Bad Harzwald, een fictieve havenbaan

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
Plaats reactie
Floris

Re: Bad Harzwald een fictief spoor 0 kopstation

Bericht door Floris » 14 mar 2018, 19:40

Jelle Jan laat het bouwpakket probleem exact zien.
De kleuren fotos waarbij je de groene loods deuren ziet,daar gaat het om.
Op elke foto is dat aanzicht aangebracht op de straatzijde,in het bouwpakket is het geleverd om aan te brengen aan de kade zijde %-|
Kleurenfoto's van de kade zijde ben ik niet tegen gekomen van vroeger,maar je kunt op z/w fotos duidelijk zien dat dat anders is als de straatzijde.

Floris

Bericht door Floris » 01 mei 2018, 15:51

Na enige tijd weer is wat te vermelden hier.
Ik heb wat geknutseld aan de eigenbouw half relief uitbreiding die naast de bouwpakket loods moet komen t.z.t.
Hiervan zijn enige plaatjes gemaakt,een tijdje terug was dit de stand van zaken
Afbeelding

Nu is er een setje wanden gemaakt en er ligt een "vloer" in,deze koel loods zoals ik m dan wil maken heeft lekker dwars niet beide deur openingen het zelfde,al dat brave vond ik maar niks :mrgreen:
Afbeelding

En momenteel is zo de stand van zaken,proberen het betonframe van zo'n pand weer geven dmv schuimstrips.
Afbeelding
Stop ik er nou nog een balk bij of laat ik m toch weg %-|
Plan is om t.z.t. rechts in de hoek nog een deur te maken waar men de loodsen in kan of kan verlaten,dan hoeven die grote deuren tenminste niet on nodig open ;-)
Het to do lijstje begint langzaam aan kleiner te worden voor dit pand.
Nu hopen dat men van MKB is leert te antwoorden op mn e-mail,want van het bouwpakket mis ik een stuk handleiding en heb ongenummerde items in de doos liggen waarvan ik niet weet wat dat moet voorstellen icon_e_confused

Wordt wederom t.z.t. wel weer vervolgd :mrgreen:

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 06 mei 2018, 12:55

Hoi, ik zou er nog een balk bij plaatsten. Voor de deur is er ook nog een nadere oplossing mogelijk. Een kleine deur in een roldeur zetten.

Gert-Jan

Floris

Bericht door Floris » 08 mei 2018, 17:43

Het balken verhaal is ondertussen bekeken en gedaan,foto(s) volgen nog.
Wat t deur in deur betreft,hoe normaal was dat vroegah in duitsland ?
Tot zover enkel voorbeelden gezien van roldeur en iets ernaast een normale deur,al zegt dat opzich weinig want zelfs als er geen fotos van zijn,wil dat niet zeggen dat het nooit zo gemaakt kan zijn ;-)
Ik ga dr nog is een "ei" over leggen :mrgreen:

Floris

Bericht door Floris » 17 mei 2018, 17:43

Nou dat ei word een hard gekookt exemplaar.
Heel veel wikken en wegen zijn vooraf gegaan aan de beslissing die ik heb genomen.
Vanwege irritatie en onmacht op allerlei vlakken,heb ik besloten om de bouw op de lange baan te schuiven.
Ik ga de modules in hun huidige vorm opbergen en het geheel voorlopig laten bezinken.
De lol weegt niet op tegen de in veelvoud vooraf gaande frustraties en onmacht die ik al een poos ervaar.
Een hobby moet rustgevend zijn en plezier brengen(in elk geval voor t grootste deel ;-) )
Dat is helaas voor mij nu wel anders.
Zodra ik weer zin,fut en lol heb gevonden,dan trek ik dit draadje wel weer onder het stof vandaan.

Word ergens wel weer is vervolgd %-|

RenéN

Bericht door RenéN » 19 mei 2018, 16:43

Dag Floris,

Jammer, dat je op dit moment je ei niet kwijt kan in je baan. ;-)
Ik hoop dat je gauw weer je zin krijgt om verder te gaan met de bouw.

