Dikte aansluitdraden

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
JanK

Dikte aansluitdraden

Bericht door JanK » 15 aug 2014, 10:00

Hallo,

Na mijn aanmelding op dit forum al een paar vragen gesteld en snelle en prettige reacties gekregen.
Ondertussen staan er 4 segmenten gebouwd klaar, een stukje (bijna) meterrail (met aan beide zijden bezetmelders) van Wenz met de welbekende Lenz Kof loc om te testen. Diverse electronica aangeschaft, en icm het programma Koploper werkt alles naar wens.
Tweedehands Intellibox, en alles via loconet.
Als het goed is wordt binnenkort een bestelling van Wenz afgeleverd met oa twee wissels.
Nu ben ik aansluitingen met spoor H0 gewend en, uitgezonderd de ringleidingen, was 0.17 mm2 de standaard dikte voor railaansluitingen vanaf de bezetmelders en ringleiding.
Ik begrijp dat de spoor nul locs wat meer stroom gebruiken, maar wat is nu wijsheid, echt veel duidelijkheid heb ik nog niet gekregen bij zoeken op het web.
Zelf dacht ik dat, gezien de grootte van de locs, de BR 64 van Lenz en de Kof voorlopig, 0.25 mm2 voldoende zou moeten zijn. Nogmaals, de ringleiding wordt ivm spanningsverlies door de grotere afstanden dikker uitgevoerd, zeker 1.5 mm2.

Dus voordat ik ga bouwen en de railaansluitingen van de wissels definitief gesoldeerd heb, kan iemand mij vertellen wat het juiste is om te doen?

Overigens bijzonder leuk om zelf rails te bouwen, veel werk, dat wel, maar het ziet er gewoon super uit en de mate van detaillering die je erin kwijt kan is natuurlijk onbeperkt. De wissels heb ik al veel over gevonden en gelezen, en ben ervan overtuigd dat het mij gaat lukken, ook al is het voor mij de eerste keer dat ik rail en wissels zelf bouw.
Tijd heb ik in overvloed en, al zeg ik het zelf, ben vrij handig met eea (famous last words). Zodra ik een resultaat heb om te tonen zal ik dat zeker doen hier. Zelf heb ik ook heel veel aan een ieder die zijn kunstwerken hier deelt!

Alvast bedankt voor de moeite,

Mvrgrt,

Jan

Hendrikjan

Re: Dikte aansluitdraden

Bericht door Hendrikjan » 15 aug 2014, 12:59

Hallo Jan,

Goed te horen dat je zo voortvarend bezig bent.
De standaard aansluitrail van Lenz gebruikt 0,75mm2 per ader.
Dat is ook wat ik hanteer op mijn modulebaan voor de verbinding tussen de ringleiding en de rails.
Voor de volledigheid: de ringleiding is bij mij 1,5mm2 en de aansluiting met de SC7 (opgevoerde IB2) is 2.5mm2.

Ik vind die doorsnede van 0,75mm2 wel handig want dan kan je nog net adereindhulsjes gebruiken voor een zekere verbinding met kroonsteentjes.
En het aantal aansluitpunten is over het algemeen toch overzichtelijker dan bij H0 (je sprak over 2 wissels?).

groet

Hendrikjan

PS ik heb mezelf gediskwalificeerd voor Wenz soldeerprodukten, deze kitjes zijn gewoon te moeilijk voor mij. Dus aks je straks resultaten hebt dan hoop ik dat je ze hier laat zien. Ben benieuwd!

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 15 aug 2014, 15:11

JanK schreef:Dus voordat ik ga bouwen en de railaansluitingen van de wissels definitief gesoldeerd heb, kan iemand mij vertellen wat het juiste is om te doen?
Hallo Jan,

Let bij het aansluiten van wissels erop dat het puntstuk wordt geschakeld door een (eind)schakelcontact op het wisselmotormechaniek. Laat je vooral niet in de verleiding brengen om het puntstuk te laten ‘schakelen’ door het aanleggen van de wisseltongen zoals onderaan op de afbeelding hieronder.

