NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Veel nullers zijn ook actief in de grotere schaal 1 (1:32; ook 10mm/ft). Dit is de plek voor discussies over 1.
Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2262
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 24 jun 2018, 11:55

Paul,

Mijn vrouw heeft het resultaat gezien op de V6004, en vond dit een perfecte oplossing. ;-)
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2262
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 29 jun 2018, 17:11

Ondanks het warme weer toch maar verder gegaan met de V6004. Het rooster voor de radiator is verdiept in de huif aangebracht, dit ook nagemaakt door een soort van omkassing te maken waar het rooster achter zit. De omkassing gemaakt van 3 freesdelen van 0.8mm messing en deze op elkaar gesoldeerd. Dit heb ik gedaan om gewicht toe te voegen. Gewicht hebben we nodig bij zo'n klein machientje. Zonder extra toegevoegd gewicht wordt ruim 400 gram gehaald. Het einddoel is gesteld op 800 gram dus we hebben nog wat grammen te gaan.

De middenconsole gemaakt etsdeel gebruikt van de etsplaat maar in de V6004 zijn de voor en achterkant open. Het etsdeel op de freesmachine gespannen en met een klein CNC programma de uitsparingen gefreesd. Had ik ook kunnen zagen maar frezen is veel strakker en kost evenveel tijd.
De handwielen aangepast door op de metaalwals keurige ringen te maken. Van de geëtste handwielen alleen het middendeel plus spaken gebruikt en zo tot een goed geheel gekomen. Op de as waarop aan iedere kant een handwiel is aangebracht is ook nog een wiel waarover een ketting naar de overbrenging loopt en is nu te zien door de openingen. Dit wiel komt uit mijn vooraad,
De vloer is ook gemaakt en deze wordt tezamen met de voorhuif, cabine en achterhuif een geheel. Het machientje bestaat strak uit 3 delen.
A. Het Subframe met wielen, aandrijving enz.
B. Het Buitenframe met bufferbalken enz.
C. De opbouw met daarin de elektronica enz.

Zo wordt het een samenstelling welke ook eenvoudig is te demonteren en dit is weer handig bij het spuiten en inbouwen elektronica, servo's enz.

Afbeelding
Achterkant van de V6004 ziet er anders uit dan de NS Oersik. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2262
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 09 jul 2018, 11:26

Het jongere zusje van de DRG V6004 de DRG Kö1 0213 komt even kijken hoe het gaat.

Vergelijking is leuk.

Afbeelding
DRG V6004 samen met de DRG Kö1 0213 vooraanzicht. Foto CdJ.

Afbeelding
DRG V6004 samen met de DRG Kö1 0213 achteraanzicht. Foto CdJ.

Nu verder met wielen en aandrijving.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2262
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 16 jul 2018, 19:51

Het hart van de aandrijving wordt gevormd door de vertragingskast van Demko. Niet echt goedkoop maar als je de locomotief goede of perfecte rijeigenschappen wilt geven is bezuinigen op de mechanische onderdelen de verkeerde weg.

Afbeelding
De Demko vertragingskast met kogelgelagerde assen. Op de as rechts komt nog een kettingwiel welke ook via een ketting door de motor wordt aangedreven. De kleine kettingwielen drijven elk via een ketting een as aan. Foto CdJ.

De luiken en deuren vorderen ook, de DRG V6004 heeft geen schuifdeuren zoals de NS oersik maar kleine deuren in de voorste motorhuif. Ik heb de scharnieren gemaakt maar de ze functioneren niet. Afmeting scharnier 2.5 x 3.0 mm en dan ook nog 4 klinknagels er in aangebracht. Dat was even freubelen. Inmiddels ook de "split axles" gemaakt deze zijn noodzakelijk om de stroom via de kogellagers te laten lopen. Wel even een klus op de draaibank maar het bespaard het zoeken naar ruimte voor en inbouwen van stroomafnemers.

Afbeelding
Huifdeksel en deuren. Foto CdJ

Afbeelding
Deuren in huif. Foto CdJ.

Nu alle onderdelen voor de aandrijving er zijn kan ik eens gaan bekijken of het werkt zoals het is bedacht. Een klusje wordt ook nog de mechaniek voor de rangeerkoppelingen.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten