Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Veel nullers zijn ook actief in de grotere schaal 1 (1:32; ook 10mm/ft). Dit is de plek voor discussies over 1.
Plaats reactie
ArnoldS
Berichten: 1221
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:39

Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Bericht door ArnoldS » 31 mar 2018, 17:39

De moeizame weg van de modellen van de Einheits-Abteilwagens en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Enkele jaren (!?) geleden, in 2013, kondigde het merk KM1 de Einheits-Abteilwagens 1921 B samen met het bijpassende bagagerijtuig de Pwi-29 aan. Een gewaagde keuze blijkt nu achteraf. Aanvankelijk kreeg men de indruk dat KM1 een model zou maken van de D-21/D21a in houten uitvoering herkenbaar aan de afspanning (stangenwerk) aan de onderzijde van het frame gezien de foto in de brochure en catalogus. Die indruk werd snel de kop ingedrukt door zowel in de omschrijving als de benaming, D-21b i.p.v. D-21 of D-21a, duidelijkheid te verschaffen. Opvallend was destijds de 10% lagere prijs van € 335,- per stuk die men berekende bij een minimale bestelling vooruit van 3 wagons van dit type. De modellen zouden verschijnen in de zogenoemde ‘Classic-Edition’ die aangaf dat het model voor een groot deel zou worden opgebouwd uit kunststof doch het onderstel van metaal zou worden.

Geen andere producent in schaal 1 had dit model ooit eerder uitgebracht, en misschien was daar wel een reden voor. De rijtuigen zijn niet de meest populaire personenwagons onder de modelspoorders schaal 1, bleek al snel. De bestellingen bij het bagagerijtuig Pwi-29 liepen ietsje beter, omdat liefhebbers dit bagagerijtuig beter vonden passen bij hun huidige set ‘Donnerbüchsen’. Naar mijn inschatting is de reden dat dit aangekondigde model ook niet besteld werd, om het feit dat de bagagedeuren NIET te openen zouden zijn.

Na enige tijd was duidelijk dat het beoogde minimale aantal te verkopen modellen om deze rendabel in kunststof uit te voeren niet gehaald zou worden, tenminste niet op tijd… Op dat moment koos KM1 ervoor om deze serie modellen nogmaals aan te bieden, maar dan in ‘Premium-Edition’, wat inhoudt dat het model volledig in messing zou worden uitgevoerd. In tegenstelling tot wat men over het algemeen misschien zou denken is het produceren van messing modellen minder afhankelijk van een minimum aantal, alhoewel de ontwikkelingskosten wel verdeeld moeten worden over het totale aantal. De tot dan toe verzamelde bestellingen werden opgezegd en klanten kregen een nieuw aanbod. De Premium-Edition steeg direct naar een prijs bij voorbestelling van € 499,- per stuk. Deze actie gaf de voorverkoop waarschijnlijk geen ‘boost’. Heel stilletjes heeft men tussentijd kennelijk ook het besluit genomen om bij het model van het bagagerijtuig Pwi-29 de mogelijkheid te geven wel alle deuren te kunnen openen.
Over het algemeen wacht men bij KM1 net zo lang af tot het minimum beoogde aantal in de voorverkoop is behaald, of liefst uitverkocht, waarna men dan pas overgaat tot het daadwerkelijk plannen van de productie. Dat kan helaas, naar nu blijkt, jaren duren. Tussendoor dacht een concurrerende producent deze zelfde modellen wèl in grote getalen in kunststof te kunnen produceren, maar al gauw bleek dit plan niet levensvatbaar. Toen deze concurrent het plan om modellen van de Einheits-Abteilwagen te produceren dus liet varen, werden daarmee enkele klanten weer naar KM1 gelokt.

Afbeelding
Einheits-Abteilwagen 1921 B van VVM Museumbahn Schönberger Strand

In een poging om de voorverkoop weer wat leven in te blazen besloot KM1 eind 2017 om een Einheits-Abteilwagen ook aan te kondigen als slaap- en verblijfswagon voor spoorwegpersoneel. Bovendien beschikt men bij KM1 pas sinds februari 2018 over de eerste handmonsters. Afgaande op de getoonde modellen zijn ze niet alleen prachtig gedetailleerd, maar zijn de deuren van het Pwi-29 bagagerijtuig toch wel te openen...
Hoogstwaarschijnlijk moet vanaf het begin af aan bij KM1 duidelijk zijn geweest dat de modellen van de Einheits-Abteilwagens geen hardlopers zouden worden, vandaar ook de bezuinigingsmaatregelen zoals geen bewegende deuren en voor alle tijdperken een universele kleur RAL6007 (flessengroen). Zo zou het basismodel universeler zijn en de productie rendabeler. Dat betekende dat de liefhebbers van tijdperk II alleen konden kiezen voor een uitvoering zoals die kort voor, en in WOII heeft gereden, inclusief elektrische verlichting i.p.v. de oorspronkelijke gasverlichting. Ik ben over die kleur RAL6007 een discussie gestart; ikzelf had deze serie wagons liever in de vroegere kleur RAL6008 (bruingroen) gezien. De bijval op het Duitse Spur-1-Gemeinschaftsforum ontlokte KM1 alsnog om deze serie wagons in de vroegere Deutsche Reichsbahn uitdossing aan te bieden, dus in kleur RAL6008, om gedurende één maand de liefhebbers nog éénmaal de kans te geven alsnog wagons van deze serie te bestellen. De voorbestelprijs was inmiddels allang verlopen dus hikte men helaas nu tegen een aanzienlijk hogere prijs van maar liefst €699,- per stuk.

