmmmm, wat te doen?...... :-(( :-((
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Bericht door PeterH » 04 nov 2018, 11:45

Ondertussen maar even gekeken naar het coupé-plafond. Mijn eerste gedachte om de plafonds aan het dak vast te maken, mislukten omdat de kromming van de dakspanten en de kromming voor het plafond niet overeen kwamen. Het idee om aan een paar wanden een 2 mm boutje te solderen en daarmee het dak vast te zetten, leek mij een prima oplossing :-))

Na het rond zetten van het dak bleek dat er bij aan beide zijden twee 'lamellen' af moesten. Deze afgeknipt en met wat in model c.q. recht vijlen van de randen paste het dak prima.

Voor de bevestiging van het plafond heb ik in een 3 mm boutje een gleufje gezaagd, vervolgens de kop eraf en daarna de rest op 2 wandjes gesoldeerd.

DSCN4538.jpg

Nadat het plafond er op gezet was, het moertje aangedraaid en het restant van het boutje afgezaagd.

DSCN4539.jpg

Zo is dit plafond makkelijk te monteren en demonteren!
Met vriendelijke groet,
Peter

JanK

Bericht door JanK » 04 nov 2018, 12:49

Hallo Peter,

Wat een mooi werk is dit allemaal. En slimme oplossing voor het dak. Verberg je de moertjes dan met afvoer kapjes of iets dergelijks? Zelf geen messingbouwer, tenminste niet qua rollend materiaal, maar wel enorme waardering voor degene die dit kunnen!

Mvrgrt,

Jan

FritsT
Contacteer:

Bericht door FritsT » 04 nov 2018, 13:36

@Jan,

De moertjes komen tussen plafond en dak. Kan je goed zien in mijn bouwdraadje (niet op dit forum)

Afbeelding
Afbeelding
Frits Thies

PeterH

Bericht door PeterH » 07 nov 2018, 13:09

Het feit dat er aan een kant geen ruimte was voor de buitenwand en aan de andere kant veel ruimte, zat me toch niet lekker; daarom alles toch maar weer losgehaald :-))

Om alles uit te lijnen eerst het coupé-gedeelte er los in gezet met de gangdeur en de verwarmingskoof.

DSCN4540.jpg
Hier een proefpassing.

Toen er aan beide kanten voldoende en dezelfde ruimte was tussen verwarmingskoof en opstaande rand van de bodemplaat, de posities afgetekend en de strip 1 x 3 mm weer op de bodemplaat gesoldeerd.

De markeringsstippen op de bodemplaat zitten nu net aan de buitenkant van de wand van het gangpad.

DSCN4543.jpg
Nu zit het weer goed; ik ben tevreden....

Nou eigenlijk ook niet: voorlopig kan ik niets meer doen aangezien mijn soldeerbout kapot is........... >-[
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Bericht door PeterH » 08 nov 2018, 10:44

Dan maar voorzichtig verder met de brander :-))

Ik wilde voor het gemak de beide plafonds als een geheel hebben. Daarom heb ik aan het coupé-plafond een U-profiel 2 x 2 mm gesoldeerd en daaraan vast het gang-plafond. Beide plafonds op een paar punten vastgesoldeerd en het geheel kan nu als een deel gemonteerd worden.

DSCN4549.jpg
Ik zie dat het gang-plafond nog wel een klein beetje hier en daar wat rechter gebogen moet worden ;-)
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Bericht door PeterH » 10 nov 2018, 17:25

Nog niet veel te melden, maar ik ben vast begonnen met het aan een kant van de kap aanbrengen van twee 1 mm dikke stripjes t.b.v. de beglazing.

Eerst heb ik bovenin, iets boven de raampartijen een stripje gesoldeerd en vervolgens de tweede, waarbij ik een 30 mm brede aluminiumstrip heb gebruikt als afstandhouder. Zodoende is de afstand overal gelijk, zijn de strips recht en heb ik gelijk de juiste breedte voor de plexiglas strip straks.

DSCN4550.jpg
Met vriendelijke groet,
Peter

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 10 nov 2018, 21:50

Mooie oplossing voor de plaatsing van het glas. Een detailsuggestie:

Ik gebruik tegenwoordig niet meer één lange strip, maar achter ieder venster één los stuk. Dat moet in jouw constructie ook kunnen, zeker met zulke brede wanddelen tussen de vensters.

