Ovaalramer AB

Heb je een mooi, leuk of handig spoor nul-product gezien? Meld hier het adres en je oordeel over het product. * Tips over import
1795
Contacteer:

Re: Ovaalramer AB

Berichtdoor 1795 » 02 jan 2018, 13:39

Tja, welke gietonderdelen zitten eronder.. vanalles wat, uit rommeldoos, maar zeker petau zaken. Maar dan ook weer aangepast.

Dus een kant en klare kit die compleet is, ga ik niet samenstellen en bestellen (sorry)
Ik wil best een complete kit maken, maar dan gaat het op werk lijken, dan zou ik wel die extra tijd in door gaan berekenen, met bijbehorende prijsverhoging. (denk dan minstens aan het dubbele)
Alleen het tekenen/uitzoeken van de etsplaat zitten al ontelbare uren in. (denk rustig aan honderden uren) Die tijd reken ik niet door, omdat ik zelf het model wil..

Ik maak wel een lijst (zoals ook met/voor de andere etsplaten van mij), met daarop onderdelen, en waar te bestellen.
Korting krijg je met dit soort aantallen toch nergens. Verder kan iedereen net zover gaan als je zelf wilt. Bv. deurklinken, kun je met een draadje doen en buigen (kost 0,0euro), of met gietdelen werken (kost dan va 1,5 euro per stuk, maal 24)

Om te beginnen is dit een testmodel, een aantal zaken kloppen niet.En worden dus in een definitief model wel kloppend gemaakt.
Het beste is om de niet standaard onderdelen helemaal zelf te maken.
Mocht iemand zich geroepen voelen om die zaken 3d te tekenen, graag.. (Rolf??) 3d tekenen kan ik zelf nog niet.

De aspotten komen van MK, remonderdelen samengesteld uit petau onderdelen, dynamo Schnellenkamp, deurklinken kan bv. Addie gebruikt worden. Ook Demko heeft bruikbare.
Buffers, remslangen, verwarmingskoppelingen, wielen kunnen van diverse leveranciers komen, net wat je zelf het mooiste vind. (Pjhilotrain, Schnellenkamp, Petau)

PeterH

Berichtdoor PeterH » 02 jan 2018, 16:10

Duidelijk.

Ik ben van de veronderstelling uitgegaan dat het een eenduidig iets zou zijn van wat er onder de wagen moet komen. Maar nu realiseer ik me ook dat niet iedereen (even) ver wil gaan met de detaillering, zeker niet onder de wagen waarbij je 'm op z'n kop moet houden en bestuderen om te zien wat er wel en niet opzit. Evenals op en aan de wagon, zoals de deurklinken die je al noemt.

Daarbij, als het op werken gaat lijken, is het niet goed; het is een hobby en dat moet 't ook blijven. :-))

Als je inderdaad een lijst met (al dan niet) te monteren onderdelen met bijbehorende leverancier er bij levert, zijn we natuurlijk al een heeeeel stuk verder. Dan kan eenieder zelf bepalen wat wel en/of niet te doen.

Verder blijf ik 't een enorm knap stukje werk vinden en volg de bouw van jou en Frits met grote interesse.
Met vriendelijke groet,
Peter

1795
Contacteer:

Berichtdoor 1795 » 02 jan 2018, 19:25

Wat ik wel lever zijn de transfers.....

en ja, deels is het hetzelfde wat eronder zit, alleen zijn dat geen kant en klare onderdelen. Het remsysteem is erg complex.
Komt bij dat ik misschien wel teveel informatie heb, en het dus te goed wil doen. Verder komen we erachter dat er waarschijnlijk "sub"2 series zijn, met toch wel verschillen.
Grootste verschil zijn de remsystemen. De "oerversie", eerste dus, had nog ook een vacuumremsysteem. Die staan bij de algemeen plan tekeningen wel getekend, maar heb geen detaiitekeningen. Ook is het "standaard" remsysteem zo'n beetje dubbel van wat er onder een kleinere wagon zit. Dus 2 remcylinders, 3 lucht reservoirs, en de bijbehorende leidingen en stangenstelsels..

Ik ben nu begonnen met delen te tekenen om te etsen van het "standaard" remsysteem, zodat je alleen de remcylinders nodig hebt. Die zijn bv. bij Petau te koop. De rest moet je dan uit etsdelen maken en draad. Wordt allemaal niet makkelijker zo, maar wel kloppend. Wil je dan toch vereenvoudigd remsysteem eronder maken, koop en gebruik je het westinghouse remsysteem van Petau. Klopt niet helemaal,maar dan zit er wat onder.

Verder wordt de 2e versie, het model zoals het bij de SGB staat. Daarvan heb ik vele foto's gemaakt, en weet je zeker dat het klopt. Dat is dan wel de 2e serie, van Westwaggon. Verschillen zijn, geen gootjes/klinknagels aan de gangkant, minder/ander regengoot coupezijde raam, en (waarschijnlijk) deels gelast dak, zonder opliggende geklonken dakplaten.

