NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Veel nullers zijn ook actief in de grotere schaal 1 (1:32; ook 10mm/ft). Dit is de plek voor discussies over 1.
Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2311
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 24 jun 2018, 11:55

Paul,

Mijn vrouw heeft het resultaat gezien op de V6004, en vond dit een perfecte oplossing. ;-)
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2311
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 29 jun 2018, 17:11

Ondanks het warme weer toch maar verder gegaan met de V6004. Het rooster voor de radiator is verdiept in de huif aangebracht, dit ook nagemaakt door een soort van omkassing te maken waar het rooster achter zit. De omkassing gemaakt van 3 freesdelen van 0.8mm messing en deze op elkaar gesoldeerd. Dit heb ik gedaan om gewicht toe te voegen. Gewicht hebben we nodig bij zo'n klein machientje. Zonder extra toegevoegd gewicht wordt ruim 400 gram gehaald. Het einddoel is gesteld op 800 gram dus we hebben nog wat grammen te gaan.

De middenconsole gemaakt etsdeel gebruikt van de etsplaat maar in de V6004 zijn de voor en achterkant open. Het etsdeel op de freesmachine gespannen en met een klein CNC programma de uitsparingen gefreesd. Had ik ook kunnen zagen maar frezen is veel strakker en kost evenveel tijd.
De handwielen aangepast door op de metaalwals keurige ringen te maken. Van de geëtste handwielen alleen het middendeel plus spaken gebruikt en zo tot een goed geheel gekomen. Op de as waarop aan iedere kant een handwiel is aangebracht is ook nog een wiel waarover een ketting naar de overbrenging loopt en is nu te zien door de openingen. Dit wiel komt uit mijn vooraad,
De vloer is ook gemaakt en deze wordt tezamen met de voorhuif, cabine en achterhuif een geheel. Het machientje bestaat strak uit 3 delen.
A. Het Subframe met wielen, aandrijving enz.
B. Het Buitenframe met bufferbalken enz.
C. De opbouw met daarin de elektronica enz.

Zo wordt het een samenstelling welke ook eenvoudig is te demonteren en dit is weer handig bij het spuiten en inbouwen elektronica, servo's enz.

Afbeelding
Achterkant van de V6004 ziet er anders uit dan de NS Oersik. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2311
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 09 jul 2018, 11:26

Het jongere zusje van de DRG V6004 de DRG Kö1 0213 komt even kijken hoe het gaat.

Vergelijking is leuk.

Afbeelding
DRG V6004 samen met de DRG Kö1 0213 vooraanzicht. Foto CdJ.

Afbeelding
DRG V6004 samen met de DRG Kö1 0213 achteraanzicht. Foto CdJ.

Nu verder met wielen en aandrijving.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2311
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 16 jul 2018, 19:51

Het hart van de aandrijving wordt gevormd door de vertragingskast van Demko. Niet echt goedkoop maar als je de locomotief goede of perfecte rijeigenschappen wilt geven is bezuinigen op de mechanische onderdelen de verkeerde weg.

Afbeelding
De Demko vertragingskast met kogelgelagerde assen. Op de as rechts komt nog een kettingwiel welke ook via een ketting door de motor wordt aangedreven. De kleine kettingwielen drijven elk via een ketting een as aan. Foto CdJ.

De luiken en deuren vorderen ook, de DRG V6004 heeft geen schuifdeuren zoals de NS oersik maar kleine deuren in de voorste motorhuif. Ik heb de scharnieren gemaakt maar de ze functioneren niet. Afmeting scharnier 2.5 x 3.0 mm en dan ook nog 4 klinknagels er in aangebracht. Dat was even freubelen. Inmiddels ook de "split axles" gemaakt deze zijn noodzakelijk om de stroom via de kogellagers te laten lopen. Wel even een klus op de draaibank maar het bespaard het zoeken naar ruimte voor en inbouwen van stroomafnemers.

Afbeelding
Huifdeksel en deuren. Foto CdJ

Afbeelding
Deuren in huif. Foto CdJ.

Nu alle onderdelen voor de aandrijving er zijn kan ik eens gaan bekijken of het werkt zoals het is bedacht. Een klusje wordt ook nog de mechaniek voor de rangeerkoppelingen.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2311
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 21 jul 2018, 14:01

Het eerste gedeelte van de aandrijving is ingebouwd wel passen en meten maar het lukt. De stevige ESCAP motor drijft via een ketting de tandwielkast aan. Vanaf de tandwielkast komen de kettingen om de assen aan te drijven. Al even de motor laten draaien en dit geheel met tandwielkast loopt super soepel.

