DE-1 in Nul

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
Plaats reactie
fritswe
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 nov 2017, 10:01

Re: DE-1 in Nul

Bericht door fritswe » 08 jul 2018, 23:14

Hello Aeneas,

I used the Motip 41100 Autolack Acryl

regards Frits

Aeneas
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 sep 2015, 09:35

Re: DE-1 in Nul

Bericht door Aeneas » 09 jul 2018, 01:02

Thanks Frits
Paint is temp. Unavailable in UK. Maybe try again when back from Holidays.
Aeneas

Aeneas
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 sep 2015, 09:35

Re: DE-1 in Nul

Bericht door Aeneas » 10 jul 2018, 19:20

Thanks for the tip Frits
Managed to get a local auto shop to mix me up a spray can. It’s a perfect match.
Happy spraying while weather lasts.
Aeneas

Aeneas
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 sep 2015, 09:35

Re: DE-1 in Nul

Bericht door Aeneas » 10 jul 2018, 23:03

PauldG schreef:
08 jul 2018, 12:16
Aeneas, please skip all the fancy Phildie and Kleinspoor colours. Just use Humbrol 60, scarlett red. After a lot of comparisment it is what I am going to use. It is just right for NS red with a little of wear. And my machine does not have to look as if it just had a fresh coat of paint.

Regards, Paul
Hi Paul,
Humbrol is good but can be tricky to spray. I am not an expert so tend to use car spray paint. Frits gave me a tip which might be useful. I struggled to get the acrylic version so had a local car paint specialist mix me up spray can. Worked a treat. Hopefully I will be able to post a photo soon.
Regards Aeneas

PauldG
Berichten: 1188
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: DE-1 in Nul

Bericht door PauldG » 22 aug 2018, 21:06

Tijd om maar weer eens een ontwikkeling te melden. Ik heb natuurlijk geinvesteerd in een mooi aandrijfconcept van Protocraft en er zijn mooie geprinte draaistelzijkanten van Frits Westers, maar daarmee heb je nog geen draaistel. Er is een ‘brug nodig die zowel de draaistelzijkanten als de ‘kingpin’ met elkaar verbindt en waar ook de stroomafnemers een plek krijgen.

Afbeelding8E453760-6B7D-495F-96E9-CE54CAE3BB39 by Paul Goede, on Flickr

Dus heb ik een mooi bouwpakketje ontworpen in 1mm messingplaat, uitgezaagd en als een bouwdoosje in elkaar gezet. De ‘kingpins’ zijn messing afstandhouders uit een oude harde schijf. Nooit iets weggooien!

Ook de draaistelzijkanten heb ik nog een keer uit messingplaat gezaagd. Hier zitten twee 3mm assen op gesoldeerd die in een buisje in de brug vallen. Deze zijkanten borgen de wielen en daarmee wordt het een draaistelletje.

Afbeelding2115B485-8068-4365-A0B6-C96575D85EAF by Paul Goede, on Flickr

Het plan is om met industrielijm de geprinte zijkanten weer op de messing zijkanten te lijmen. Samen zullen het stevige balken worden die de krachten goed op kunnen vangen. Ik heb ooit begrepen dat de lijm beter pakt wanneer het messing is vertind met soldeertin, dus dat heb ik maar gedaan.

Het mechaniek begint nu ergens op te lijken!

Groeten, Paul

PauldG
Berichten: 1188
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: DE-1 in Nul

Bericht door PauldG » 27 okt 2018, 11:09

Nou, uit naam van de archieffunctie nog maar eens een foto van de laatste stand van zaken.

AfbeeldingED2AB703-6D41-462F-AF12-0BA36CB344E0 by Paul Goede, on Flickr

Een compleet DE1 kantelframe draaistel geborgd met twee M1,4 schroefjes. De scheenplaten zijn geprint in FUD, maar de rest is van, nou ja, een legering van koper en zink waar sommige mensen nogal wild van zijn.... ;-)

JanHdH
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 mei 2005, 16:31

Re: DE-1 in Nul

Bericht door JanHdH » 27 okt 2018, 20:04

Hallo Paul

Het ziet erg goed uit.Alleen vraag ik mij af of het draaistel in de draairichting van de motoras gaat kantelen wanneer er kracht gezet moet worden.Meestal worden deze tandwielkastjes gecombineerd met een tandriempje op de as waar nu een cardan zit en de motor en dus ook motoras boven op het draaistel zoals hier https://demko-modellbahn.de/shop3/de/He ... umbau.html . .In deze situatie zijn er geen torderende krachten op het draaistel.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

PauldG
Berichten: 1188
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: DE-1 in Nul

Bericht door PauldG » 27 okt 2018, 20:29

Dag Jan,

Ik vermoed dat het allemaal wel losloopt. De tandwielkastjes lopen zeer soepel (het is een 1:1 aandrijving met helicoide tandwielen) en ik heb niet het idee dat het draaistel wordt meegenomen wanneer er kracht op wordt gezet. De tijd moet het echter leren. Ik kan altijd nog gewicht toevoegen boven de draaipunten, mocht het nodig zijn.

Edit: nog even geprobeerd met de hand een stevige zwieper aan de cardan te geven. Het draaistel rijdt weg, maar trekt zichzelf niet uit de rails. Wellicht scheelt het ook dat de as van de cardan niet in het hart ligt van de kantelbeweging, maar een stukje daarboven.

Groeten, Paul

JanHdH
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 mei 2005, 16:31

Re: DE-1 in Nul

Bericht door JanHdH » 27 okt 2018, 22:55

Hallo Paul,

Je zou eventueel kunnen overwegen om de spil van het draaistel in een buisje / busje in de bodemplaat aan de onderzijde van de wagenbak te laten draaien en niet in een simpel gat in de bodemplaat.Bij verzwaren moet de motor er harder aan trekken en kunnen de draaistellen juist meer gaan kantelen.Het lijkt mij in ieder geval goed één en ander uit te proberen zolang er nog aanpassingen mogelijk zijn.

Vriendelijke groeten,

Jan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

Gebruikersavatar
edwin1974
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 dec 2005, 21:50
Locatie: uithuizermeeden
Contacteer:

Re: DE-1 in Nul

Bericht door edwin1974 » 28 okt 2018, 06:53

Dat ziet er mooi uit Paul welk merk tand wiel kastjes zijn dat?
RhB In Spur 1m

PauldG
Berichten: 1188
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: DE-1 in Nul

Bericht door PauldG » 28 okt 2018, 09:46

Het merk is Protocraft en het schijnt een verbouwd NWSL type te zijn met andere tandwielen.

Protocraft is een proto48 merk dat onderdelen en voertuigen maakt. Eigenlijk voor 30mm spoorbreedte, maar het was geen probleem om ze voor standaardspoor te bestellen en met de juiste asafstand. Grappig genoeg was het meest gebruikte Amerikaanse wiel in feet precies even groot als een 1/45 voorstelling van een wiel van 950mm. Voor wie mij niet kan volgen: ik had wielen nodig van 21,5mm doorsnede en dat zijn ze. Verder zijn ze qua flens en breedte griezelig prototypical (duh!). Dus compensatie was een must.

Dit was zeker niet gratis, maar wel voordeliger dan ABC gears en zeker voordeliger in vergelijking tot Demko of Munz.

Mocht het allemaal werken zoals bedacht (ook de middenmotor en de cardanaandrijving) dan is er een kant en klare oplossing voor al het stroomlijnmaterieel.

Groeten, Paul

Plaats reactie