Stoomloks

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
Plaats reactie
Robvl

Stoomloks

Bericht door Robvl » 23 sep 2018, 11:12

Hallo ,

Een vraag:
Ik zie bij de Wsum t e Waalwijk 2 stoomloks spoor 0 staan
Een ; S 3/6 groen met Frans opschrift
Een BR 52 zwart SNCF 159.5.123 781
Deze zijn van het merk Spring ? ( Staat op de bijbehorende kisten.)
Schijnt Zwitsers te zijn en zijn zeer waarschijnlijk uit messing
Kent iemand dit merk, heeft iemand hier ervaring mee ?

Ik hoor graag of iemand mij hier uikomst over kan geven.

Alvast bedankt.
Hartelijke groet,
Rob van Logchem

fredlubb

Re: Stoomloks

Bericht door fredlubb » 23 sep 2018, 12:07

Hallo Rob,

Spring is een Zwitsers merk dat in de zeventiger/tachtiger jaren spoor 0 en spoor 1 materieel maakte in messing. De spoor 1 loks waren live steam en van de S3/6 in spoor 0 is ook een live steam versie gemaakt. Ik heb de S3/6 electrisch:

Spring bestaat nog steeds maar maakt voornamelijk electrische spullen (schakelmateriaal) voor het echte grote spoor. (https://www.spring-ltd.ch/firma/)

Het Spring materieel is robuust en rijdt goed, maar natuurlijk met techniek van een paar decennia geleden; de schaal is 1:43.5. Spring maakte ook rijtuigen waaronder een mooie Rheingold set voor bij hun S3/6. Elke loc werd in vele uitvoeringen en kleuren geleverd, de S3/6 in Franse versie van de Etat in groen. In het boek dat ik heb staat geen 52 in Franse uitvoering, maar die zal er ook geweest zijn.

Groet
Fred
Mijn You Tube kanaal (niet alleen spoor nul: http://www.youtube.com/user/sncf231e

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 23 sep 2018, 12:57

Ik heb het onderwerp verplaatst naar "Loks, rijtuigen, wagons, treinstellen, trams".

Het hoort niet thuis bij "Even voorstellen", waar het oorspronkelijk stond (in drievoud…).

Michiel

Bericht door Michiel » 23 sep 2018, 14:30

Ik vermoed dat de foto's hier staan (klein stukje scrollen):

http://www.osterthun.com/Agenda.htm

Inderdaad wat Fred aangeeft, misschien als toevoeging nog dat je er van uit moet gaan dat de loks analoog zijn.

Robvl

Bericht door Robvl » 08 okt 2018, 12:00

Dank jullie wel voor de info's.
Misschien nog 1 vraag:
Is er iemand die weet of deze loks redelijk te digitaliseren zijn, is er plaats voor een decoder en speakers ?

Michiel

Bericht door Michiel » 08 okt 2018, 19:37

Ja en nee, er is plaats genoeg voor een decoder maar het is niet zoals een h0 lok dat je een stekker van een decoder kunt inpluggen. Afhankelijk van de lok kan het zijn dat de behuizing van de lok verbinding met één van de railstaven maakt. En je moet natuurlijk de hele boel openmaken. Ik heb zelf een Spring S3/6 gehad die ik zelf heb gedigitaliseerd, dat was best te doen.

Plaats reactie