Afbeelding
Motor met kettingwiel en ketting naar de tandwielkast. Foto CdJ

Afbeelding
Aan de onderzijde de tandwielkast welke gemonteerd is op een speciale beugel aan het subframe. Foto CdJ.

Als alles werkt en de rijproef is genomen dan gaat het geheel weer uit elkaar om gestraald en gespoten te worden.

Wat handig en zeker onmisbaar bij het bouwen van modellen is een hoogtemeter. Een marmeren gladde tegel vier rubberen pootjes eronder en een hoogtemeter van een gespecialiseerde gereedschapszaak zoals bijv. HBM maakt het tot een handig geheel.

Afbeelding
Hoogtemeter in gebruik. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2311
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 24 jul 2018, 11:59

Even een kleine update. As gemonteerd om te bekijken of het past. De as is een zgn "splitaxle" om zo de stroomafname via de lagers te laten lopen. De ketting loopt van de tandwielkast naar de as. Alles wat in het 3D ontwerp bedacht was valt op zijn plaats. De kettingen zijn overigens 4.09 mm breed het gedeelte wat in de tanden van de kettingwielen grijpt is 1.68 mm. Met behulp van deze onderdelen is het mogelijk om in de toch wel kleine DRG V6004 een realistische aandrijving te realiseren. Zou in de NS Oersik ook moeten kunnen. Zijn er al rijdende 1:32 NS Oersikken gesignaleerd?

Afbeelding
DRG V6004 Kettingaandrijving. De spanrol moet nog aangebracht worden.Foto CdJ.

Het ziet er naar uit dat al mijn vooraf gestelde eisen gerealiseerd kunnen worden. ;-)
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
FritsT
Berichten: 2267
Lid geworden op: 13 mei 2005, 00:07
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door FritsT » 24 jul 2018, 12:49

Zijn er al rijdende Oersikken gesignaleerd?....

Jazeker, al drie stuks
Jajo in 1
Frits in 1 : Filmpje zit achter het plaatje..klikkerdeklik
Frits in 0

AfbeeldingIMG_0562 by Nulpunt0, on Flickr
Afbeelding
Frits Thies

RolfM
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 mei 2005, 20:27
Locatie: Beek en Donk (Omgeving Eindhoven)

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door RolfM » 24 jul 2018, 15:38

Ziet er goed uit Cor.
Mooi dat alles in de praktijk zo goed overeenkomt met de gemaakte 3D ontwerpen
Heb je al geëxperimenteerd met de verschillende tandwielen / overbreng verhoudingen of staat dat nog op de planning?

Groeten Rolf

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door PeterH » 24 jul 2018, 17:39

CordeJong schreef:
24 jul 2018, 11:59
Zijn er al rijdende 1:32 NS Oersikken gesignaleerd?


Ook mijn Oersik rijdt. Weliswaar op een baan in opbouw en ongespoten, maar hij rijdt.
Overigens lastig de telefoon (video) bedienen samen met de handregelaar..... ;-)
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2311
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 24 jul 2018, 19:54

@ Frits en Peter mooi de rijdende NS Oersikken.

@ Rolf, ik ben nog niet zo ver moet de juiste wielen nog frezen en draaien. Ik heb wel de aandrijving van de motor naar de tandwielkast aangepast een snaaroverbrenging was gepland maar er was voldoende ruimte om daar ook een ketting aandrijving toe te passen.

Ik ben alvast op zoek gegaan naar een ESU geluidsfile voor de DRG V6004 en kwam op uit op het geluid van de oude lokaalbaan Wismar Railbus bouwjaar 1936 deze heeft benzine motoren de DRG V6004 was ook voorzien van een benzinemotor. Ik hoop dat het geluid er een beetje op lijkt maar dat is van latere zorg.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2311
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door CordeJong » 29 aug 2018, 17:40

Nu "even" bezig met de DRG bovenleiding maar ondertussen stel ik wel voor de DRG V6004 een projectblad samen met alle info over de bouw van deze kleine locomotief.

Projectblad 1:32 finescale DRG V6004
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Plaats reactie