Als je één strip gebruikt, reflecteren alle vensters het licht op dezelfde manier. Dat is raar. Als je ieder venster z'n eigen stukje strip geeft, reflecteren alle ramen het licht op een subtiel verschillende manier.

Dat alle vensterglas niet exact in hetzelfde vlak zit, zie je in de reflectie bij dit rijtuig. In de ramen zie je het dak van een dieselmotorwagen weerspiegeld. En dat vormt niet bepaald een rechte lijn.

Afbeelding
P1070302 by Tramweg Stichting, on Flickr

PeterH

Bericht door PeterH » 11 nov 2018, 14:01

Ik wil de buitenwanden ook demontabel houden i.v.m. schoonmaken, spuiten en glas aanbrengen. Maar hoe?

Één oplossing die toegepast is, is het gebruiken van 1 x 1 mm u-profielen, die dan in elkaar grijpen en de binnenwand met de buitenwand fixeren. De wanden kunnen ook aan elkaar gesoldeerd worden, dat is dan natuurlijk een permanentere oplossing en is misschien wat lastig met stralen en spuiten, verder zijn er uiteraard andere oplossingen c.q. manieren van monteren mogelijk en waarschijnlijk is de manier die ik gekozen heb de moeilijkere, maar ik heb het als volgt gedaan.

Voor de ruimte van de beglazing heb ik boven de ramen een profieltje 1 mm dik gesoldeerd en onder de raampartij idem. Hiertussen leg ik de strook plexiglas. Edoch, i.p.v. één lange strip plexiglas toch maar besloten om elk venster z'n eigen beglazing te geven. Zie tip/opmerking van RobK hierboven.

Voor de bevestiging aan de bovenzijde van de binnenwand aan de buitenwand/kap heb ik een ludieke manier bedacht. Ik gebruik een messing pijpje, uitwendig 1,5 mm en inwendig 1 mm. Dit pijpje heb ik in kleine deeltjes gezaagd ter breedte van een kozijn en d.m.v. een staaldraad 1 mm er een geheel van gemaakt. Vervolgens, met de binnenwand strak op het bovenste 1 mm profieltje, heb ik om en om de deeltjes aan de buitenwand en op de binnenwand gesoldeerd.

Hierbij heb ik het midden een deel weggelaten, dit is om straks twee stukjes staaldraad vanuit het midden in de pijpjes te kunnen schuiven zodat alles gefixeerd is. De binnenwand kan zodoende worden 'opengeklapt' om de beglazing aan te brengen. Het klinkt overigens veel makkelijker dan het in praktijk is. :-))

DSCN4555.jpg
Hier de binnenwand in opengeklapte toestand.

Nadat ik dit zo gedaan had, ben ik overtuigd dat het inderdaad de moeilijkere manier was..... :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Bericht door PeterH » 14 nov 2018, 15:30

Aangezien ik zit te wachten op een vervangende soldeerbout, heb ik ondertussen toch maar wat gedaan met de soldeerbouten die ik nog heb liggen. Echter, de een is te zwaar (te heet) en de ander te licht (niet heet genoeg); dus het is wat pielen geworden.
Maar desondanks heb ik de andere (gang) wand ook af gekregen.

Bij de binnenwand aan de coupé-kant had ik de profieltjes waar het glas tussen komt, op de kapwand gesoldeerd. Bij het aanbrengen van de scharnier constructie kon het pijpje hier goed gesoldeerd worden, alleen het contra stukje kwam daardoor ‘koud’ op de bovenkant van de binnenwand.

Bij de binnenwand aan de gangkant heb ik het contra gedaan en de (beglazings)profieltjes op de binnenwand gesoldeerd. Hierdoor heb ik meer soldeer oppervlak aan de binnenwand (het messing pijpje komt nu op het 1 mm profiel te zitten) en op de kapwand komt het pijpje tegen de wand en ook daar heb ik genoeg soldeer oppervlak.

DSCN4558.jpg
In het rondje passen de stukjes messing in elkaar en worden 'vastgezet' met een 1 mm staaldraadje.

Hoewel het in praktijk waarschijnlijk niet zoveel zal uitmaken, feitelijk is de bevestiging eenmalig, maar voor m’n gevoel zit het nu stevig(er).

Overigens, het is daadwerkelijk de moeilijkere manier; simpel een paar boutjes met moertjes gebruiken is ontegenzeggelijk een stuk eenvoudiger ;-)
Met vriendelijke groet,
Peter

Plaats reactie