Ostmuhle, rangeerbaan in spoor 0.

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
Gert-Jan

Re: Ostmuhle, rangeerbaan in spoor 0.

Bericht door Gert-Jan » 11 aug 2018, 08:46

Hoi,

Gisteren moest ik even een klusje doen aan de achterkant van de module (ondertussen heb ik die maar Ostmuhler Straße genoemd). De achtergrond moest eraf en dan is er meteen de gelegenheid om foto's te maken vanuit een ander perspectief.
Afbeeldingandersom 1 by G-J Hatzum, on Flickr

Afbeeldingandersom 2 by G-J Hatzum, on Flickr

Nu de module van mijn werkbank is verdwenen is er ruimte voor iets nieuws!
Gert-Jan

JanK

Bericht door JanK » 11 aug 2018, 10:42

Gert-Jan, mooie foto's weer! Die ene varen staat er een beetje verloren bij.. ;-)
Je hebt een goed oog voor detail.

Mvrgrt,

Jan

Floris

Bericht door Floris » 12 aug 2018, 14:37

Ziet er goed uit.
Misschien dat schuurtje nog wat groen vegen geven ivm de begroeing die er tegenaan staat ?

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 17 aug 2018, 16:29

Hoi,

@ Floris, schuurtje..... dat is mijn lokloods! Jan, dank je wel en ik heb nog wel ergens wat varens liggen.

Ondertussen zit ik in een kleine bouwdip en de beste manier om daar doorheen te komen is gewoon een beetje prutsen.
Afbeeldingtankgracht by G-J Hatzum, on Flickr
Twee mini duitsers erin en het is net een tankgracht in wording :-)) De bruggenhoofden van de Ostmuhler Brucke.

Groet, Gert-Jan

Floris

Bericht door Floris » 17 aug 2018, 16:40

Zie t nu ook ja icon_redface
Foutje ,bedankt ;-)

Komt de bouwdip door gebrek aan inspiratie ?
De bruggenhoofden/tankgracht ziet er goed uit,ga je die afwerken met steen of word t beton ?

Vr Gr

Van een bouwer met een veul langere "bouwdip" icon_e_confused

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 18 aug 2018, 13:57

Hoi,

Floris jouw lange bouw dip is mij bekend, de reden ook! Vanmorgen even gas gegeven en een paar uur kunnen modelbouwen:

Afbeeldingwater by G-J Hatzum, on Flickr
En daarom ook meteen antwoord op de vraag, ik heb klei van de Action gebruikt om muurdelen te maken waar ik vervolgens uit de losse hand stenen in heb gedrukt. Daarna van een stuk keukenrol een passend stuk geknipt en op het hout gelijmd als voorbereiding op water imitatie. Nu moet alles drogen voordat ik kan gaan kleuren.

Over dip: een inspiratie dip heb ik nooit, er borrelen teveel ideeën in mijn hoofd (zo reed ik vorige week bij iemand met zijn class 08, geluid aan en dan ga ik meteen fantaseren over Britse minibaantjes, best vermoeiend). Het is meer dat ik altijd het gevoel moet hebben bezig te zijn, doe ik kleine dingen als figuren verven dan is dat voor mij niet hetzelfde als tot mijn ellebogen in de grasvezels zitten :-))

Later wel weer eens meer, Gert-Jan

bernard

Bericht door bernard » 18 aug 2018, 14:47

Hallo Gert-Jan,

Onder de brug wordt wel heel erg mooi ben je die module bak al aan het maken voor onze spoor nul liefhebbers club Drente /Friesland/Groningen /Overijssel.

Gr bernard

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 19 aug 2018, 19:08

Hoi,

Bernard, laten we eerst eens bij elkaar komen en van gedachten wisselen. Een module bouwen kan altijd nog, vanmorgen had ik even tijd en als je gewoon meerdere dingen tegelijkertijd doet kan het best snel.

Afbeeldingkademuur by G-J Hatzum, on Flickr
Het wordt wel wat, deze week maar eens voor het eerst in mijn modelbouwleven een brug bouwen.

Groet, Gert-Jan

RenéN

Bericht door RenéN » 19 aug 2018, 19:53

Hoi Gert-Jan,

Muurtje en water is goed gelukt.
Ben benieuwd naar je brugbouwkunsten.

