DKW-lantaarn Moog

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
Hendrikjan

DKW-lantaarn Moog

Bericht door Hendrikjan » 05 feb 2014, 22:58

Hallo allemaal,

Een klusje dat ik al sinds Zutphen liep uit te stellen, is vanavond eindelijk gereedgekomen.
Tijdens het bedienen van de baan bleek dat de 2 wisseldecoders van de DKW verwisseld waren.
Decoder nr 2 stuurde wisseltongen 1 aan en vice versa. Erg verwarrend bij het rangeren.
Ik had nota bene ompoolschakelaars ingebouwd om, indien nodig, de werking van de standen "krom" en "recht" op de Multimaus om te keren.
Maar die losten het probleem vanzelfsprekend niet op.

De logica van het type DKW dat Lenz levert, is in mijn ogen onnodig ingewikkeld. Maar goed, het is in de praktijk het meest gebruikte type en het zal wel niet anders kunnen.
Om ook op afstand de stand van de tongen te kunnen zien, besloot ik om de DKW-lantaarn met wisselende led-verlichting van Moog in te bouwen.
Deze wordt gebouwd en gelakt geleverd, erg handig. Het enige probleem is dat er aan de onderkant 10 draadjes in verschillende kleuren uitkomen.
Oef en die blijken allemaal een functie te hebben.
Het bijgeleverde aansluitschema is compleet maar wel wat summier. Er had wel wat verklarende tekst bij gemogen vind ik.

De decoders sturen de Lemaco wisselmotoren aan (inmiddels in de goede volgorde) en de microswitches (2 per motor) schakelen de 10 draadjes.
Uiteindelijk had ik 2 test-rondes nodig om de boel correct aangesloten te krijgen.

Bij de eerste test bleef de lantaarn hardnekkig donker. Geen verkeerd seinbeeld maar gewoon geen sjoege.
Na enig puzzelen zag ik dat het ook wel donker moest blijven omdat ik vergeten was de voeding aan te sluiten ergens aan de 10 draadjes.....

Bij de tweede test bleek het seinbeeld voor zijde 1 van de DKW inderdaad niet correct. Gauw de corresponderende draadjes verwisseld en toen deed alles het goed.
IMG_4990 - kopie.JPG
de situatie voor de test, wie ziet de 2 fouten?
Het uiteindelijke resaultaat.
DKW lantaarn.jpg
de kwaliteit van de foto's is niet optimaal maar de werking van de lantaarn wel!
Ik ben er blij mee.
Nu kan ook deze laatste stationsbak in de ballast.
Nog 2 weken tot rail2014!

Fijne avond

Hendrik

Plaats reactie