Rookgeneratoren

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
CordeJong
Contacteer:

Re: Rookgeneratoren

Bericht door CordeJong » 11 sep 2017, 20:16

Arnold,

Wat zou dit nu voor een mengsel zijn ?.

Afbeelding
Maker foto onbekend.

Ik heb gelukkig een aantal keer het fameuze Rheine bezocht en veel rokende locomotieven gezien in de dienst en op het depot, maar dan blijft onze "modelrook" maar een slap aftreksel van de werkelijkheid. Maar goed nooit geschoten is altijd mis.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 12 sep 2017, 14:16

Dat zie je toch zo? Het is oververhit frituurvet. ;-)

stoomtrein

Bericht door stoomtrein » 12 sep 2017, 16:00

Hallo,
daarom begin ik maar niet aan dat vette spul uit mijn loks, is niet gezond en "rook" is ook nog eens geen "stoom".
Maar de foto is bijzonder mooi.
Groet, Martin

Hendrikjan

Bericht door Hendrikjan » 12 sep 2017, 23:32

Hallo Cor,

Ja dat zou wel heel spectaculair zijn op de modelspoorbaan.
Maar dynamische rook vind ik ook al mooi hoor.

Even een klein zijstapje.
Onlangs was ik bij het evenement Terug naar Toen van de VSM.
Zij hadden daar een hele rij grote stoomloks onder stoom en in gebruik!
Op een gegeven moment telde ik er wel 7 of 8 tegelijk. Bijna Rheine zou ik denken!

Wat me het meeste opviel was eigenlijk dat de loks vrijwel geen geluid maakten.
Niet als ze stilstonden en niet als ze reden!
Zou er iets met de geluidsdecoders aan de hand zijn? :mrgreen:
Maar echt, als stoomloks zich niet hoeven in te spannen zijn ze gewoon vrijwel stil. En roken niet.

Dat is op de modelbaan wel anders. Iedere beweging gaat gepaard met veel geluid en rook.
Dat maakt dat je rook en geluid eerder zat wordt, denk ik.
Zouden onze decoders gewoon niet anders geprogrammeerd moeten worden?

groet

Hendrikjan

fredlubb

Bericht door fredlubb » 13 sep 2017, 10:28

Hendrikjan schreef: Dat is op de modelbaan wel anders. Iedere beweging gaat gepaard met veel geluid en rook.
Dat maakt dat je rook en geluid eerder zat wordt, denk ik.
Zouden onze decoders gewoon niet anders geprogrammeerd moeten worden?

groet

Hendrikjan
Hendrikjan,

Moderne decoders zijn wat dat betreft al beter; veel loks, bijvoorbeeld van MTH, maken geluid alsof ze constant met een een grote last aan het optrekken zijn, ook als je de snelheid vermindert. Op een Engels forum werd dit ook besproken en ik heb toen een filmpje met geluid https://www.youtube.com/watch?v=P9waSl70JFI van de Lenz Baureihe 24 gemaakt; die doet dat beter. Als je optrekt puft hij hard en als je de snelheid konstant houdt wordt dat minder en bij vertraging weer minder. Maar het verschil tussen een lange en korte trein is er niet kwa geluid en dat zou ook nog eigenlijk moeten.

Groet
Fred
Mijn You Tube kanaal (niet alleen spoor nul: http://www.youtube.com/user/sncf231e

bernard

Bericht door bernard » 13 sep 2017, 10:49

Hallo,

Qua geluid en rook staat modelspoor nog in de begin fase. Als je een loc laat roken zie je geen verschil tussen een kolen gestookte loc en een olie gestookte loc. Op het moment dat bij de echte stoomloc kolen op het vuur worden gegooid komt uit de schoorsteen meestal donker zwarte rook dit zie je niet terug bij modelspoor. Bij een stoomloc die Olie gestookt is zodra de branders worden geopend zie je uit de schoorsteen ook zeer donkere zwarte rook komen.

Ik weet zeker dat firma's als Lenz en KM 1 nog veel moeten sleutelen aan het geluid niet alleen bij stoomlocs ook bij diesellocs. Zelfs bij de railbus mis ik het knetterende geluid wat je in de jaren 70 en 80 echt wel veel hoorde bij de railbus. Persoonlijk had Lenz dat knetterende geluid wel als extra functie in de decoder in mogen stoppen mis dat best wel.

Of modelspoor maak niet uit welke schaal het ooit alles gaat geven wat bij een echte stoomlocs ook te zien en te horen is betwijfel ik. Zou toch wel erg mooi gezicht zijn als je een BR 44 met een grote sleep kolen wagons erachter in model op een grote baan kan zien. Dat de loc flink moet werken en op momenten lekkere zwarte rook uit de schoorsteen kan geven dit zal wel een droom blijven.

tot zo ver mijn reactie hier op

Met spoorse groeten,

Bernard

stoomtrein

Bericht door stoomtrein » 13 sep 2017, 11:54

Hallo Hendrikjan,
als ik bij mijn BR 65 de regelaar terug draai, gaat het stoomgeluid af totdat je de lok weer laat optrekken. Dat die vrij uitloopt is al een hele verbetering.
Maarre... je weet toch wel dat je de cv('s) kunt bijstellen als je het geluid/de geluiden te hard vind?
Groet,
Martin

Hendrikjan

Bericht door Hendrikjan » 15 sep 2017, 16:46

Hallo Martin,

Ja, dat weet ik zeer beslist.
Maar herprogrammeren is een ander ding.
Gelukkig hebben wij een digitale expert in het team die kan lezen en schrijven met CV's en decoders (Marcel!).

groet

Hendrikjan

Plaats reactie