Gebruik kroonsteentjes tip

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
Michiel

Gebruik kroonsteentjes tip

Bericht door Michiel » 30 apr 2014, 20:12

Afgelopen week was ik bij iemand op bezoek waar bleek dat de baan niet meer werkte. Helaas niet gelukt te repareren, maar wat mij opviel was dat de bedrading met vertinde uiteinden via kroonsteentjes was gelegd. Dus hier ook maar even de tip dat je bij gebruik van kroonsteentjes ook niet de uiteinden van de draad die erin gaat mag vertinnen. Dit veroorzaakt zgn. "cold flow" waardoor de verbinding op termijn onbetrouwbaar wordt. Adereindhulsjes of losse draden leveren geen problemen op.

http://en.wikipedia.org/wiki/Screw_terminal

ArnoldS

Re: Gebruik kroonsteentjes tip

Bericht door ArnoldS » 01 mei 2014, 14:05

Ha Michiel,

Niet helemaal onbekend, maar om ellende te voorkomen kan je het niet vaak genoeg vertellen.

Afbeelding
adereindhulsje

Voordat Hendrikjan z'n baan ging bedraden hebben wij nog uitgebreid over dit onderwerp gesproken.
Adereindhulsjes zijn in mijn vakgebied (elektrotechniek) een 'must' om flexibele koperen aderkernen aan te sluiten.
Zo gevonden op het internet met zoekwoord 'adereindhulzen' ... enne, echt niet duur.

Afbeelding
adereindhulzen krimptang

Zo'n bijbehorende tang koop je trouwens voor 't leven en zal een goede investering blijken.

Vriendelijke groeten,

Arnold

Michiel

Bericht door Michiel » 03 mei 2014, 19:50

http://www.ledsee.com/index.php/connect ... mm2-detail

Eén cent per stuk, een tang kost je iets van 20 euro. Maar eigenlijk gebruik ik zelf meestal een soldeerverbinding ipv. kroonsteentjes. Of lasdoppen in een locomotief, maar die heb ik zo gekocht :)

Hendrikjan

Bericht door Hendrikjan » 03 mei 2014, 22:19

Hey Arnold,

Ik kan niet meer zonder. ;)
Het werkt ook een stuk sneller zo zonder solderen.
Ik heb destijds bijna alle reeds gesoldeerde draadeinden afgeknipt en vervangen door hulsjes.
Een onbereikbare enkeling zit nog ergens onder het landschap. Helaas pindakaas.
Sindsdien wel een paar honderd van die hulsjes samengeknepen. And still counting.
Nu zijn we aan het discussiëren of er geen betere alternatieven zijn voor kroonsteentjes.
Ik denk bv aan lasklemmen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5223 ... archDetail

Ook ipv een stekkerverbinding tussen modulebakken die slechts incidenteel gekoppeld hoeven te worden. Dat Hirschmann bananenspul is wel erg goed maar bij grote aantallen telt het behoorlijk op.

groets,

Hendrik

Hendrikjan

Bericht door Hendrikjan » 25 mei 2014, 21:07

Arnold,

Nog even verder op het onderwerp "alternatieven voor kroonsteentjes".

Wat vind jij van de zg. stroomdieven oftewel Run Tap Connectors oftewel flexibele klemverbindingen?

http://www.conrad.be/ce/nl/product/7337 ... ggest=true

Is dat toepasbaar voor het aftappen (per modulebak) van de doorlopende ringleiding onder de baan?
Mijn huidige systeem is dat ik een stukje ringleiding kaal maak en daar een aftappende ader aan vast soldeer.
Maar dat strippen van een doorlopende kabel is lastig werk en dan moet je weer solderen....

Zijn deze knijpoplossingen betrouwbaar genoeg voor onze toepassing? Het zou zonde zijn als de doorgaande ringleiding beschadigd raakt.

groet

Hendrik

CorV

Bericht door CorV » 25 mei 2014, 23:17

mijn advies: niet aan beginnen.
is leuk om snel even een verbinding te maken, dan nog liever een kroonsteen

doordat het als een soort mes werkt beschadig je bijna altijd de koperen kern van de draad.
doordat het een soort klem verbinding is op een klein punt geeft het grote kans op storingen op langere termijn.

ik heb een ringleiding onder de baan van installatie draad ,daar heb ik op diverse punten de isolatie weg gehaald en daar de aftakkingen direct op gesoldeerd.
wekt op deze manier denk ik het beste.
Cor

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 26 mei 2014, 08:37

Ik hanteer ook de methode die Cor beschrijft. Alleen heb ik blanke 2,5 mm2 onder de baan gespannen. Alle railsecties krijgen een vaste aansluitingen welke aangehaakt en gesoldeerd worden aan de blanke draden. Degelijk en betrouwbaar.

Succes met de bouw van een storingsvrije baan.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Plaats reactie