Lenz LZV200, nieuwe centrale in oud jasje?

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
ArnoldS

Lenz LZV200, nieuwe centrale in oud jasje?

Bericht door ArnoldS » 13 mar 2016, 13:47

bernard schreef: ik speel wel met de gedachte om de nieuwe LZV200 aan te schaffen zodra die uit is.
Hallo Bernard en andere geïnteresseerden,

De LZV200 is de opvolger van Lenz’s LZV100. Volgens de eigen berichten van Lenz gaat het hierbij om een digitale centrale gelijk aan de aloude LZV100, echter is de nieuwe anders opgebouwd.
Het nieuwe concept betreft hoofdzakelijk een nieuwe architectuur van de elektronische opbouw. De prestaties en de vormgeving blijven gelijk.

Afbeelding
De Lenz LZV200: Een nieuwe digitale centrale in een oud jasje?

Ik denk zelf dat men bij Lenz meer gekeken heeft naar de allernieuwste SMD techniek en een beter concept om in grote aantallen te produceren (minder handmatige assemblage), zodat de productieprijs wordt gereduceerd.
Volgens Lenz worden op dit moment de eerste proefmodellen zowel in hun eigen laboratorium alsmede in de praktijk door modelspoorders uitgetest.
Waarschijnlijk heeft men hierna nog tijd nodig om de productiegereedschappen op te zetten en pas daarna zal de productie (in het verre oosten) starten, is mijn idee.
Het kan misschien nog even duren, want inmiddels is de aankondiging al meer dan vijf jaar oud! :-o icon_eek
Een feit blijft dat de centrales van Lenz Digital Plus rete stabiel zijn ;-)

Vriendelijke groeten,

Arnold

bernard

Re: Lenz LZV200, nieuwe centrale in oud jasje?

Bericht door bernard » 13 mar 2016, 20:26

Hoi ArnoldS

Ik wil jou bij deze bedanken voor de informatie over de Lenz LV 200 centrale. dat bespaart mij weer geld hou het dan nog bij de oude voorlopig.

Met vriendelijke groeten,

bernard

ArnoldS

Lenz LH101 vervangt LH90

Bericht door ArnoldS » 28 dec 2016, 15:10

Voor de geïnteresseerden,

De ontwikkeling bij Lenz van de nieuwe handregelaar LH101, de opvolger van de LH90, is al een heel eind op dreef. Als het goed is, zou de bediening wat eenvoudiger moeten worden. Mijn vermoeden is, is dat het gros van de gebruikers liever een draaiknop heeft voor het regelen van de snelheid van een trein. Kennelijk is dat de reden dat de nieuwe LH101 is ontwikkeld. Tegelijkertijd zijn knoppen die rechtstreeks nevenfuncties als wissel- en seinfuncties kunnen aansturen op de LH101 gewoon zeer praktisch. Zelf heb ik ervaring met de LH100 die alleen maar knoppen heeft. Het nadeel van deze handregelaar is dat de wissel- en seinbediening niet lekker vlot gaat, tenminste dat is mijn persoonlijke beleving. Naar een 'ouderwets' (lees: niet digitaal) bedienpaneel of een hendelmechaniek voor het emplacement gaat mijn voorkeur dan ook uit.
Maar goed, de productontwikkeling bij Lenz van zowel de nieuwe digitale centrale LZV200 en de nieuwe handregelaar LH101 lopen aardig parallel, zodat ik tot de conclusie ben gekomen dat een startset met beide producten incluis een logisch gevolg zou moeten zijn.
In dat geval heb ik er wel oren naar om eventueel zo'n set aan te schaffen, al was het dan alleen maar om deze handregelaar als gast te kunnen gebruiken. Mijn huidige centrale, een KM1 SC7 heeft mij al eens getrakteerd op onaangename trekjes.
Toch denk ik dat deze combinatie LZV200 + LH101 pas in 2018 of zelfs later komt. De 'oude' LZV100 centrale moet eerst geheel worden uitverkocht voordat de LZV200 verkrijgbaar wordt, anders is de LZV100 onverkoopbaar bij een bijna gelijke prijsstelling. Hoewel... Is de LZV100 nog wel volop verkrijgbaar?

Vriendelijke groeten,

Arnold

Ruud B.

Bericht door Ruud B. » 28 dec 2016, 20:00

Een draairegelaar is inderdaad veel prettiger, maar, weer niet draadloos............

Groeten, Ruud

KarelB

Bericht door KarelB » 28 dec 2016, 20:06

Naast die nieuwe draairegelaar (ik draai ook liever) kijk ik uit naar de aangekondigde 'Loksleutel'. Zal nog wel een poosje duren heb ik begrepen van Lenz in Dortmund in april jl.
Momenteel heb ik 2x Lenz LH100 en 2x de Roco Multimaus. En die laatste gebruik ik het meest met rijden; programmeren echter weer met de LH100.
Äddi, KarelB.

