Bekabeling van de digitale modelbaan

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
ArnoldS

Bekabeling van de digitale modelbaan

Bericht door ArnoldS » 21 dec 2014, 10:52

Hallo nulluitjes,

Hierbij even een afsplitsing van een interessant onderwerp echter onder de juiste rubriek:

Hendrikjan schreef:
Ruud, daar heb je wel een punt. Alleen met goede bedrading kan een centrale wegens overbelasting afslaan. En goede bedrading zorgt er voor dat je met relatief veel verbruikers nog goed kan rijden. Wij hebben ook eens wat metingen gedaan en daaruit bleek dat het werkelijke verbruik van Lenz locs heel erg meeviel. Als ze maar niet belast worden. Met snelheid tegen een stootjuk rijden of met de hand tegenhouden kan (elektrisch gesproken dan) problemen opleveren.

grt
Hendrikjan

CordeJong schreef:
Wel een beetje off topic maar als aanvulling op het verhaal van Ruud over de degelijke bedrading. Buiten het gebruik van stevige bekabeling ( 2,5 mm kwadraat) en degelijke aansluitstekers is het ook belangrijk om zoveel mogelijk de decoders enz., welke je apart kunt voeden dit ook te doen. Het is zonde om je "dure" DCC stroom te gebruiken voor allerlei te voeden objecten. Ik splits het zoveel mogelijk. Het is wel leuk om alles direct op je rails aan te kunnen sluiten maar het gaat ten koste van je DCC vermogen. Voorbeeld de lantaarns op de KM1 waterkranen zijn voorzien van een elektronische regulator zodat je ze gewoon op je DCC rails kunt aansluiten; dit is zonde ik voed ze apart. Dit geldt ook voor de Digirail servo-decoders ze kunnen apart gevoed worden en dat heb ik dan ook gedaan. En zo zijn er meer voorbeelden. De leveranciers bedenken natuurlijk simpele aansluit oplossingen voor de modelbouwers, maar verkopen je dan ook graag DCC centrales met veel vermogen. En vergeet niet dat tegenwoordig elke personenwagon of bagagewagon voorzien is van een decoder met LED’s dit telt ook mee. Zelf heb ik nu 5 locomotieven en een aantal verlichte wagons op mijn spoor 1 baan staan geen probleem en als een mede Blokposter ook nog zijn 1:32 BR45 laat proefrijden dan blijft alles perfect werken. Ik moet er wel bij zeggen dat we de rookgeneratoren uit hebben staan. Het Lenz systeem werkt prima geen rare verschijnselen gewoon inschakelen en rijden. Voor mijn S7 spoor 0 baan hanteer ik exact dezelfde methode qua bedrading en aansluitingen, voordeel de complete voedingskasten zijn onderling uitwisselbaar. In de voedingskasten zijn de Lenz centrales en hulpvoedingen gemonteerd keurig gezekerd en afgeschermd in een metalen geaarde kast. Ik stam uit de oude "Old School" elektronica opleiding ( PTT Telecommunicatie en Marine wapenelektronica) dus alles degelijk en onverwoestbaar. De 1:32 baan is nu 14 meter lang, er komt nog 5 meter bij in de komende maanden ik verwacht daar geen problemen mee. De spoor 0 baan is 6,50 m lang en kan worden uitgebreid met een fiddle yard van ongeveer 5 meter.

Hendrikjan schreef:
Ik weet niet of ik het helemaal met je eens ben Cor.

Volgens mij kan je beter 1 degelijk 2-polig systeem met dito stekkers aanleggen dan 2 halfbakken systemen.
De meeste wisselaandrijvingen, seinen en digitale ontkoppelaars gebruiken slechts moment-vermogen en vormen dus zo geen belasting voor je centrale. Bovendien een gemiddelde 0 of 1 baan heeft maar een beperkt aantal wissels. Mijn baan met een raillengte van zo'n 50 meter heeft slechts 9 wissels.
Ook moet je niet vergeten wat voor extra moeite je moet doen bij modulebanen als je meer polen betrouwbaar wilt doorvoeren.
Bij een verdubbeling van het aantal componenten neemt de kans op fouten kwadratisch toe.
Verder zien we de laatste tijd dat stroomverbruikers steeds minder vermogen nodig hebben. Servo's, LED-verlichting, nieuwe motoren, het gebruikt allemaal relatief weinig vermogen.
Ook kan je niet zeggen dat de leveranciers graag DCC centrales met veel vermogen verkopen. Het is niet voor niets dat KM1 zelf met een centrale heeft moeten komen. Er was gewoon niks beschikbaar in de markt (alleen iets voor LGB geloof ik).
Ik zie op de spoor 1 baan van Ernst Jorissen dat zelfs Dynamic Smoke en heavy sound de zaak niet over de kop jagen.

Dus mijn advies zou zijn: alles in 1 dubbele lijn! :-))

groet

Hendrikjan

ArnoldS

Re: Bekabeling van de digitale modelbaan

Bericht door ArnoldS » 21 dec 2014, 11:00

Hallo Hendrikjan,

Nou is voor beide systemen, enerzijds voeding van digitale rijstroom gescheiden van de voeding voor wissels en andere attributen dan wel alles gevoed van één digitale stroombron, wel wat te zeggen.
Ik heb persoonlijk het gescheiden systeem dat Cor hanteert van dichtbij in bedrijf gezien en ik moet toegeven: ik heb Cor nog niet één keer onder de baan zien duiken in verband met een storing!
Voor mij persoonlijk vind ik dit dus wel een goed voorbeeld. Ik neig daarom ook naar deze methode om mijn toekomstige baan op dergelijke wijze te bekabelen.

