NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Veel nullers zijn ook actief in de grotere schaal 1 (1:32; ook 10mm/ft). Dit is de plek voor discussies over 1.
MichielS
Contacteer:

Re: NS Oersik 1:32 / DRG V6004

Bericht door MichielS » 13 jun 2018, 08:44

Ha Cor,

Ik ben nu ook aan het stoeien met de aandrijving. Helaas door een gebrek aan ervaring en goed gereedschap niet zo profi als jij.... ik maak eerst een mock up van forex. Eventueel kan ik met die maten naar SB Modellbau als het ècht niet lukt.

Succes! Het ziet er geweldig uit!

Michiel

JanK

Bericht door JanK » 13 jun 2018, 11:03

Hallo Cor,

Een knap stukje ontwerp en uitvoering! De bijzonder slimme oplossingen maken het helemaal af!

Mvrgrt,

Jan

MichielS
Contacteer:

Bericht door MichielS » 14 jun 2018, 14:15

Bij mij is de missie niet geslaagd; ik had 5mm. asgaten in de wielen. Gewild waren assen (incl.tandwielen) van 4mm.
Een messingbus had ik als overgang gedacht tussen beide maten, maar het oppersen van de wielen is niet goed gegaan.
De wielen wiebelen, en dat ziet er natuurlijk niet uit. Misschien zijn de asgaten nu wel definitief uitgelubberd of zo, ik heb geen idee...wel weet ik nu dat ik voor dit soort precisiewerk niet in de wieg ben gelegd.

Es kijken wat SB kan aanbieden en wat dat gaat kosten. Ik zal iedereen die ook een oersik in 1 bouwt wel op de hoogte houden, want ik ben vast niet de enige..

Michiel

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 14 jun 2018, 14:19

Heren,

Bedankt voor de vriendelijke woorden. Wat ik wel heb geleerd dat vooraf een 3D ontwerp maken je veel tijd bespaard bij het maken van de echte onderdelen en voorkomt fouten. Nu is het altijd spannend of wat je bedacht hebt werkt maar met het 3D ontwerp sluit je een aantal missers uit. Het bespaard op den duur tijd en je blijft gemotiveerd. Als het goed is zijn de veerpakketten met aspotten onderweg en komen de ketting wielen en aandrijf kettingen er aan. Ben benieuwd.

@ Jan ja, slimme oplossingen moeten worden bedacht om aan alle wensen te voldoen die op mijn lijstje staan.
@ Michiel de aandrijving is inderdaad een punt, zelf wil ik dat deze net zo goed en betrouwbaar werkt als de onvolprezen KM1 Kö 1. De Kö 1 is eigenlijk mijn referentie.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 16 jun 2018, 19:02

De voorste huif van de V6004 gemaakt. Best lastig omdat er een kleine ronding boven de radiator zit de zijkanten zijn recht. Oplossing was om de zijkanten uit 0.8mm messing te maken Om de klinknagels goed op volgorde te krijgen worden de centreer punten eerst geboord 0.2mm diep de volgende bewerking is het geheel uitfrezen.
De boven en de voorkant bestaan uit 1 geheel, maar uit 0,4 nikkelzilver. Ook hier eerst klinknagels aangeven en dan uitfrezen. De klinknagels zijn nu eenvoudig te persen omdat de posities aan de achterzijde met de CNC machine zijn ingeboord met 0.2mm.
Inmiddels ook de aspotten en veerpakketten van Shapeways gemonteerd, nu gaat het wat worden.

Afbeelding
De voorste huif even los geplaatst om een indruk te krijgen. De huif is ruim 8.0 mm hoger als de NS uitvoering. Foto CdJ.

De beugels op de voetplank zijn voor de voetbediening van de rangeerkoppeling. De voetplank bekleed ik later met dun hout.

De huif aan de achterkant maak ik op dezelfde methode als de voorhuif.
Groeten,

Cor de Jong,

1795
Contacteer:

Bericht door 1795 » 16 jun 2018, 21:48

Lekker bezig zo.

Maar is het niet voor 80% nieuwbouw zo?? Zou bijna zeggen, dat je de etsplaat eigenlijk niet nodig had.... :-))
Toch best nog heel veel verschillen zo, tussen de NS en DRG versie!!

Edwin

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 16 jun 2018, 22:05

Hallo Edwn,

Ja het is zeker 80 % nieuwbouw, maar dat is niet erg, ik gebruik wel wat delen van je etsplaat. Het kopen van de etsplaat inspireerde mij om te gaan bouwen, dat ik geen NS locomotief maak is logisch de DRG V6004 past uitstekend op mijn baan. Er zijn heel veel verschillen eigenlijk is de DRG uitvoering compleet anders. Het is een leuk leerproces en op schaal 1:32 en locomotief bouwen is leuk want dat wordt helaas niet veel gedaan. Eigenijk jammer want zo kun je wel unieke modellen op je baan krijgen. Ik heb totaal geen spijt dat ik de etsplaat gekocht heb.
Groeten,

Cor de Jong,

MarcB

Bericht door MarcB » 17 jun 2018, 13:31

Fraai stukje werk weer Cor !