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 05 feb 2017, 09:55

Het gerucht gaat dat de aloude LZV100 af fabriek niet meer leverbaar is. De grote modelspoorleveranciers zoals MSL hebben echter nog wel een grote voorraad die verkocht moet worden. De prijs van de nieuwe LZV200 is inmiddels wel bekend en ligt zo’n € 35,- tot € 45,- hoger dan zijn voorganger. Naar mijn idee duurt het niet zo erg lang meer totdat de LZV200 volop verkrijgbaar zal zijn. Bij MSL is de LZV200 nu al te reserveren en dat betekend in 't algemeen meestal dat een product binnen een half jaar verkocht gaat worden. ;-)
Mijn hoop is gevestigd op een combi-deal waarbij de LZV200 samen met de nieuwe handregelaar LH101 in een set aangeboden zal worden. Dat zal dus wel weer afhangen van de productiesnelheid todat de LH101 op de markt gebracht kan worden…
Afwachten maar, wel ga ik even vragen aan Lenz tijdens Intermodellbau 2017 te Dortmund hoe de stand van zaken is.

Vriendelijke groeten,

Arnold

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 20 mar 2017, 20:35

ArnoldS schreef:Mijn hoop is gevestigd op een combi-deal waarbij de LZV200 samen met de nieuwe handregelaar LH101 in een set aangeboden zal worden. Dat zal dus wel weer afhangen van de productiesnelheid todat de LH101 op de markt gebracht kan worden…
Afwachten maar, wel ga ik even vragen aan Lenz tijdens Intermodellbau 2017 te Dortmund hoe de stand van zaken is.

Eigenlijk kon ik niet afwachten tot ik iemand van Lenz Digital Plus tijdens de beurs Intermodellbau 2017 zou spreken, om te weten te komen of mijn eerder geopperde mogelijke combi-set LZV200/LH101 überhaupt wel op de markt zou komen. Dus ik waagde er een mailtje aan; eerst rechtstreeks, maar daar wordt kennelijk helemaal niet naar gekeken (’t lijkt wel of je dan niet door de firewall komt). Nee, als je iets concreets wilt vragen, moet je gebruik maken van het contactformulier op de website van Lenz. Een paar dagen later kreeg ik pardoes antwoord:
Lenz Digital Plus schreef: Sehr geehrter Herr,

vielen Dank für Ihre E-Mail.
Das Set wird es bestimmt geben. Allerdings können wir Ihnen zur Zeit noch keinen Termin nennen. Nach dem jetzigen Stand der Entwicklung könnte es im Herbst ausgeliefert werden.

Mit freundlichen Grüssen,

Thorsten Gradl
Eindelijk geeft Lenz duidelijkheid in deze interessante ontwikkeling, want elders lees je dit niet.
Naar ik vermoed zal de LZV200/LH101 combinatie Startset SET201 gaan heten en ik schat dat deze € 289,90 gaat kosten, maar dat is misschien een iets te enthousiaste speculatie van mij ;-)

Vriendelijke groeten,

Arnold

bernard

Bericht door bernard » 20 mar 2017, 20:59

Hoi Arnold,

Bij deze wil ik jou even bedanken voor de laatste info wat LZV200 van Lenz. Nu weten we tenminste weer iets meer.

Met spoorse groeten,

bernard

Marcel Geurtjens
Groepsmoderator

Bericht door Marcel Geurtjens » 20 mar 2017, 23:20

Hallo allemaal,

Arnold schreef
Eindelijk geeft Lenz duidelijkheid in deze interessante ontwikkeling, want elders lees je dit niet.
Naar ik vermoed zal de LZV200/LH101 combinatie Startset SET201 gaan heten en ik schat dat deze € 289,90 gaat kosten, maar dat is misschien een iets te enthousiaste speculatie van mij ;-)
Ik denk dat het inderdaad een iets te enthousiaste speculatie is en het iets meer wordt. Op Ontrax was bij Bentink de set-100 verkrijgbaar voor € 349,- (drie stuks aanwezig) en de set-010 voor € 249,- (een set aanwezig). Maar goed, de tijd zal het leren. Geduld is een schone zaak.
Groeten,
Marcel Geurtjens :mrgreen:

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 21 mar 2017, 08:54

Hallo Marcel,

Die € 349,- voor de oude (uitlopende) Startset SET100 vind ik een tikkie aan de hoge kant, maar dat zijn we gewend van Nederlandse leveranciers.
Bij Modellbahnshop Lippe (MSL) betaal je nu € 299,- inclusief verzendkosten.
Inderdaad is de door mij ingeschatte prijs wellicht iets aan de lage kant. De introductieprijs zal nog wel wat hoog gehouden worden om de lange ontwikkelingskosten te dekken en de oude SET100 aantrekkelijk te houden.
Overigens lijkt het erop dat een losse Lenz LH100 handregelaar moeilijker verkrijgbaar wordt, bij MSL is deze uitverkocht.

