probeersel voor stroomafnemers

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
bert slager

probeersel voor stroomafnemers

Bericht door bert slager » 24 jan 2015, 16:40

Hoi allen,

Naar aanleiding van een artikel in de BRM, ben ik eens gaan experimenteren met stroomafnemers. Eerst heb ik een styreen buisje gemaakt met een lengte die overeen komt met de buitenmaten van het frame. De binnenmaat van het buisje komt overeen met de diameter van een pick-up van Alan Gibson, in dit geval 4mm pick-ups. Op ongeveer 5mm uit de kant heb ik aan beide zijden een gaatje door en door geboord, waar een splitpen door heen gaat. Deze splitpen heb ik gemaakt van dun messing draad (0,5mm). Van een styreen buisje waarvan de binnenmaat overeen komt met de buitenmaat van het dunnere buisje, heb ik ringen gezaagd. Deze schuif ik over het buisje heen, maar nog niet vast lijmen! Het buisje gaat het frame in en daarna worden de ringen naar buiten geduwd en vast gelijmd. Hierdoor is het buisje geborgd. Voordat de splitpennen in het styreen gaan, heb ik eerst alle draadjes vast gesoldeerd. Daarna de splitpennen insteken, aan de andere kant iets ombuigen en afknippen om evt. kortsluiting te voorkomen. Nu komt het meest "lastige" klusje: De kleine veertjes er in en de pick-ups. Kant voor kant en steeds iedere pick-up borgen met het wiel. Voordeel van deze manier: De pick-ups hebben veel meer bewegingsvrijheid omdat er geen draadje meer aan vast zit. De draadjes zitten aan de splitpen en die maakt weer contact met het veertje en de pick-up. Een nadeel: als de wielen er een keer af moeten, dan moet je goed opletten dat de pick-ups en het veertje niet wegspringen! Maar ja, goed opletten dus en werken met veel licht en een.........bril. We worden allemaal ouder.
Ik heb een foto gemaakt, maar het is zo klein dat ik hoop dat het duidelijk is. Ik ga ditzelfde doen met 7mm pick-ups van Slaters. Dat is gelukkig allemaal wat groter! Wordt vervolgd.

Groet, Bert
Bijlagen
frame met stroomafnemer.jpg
stroomafnemer.jpg
Bouwt Nederlands rollend materieel. Bouwt verder met zijn zoon Robbert aan Engelse modules. "Tinklewickey" is daar één van. Een havenmodule met ook 0e-spoor.
Bouwt tegenwoordig ook Engels stoommaterieel en 0e (Engels)
Lid GOG

Plaats reactie