Daisy II Funk, draadloze handregelaar

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
CordeJong
Contacteer:

Re: Daisy II Funk, draadloze handregelaar

Bericht door CordeJong » 04 nov 2014, 09:55

Ik heb er geen ervaring mee, want ik gebruik standaard Lenz voor mijn spoor 1 en spoor 0 banen. Maar het verbaasd me dat voor overbelasting van LocoNet dit niet beveiligd is. Het zou toch professioneel zijn dat als er een overbelasting optreed het systeem dit aangeeft of in ieder geval naar een safe situatie gaat. Nu ontstaan er allerlei fouten die gevolgen kunnen hebben voor het materieel op de baan. Vreemde constructie.

Overigens heeft Marcel een aantal weken geleden bij mij thuis een demo gegeven om het Lenz systeem van de spoor 1 met de Iphone te besturen. Ik moet zeggen het werkte prima en overtuigend,de locs, servo bestuurde seinen en wissels alles zonder problemen via het WIFI net. Interface inprikken in de Xpress bus en gaan met die banaan.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Huib
Contacteer:

Bericht door Huib » 04 nov 2014, 10:02

Hi Cor,

Dat klopt. De Intellibox geeft geen waarschuwing als je meer dan 250/500 mA uit het LocoNet trekt. Bizar maar waar.

Ik ben zelf ook meer voor de wifi + smartphone + app oplossing in plaats van een eigen gesloten systeem.

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5: http://www.floodland.nl/aim

Hendrikjan

Bericht door Hendrikjan » 05 nov 2014, 00:06

Hallo Huib,

Zou ontoereikende voeding dan de kwaaie pier zijn in dit verhaal?
Het zou zo maar kunnen.
Ik herken heel veel van het verhaal van Harley600:

http://s1gf.de/index.php?page=Thread&th ... 7&pageNo=1

Mijn SC7 geeft ook bij het opstarten aan: Systemfehler - kein Loconet.
Alleen gaat na die melding bij mij alles rustig verder.....

Ben benieuwd wat Uhlenbrock gaat zeggen.
Ondertussen maar eens nadenken over externe voeding voor de Funk-master en de Daisy.
Ik zag dat jij een mooie schakeling ontworpen had maar het kan toch ook gewoon een simpel trafootje zijn?

groet en fijne avond

Hendrikjan

Huib
Contacteer:

Bericht door Huib » 05 nov 2014, 09:00

Hi Hendrikjan,

Ik heb de Funkmaster nooit in handen gehad. Als daar een aparte ingang/aansluiting voor een voeding op zit kun je volstaan met een simpele gelijkspanningsvoeding. Ik neem aan iets van 12V 0,5A. Niet aftappen uit dezelfde voeding als je centrale, maar echt een aparte gebruiken.

Grtz,

Huib

Hendrikjan

Bericht door Hendrikjan » 06 nov 2014, 14:55

Hallo Huib,

Door Uhlenbrock toch weer een paar nieuwe inzichten opgedaan. Men zegt:

An der Intellibox kann man leider nicht die Belastung des LocoNets ablesen. Hier sollten sie die Belastung durch ihre LocoNet-Geräte errechnen, ggf. bitte Stromeinspeisung 63100 verwenden. Beide LocoNet-Anschlüsse der Intellibox II liefern zusammen 500mA.

Dat is nog minder dan jij al eerder aangaf.
Wat is nou beter? Deze 63100 aansluiten (duur) of gewoon een extern trafootje?

Verder nog dit:

Es können in einem Raum max. 2 Funk-Master verwendetet werden auf unterschiedlichen Kanälen. Jeder Handregler meldet sich bei seinem Funk-Master an und behält die Seriennummer seines Masters sowie den Kanal. Wenn zwei Master auf dem selben Kanal eingestellt sind können die Funkhandregler keine Befehle mehr übertragen da beide Master auf den gleichen Frequenzen senden.

Ik begrijp dit verhaal nog niet helemaal. De Funkmasters hebben hun eigen kanaal nodig om ongestoord te zenden maar de handsets hanteren een serienummer van de master ter identificatie.
Ach, maakt verder ook niet zoveel uit. Kennelijk kan je op een beurs maar 1 andere baan met een Funkmaster tolereren.
Ligt daar een rol voor de organisatie?
Zou wel handig zijn.

