Zelfbouw RF-decoder

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
Michiel

Zelfbouw RF-decoder

Bericht door Michiel » 26 mar 2016, 23:16

Na vandaag in Houten bevat mijn verzameling BR216's een nieuw exemplaar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

het verhaal was dat het een soort Marklin decoder was met een rijrichtingsrelais wat met een puls wordt geschakeld. Er zitten wel relais in (5 stuks) maar ik denk dat die voor de verlichting en automatische koppelingen worden gebruikt. Op de gaatjesprint zitten een aantal filters met daarachter een transistor, dus volgens mij kun je door verschillende frequenties wisselspanning op de rails te zetten, afzonderlijke functies schakelen van de lok. Nu kende ik wel de HF-verlichting en je hebt ook een meertreinensysteem dat op die manier werkt (EMZ?), maar dit is wel heel creatief.

Heeft iemand dit wel eens eerder gezien? Ik weet dat je voor de HF-verlichting schema's hebt gehad in de Elektuur, is dit misschien ook aan de hand van een gepubliceerd schema gemaakt of volledig zelf verzonnen?

Huib
Contacteer:

Re: Zelfbouw RF-decoder

Bericht door Huib » 26 mar 2016, 23:42

Hahaha. Lijkt wel een rijdende wereldontvanger.

Zal een of andere 100% analoge oplossing zijn. Zie zo op de foto niks digitaals. Krijg de indruk dat het een frequentiefilter is, wellicht om laag- en hoogfrequent verschillende zaken los van elkaar aan te sturen.

Succes met zoeken!

Huib
Buitenlust in 1:43,5: http://www.floodland.nl/aim

gharryh
Contacteer:

Bericht door gharryh » 27 mar 2016, 12:33

Hoi Michel,

Dit is wel een heel bijzondere lok waarbij eigenlijk ook nog een eigen centrale hoort.
Voor ieder relais zit waarschijnlijk een filter circuit met zijn eigen frequentie.

De term RF is waarschijnlijk fout, gebruikt worden diverse tonen welke bovenop de DC spanning voor de lok geplaatst zijn.
Lijkt een beetje op de wijze waarop de straat verlichting wordt aan en uitgeschakeld.
Deze link geeft wat uitleg:http://www.circuitsproject.com/2014/06/ ... e-and.html

Zonder specificaties van de bouwer wordt het een probleem om deze lok aan het werk te krijgen.
Je zult all schakelingen na moeten tekenen en de waarden van deze onderdelen moeten kennen om een eigen centrale te bouwen voor uitsluitend deze lok.

Groetjes

Harry
Lenz Spur 0 - DigiTal Plus - Koploper - Alibre - 3D - GOLS http://gols0.blogspot.nl/ rond 1900

Michiel

Bericht door Michiel » 27 mar 2016, 16:55

Ja, ik het zal inderdaad wel HF blijken te zijn. Ik heb hem nog niet doorgemeten, ik heb een oscilloscoop met FFT-functie en volgens mij zat daar ook een sweep generator op. Vroeger heb ik ook nog wel eens een penplotter gehad waar je met behulp van een sweep leuke tekeningen kan maken van RC-kringen maar die heb ik dus verkocht. Draadjes volgen kan ook altijd nog, maar dat zijn er nogal wat. Ik zie trouwens nog 2 losse draadjes nu ik de lok beter bekijk, dus ik ben bang dat ik sowieso alles moet gaan natekenen. Als ik er een gelijkspanning op zet, gebeurd er helemaal niets dus dan zullen ook de motoren worden aangestuurd via HF. Nog een leuk projectje dus :)

Peter Kleton

Bericht door Peter Kleton » 30 okt 2016, 16:08

Hallo Michiel.
het lijkt mij een schakeling die stamt uit de jaren 70 of 80 ,waarin lokomotieven individueel regelbaar werden gemaakt met resonantie kringen. Elke lok zijn eigen frequentie. Jij schrijft echter over meerdere kringen als ik het goed begrijp.
Ik had of heb nog boekjes daarover van ene Knobloch ,in het Duits geschreven.
Heb die schakelingen wel eens gebouwd, voor schaal 0 lokomotieven. De trokken nogal wat stroom ,en er zaten grote "torren"in de lok, die gekoeld moesten worden.
Laat maar eens horen of je nog verder ben gekomen ermee.
Groeten ,Peter
Ik bouw in Schaal 0.
Voorbeeld is het electrische materieel NS van 1925-1965 ,en mss later ook stoom.
Alles rijdt op 2 rail, het el. mat heeft zijn verlichting van de bovenleiding.

Michiel

Bericht door Michiel » 30 okt 2016, 17:03

Veel verder gekomen niet, wel laten vertellen dat er ook een Marklin relais ingebouwd is. Een ander idee is dat het met DTMF werkt, dan kun je een (draadloze) telefoon gebruiken als controller.

Bijvoorbeeld:
ftp://gw.winslow.bg/SPISANIA/MIBA/MIBA/ ... 997-02.pdf
al zien deze componenten er wat nieuwer uit.

Peter Kleton

Bericht door Peter Kleton » 30 okt 2016, 18:44

Hallo Michiel,
O, maar dan is het veel moderner natuurlijk ,als je er een draadloze telefoon bij nodig hebt. Maar wat zou dat z.gn. Marklin relais dan doen? In het midden van de lok ligt een kleine blikpakket,mss een soort filterspoel, maar geen Marklin relais.
Naast de fietsachterlicht lampjes zie ik een paar polyester condensatoren van ca 0,1 uF.,en daar tussenin nog een relais.

Groeten ,Peter

Ik heb weer verder gedacht: Als er WEL een Marklin relais in zit ,moet de lok mss op gewoon een Ma trafo laten rijden ,en je keert de lok met de bekende puls. De telefoon gebruik je dan om toonpulen naar de lok te sturen (Cijfer 1 is langzaam , 2 is wat sneller enz. ) Misschien onthoudt de schakeling het laatste commando dan ?
. Msss is dat te proberen ,zonder het schema te moeten uit tekenen en te interpreteren. Alleen de zendfrequentie vd telefoon weet je nu nog niet. Mss dat anderen dat weten?
P.
Ik bouw in Schaal 0.
Voorbeeld is het electrische materieel NS van 1925-1965 ,en mss later ook stoom.
Alles rijdt op 2 rail, het el. mat heeft zijn verlichting van de bovenleiding.

Plaats reactie