Gr.
René

Floris

Bericht door Floris » 01 sep 2018, 15:45

Kuch proest,wat een stof zooitje zeg :-o
In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik vandaag eindelijk weer is wat gedaan aan het project.
De 1ste 3 "bakken" van de bovenbouw hebben een latten frame gekregen waarop wellicht morgen de platen die ik had laten zagen kunnen worden vast gemaakt.
Ik zal later (vandaag) wel wat plaatjes hierbij mikken waarop te zien is wat ik nou eigenlijk heb uitgevreten,das makkelijker dan het proberen te typen ;-)
Als ik morgen inderdaad die platen er op krijg,dan kan daar een laag kurk overheen,en dan kan het rails leggen weer van start gaan,das toch eigenlijk wel t leukste punt voor de verdere bouw :mrgreen:
Dan zie je tenminste weer is wat tastbaars icon_cool
Laatst gewijzigd door Floris op 02 sep 2018, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 01 sep 2018, 18:57

Fijn dat de dip voorbij lijkt te zijn, Floris. Even afstand nemen was dan inderdaad verstandig.

Heb ik ook wel eens gehad met de modelbouwerij, dat ik dacht 'wat een getob allemaal, kan ik daar niet beter mee stoppen'. Maar na een tijdje komt die kriebel weer.

Regelmatig iets laten rijden, al is het maar een losse loc, heb ik altijd ervaren als prikkel om 'toch' maar door te bouwen.

Succes ermee, en ik ben benieuwd naar de foto's.

Wim Corduwener

Bericht door Wim Corduwener » 02 sep 2018, 11:51

Even terugkomend op dat gestempel van bestrating:
Floris schreef:
13 mar 2018, 22:35
...maar omdat ik geen reserve "schuim"/ondervloerplaat heb om op te testen,is dat nu dus wel een probleem.
Als ik een plaat verpruts,dan is er geen back-up.
Die blauwe isolatieplaten dat onder laminaat wordt gelegd zijn prima bruikbaar, maar ze gaan wel per pak en ik kan me zo voorstellen dat je geen zin hebt om meteen zo'n heel pak te kopen. Fröbel- of hobbywinkels verkopen geëxpandeerd polystyreen in verschillende diktes: van foamboard tot platen van een paar millimeter.
Voordeel van deze platen is dat ze een hele fijne 1:43-structuur hebben en heel betaalbaar.
Ook moet ik om die stempel te maken materieel bij de bouwmarkt halen,gezien mn huidige situatie,is het niet leuk als je daarbij dus geld overboord gooit.
(zal nie veel kosten,maar elke euro die is uitgegeven aan on nodig spul is zonde).
Afbeelding
Bij de Action verkopen ze ook mallen om mee te stempelen. Die dingen kosten een drol en worden daar verkocht als penselen. Maar die dingen vallen bijna vanzelf al uitelkaar. Met een punttangetje de mal in de gewenste vorm buigen en dan met een vijltje een scherpere rand aan de mal vijlen. Met de dikkere penselen kun je kasseien stempelen en de dunnere penselen buig je tot bakstenen. Met zo'n setje kun je al snel een handje vol malletjes maken, zodat niet elke steen dezelfde maat heeft. Enne van die houten uiteinden kun je bijvoorbeeld een mast maken voor op een bootje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

Bericht door Floris » 02 sep 2018, 12:47

Hoi Wim, (en de rest natuurlijk ;-) )

Bedankt voor de hints en tips.
Als het zover is,dan ga ik waarschijnlijk wel effe langs de act**n om wat kwasten te halen.
Voor nu heb ik genoeg ondervloer,al is t wel zo dat als ik t nog goed weet,dat als ik er nu 1 verknal,dat ik dan in de situatie kom dat ik er tekort van heb %-|
Afijn,hierbij wat plaatjes van gister,niet heel bijzonder,maar t is wat ;-)
Afbeelding
Afbeelding
En een overzichtje
Afbeelding

Nu dan maar is kijken of ik t plaatwerk erop krijg %-|

Wordt vervolgt

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 02 sep 2018, 13:08

Floris,

Wat goed om te zien dat er weer actie is in Bad Harzwald! Top! En ik geef bij deze Rob helemaal gelijk, soms moet je even een iets anders gaan doen en kan het even rijden met een lok wonderen doen. Dat is ook de reden dat als ik zelf iets start ik zo snel mogelijk de zaken operationeel wil hebben.

Groet, Gert-Jan

Floris

Bericht door Floris » 02 sep 2018, 20:00

Hoi G-J,

Thnx.
T is i.d.d. wel waar,gedachtes verzetten kan een hoop doen.
Hoewel ik nog niet zover ben dat ik wat kan rijden,is een vlaag van verstandsverbijstering wel aangenaam soms :)
Ik begrijp ook dat je zegt dat iets zo snel mogelijk (al is t basaal) rijdend willen hebben je helpt om motivatie te behouden.
Hier zijn andere dingen de bijna nagel aan de kist,maar goed ik heb er voor t moment ondanks dat toch weer fut voor gevonden.
Dus daarom nog wat plaatjes van vandaag,t is nog vere van af,maar er is met wat hulp weer een sprong gemaakt.
Scheef gezaagd hout door de bouwmarkt maakte het niet makkelijker,toch is t wederom gelukt om het geheel wat stappen verder te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bakken voorzien van een top plaat,alles toch opmaat weten te krijgen ondanks scheef spul en alvast de kurk opmaat gesneden en vast gezet met punaises icon_cool
Beetje houtplamuur erbij en ergens komende week hopelijk boekbinders lijm om de kurk mee vast te zetten.
Dan uitvogelen waar ik de ontbrekende kurk vandaan tover en de rails hopelijk weer is terug leggen zodat we kunnen beginnen aan stroom voorziening,wissel motoren en weet ik veel wat nog meer %-|

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 03 sep 2018, 07:06

Hoi,

Vraag op de vroege ochtend. Komt er op die strook hout vooraan ook iets of komt daar je haven?
En voor de echt belangrijke zaken des levens, als je nog maar een beetje kurk nodig hebt en het mag niet te duur zijn kijk dan eens op placemats van kurk. Kun je vrij goedkoop verkrijgen bij woonwarenhuizen maar ook online, paar euro's.

Wil je perse je wissels omgooien met machines? In deze schaal is met de hand rangeren ook leuk!
Groet, Gert-Jan

Floris

Bericht door Floris » 03 sep 2018, 16:01

Hallo Gert-Jan,

Die lager liggende strook moet t.z.t. i.d.d. een haven gaan worden ;-)
Placemats van kurk,ja das een goeie,daar ga ik is voor snuffelen,merci icon_cool

Wat het de bediening van wissels betreft,ik ben daar nog niet helemaal over uit.
Dat hangt van wat dingen af.
Handbedient kan op 2 manieren,als ik de ontbrekende wisselstellers voor een paar wissels kan vinden ,dan kan het op die manier.
Wellicht is het handbediende systeem in aangepaste vorm wat ik hanteerde op mn HO baan nog bruikbaar,maar dat moet ik is gaan testen.

Gaan bovenstaande manieren niet,dan moet ik wel aan een elektrische oplossing gaan denken.
Komende tijd zal ik mede gaan besteden aan bv het uitzoeken of en waar ik evt die lenz wissel stellers zou kunnen verkrijgen.
Ik weet eerlijk gezegd niet eens of elk wissel van de oude lenz serie standaard was uitgerust met zo'n ding en zo ja of t mogelijk is om die er alsnog/wederom op te monteren %-|

Gr Floris

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 06 sep 2018, 17:11

Hoi,

Lenz heeft het nieuwe wisselaandrijfmechanisme in productie en volgens mij wordt dat bijna uitgeleverd. Ook is er gewoon nog een mechanisch systeem 49035 Weichenstellhebel. Maar het h0 systeem wat je indertijd gebruikte kun je natuurlijk ook voor schaal 0 gebruiken, zelf maken met dun ijzerdraad is natuurlijk altijd goedkoper en geeft misschien wel meer voldoening.

Groet, Gert-Jan

Plaats reactie