Gelukkig moet men bij KM1 gedacht hebben dat het punt bereikt was dat in de verkoopaantallen geen rek meer zat en men heeft sinds begin maart dit jaar de online verkoop dan ook geblokkeerd. Je moet immers verder. Naar mijn inschatting zullen deze serie modellen tamelijk zeldzaam en uniek zijn door een relatief kleine oplage. Volgens KM1 worden de modellen thans geproduceerd. Het moment van uitleveren van deze serie modellen is en blijft een mysterie totdat klanten de factuur hebben ontvangen. Tot die tijd is het afwachten maar, terwijl we inmiddels vijf tot zes jaar verder zijn sinds de aankondiging…

Vriendelijke groeten,

Arnold

bernard
Berichten: 2091
Lid geworden op: 26 jul 2008, 20:53

Re: Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Bericht door bernard » 31 mar 2018, 19:16

Hallo,

Tjee heel verhaal wat jij heb getypt ArnoldS erg interessant om te lezen hoe KM 1 tegen de Abteilwagons aankijkt.

Met spoorse groeten,

bernard

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2262
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Bericht door CordeJong » 31 mar 2018, 20:58

Mooi verhaal, geeft duidelijk zeker door de chronologische volgorde weer dat het niet zo simpel is om een wat minder populair model op de markt te brengen. Op de Blokpost-nul avonden hebben we het vaak gehad over deze rijtuigen er was veel twijfel om ze aan te schaffen. Uiteindelijk heeft Arnold de knoop doorgehakt en ging over de brug. Zelf heb ik nog lang de boot afgehouden, maar toen er een RAL 6008 versie werd aangeboden was ik om en heb dan uiteindelijk twee rijtuigen incl de pakwaqen Pwi-29 besteld. Na het zien van de prototypen tijdens de onvolprezen show in Maarn wisten we het zeker uiteindelijk is er toch een goed besluit genomen. En Arnold gaf het al aan het wordt een kleine serie en zeker samen met de RAL 6008 uitvoering gaat het een bijzondere serie rijtuigen worden welke waarschijnlijk niet vaak te zien zal zijn. We kijken er naar uit.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1358
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Bericht door RobK » 31 mar 2018, 21:48

Uit dit verhaal blijkt maar weer dat de spoor 1-wereld een heel andere is dan de nulwereld. Zo'n rechtttoe, rechtaan-rijtuig met zulke simpele vormen bouwt een ervaren modellenmaker toch makkelijk zelf in de tijd dat anderen wachten op de 'uitlevering' van een fabrieksmodel? Denk ik dan.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2262
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Bericht door CordeJong » 01 apr 2018, 13:43

Rob, ik begrijp je reaktie natuurlijk kun je zelf gaan bouwen maar wil je de detailleringsgraad benaderen die de leveranciers tegenwoordig behalen dan kom je in tijd problemen zeker als je ook nog een gedetailleerde modelbaan wilt bouwen. Misschien een leuk ander topic van wat is de balans tussen alles zelfbouwen en een combinatie van bouwen en kopen.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

leobruijns
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:00

Re: Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Bericht door leobruijns » 20 apr 2018, 18:12

heb alleen de
Wohn-Schlafwagen D 21 besteld, lijkt me wel een vezamelaarsobject.

gr Leo

ArnoldS
Berichten: 1221
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:39

Re: Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Bericht door ArnoldS » 21 apr 2018, 17:55

leobruijns schreef:...heb alleen de Wohn-Schlafwagen D 21 besteld, lijkt me wel een vezamelaarsobject.
Hoi Leo, nu de rest van de werktrein nog?

Groet,

Arnold

leobruijns
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:00

Re: Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Bericht door leobruijns » 09 mei 2018, 09:49

waqt hoort daar zowat bij Arnold?.

gr Leo

ronvgs
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2013, 22:30

Re: Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Bericht door ronvgs » 09 mei 2018, 15:52

Zou mooi passen bij de nog uit te komen kraanwagen Leo.

ArnoldS
Berichten: 1221
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:39

Re: Einheits-Abteilwagen en de Pwi-29 bagagewagon van KM1

Bericht door ArnoldS » 09 mei 2018, 16:04

Hallo Leo,

Wat daar zoal bij hoort? Mmm… Kijk, er bestaan natuurlijk verschillende werktreinen. Je zou kunnen denken aan een ploeg spoorwerkers voor het onderhoud van de bovenbouw (rails, bovenleiding, bielzen en ballast) of een onderhoudsploeg voor de kunstwerken (bruggen en viaducten). Ik durf ook wel te denken aan een ambulante ploeg voor rondom een spoorhijskraan. Vandaag de dag is bijvoorbeeld een werktrein voor de bovenbouw een complete caravaan van zeer gespecialiseerde voertuigen die bijna volautomatisch de bovenbouw vervangt binnen no-time. Ik denk dat vroeger in de jaren 1950-’60 het vervangen of onderhoud van de bovenbouw heel anders en waarschijnlijk trager ging. De arbeidsomstandigheden in het heden zijn waarschijnlijk veel beter. Ik weet zo net nog niet of een ploeg vakmensen vandaag de dag nog wel in een personeelswagon wil of mag worden ondergebracht om (overdag) in te slapen… De oude onderhoudstreinen hadden, waarschijnlijk net als nu, in ieder geval een paar wagons voor de ballast. Denk dan aan de twee-assige ballastwagons van Lenz bijvoorbeeld. Nou ja, als je er logisch over nadenkt: Alles wat vervangen wordt, moet natuurlijk ook weer afgevoerd worden. Dus open goederenwagons zijn vast wel aanwezig. Railwagens en een gesloten goederenwagon voor het gereedschap is vast ook geen overbodige luxe. Eén van de voorbeelden die ik het leukste vind, is hoe het eraan toeging rond de vorige eeuwwisseling. Kijk maar eens hier.
Veel succes!

Vriendelijke groeten,

Arnold

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten