Ostmuhle, rangeerbaan in spoor 0.

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
Marc_tramt

Re: Ostmuhle, rangeerbaan in spoor 0.

Bericht door Marc_tramt » 13 jun 2018, 07:30

Het wagenpark begint indrukwekkende vormen aan te nemen! :-o
Ziet er allemaal weer erg fraai en sfeervol uit. Voor het mooie zou je de binnenkant van die wagondeur ook nog van plankenmotief moeten voorzien.
De Juweela suikerbieten zijn een aanrader. Meeste model-suikerbieten zien er niet uit en ik kan nog wel wat peeën gebruiken in de toekomst.

Bouwze,

Marc

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 13 jun 2018, 20:44

Hoi Marc, leuk om van je te horen!

De hoeveelheid materieel is inderdaad de laatste tijd behoorlijk toegenomen, gelukkig kan ik aan mezelf verantwoorden dat veel tweedehands is aangekocht :-)) Wel merk ik, juist omdat ik werk met een soort van rangeersysteem dat het soms voorkomt dat de vraag naar een bepaald soort wagen zo groot is dat bijvoorbeeld 5 gesloten wagens ook gewoon nodig zijn.

Wel heb ik met mezelf afgesproken dat de rem erop gaat, de illusie dat hoe groter het spul hoe minder je nodig hebt is bij mij niet geheel gelukt.
Groet, Gert-Jan

bernard

Bericht door bernard » 13 jun 2018, 21:30

Hallo Gert-jan,

Ach ik ben ook weer terug naar de basis met nog maar drie locs die ik kan inzetten. geeft ook erg veel plezier met vijf of zes locs kan je toch niet allemaal gelijk mee rijden.

Met spoorse groeten,

bernard

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 01 jul 2018, 15:38

Hoi,

Achter de schermen gebeurt er van alles, voor de camera nog niet. vanmorgen een Zapf dingetje in elkaar gezet en meteen maar op de meeneem-module geplaatst.

Afbeeldingfunk 2 by G-J Hatzum, on Flickr

Afbeeldingplaten by G-J Hatzum, on Flickr

Ondertussen ben ik begonnen met de bovenkant van het viaduct, dat is dan ook het laatste klusje op deze module.

RenéN

Bericht door RenéN » 01 jul 2018, 19:25

Hoi Gert-jan,

Leuk zo'n telefoon. icon_cool
Ik heb ook zo 'n bouwpakketje liggen van Zapf.

Gr.
René

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 11 jul 2018, 16:47

Hoi, deze week begonnen met het verder bouwen aan het feitelijke Ostmuhle. Ergens in het najaar ga ik met deze baan op stap en daarvoor moet er nog wel het nodige gebeuren. De baan is weliswaar uit modulen opgebouwd maar nooit ontworpen op mee te nemen naar een beurs.

Zo zit er aan de voorkant een los stukje module, met een spoor diagonaal over de modulebak scheiding:
Afbeeldingaansluiting by G-J Hatzum, on Flickr
Als ik heel voorzichtig de module op zijn plaats schuif zou het moeten werken, het spoor wat je ziet aan de voorkant zit vast op een dun latje en die schuift in de rails welke vastzit op de oorspronkelijke module.

Afbeeldinglaadperron by G-J Hatzum, on Flickr
Hier zie je de eerste aanzet voor een verhoogd laad en losperron, nadat Ostmuhle op pad is geweest plaats ik hier een Landhandel.

Op de losse module is er nog 1 klus en dat is het aanbrengen van een hekwerk en bestrating op het viaduct.
Afbeeldingrichting draaibak by G-J Hatzum, on Flickr
Deze losse module zou uitermate geschikt zijn om gewoon eens mee te nemen naar een Noordelijke spoor 0 bijeenkomst :-))

Groet, Gert-Jan

bernard

Bericht door bernard » 11 jul 2018, 22:24

Hallo Gert-Jan,

even een vraag aan jou wat voor breedte heeft jou module bak en wat voor hoogte en je rails ligt die in het midden van de bak. Ik wil ook 1 bak meenemen naar de bijeenkomst dan hebben we vast twee meter.

groetjes bernard

ps kan dan lijn tangen meenemen alleen is mijn bak wel kaal

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 12 jul 2018, 09:19

Hoi,

Leuk idee Bernard alleen gaat het niet werken!
Afbeeldingdraaier by G-J Hatzum, on Flickr
Mijn module eindigt met een draaiplank, ik neem deze mee zodat we wat te bekijken hebben. Tijdens de bijeenkomst kunnen we het dan wel hebben over een eventueel modulesysteem (dan bouw ik gewoon iets nieuws, leuk!!)

Groet, Gert-Jan

bernard

Bericht door bernard » 12 jul 2018, 11:56

Hoi Gert_jan,

Oke prima ik neem iniedergeval één module bak mee met stukje rails er op om te laten zien hoe mijn bakken in elkaar zitten. We kunnen op deze avond keuze maken of we voor Fremo bakken gaan of het systeem van Ernst Jorrissen aan houden.

Hoogt van mij module bak is 1,10 meter maar uiteraard kunnen we ook kiezen voor 1,30 hoogte dat is de hoogte die Fremo aanhoudt

Gr bernard

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 16 jul 2018, 20:59

Hoi,

Ik weet dat het in de rest van Nederland nog warmer is dan hier in het noorden! Het is eigenlijk ideaal modelbouwweer (het is toch te warm voor andere dingen).

Gisteren eens een rondje in de woonkamer neergelegd, ik had zelf 4 bochten, kocht er 11 van een forumgenoot en mijn favoriete winkelier in Leeuwarden had er ook nog 1 op voorraad. Bijkomend voordeel, beneden is het koeler dan boven!
Afbeeldingvloer by G-J Hatzum, on Flickr

Toch vandaag met een ventilator op me gericht de omstandigheden getrotseerd (het klinkt echt als een ontbering op deze manier :-)) ).
Afbeeldinglaadperron 3 by G-J Hatzum, on Flickr
Een verhoogd laadperron in de maak, de restjesbak wordt er weer helemaal voor op de kop gezet.

Groet, Gert-Jan

Marc_tramt

Bericht door Marc_tramt » 17 jul 2018, 22:02

Modelbouwen is topsport! :-))
Blijft toch leuk, beetje heen en weer sjoelen met treinen zo af en toe

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 21 jul 2018, 12:27

Hoi, deze week stappen gemaakt op beide spoor 0 projecten die er liggen, lang leve de vakantie!

Zo bouw ik op het feitelijke Ostmuhle een laadperron:
Afbeeldinglaadperron detail 2 by G-J Hatzum, on Flickr

En op het meenemertje heb ik me bezig gehouden met het viaduct:
Afbeeldingwegdek by G-J Hatzum, on Flickr
Het wegdek bestaat natuurlijk weer uit ondervloerplaat en daar is eerst een laag snel plamuur over gesmeerd. Daar een onbestemde menging grijs over en vervolgens met: pan pastels, potloden, verf en groensel er een doorleefde sfeer van gemaakt.

Groet, Gert-Jan

Floris

Bericht door Floris » 21 jul 2018, 12:57

Dat ziet er beide goed uit.
Zelfs dat viaduct met onbestemde kleuren op t wegdek ;-)

KarelB

Bericht door KarelB » 21 jul 2018, 14:09

Dat brugdek heeft naar mijn idee een echt DDR uiterlijk. Fraai!
Äddi, KarelB.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 29 jul 2018, 19:41

Hoi,

Heren, dank voor de aanmoediging!
Na het afmaken van het viaduct is de "meeneem" module gewoon af! Kan ik me nu richten op het afmaken van Ostmuhle, dit weekend grote stappen gezet op het laatste onbewerkte stuk. Het hele weekend heerlijk rommelen met zand, strooisel, vezels en pollen. Verder wat detailwerk gedaan, dat is nog leuker dan het eerder genoemde.

Afbeeldinglaadperron detail 3 by G-J Hatzum, on Flickr
Zo is er op het laadperron allerlei laadgoed verschenen.

Afbeeldinggrondwerk by G-J Hatzum, on Flickr
En om al het groen tussen de sporen wat te breken zijn er ineens twee gravende mannen verschenen, de buizenkar is een eigen bouwsel.

Groet, Gert-Jan

Plaats reactie