Gr.
René

bernard

Bericht door bernard » 19 aug 2018, 20:23

Hallo Gert_jan,

Ziet al mooi uit de kleur van de muur en het water . wat voor verf heb jij gebruikt voor de muur.

gr bernard

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 20 aug 2018, 08:22

Hoi en dank,

De kleuren die ik gebruikt heb zijn: eerst een laag Steingrau van Revell Aquacolours, vervolgens Ziegelrot van hetzelfde merk en om de voegen zichtbaarder te maken heb ik de boel ingekwast met een mengsel van zilverpoets met wat grijze verf van de Action. Deze laatste laag laten drogen en vervolgens uitgepoetst.

De volgende stap is het benadrukken van wat individuele stenen en er nog wat gebruikssporen op aanbrengen met de Pan Pastels (dat is een soort krijt en lijkt wat op make-up qua structuur en plakkracht).

Gert-Jan

Floris

Bericht door Floris » 21 aug 2018, 14:08

Dat ziet er weer fraai uit,waar bestaat het water uit ?
Botenlak of toch iets anders ?
Overigens als je al zoveel dingen zelf kan bouwen,dan moet die brug ook goed komen.
Wordt het een stalen "spanten"brug of 1 met enkel een klein handrailtje langs de zijkant(en) ?
Ben benieuwd wat het gaat worden icon_cool

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 26 aug 2018, 13:16

Dank mannen!

Floris het "water"is volgens de eerder uitgevoerde manier gemaakt, de lak is blanke interieurlak in twee lagen. Ik vind het handig om eerst 1 laag lak te gebruiken, dat laat ik uitharden en vervolgens ga ik verder met begrassen e.d. Door de eerste laag kun je alles goed schoonhouden, na het verweren en aankleden zet ik de tweede laag.
AfbeeldingBrucke by G-J Hatzum, on Flickr
En ineens herinnerde ik me dat ik ooit voor een Frans h0 baantje een brug had gebruikt, die wilde ik als voorbeeld gebruiken maar toen ik deze op de bruggenhoofden plaatste vond ik het eigenlijk prima passen voor spoor 0 (lui modelbouwen).

En gisteren was ik in Houten, (voor een spoor nuller misschien niet de meest logische plaats om inkopen te doen) toch als je je ogen open houdt......
AfbeeldingHouten 25-8 by G-J Hatzum, on Flickr
Ondertussen komt er langzaam wat spoor 0 spul in de handel aldaar, de beste aankoop gisteren het boekje over de Repabaan 3, die man was zijn tijd zeer ver vooruit!

Groet, Gert-Jan

RenéN

Bericht door RenéN » 26 aug 2018, 20:25

Hoi Gert-Jan,

Deze H0 brug past inderdaad prima.
Water ziet er goed uit.

Gr.
René

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 28 aug 2018, 19:42

Hoi,

De laatste vakantieweek is voor mij begonnen en ik had voor deze week iets in de planning staan. In oktober gaat de directie van de Ostmuhler Eisenbahn op reis, de baan,de bouwer en het hoofd technische zaken zijn uitgenodigd om op een clubbeurs in België te staan. En dat is best spannend: vindt men de baan de moeite waard, bevalt het mij om twee dagen op een beurs te staan (als demogever heb ik op Ontraxs en Eurospoor wel meegedraaid en maar dat is iets anders) en hoe houdt de baan zich aangezien die niet is ontworpen voor beursgebruik.

Het grote moment was gisteren dan ook aangebroken om de baan te splitsen, oorspronkelijk waren het twee modulen, toen bouwde ik er een stuk aan en daarna nog een deel. Dat laatste deel heeft een spoor diagonaal over de modulebak scheiding. Tata........
Afbeeldingsplitsing by G-J Hatzum, on Flickr
Om geen sporen door te slijpen had ik een systeem bedacht. Het rechter spoor rust op een dun plankje en dat schuift over de originele module. Hier is de boel net losgemaakt.

Afbeeldingsplitsing a by G-J Hatzum, on Flickr
Hier is duidelijk te zien dat de modulen van elkaar loskomen in een hoek.

Afbeeldingsplitsing 2a by G-J Hatzum, on Flickr
De voorkant van de middelste module staat in de grondverf.

Volgende stappen zijn het schilderen van het aangezicht, een hogere achtergrond bouwen, een onderstel bouwen en nadenken over verlichting. Gelukkig heb ik nog een week of zes.
Groet, Gert-Jan

Plaats reactie