decoders en magneten: gaat dat samen?

Over alles waar een draadje aan zit (of een antenne)
Plaats reactie
FransT

decoders en magneten: gaat dat samen?

Bericht door FransT » 04 aug 2013, 10:05

Beste forumgenoten,

Even een domme vraag van een digibeet, maar dat moet af en toe ook kunnen denk ik dan maar:
Ik gebruik Kadee koppelingen en die kun je met vaste (tamelijk sterke) magneten tussen of onder de bielzen zo leuk ontkoppelen. Nou vroeg ik mij af wat er gaat gebeuren als toevallig een lok met decoder net boven deze magneet blijft staan: is er een risico dat de decoder ontregeld wordt of zelfs de geest kan geven?? Ik heb het nog niet uit durven proberen.....

Groet! Frans

Huib
Contacteer:

Re: decoders en magneten: gaat dat samen?

Bericht door Huib » 04 aug 2013, 10:59

Frans,

Een decoder is totaal ongevoelig voor magnetisme.

Met vriendelijke groet,

Huib Maaskant
Buitenlust in 1:43,5: http://www.floodland.nl/aim

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 04 aug 2013, 12:23

Toch nog wel een kleine aanvulling van mijn kant.

Als je stoomlocomotieven hebt die voorzien zijn van een geluidsmodule en om het geluid synchroon te laten lopen met de beweging van de mechaniek uitgerust zijn met een Hall sensor in het frame dan kan ik het volgende voorstellen. Als de locomotief de ontkoppelmagneet passeert detecteert de Hall sensor een magnetisch veld en zet dit veld om in een stuursignaal voor de geluidsmodule met als resultaat dat er een hik in het geluid ontstaat. Normaal bij het rijden zullen alleen de magneetjes die per 4 (2 of 4 cilinder ) of per 6 (3 cilinder ) op de as zijn gemonteerd de Hall sensor beïnvloeden en zo de synchronisatie tot stand brengen. Het Hall effect is een verschijnsel wat veroorzaakt door een magnetisch veld dat invloed uitoefent op de elektronenstroom binnen een halfgeleider. Van dit effect maakt een Hall sensor gebruik en kan dus contactloos een veranderend magnetisch veld detecteren. Deze magnetische verandering wordt door wat toegevoegde elektronica in de sensor tot een keurig signaal gevormd. Dit keurige signaal kun je gebruiken om de sound-module te laten weten wat op dat moment de stand van de wielen en de mechaniek is. Het zelfde verhaal zou ook op kunnen gaan als reed contacten zijn gebruikt voor de synchronisatie van het geluid. Reed contacten sluiten zich ook door een magnetisch veld.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

PietL

Bericht door PietL » 04 aug 2013, 23:13

Dat neemt niet weg dat een decoder, zoals Huib terecht opmerkt, niet magnetisch gevoelig is. Een Hall-sensor is wel gevoelig, dat is de aard van het beestje, maar levert alleen maar een elektrisch signaal aan de decoder. Hij maakt geen deel uit van de decoder.
PietL

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 05 aug 2013, 17:15

Piet,

Klopt helemaal maar ik wilde aangeven dat bij passeren van een permanente ontkoppelmagneet je een extra geluid uit je keurig gesynchroniseerde locomotief zou kunnen krijgen.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

FransT

Bericht door FransT » 05 aug 2013, 22:09

Heren!

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Daardoor is er gelukkig weer wat rust gekomen in mijn modelbouwleven. De probleem van de Hall sensor zal bij mij (voorlopig) nog niet optreden: in het station dat ik nu in model nabouw mag in het echt al vele jaren niet eens meer een stoomlok komen.

Groet, Frans

Plaats reactie