DRG Bovenleiding zelfbouw

Veel nullers zijn ook actief in de grotere schaal 1 (1:32; ook 10mm/ft). Dit is de plek voor discussies over 1.
ArnoldS

Re: DRG Bovenleiding zelfbouw

Bericht door ArnoldS » 02 nov 2017, 14:45

Hallo Karel,

Ach, of ‘t nu ’Elektrisierungs’, ‘Elektrifikations’ of ‘Elektrifizierungs Gesellschaft’ zou moeten zijn, dat zal de opdrachtgever aan z’n (****) roesten en Arnold ook. Nee, het wordt aanpoten in Kupferzell, want de opdrachtgever wil liefst dit jaar nog zijn E32 onder de draad hebben rijden. Wellicht kan AEG mogelijk nog een opdracht tegemoet zien voor de tramweg in Kupferzell-Stadt. Ook daar is uiteraard bovenleiding gepland, echter die is eenvoudiger van opzet. Bovendien is dat afhankelijk van de leverancier van de tram. Wellicht wordt deze aanbesteding als pakketaanbieding ingekocht. De tramweg is overigens door de gemeente weliswaar gepland, echter zullen eerst de wegwerkzaamheden moeten zijn voltooid. Aannemer De Jong kampt vooralsnog met een capaciteitstekort nu vele opdrachten in Kupferzell aan hem gegund zijn. Dat krijg je nu met zo’n bloeiende economie als die in Kupferzell. ;-) :-)) LOL

Vriendelijke groeten,

Arnold

Peter Kleton

Bericht door Peter Kleton » 02 nov 2017, 21:55

De masten lijken een beetje op die van de NZH bij de electrificatie in 1911/12.
Die waren ook van de firma AEG.
Sukses met je bvl !
Groeten ,
Peter
Ik bouw in Schaal 0.
Voorbeeld is het electrische materieel NS van 1925-1965 ,en mss later ook stoom.
Alles rijdt op 2 rail, het el. mat heeft zijn verlichting van de bovenleiding.

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 04 aug 2018, 15:27

Voor de liefhebbers,

Zoals bij zoveel wegwerkzaamheden wordt in Kupferzell en omgeving de zomerperiode gebruikt om werkzaamheden aan het spoor te realiseren. Specifiek staan werkzaamheden tot elektrificatie op het programma voor de komende weken. Daarbij wordt ook het personeel wat heden betrokken is bij de reconstructie van de V6004 locomotor ingezet. Mogelijk zullen de reizigers hinder ondervinden van deze werkzaamheden in de vorm van vertragingen, wijziging van perron voor aankomst/vertrek of omleidingen. De Reichsbahn-directie van het rayon waaronder Kupferzell valt, biedt bij voorbaat excuses aan voor het ongemak en stelt alles in het werk om het ongemak te verzachten.
In de loop van de werkzaamheden wordt extra reizigersmaterieel op de Kleinbahn ingezet om eventuele omleidingen veroorzaakt door de werkzaamheden te bewerkstelligen.

Tot zover deze dienstmededeling ;-)

Vriendelijke groeten,

Arnold

KarelB

Bericht door KarelB » 04 aug 2018, 16:14

Eventueel kun je nog bussen inzetten. LOL
Äddi, KarelB.

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 04 aug 2018, 17:51

Hai Karel,

Het is een stille hint: Op dit moment rijdt er namelijk helemaal géén reizigersmaterieel, omdat het op de Kleinbahn simpelweg nog niet voorhanden is... (!)
De Omnibus was in de jaren 1930 nog niet echt een alternatief voor reizigers over spoor...
Ik zou zeggen: blijf deze rubriek aandachtig volgen!

Vriendelijke groeten,

Arnold

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 14 aug 2018, 20:15

De bouw van de DRG bovenleiding is nu echt begonnen. De E32 012 schreeuwt om voeding en later de E60 en E71. :-))
Voor de twee benodigde afspanmasten "Hebel-Fahrdrahtspanner" zijn inmiddels de dwarsverbanden CNC gefreesd. Materiaal 0,25 metaalplaat. De gaatjes worden gebruikt om als de dwarsverbanden tussen de L profielen gesoldeerd zijn met de onvolprezen klinknagelpers de klinknagelkoppen te laten verschijnen aan de buitenkant van de L profielen. Totaal zijn 3 masten van het type "Hebel-Fahrdrahtspnner" gepland er is al eerder een exemplaar gebouwd nu nog twee te gaan. Hierna gaan we verder met de andere masten.