Afbeelding

Nog meer tips:

- Gebruik bij voorkeur soepel draad en geen draad met massieve kern
- Stop geen vertinde draadeinden in een kroonsteen maar gebruik adereindhulsjes
(soldeerverbindingen zijn prima zolang je ze maar voorziet van krimpkousje en niet in een schroefklemmetje plaatst)
- Gebruik liefst de vaste kleuren voor de stroomverzorging van je sporen, zwart en rood
Ideaal hiervoor is zwart/rood tweelingsnoer wat bedoeld is als luidsprekerkabel

Vriendelijke groeten,

Arnold

JanK

Bericht door JanK » 15 aug 2014, 16:59

Heren,

Bedankt voor de tips, @Arnold, van dat hartstuk wist ik, net als bij de RocoLine rail van de H0 die ik vroeger had, maar bij Wenz wissels moet je ook de wisseltongen, en de aansluitende rail die vastzit aan de verende tongen naar het hartstuk apart voorzien van stroomdraden.(In feite elk railstuk krijgt eigen aansluiting) Dus vandaar mijn vraag over de gebruikte dikte onder de forumleden mer ervaring op spoor nul. Achteraf 3 draden gaan zitten priegelen bij een afgebouwde wissel is echt zonde.
Overigens heb ik Tortoise wisselmotoren en bijbehorende decoder van Rosoft. Zonder verdere electronica werken deze zo perfect samen.
@ HendrikJan, ik zal wel even tijd nodig hebben, zelfs voor een metertje rail bouwen heb ik in totaal twee weken aan gewerkt, af en toe een beetje, door oa rugproblemen kan ik niet de hele tijd door over een werkstuk gebogen zitten.
Maar, elk nadeel heeft zijn voordeel, daardoor heb ik alle tijd om over elke stap na te denken en voorkom zo te gehaast werken.
In totaal komen er 6 wissels te liggen in de baan, dus ik werk gefaseerd. Maar wel zo dat na iedere fase er gewoon gereden kan worden, al is het maar een beetje heen en weer via Koploper die de vrije keuzes mag maken.
Bovendien kan ik dan ook ballast aanbrengen na de nodige testen en wat aan detaillering doen.
Want het blijft natuurlijk modelbouw...

Mvrgrt,

Jan

Ruud B.

Bericht door Ruud B. » 20 aug 2014, 12:15

Hallo Jan,

Waarom gebruik je niet de K-modul rails van Hassler? De railstoelen zijn exact op schaal en prik je zo in de voorgeboorde houten dwarsleggers.
Binnen een kwartier heb je een meter rail dat er nog beter uitziet als de Wenz- rail. Bovendien kun je ze net zo gemakkelijk als flexrails in allerlei bogen op de ondergrond bevestigen. Ik heb op mijn baan 30 meter liggen want ik heb ook last van mijn rug........

Groeten, Ruud

JanK

Bericht door JanK » 20 aug 2014, 13:48

Hallo Ruud,

Ik heb lang nagedacht wat ik wilde met mijn spoor nul rails. En na veel gelezen en gezien te hebben, besloten om te gaan voor Wenz, ik ben er erg gecharmeerd van. Dat ik lang bezig zal zijn met de bouw is voor mij eerder een pre dan een con.
Ik heb ook gekeken naar de Hassler bouwpakketten, maar uiteindelijk de keuze gemaakt voor Wenz te gaan.
Hassler is ook wel wat duurder dan Wenz, en natuurlijk is kant en klaar qua meterrails het goedkoopste, maar juist het zelf bouwen is voor mij persoonlijk belangrijk.
Ik wacht nu op een wat verlate zending met mijn eerste wissels en nog een stuk of 5 meterrails. Ik ben begonnen met een stuk rail en alle hulpmiddelen daarbij, en dat is mij zeer goed bevallen. Voor iemand die nog nooit een stuk rail zelf had gebouwd een leuke ervaring. Net als airbrushen overigens!
Nu ik deze weg ben ingeslagen zet ik ook door, zo zit ik wel in elkaar. En ja, de rugpijn is vervelend, maar ik stop op tijd en dan is het goed te doen. Pijnstillers helpen ook wel %-|

Overigens heb ik het advies voor 0.75 mm2 opgevolgd en 40 meter speakerkabel, zwart/rood in huis gehaald. Dat moet genoeg zijn voor mijn geplande baan(tje).
Nu maar wachten wanneer de zending van Wenz arriveert. Door de vakantieperiode ligt de fabriek die het gietwerk voor Wenz doet blijkbaar wat achter op schema.

Groet,

Jan

Plaats reactie