Oersik etsplaat

Voor producenten groot en klein, en winkels: meld hier je nul-assortiment, -aanbiedingen en -aankondigingen. (Geen forumlid? Mag ook via e-mail: rkievit(a)kpnmail.nl - fotootje welkom) * Heb je een goede winkel gevonden? Zeg het hier! * Meningen over de modelspoormarkt
Plaats reactie
PeterH

Re: Oersik etsplaat

Bericht door PeterH » 17 mei 2018, 18:56

Eindelijk zit de kit van mijn schaal 0 oersik in elkaar ;-)

Ik ben er vrij lang mee bezig geweest, maar ik ben er dan ook niet ieder moment mee bezig geweest; ik heb er de tijd voor genomen. Daarbij komt dat ik gaandeweg de bouw toch regelmatig tot de conclusie kwam dat ik dingen niet goed gedaan had of anders/beter konden, waardoor de bouwtijd ook weer toenam. Vaak ging het ook gewoon fout en moest ik met de nodige 'vreemde tekens' (zoals %#^&$!@#*&^) weer opnieuw beginnen.

Aanvankelijk was ik niet van plan de koppeling functioneel te maken, maar ik heb toch de verleiding niet kunnen weerstaan het te proberen. Is me dan toch (wel met de nodige pijn en moeite) gelukt....

Hieronder een statieportret van mijn Oersik 113.
DSCN4315.JPG
Kenmerken:
Oersik nr 113 (gedigitaliseerd)
Bouwtijd: 4 maanden
Dak, cabine, motorhuif, frame en chassis demonteerbaar
Printplaatje voor aansluiting decoder en stroomafnemers demonteerbaar
Zijluiken motorhuif: schuifbaar
Koppeling: functioneel (beweegbaar en bedienbaar)
Remsysteem gemonteerd
Gewicht: 383 gram
Aandrijving: Mashima 14 x 24 (12 Volt)
Overbrenging: Romford 50:1
Decoder: Digikeijs DR1010
Verlichting (elke lamp) voor- en achterzijde schakelbaar

De kit zit dan wel in elkaar, maar de loc is nog lang niet klaar; hij moet nog schoongemaakt, gestraald en gespoten worden.

Wie volgt?
Met vriendelijke groet,
Peter

RolfM

Bericht door RolfM » 17 mei 2018, 21:47

Hoi Peter,

Knap stukje werk hoor, ziet er geweldig uit.
Ik zie dat je gietdelen van Philotrain (buffers, lantaarns) en de aspotten/veren van Shapeways hebt gebruikt.
Ik ben benieuwd of je nog andere gietdelen hebt gebruikt en zo ja dan hoor ik graag van welke leveranciers?
Heb je de twee staanders met het "bolletje" zelf gefabriceerd? Hoor graag hoe je dat bolletje zo mooi rond hebt gekregen.

Groeten Rolf

PeterH

Bericht door PeterH » 17 mei 2018, 23:02

Hi Rolf,

De buffers, lantaarns en aspotten zijn inderdaad van Philotrain en Shapeways.
Voor het dak heb ik de hijshaken van Schnellenkamp gebruikt (Dachhaken für Führerhaus - art.nr. 2190 - setje van 4 stuks).

Ik had zowel voor het dak als voor de motorhuif al de methode van Edwin gebruikt (onderlegplaatje en gebogen stukje draad), maar toen vond ik deze en heb hiervan 2 setjes gekocht.
Een setje heb ik gebruikt voor het dak; de reeds aangebrachte hijshaken kon ik zonder probleem verwijderen, maar ik had de hele motorhuif al klaar en wilde niet riskeren dat bij het solderen van de toch wat zwaardere gietdelen andere onderdeeltjes los zouden komen. Dus die heb ik maar zo gelaten.

Voor de rangeerdershandgrepen heb ik 1 mm railingpalen van Aeronaut gebruikt (art.nr. 5601/20). Dit zijn echter wel stangen met een opening in de knop. Maar met een stukje 0,8 mm draad en wat soldeer krijg je na wat vijlen een mooie ronde knop. Verder heb ik de ronde deksteunen er af gevijld zodat een gladde stang ontstond.
Met vriendelijke groet,
Peter

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 17 mei 2018, 23:19

Peter,

Ik kan niet anders zeggen het model ziet er top uit.
Zelf ga ik de oersik in 1:32 bouwen, maar ga wel stiekem bij jou model afkijken.
En als er gestraald moet worden je bent welkom, kan ik ook je model bekijken.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 18 mei 2018, 10:26

Hallo Cor,

Op het Beneluxspoor-forum doet forumlid FritsT hier uitgebreid verslag van de bouw van zijn spoor 1 Oersik.
Het is met name interessant voor aspirant bouwers om van Frits zijn werkwijze te zien en waar de eventuele ‘valkuilen’ en/of schoonheidsfoutjes zitten. Bovendien verrijkt hij dit model met eenvoudige aanpassingen die zijn model extra gedetailleerd en nog echter maken.

Alvast veel succes met de bouw van jouw versie, Cor.

Vriendelijke groeten,

Arnold

PeterH

Bericht door PeterH » 20 mei 2018, 11:02

Nog even wat getest met een aantal goederenwagens achter mijn oersik.

Ik heb besloten om toch nog maar een paar kleine plaatjes lood binnenin het frame te plaatsen. Het totale gewicht is hierdoor nu 426 gram.

De loc kan gemakkelijk 2 à 3 wagens trekken, maar e.e.a. is uiteindelijk ook afhankelijk van hoe zwaar de wagens zelf zijn en hoe soepel ze lopen.
Ik had 2 Semblat rongenwagens, 2 Tagh0train goederenwagens en 1 Petau R10 erachter met een gezamenlijk gewicht van 1147 gram.

Op een recht stuk ging het wel, maar bij 2 wissels (afslaand) achter elkaar trok ie 't niet meer.
Toen wat los extra gewicht (150 gram) op de motorhuif gezet en toen trok ie de sleep weliswaar wel door de wissels, maar 't kostte wel moeite.

Ik ben echter al heel tevreden als de oersik goed rijdt met 3 à 4 goederenwagens aan de haak.
Met vriendelijke groet,
Peter

Plaats reactie