Afbeelding
Dwarsverbanden klaar om tussen de L profielen te worden gesoldeerd. Foto CdJ.

Afbeelding
Zo moeten de nu nog te bouwen 2 exemplaren worden. Foto CdJ.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 21 sep 2018, 23:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

bernard

Bericht door bernard » 15 aug 2018, 15:54

Hoi Cor,

De DRG mast ziet er zeer mooie uit.

gr bernard

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 15 aug 2018, 20:22

Bernard,

Ja mooi, maar 1 mast maakt nog geen bovenleidingsysteem. Wij, Arnold, Marcel en ik hebben best al veel tijd besteed aan de constructie en hoe de masten geplaatst moeten worden. Alles is door Arnold op papier gezet en we verwachten dat we op de goede lijn zitten en het systeem zonder grote problemen kunnen opbouwen. Het bovenleidingsysteem is gebaseerd op voorbeelden uit de jaren 20 -30 van de vorige eeuw. Het wordt een bijzonder systeem wat compleet zelf gebouwd wordt en niet in de handel verkrijgbaar is. Als het een beetje meezit zal Kupferzell voor het eind van dit jaar onder de draad gebracht zijn. Dit is ook wel nodig want als het allemaal goed gaat met de leveringen dan krijgt de al aanwezige E32 012 nog gezelschap van de E71 016 en de E60 009.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 20 aug 2018, 11:26

Goed gereedschap is het halve werk dat geldt ook bij het bouwen van de torenmasten voor de DRG Bovenleiding welke geïnstalleerd wordt op het station emplacement van Kupferzell.
Een stuk gereedschap om de torenmasten goed te kunnen solderen en om ze tijdens het monteren van de details vast te zetten is bedacht en gemaakt.

Afbeelding
Verstelbare montage en soldeermal voor toren- en enkele masten. Foto CdJ.

Om de voerplaten keuring in lijn te solderen is een mal gemaakt welke te plaatsen is op de montagemal. Deze mal om de voetplaten te positioneren en te fixeren bij het solderen is uitwisselbaar voor een andere uitvoering voorzien van de maatvoering voor de enkele masten waarvan er ook een aantal gemaakt moeten worden.

Afbeelding
Soldeermal voor de voetplaten. Foto CdJ.

Het is even werk om de verstelbare montage /soldeermal te maken maar ik weet zeker dat deze het werken aan de masten versimpeld en het bouwen versneld. Voor het bouwen van de serie DRG "Gleissperrsignale" is de montagemal ook geschikt, maar dit is nog even een later project.

Dit was weer even een leuk metaalbewerkings klusje. Wat is de modelspoorhobby toch breed. Jammer dat de jongeren dit niet zien ze kunnen zoveel leren en proberen.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 27 aug 2018, 22:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

JanK

Bericht door JanK » 20 aug 2018, 12:48

Hallo Cor,

Het is allemaal een beetje het niveau van hobby aan het ontstijgen zo. Het ziet er zeer professioneel uit.
Ik neem aan dat de masten op een betonnen fundament worden vastgezet met miniatuurboutjes/moeren, maar het fundament zal dan toch wel met een stevig draadeind op de baan zelf gemonteerd gaan worden, vanwege de trekkrachten ed?

Mvrgrt,

Jan

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 20 aug 2018, 13:33

Hallo Jan,

Klopt de fundamenten waarop de masten gemonteerd worden worden voorzien van draadeinden waarmee de masten stevig op de baan komen te staan.
Het is en blijft een hobby dat is waar maar als je op eenvoudige wijze de werkzaamheden die gedaan moeten worden kan versimpelen en de kwaliteit verbeteren is dat alleen maar een plus.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 07 sep 2018, 16:33

De DRG bovenleiding voor mijn DRG Kupferzell spoorweg vordert de torenmasten met de "Hebel-Fahrdrahtspanner" zijn op het spuiten in de juiste kleur na klaar. Ten opzicht van het eerder getoonde prototype zijn een aantal verbeteringen uitgevoerd. De voetplaten plus schegplaten zijn bij de torenmasten toegevoegd, de voetplaten worden met boutjes M1,2 gemonteerd, deze komen omgekeerd in de betonnen voet waardoor er bereikt wordt dat er een draadeind plus een daarop gedraaid model moertje van M1.2 zichtbaar is zoals in werkelijkheid. Nog niet zichtbaar op de foto want de op schaal boutjes en moertjes zijn onderweg.