Groet

Hendrikjan

Huib
Contacteer:

Bericht door Huib » 06 nov 2014, 16:01

Hi Hendrikjan,

De 63100 is een onhandig ding. Levert maar 9 Volt. Als er een aansluiting op de Funkmaster zit voor een externe trafo, zou ik die aansluiten. Anders een locoHubSupply (zie mijn site) nemen, die werkt wel met 12 Volt.

Zoals ik het lees kun je verschillende handsets op één Funkmaster gebruiken. De Funkmaster gebruikt een van de beschikbare kanalen, waarover dan alle handsets van de Funkmaster communiceren. Om de handsets uit elkaar te houden heb je dan een serienummer nodig. Klinkt toch wel als een wat beperkte bedoening. Ik snap ook echt niet dat ze zoiets ontwikkelen in een tijd dat wifi en smartphones gemeengoed zijn.

Grtz,

Huib

Hendrikjan

Losse voeding voor de Funk-Master

Bericht door Hendrikjan » 18 dec 2014, 00:42

Heren,

Graag nog een stukje advies van jullie.
Van diverse kanten is het duidelijk geworden dat de Funk-Master (vanaf nu: FM) beter niet via de loconet-aansluiting gevoed kan worden.
Gelukkig is er een voorziening voor het aansluiten van een externe voeding.
In de handleiding staat:

Sollte das Loconet durch den Stromverbrauch des FM überlastet sein, kann der FM über die beiden Schraubklemmen mit einer Trafospanning von 12-16V~ versorgt werden.

Al eerder kwam het advies om hiervoor niet de digitale railspanning te gebruiken (correct?).
Dus op zoek naar een externe voeding. Ik heb nog een oude Fleischmanntrafo, zo'n groene maar die vind ik te groot en te zwaar voor de functie die hij zou krijgen. Ik heb tenslotte een mobiele baan en moet iedere kilo extra goed afwegen.
Toen maar een duik in de kist met niet meer gebruikte stekkeradapters genomen. Eindelijk een 12V exemplaar gevonden, maar dat bleek helaas DC te zijn. Nog even aan Marcel gevraagd: nee dat ging echt niet.
Vervolgens heb ik bij Conrad gekeken en daar vond ik dit ding:

https://www.conrad.nl/nl/97411-stekkern ... icaldetail

Maarrr nadere bestudering van het plaatje bij de beschrijving leverde dit uitvergrootte beeld op:
498113_BB_00_FB_EPS.jpg
Daar staat toch dat het apparaat gelijkstroom levert?
Mailtje naar Conrad, nog geen antwoord.

Hoe kom ik nou aan een simpele, kleine lichtgewicht oplossing voor het 1A, 12V~ probleem?
Zijn er geen stekkervoedingen die dat kunnen?
Andere mogelijkheden?

groet en fijne avond

Hendrik

Huib
Contacteer:

Bericht door Huib » 18 dec 2014, 07:50

Hendrik,

Ja, dat is gelijkstroom. Schakelende voedingen leveren gelijkspanning.

Ik snap overigens niet waar je FM per se wisselspanning nodig heeft. Tien tegen een dat die direct gelijkgericht wordt in het apparaat. Dan kun je er net zo goed een gelijkspanning in jassen.

Maar goed, een los trafoblokje in een behuizing moet het dan ook doen.

Grtz,

Huib

Hendrikjan

Bericht door Hendrikjan » 18 dec 2014, 22:12

Hallo Huib,

Ik heb net getest en volgens mij heb je gelijk!
Ik heb de gelijkspanning van de netadapter die ik al had, aangesloten aan de FM en het werkt.
Of blijft werken eigenlijk. Dat spaart geld en moeite uit.
Alles werkt naar behoren en het maakt niet uit hoe ik de gelijkspanning aansluit.
Maar hoe kan ik zien of er daadwerkelijk minder vermogen uit Loconet gehaald wordt?
Daar heb je zeker dure apparatuur voor nodig?

groet

Hendrik

Huib
Contacteer:

Bericht door Huib » 18 dec 2014, 22:29

Hendrikjan schreef:Maar hoe kan ik zien of er daadwerkelijk minder vermogen uit Loconet gehaald wordt?
Daar heb je zeker dure apparatuur voor nodig?
Neuh. Alleen een multimeter en een simpel, handig printje: http://www.floodland.nl/aim/info_locotest_1.htm

Grtz,

Huib

Plaats reactie