Leuk om te zien hoe de DRG uitvoering toch een stuk anders is dan de Oersik. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

PS; is het 0,2mm infrezen voor de klinknagels noodzakelijk ? Ik kan me voorstellen dat de klinknagels mooier worden of is zonder frezen überhaupt niet mogelijk om de klinknagels in te drukken ?

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 17 jun 2018, 15:00

Hallo Marc,

Om de klinknagels op de juiste positie te krijgen teken ik in 3D de klinknagel posities die neem ik over als laag in de DXF file en zo kan ik de klinknagels op de juiste plek krijgen. Het 0,2 centerputje gebruik ik om later de klinknagels met een klinknagelpers in het metaal te persen. Eigenlijk is de werkwijze gelijk aan de methode welke toegepast wordt om klinknagels op etswerk aan te geven. Voordeel in een half uur heb ik een zijwand getekend, gefreesd en van klinknagels voorzien. Zo kan ik snel vorderingen maken met de bouw en ik heb alles in eigen hand en dat is heel prettig.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 20 jun 2018, 11:34

Te zien is dat de bovenkant van de cabine ook hoger (8.6mm)is dan de NS uitvoering. Maar nu begint het te lijken op de V6004.
Inmiddels zijn de kettingwielen en ketting ook binnen. Deze zijn te koop bij de Firma D.Hettler.

Afbeelding
Het begint al op de DRG V6004 te lijken. Foto CdJ.

Afbeelding
Kettingwielen en ketting om ingebouwd te worden. Foto CdJ.

Ik heb een aantal extra kettingwielen bestelt om te kunnen experimenteren met de overzetverhouding. De ketting heeft een breedte van 4.1 mm en is eenvoudig op maat te maken. Materiaal is Delrin.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 20 jun 2018, 20:06

Met het dak er los op krijgt het geheel wat body. De nieuwe achterkant gemaakt want ook dat gedeelte is anders dan bij de NS uitvoering. Het achtergedeelte is langer en steekt over de bufferbalk heen.

Afbeelding
Het wordt een klein stoer machientje. Foto CdJ

Afbeelding
De achterkant zoals deze er bij de DRG V6004 uitziet. Foto CdJ.

De verhoogde vloer moet nog gemaakt worden. Het maken van de voor- en achterhuif is best wel lastig want het plaatwerk heeft veel klinknagels op de rand en de bovenkanten en voor - en achterkanten zijn op de zijkanten gemonteerd zoals ik het gezien heb op de foto van de V6004. Maar het is gelukt. Een ander zeer afwijkend deel is het rooster voor de radiator deze zit verdiept er moet een frame gemaakt worden om er voor te zorgen dat het rooster in het front gemonteerd kan worden. Het rooster van de etsplaat past niet omdat de opening groter is en doorloopt onder de bufferbalk. Edwin zei het al eerder een DRG V6004 bouwen is eigenlijk voor een heel groot gedeelte scratch build.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 23 jun 2018, 18:06

Op de Blokpost-Nul avond afgelopen vrijdag was de zelfbouw DRG V6004 ook even het onderwerp van gesprek en we kwamen er achter dat er nog aan beide kanten een steunplaat in de lengterichting van het dak moet komen we denken ter versteviging van de opstaande voor - en achterwand. Maar ook kwam op een tekening boven water dat de radiator bescherming verdiept in de huis zit en dat de luchtdoorlatende metalen plaat met diagonale gaten is voorzien. Bij de etsplaat zit een afdekking met vierkante gaten welke niet bruikbaar is. Hoe kom je nu aan een stukje metaal met diagonale gaten. Vandaag had ik mazzel ik keek toevallig in een keuken la en daar lag het gewoon op me te wachten een metalen bakje met aan de onderkant een zeef met precies het diagonale patroon in de juiste maat wat ik zocht. Met de onvolprezen Dremel de zeef uit elkaar gehaald en daar was mijn fraaie plaatje met patroon.

Afbeelding
Nog een restant zuinig bewaren. Foto CdJ.

Afbeelding\
En hier in de huif van de DRG V6004 de verdieping moet ik nog maken maar zo ziet het er al goed uit. Foto CdJ.

Zo zie je maar de oplossingen liggen vaak voor het grijpen als je maar goed om je heen kijkt.
Groeten,

Cor de Jong,

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 23 jun 2018, 23:08

Nou, dat wordt dus cake met klonten de volgende keer Cor. Tenzij je het meel via de radiator van de Oersik in je beslag strooit... icon_e_ugeek

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 24 jun 2018, 08:39

Rob, dat valt wel mee want je weet ook wel dat in de meeste keukenladen veel meer spullen liggen dan de bedoeling is.
Groeten,

Cor de Jong,

PauldG

Bericht door PauldG » 24 jun 2018, 11:44

En nu maar hopen dat je vrouw niet meeleest....

Plaats reactie