Afbeelding
Detail voert en voetplaten DRG torenmast met ""Hebel-Fahrdrahtspanner". De mast staat in de primer. Foto CdJ.

Afbeelding
Complete mast nog in de primer de uiteindelijke kleur wordt het in de jaren 30 door DRG toegepaste Khakigrau RAL 7008. Foto CdJ

Een andere wijziging is dat de profielen waar de bovenleiding delen aan gemonteerd worden met een klauwvormige klemmen aan de staanders gemonteerd zijn. Bij mijn prototype had ik ook daarvoor profielen gebruikt. Nu heb iets van klauwtje bedacht van messing draad en daarmee de profielen gemonteerd, ziet er meer uit zoals het 1:1 voorbeeld. Het is misschien mierengen... maar je bouwt een correct model of niet en alles wat je kunt doen en mogelijk is om de werkelijkheid te benaderen moet je mijns inziens aanpakken. Leuk toch. Het wordt zo een uniek DRG bovenleidingsysteem op schaal 1:32 wat niet verkrijgbaar in de handel en daar onderscheidt mijn spoorweg Kupferzell dan weer mee.
Als deze specifieke masten af zijn ga ik de torenmasten bouwen welke voorzien zijn van dwarsverbanden waarmee we 3 sporen kunnen voorzien van een rijdraad. Voor de geïnteresseerden de voetplaten, schegplaten, dwarsverbanden, en onderdelen voor de "Hebel-Fahrdrahtspanner" zijn in huis gefreesde onderdelen uit messing en 0,25mm staalplaat. Het verhaal wordt vervolgd.

Alle informatie bij elkaar op het Projectblad bouw DRG bovenleiding.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 12 sep 2018, 17:57

Nu de mast op de beton voet geplaatst met de 1.2mm modelboutjes en moertjes. Bij het origineel zijn er 16 bouten en moeren gebruikt bij mijn masten dus ook. Wel even passen en meten maar het is gelukt.

Afbeelding
Mastvoet met bevestigingsbouten en moeren. Kleur is nu correct RAL 7008 . Foto CdJ.

De betonnen voet is van MDF in het midden zit een M4.0 bout verstopt waarmee de masten op de baan geplaatst worden. Het bovenleidingproject verloopt voorspoedig de plaatsing van de eerste mast op de definitieve plaats gaat gevierd worden op de Blokpost-Nul (32) avond van 28 september althans dat is het plan.
Groeten,

Cor de Jong,

JanK

Bericht door JanK » 13 sep 2018, 09:08

Hallo Cor,

Ziet er strak uit! Vraagje, wat heb je gebruikt om die betonlook zo te krijgen? Met die fijne donkere spikkels erdoorheen?
Erg realistisch zo.

Mvrgrt,

Jan

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 13 sep 2018, 10:04

Hallo Jan,

De betonlook is restant materiaal wat ik heb overgehouden bij het zeven van de ballast voor mijn spoorweg.
Ik gebruik namelijk Aquarium bodembedekker van Intratuin. Die is fijn gemalen graniet en door met zeven met verschillende grote van mazen ik het juiste korrelformaat selecteer voor mijn 1:32 en 1:43,5 spoorwegen. Het grovere materiaal wat overblijft is handig voor aankleding natuurlijk blijft er ook een heel fijn residu over dat zeef ik nog een keer met het kleinste formaat zeef en dan heb ik materiaal voor de betonlook. De MDF voeten goed inspuiten met grijze grondverf van de Axion en dan bestrooien met het materiaal. Na droging afwerken met een matte lak en het is weer klaar. Ik moet nog wel de vervuiler toelaten maar dat is het volgende klusje. Tot nu toe lukt het om een fraaie DRG torenmast te maken met zoveel mogelijk details. Alles past bij mijn 1930 - 1940 periode van de Kupferzell spoorweg Epoche IIb.
Groeten,

Cor de Jong,

Plaats reactie