Vriendelijke groeten,

Arnold

ArnoldS

Re: Lenz LZV200 + LH101 = SET101

Bericht door ArnoldS » 28 mei 2018, 11:41

Voor de liefhebbers,

Het is gewoon een kwestie van tijd, maar uiteindelijk komt ’t allemaal goed. Tja, we zijn inmiddels meer dan een jaar verder en ziedaar: De verwachtte digitale start-set met daarin de ‘nieuwe’ LZV200 centrale wordt in combinatie met de eveneens nieuwe handregelaar LH101 als SET101 (dus niet als SET201, zoals ik eerst dacht) aangeboden.
ArnoldS schreef:Naar ik vermoed zal de LZV200/LH101 combinatie Startset SET201 gaan heten en ik schat dat deze € 289,90 gaat kosten, maar dat is misschien een iets te enthousiaste speculatie van mij ;-)
Wat betreft de prijs, zat ik er maar een stuiver naast. (Inderdaad Marcel, ik heb de prijs iets onderschat ;-) ) De SET101 wordt namelijk bij Modellbahnshop Lippe (MSL) aangeboden in de voorbestelling voor € 289,95.
ArnoldS schreef:Toch denk ik dat deze combinatie LZV200 + LH101 pas in 2018 of zelfs later komt. De 'oude' LZV100 centrale moet eerst geheel worden uitverkocht voordat de LZV200 verkrijgbaar wordt, anders is de LZV100 onverkoopbaar bij een bijna gelijke prijsstelling.
Bij de artikelomschrijving in de webshop van MSL staat dat men verwacht dat deze set inderdaad in het derde kwartaal van dit jaar (2018) beschikbaar zal zijn. Dus die bewering klopt ook nog wel. Een uitloop naar het vierde kwartaal of zelfs verder is echter nog steeds zeer waarschijnlijk. Intussen is de LZV100 nauwelijks nog verkrijgbaar...

Nog even de verschillen tussen de ‘oude’ LZV100 en de ‘nieuwe’ LZV200 op een rijtje:

• De LZV200 is gebouwd volgens de nieuwste hardware-technieken met modernere IC-techniek die veelal meer rekencapaciteit heeft. Eindelijk kan deze centrale ook rechtstreeks met USB worden aangesloten (ideaal voor software-updates).

• De nieuwe centrale staat het programmeren van de decoders toe op het diepste ‘bits- en bytes-niveau’ (MSL zegt zelfs dat dit tijdens het rijden zou kunnen). Met name daardoor is het uitlezen en programmeren van decoders verbeterd.

• Tevens maakt deze nieuwe configuratie eindelijk de weg vrij om niet alleen commando’s te verzenden, maar ook te ontvangen en kan er dus ook wat gedaan worden met terugmeldingen. Dat is technisch gezien een belangrijke stap voorwaarts. Niet alleen betreft het hier het door Lenz ontworpen RailCom, maar ook andere mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld wisselstandmeldingen.

• Het beeldschermpje van de LH101 handregelaar heeft de beschikking over meer digits/karakterposities waardoor zomaar de laatste 25 adressen voor seinen en wissels beschikbaar zijn gekomen en beschikt men nu over 1024 adressen i.p.v. 999. (MSL beweert zelfs dat het maar liefst 2048 adressen worden)

• Bij de LZV200 is het nu ook mogelijk om complete wisselstraten in te programmeren die gelukkig ook weer oproepbaar zijn. Deze mogelijkheid hadden concurrenten als bijvoorbeeld de centrales van Uhlenbrock/KM1 en ESU al wel, dus werd het tijd dat Lenz daaraan zou werken.

• Het direct kunnen inschakelen van de zgn. ‘rangeerstand’ is een aardig gadget, maar was altijd al via een van de functieknoppen wel beschikbaar.

Ik ben nu wel overtuigd, en heb deze set vast vooruit besteld. :mrgreen:
Totdat er nieuwe ontwikkelingen zijn,

Vriendelijke groeten,

Arnold

ArnoldS

Lenz centrale LZV100 niet meer leverbaar!

Bericht door ArnoldS » 30 mei 2018, 23:00

ArnoldS schreef:Intussen is de LZV100 nauwelijks nog verkrijgbaar...
Nou… Ik heb nog even rondgekeken, maar als je alsnog de SET100 wil aanschaffen dan moet je flink je best doen!
Er zijn een paar leveranciers die ze weliswaar op voorraad hebben, maar hebben de situatie niet in de gaten of vertikken deze restpost af te prijzen. Als je dan zelfs nog een SET090 op voorraad hebt, moet je je als leverancier echt eens gaan afvragen of je wel de juiste prijsstelling gekozen hebt. %-|

Feitelijk komt ’t erop neer dat Lenz Digital Plus op dit moment simpelweg géén digitaal besturingssysteem kan leveren. Markttechnisch is dit een kwetsbare periode, dus ik denk dat Lenz echt niet te lang zal wachten met de uitlevering van de nieuwe LZV200, de LH101 en de SET101.
En wie dacht dat de SET010 een alternatief zou zijn; ook deze set is moeilijk verkrijgbaar.
Ik verwacht dat in de nabije toekomst ook SET010 geleverd gaat worden met een LZV200 centrale i.p.v. de LZV100.

Vriendelijk groet,

Arnold

Plaats reactie