Stekkers

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
bernard

Stekkers

Bericht door bernard » 20 aug 2015, 22:28

Hoi Spoor nul liefhebbers,

Ik heb een vraagje wat betreft stekkers, Voor mijn spoor nul module bakken maak ik gebruik van kleine stekkers bij de vrouwtjes moet je de draad vast solderen en bij de mannetjes kan je draad gewoon vast schoeven. Nu heb ik bij de vrouwen stekkers het volgende probleem of het nu ligt aan de soldeer vet wat ik gebruik geen idee. Het geval is dat ik een soort oxidatie krijgt het koper draad rot helemaal weg waar door de steker van zelf los laat of haast geen stroom meer doorgeeft.

Wie heeft dat zelfde probleem ook gehad. Ik zat te denken of het soms ligt aan de ruimte waar ik mijn hobby in heb maar die is altijd goed droog. Of heeft het te maken met het soort elektrische draaid wat ik gebruikt.

Zelfs als ik de module bakken niet in gebruik heb vallen soms de stekkers van zelf er af en is het koperdraad helemaal wit /grijs geworden aan de mantel kan je niks zien.

wat zou ik hier aan kunnen doen om van dat heuvel af te zijn. Anders ben ik bang dat ik in december nog wel eens problemen kan gaan krijgen met mijn module bakken tijdens de show

Met vriendelijke groeten,

bernard

JanK

Re: Stekkers

Bericht door JanK » 21 aug 2015, 09:25

Hoi Bernard,

Voor het solderen van stekkers en electradraadjes gebruik ik gewoon harskernsoldeer. Verder geen soldeervet. Het klinkt alsof het zuur van het vet, welke trouwens?, het koper aantast. Bij het solderen van messing profielen ed gebruik ik soldeerwater, maar dat wordt naderhand goed afgespoeld, anders treedt corrosie op, precies wat jij nu beschrijft.
Overigens gebruik ik Sub D stekkers voor het verbinden van de segmenten. Solderen is beter dan vastschroeven, en de stekkers zijn niet duur, daarvoor hoef ik het niet te laten. Ik gebruik wel krimpkous om de onderlinge pootjes van de stekkers extra te isoleren.

Mvrgrt,

Jan

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 21 aug 2015, 15:15

Bernard, zei je nou 'soldeervet'? Zoals JanK zegt, nooit vet gebruiken voor elektrische verbindingen, ook niet in pluggen enz.

Ik soldeer elektrische zaken al sinds (slik) 1969 met harskernsoldeer, eerst de driehoekige doosjes van Amroh, en inmiddels al vele jaren met de bekende blauwe tubes 'Electro' en 'Print' van CFS uit Schiedam, overal te koop.

Ik zorg altijd dat de soldeerlippen in de connectors schoon zijn door er even met een schuurpapiertje of vijltje langs te gaan.

De witte uitslag die je beschrijft, klinkt als een chemisch probleem, en dan lijkt soldeervet mij de eerste verdachte. Weg ermee. (Wel bewaren voor messingsolderen, natuurlijk.)

Wat er verder nog aan de hand kan zijn, en dus vermeden moet worden:

- het gebruik van oplosmiddelrijke lijm bij de montage van de connectors (ik zou niet weten waarom, maar voor de volledigheid noem ik het maar). Daar komen dampen bij vrij die het koper misschien aantasten. Dat zou ook verklaren waarom de oxide wit is, en niet koperoxidegroen, zoals je zou verwachten.
- het gebruik van eikenhout in de buurt van de oxiderende onderdelen. Eikenhout, ook oud, blijft ten eeuwigen dagen zure dampen afscheiden die het koper kunnen aantasten. (Maak nooit een gereedschapskist van eikenhout.)
- tussen de aders in de mantel van een meeraderige kabel zit vaak een soort talkpoeder. Als dat tussen de kopervezels komt voordat je gaat solderen, wil het soldeer niet meer vloeien.
- het gebruik van een te hete bout, waardoor er dampen vrijkomen uit de kunststof waar de connectorpennen in vastzitten. Die dampen kunnen ook corrosief zijn.

Maar misschien zijn er chemisch onderlegde forumleden, of beroepssoldeerders, die meer kunnen vertellen over het probleem dat je signaleert.

FritsT
Contacteer:

Bericht door FritsT » 21 aug 2015, 17:45

Op printplaten zijn elektrische overgangen gesoldeerd...ok,
Maar als je bouwverslagen van modulebanen bestudeert, dan kan je de conclusie trekken dat je ringleidingen in modulebanen bij voorkeur NIET soldeert. Op ieder soldeerpunt heb je spanningsverlies en dan kan je schokkende moduleovergangen krijgen. En bij slechte solderingen, zoals hier, gaat het helemaal mis.
Voor de Gigabaan heb ik dan ook alleen schroefbare bananenstekkers gebruikt en NERGENS een koperdraad gesoldeerd. Wel krimpdraad als afwerking voor de trekbeveiliging.

Dus ik zou je advies geven......De oude stekkers in de prullenbak en vervangen door andere. Misschien even een uitgave van 10-20 euro, maar wel bedrijfszeker.

Heb je locaties waar je geen bananenstekker nodig hebt, dan kan je als kostenbesparing ook kroonsteentjes (kroonplasticjes) gebruiken. Misschien ook een optie om helemaal geen bananenstekkers te gebruiken en alleen maar kroonsteentjes te gebruiken (ook bij de moduleovergangen) bij het opzetten van je baan. Zoveel zullen het nou ook weer niet zijn en wat kost je dat aan extra tijd extra?.

Net zo'n verhaal als het koppelen van modules... al dat gedoe met uitlijnen en bouten/moeren. Gewoon met de lijmklem uitlijnen en met de boormachine een schroef door de kopwanden jassen. Heel erg bedrijfszeker. Mooi zijn doe je op andere punten.
Op demo's moet de boel rijden.
Afbeelding
Frits Thies

bernard

Bericht door bernard » 21 aug 2015, 23:31

Hoi jongens,

In ieder geval bedankt voor de tips ik ga het een en ander eens uit proberen heb gelukkig nu nog even tijd tot december. Want dan moet de boel wel goed rijden.

groetjes van bernard

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 22 aug 2015, 10:48

Toch van mij nog even een toevoeging omdat ik van menig ben dat een goed gesoldeerde verbinding totaal geen probleem is.

Mijn voormalige " Andoversford " module baan was helemaal uitgerust met een hoge kwaliteit vergulde d-type connectoren keurig professioneel gesoldeerd incl een degelijke trekontlasting. Deze baan heeft 30 trips gemaakt naar modelbouwshows in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Het was altijd plug en play nooit nooit een probleem gehad met de elektrische verbindingen.

Alles valt of staat met de kwaliteit van de toegepaste materialen en de uitvoering. Ik moet er wel bij zeggen dat ik uit "the old school" elektronica apparatuur bouwers kom waar alles nog gesoldeerd werd en zeker 10 tot 20 jaar storings vrij moest functioneren. ( Spoorwegen, PTT, Industrie, Beveiliging, Marine enz).
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Plaats reactie