Vriendelijke groeten,

Arnold

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 21 dec 2014, 12:06

Hendrikjan,

Even voor de duidelijkheid, de DCC, extra voedingen X bus en de RS terugmeldbus zijn in 1 steker uitgevoerd. Ik gebruik degelijke Hirschmann type connectoren. Deze connectoren hebben meer aansluitpennen dan ik nodig heb maar ik gebruik ze allemaal aan om de overgangsweerstand tot een minimum te reduceren.

MIjn oude Andoverford modelbaan was ook "old school " bekabeld. De baan bestond uit 9 modulen met wissels en werkende mechanische seinen en een bedieningspaneel om de secties, wissels en seinen te bedienen. Het elektrische systeem was stervormig uitgevoerd dwz elke module een eigen kabel naar het centrale voedingskast en bedieningspaneel. Hier ook weer degelijke connectoren gebruikt. Was best wel een complex systeem. Deze baan is naar 30 shows getransporteerd in binnen en buitenland. Door de degelijkheid van het systeem was het plug en play, testrit en dan een biertje, terwijl ik andere modelbouwers altijd met universeelmeters, en soldeerbouten onder hun tafels bezig zag. Dit viel me ook op bij modelbanen die toen al digitaal uitgevoerd waren, ik heb presenties gezien waar men gedurende de show aan het sleutelen was. Volgens mij heeft dit alles te maken met het onderschatten van de toch de kwetsbaarheid van het digitale systeem. Ik doe er alles aan om de zwakke punten te omzeilen en een degelijke oplossing te bedenken.

Zelf ben ik ook voorstander om de wissel en seinbeveiliging te scheiden van de centrale. De aansturing gaat wel via het DCC systeem maar het circuit waar de voorwaarden voor het op veilig zetten van signaal worden bepaald bouw ik apart. Ik denk er over om een authentiek mechanisch systeem te bouwen met een X-bus interface naar de DCC centrale. Lenz heeft binnenkort een module waarmee je dit kunt realiseren. Als ik mee aan de slag ga kom ik er op terug.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Hendrikjan

Bericht door Hendrikjan » 21 dec 2014, 13:32

Hallo Cor,

Wat voor een steker van Hirschmann is dat?
Zijn daar ook bijbehorende contrastekers van?
Hoe ga je te werk als je een module omgekeerd zou willen plaatsen (aanpassen baanplan)?

groet en fijne dag

Hendrikjan

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 22 dec 2014, 09:13

Hendrikjan,

De connectoren die ik gebruik zijn al van een oud type. Ze zijn bezet met 3 x 10 aansluitpennen. Op de website van Conrad zijn dit type connectoren te vinden. Nu zijn 30 aansluitpunten niet nodig ik had toevallig een behoorlijke voorraad van deze degelijke connectoren met contra delen. Als je de connectoren nieuw moet kopen is dit niet goedkoop, maar zoals het met alles is kwaliteit heeft een prijs, maar is eenmalig en geeft jaren plezier.

Mijn baan is niet verplaatsbaar het omkeren van modulen komt dan ook niet voor. Ik heb wel de baan in verschillende delen gesplitst vandaar de connectoren. Het voordeel is dat er een deel gebouwd en getest kan worden de hele baan hoeft niet klaar te zijn om de bekabeling te monteren. Een ander voordeel is als er toch een probleem ontstaat je door het losnemen van de connectoren kunt lokaliseren in welk deel van de baan het probleem bevind. Heb ik nog geen gebruik van moeten maken. We gaan nu het laatste deel bouwen van de 1:32 baan dit wordt een interessant deel omdat op dit deel de normaalspoor wagens op de smalspoor rolbokken geladen kunnen worden. We zijn nu gestart met het bouwen van de 750mm smalspoorlijn. Rails en wissels bouwen we zelf want de markt heeft geen kant en klaar producten waarmee we het Württembergsche 750mm smalspoor kunnen bouwen.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Hendrikjan

Bericht door Hendrikjan » 22 dec 2014, 21:00

Hallo Cor,

Ja jouw situatie met een vaste baan is toch wel een andere dan de mijne.
Mijn ervaring is ook dat iedere situatie weer zijn eigen "beste" aanpak kent.

Even terzijde:
Ik zag laatst in Houten zo'n installatie vol-automatisch in bedrijf in de schaal 1:22,5.
Het zag er zeer indrukwekkend uit en ik heb een tijdje met de bouwer Lammert Boerman staan praten.
http://www.modelbouwboerman.nl/
Je ziet op de homepage rechtsonder de installatie.

Verder op het onderwerp bekabeling van de digitale modelbaan.

Welke stekkers/contrastekkers van Hirschmann heb je gebruikt?
Ik kan bij Conrad geen 30-pins stekkers van dit merk vinden.
Ik overweeg namelijk om ooit eens een demobaan te bouwen in kijkdoosvorm bestaande uit ongeveer 4 modules.
Zo'n ding met fries en achtergrond en ingebouwde verlichting.
Dan zouden dit soort stekkers goed van pas komen denk ik.

groet
Hendrikjan

Plaats reactie