RolfM

Berichtdoor RolfM » 02 jan 2018, 20:39

Hoi Edwin,

Bedankt mbt de toelichting over de gietdelen, adhv een lijstje en de beschikbare tekeningen moet het lukken om eea tzt tot een goed einde te brengen.
Wat betreft het 3D tekenen helaas ben ik ook nog niet zover dat ik snel onderdelen kan uittekenen in 3D, het is nu nog vaak teveel trail on error.
Wel ben ik de laatste tijd in mijn (schaarse) vrije tijd (mbv Onshape) bezig mijn niveau wat op te krikken dus wie weet kan ik in de nabije toekomst hier iets in betekenen.

Hopelijk wordt de 2e versie wel uitgebracht met de opliggende geklonken platen, deze geven toch wel een extra uitstraling aan het model vind ik.
Maar mocht het toch een (deels) gelast dak worden dan zal het waarschijnlijk wel lukken om de opliggende geklonken platen later zelf nog toe toevoegen. :mrgreen:

Groeten Rolf

1795
Contacteer:

Berichtdoor 1795 » 06 jan 2018, 18:17

onderstel is nu af....

Nu nog "even" aan de bak schroeven, stralen en spuiten.
Mijne gaat (natuurlijk) groen worden... Vooroorlogs.

Afbeelding

en wat zie je ervan......
Afbeelding

PeterH

Berichtdoor PeterH » 07 jan 2018, 15:32

Nu laat je wel de kant en het gedeelte zien, waar de minste apparaten zitten..... :mrgreen:

Het is hierbij net als bij de grootserie-modellen; de vraag naar steeds meer gedetailleerde modellen neemt alleen maar toe (met een evenredige stijging in prijs) en als het op de baan staat en aan je voorbij rijdt, zie je er inderdaad weinig van, maar zelf weet je dat het er zit. En dat geeft toch de voldoening?

Knap stuk werk trouwens.
Met vriendelijke groet,
Peter

1795
Contacteer:

Berichtdoor 1795 » 07 jan 2018, 23:12

Het is hierbij net als bij de grootserie-modellen; de vraag naar steeds meer gedetailleerde modellen neemt alleen maar toe (met een evenredige stijging in prijs) en als het op de baan staat en aan je voorbij rijdt, zie je er inderdaad weinig van, maar zelf weet je dat het er zit. En dat geeft toch de voldoening?

klopt helemaal!!

Had met een mede hobbyist ook een soortgelijk gesprek, maar omdat ikzelf het zo goed mogelijk wil maken, doe je het.
Je kunt dus ook geen interieur, geen details onder het onderstel maken, dan heb je voor veel minder euro's ook een model. Maar dan heb je er toch geen lekker gevoel bij, als je er naar kijkt.....

Dus gaan we gewoon verder zo!!

1795
Contacteer:

Berichtdoor 1795 » 16 jan 2018, 23:30

gespoten!!

Afbeelding

Marcel Geurtjens
Groepsmoderator

Berichtdoor Marcel Geurtjens » 17 jan 2018, 12:28

PRACHTIG!!
Groeten,
Marcel Geurtjens :mrgreen:

bernard

Berichtdoor bernard » 17 jan 2018, 16:42

Hallo,

Ik sluit mij bij Marcel aan zeer netjes gespoten. de wagon ziet zo op de foto heel erg mooi uit knap stukje werk Edwin misschien komen we elkaar wel tegen op Rails vermoed ik , Ga er vanuit dat je dan één van jou Drente wel weer bij je heb met die van ons gaat het gelukkig goed wordt eerste week van mei al weer twee jaar.

gr bernard

Ruud B.

Berichtdoor Ruud B. » 17 jan 2018, 18:39

Complimenten Edwin!

Groeten, Ruud

RolfM

Berichtdoor RolfM » 17 jan 2018, 23:17

Hoi Edwin,
Prachtige wagon maar ik ben ook benieuwd naar de binnenkant. Deze ziet er, zover ik nu kan beoordelen, ook mooi gedetailleerd uit.
Is het mogelijk om foto's te maken van het interieur?
Hoe heb je de banken gemaakt?

Groeten Rolf

1795
Contacteer:

Berichtdoor 1795 » 18 jan 2018, 08:09

In principe zit er alles in wat er in hoort. Bagagenetten, tafeltjes, noodremhandle, banken. Meest is uit etsplaat, banken giet ik. Heb 3 verschillende banken gemaakt...
Kan even alleen een etsplaat foto plaatsen hier, van hoofdzakelijk interieur.
Overigens wordt V2 dit toch messing.. De openslaande ramen aan coupezijde zijn 1:1 ook van messing.......
Verder verbeterd, aan 1 kant de verwarmingsschakelaar.

Afbeelding

Terug naar “Nul-producten: signalementen”