Boek: Die Baureihe 94 door Hansjürgen Wenzel

Heb je een mooi, leuk of handig spoor nul-product gezien? Meld hier het adres en je oordeel over het product. * Tips over import
Plaats reactie
ArnoldS

Boek: Die Baureihe 94 door Hansjürgen Wenzel

Bericht door ArnoldS » 04 apr 2018, 23:20

Voor de liefhebbers van de Baureihe 94,

Vanmiddag heb ik mijn lang geleden bestelde boek mogen ontvangen en heb er vanavond even lekker in kunnen bladeren; wauw, wat een dikkerd is het geworden!

Afbeelding
Het onlangs uitgegeven boek “Die Baureihe 94” van EK-Verlag

Dit boek is echt de moeite waard. In de vorige uitgave was de tweede helft als een soort plaatjes-hoofdstuk ingedeeld. Dat had waarschijnlijk te maken met de manier zoals men dat wilde drukken. Nu is de tekst constant omzoomd met prachtige foto’s, die wat mij betreft niet groot genoeg kunnen zijn. Vrijwel alle foto’s zijn vanzelfsprekend in zwart/wit gezien de tijd waarin ze zijn geschoten, maar gelukkig is er ook een plek ingeruimd voor de kleurenfoto’s.
Veel van de tekst is bijna letterlijk overgenomen uit de voorgaande versie, de tweede oplage uit 1980, maar zijn er ook heel bruikbare aanvullingen. Zo is daar een uitgebreide lijst met de meest belangrijke technische aanpassingen met de daarbij horende periode wanneer deze ongeveer plaats gevonden moet hebben. Nieuw is ook het hoofdstukje over de ongevallen waarbij lokomotieven van de Baureihe 94 betrokken zijn geweest. Ook heel hulpvaardig was een apart deel dat de opschriften behandeld.
Kortom het heeft ‘even’ geduurd, maar dan heb je tenminste wat… daarom is ie zo zwaar en dik, en helemaal de moeite waard van het wachten.

Vriendelijke groeten,

Arnold

MichielS
Contacteer:

Re: Boek: Die Baureihe 94 door Hansjürgen Wenzel

Bericht door MichielS » 30 jul 2018, 09:38

Ha Arnold,

Dank voor de tip. Ik ben benieuwd trouwens wat jij van de BR 94 van Kiss in spoor 1 hebt gemaakt. Of ligt ie nog uit elkaar?
Ik heb bij uitzondering ( ik ben dieselfanaat) een BR 94 besteld bij KM1. Ep 3 en met tonnendach; vind ik mooier.

Michiel

ArnoldS

Re: Boek: Die Baureihe 94 door Hansjürgen Wenzel

Bericht door ArnoldS » 30 jul 2018, 23:15

Hi Michiel,

De Kiss Br 94 is nog helemaal intact en dient tijdelijk als rekwisiet op de baan van Cor. Juist omdat mijn plannen met deze loc zo ingrijpend zijn ga ik niet over één nacht ijs. De 3D-modellen van de wielen zijn weiswaar klaar, maar als ik ‘t daarbij laat zou dat zonde zijn. Afgelopen vrijdag kon ik aan de leden van Blokpost in ieder geval weer een beetje progressie tonen: de tekening van de nieuwe frameplaten zijn ver gevorderd. Wat ik grappig vond toen ik Klaus Holl vertelde over mijn voornemen om mijn Kiss Br94 de wielen te vervangen, hij met hetzelfde idee kwam om het frame aan te passen. De zijdelingse bewegingsvrijheid van de assen van deze lok is weliswaar zo ruim dat men dit model door een boogstraal van 1020 mm kan laten rijden, maar is naar mijn smaak veel teveel. Het nieuwe frame zou dus breder moeten worden. Details heb ik nog niet totdat ik zover ben...

Vriendelijke groeten,

Arnold

Plaats reactie