Traxis mini weegschaal

Heb je een mooi, leuk of handig spoor nul-product gezien? Meld hier het adres en je oordeel over het product. * Tips over import
ArnoldS

Traxis mini weegschaal

Berichtdoor ArnoldS » 11 feb 2017, 19:36

Voor de geïnteresseerden,

De discussie met betrekking tot trekkracht en last op hellingen bracht mij tot de conclusie zoals die zo vaak geldt: ‘meten is weten’. Kortom ik had een hulpmiddel nodig waarmee ik de trekkracht van een tractievoertuig dan wel de last van een treinsamenstelling daadwerkelijk zou kunnen meten. Toen kwam ik op het idee dat een sportvisser zijn gevangen buit ook wel eens wil wegen, dus zou een dergelijk stukje gereedschap ook wel te gebruiken moeten zijn voor de modelspoorder.
Na wat omzwervingen kwam ik terecht bij de firma Raven welke een mooi compact weegschaaltje levert:
de Traxis mini weegschaal.

Afbeelding
De compacte Traxis mini weegschaal, voor de serieuze sportvisser èn de nieuwsgierige modelspoorder :-))

Dit zakweegschaaltje meet gewichten tot 25 kg of 50 lb (imp. pond) met een nauwkeurigheid van 10 gram.
Dit dingetje kost je bij Raven € 9,99 exclusief verzendkosten.

Afgelopen vrijdag 10 februari hebben Cor en ik wat metingen gedaan met deze weegschaal en we maten de trekkracht van Cor’s locomotieven en de last van diverse treinen. Dit leverde ons een paar verassende conclusies, maar over dit topic later elders meer.

Ik beveel iedereen die nieuwsgierig is naar de gewichten en trekkrachten van zijn rollend materieel dit handige hulpmiddel van harte aan.

Vriendelijke groeten,

Arnold

RobK
Site Admin
Contacteer:

Re: Traxis mini weegschaal

Berichtdoor RobK » 12 feb 2017, 22:16

Een leuk ding, Arnold. Zou iedereen in z'n gereedschapskist moeten hebben.

Noemden we dat vroeger niet een veer-unster? (Vroeger, toen we nog visten...)

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 13 feb 2017, 00:06

RobK schreef:Noemden we dat vroeger niet een veer-unster? (Vroeger, toen we nog visten...)

Geen idee, Rob,

Ik heb van m'n leven nog nooit gevist, dus ik ben onbekend met 'visserslatijn'. ;-)
Deze voelt in ieder geval een stuk degelijker aan dan de veer-unster die ik ooit kocht voor het wegen van mijn koffers voor vliegreizen. Dat ding was van de Kijkshop en helaas al stuk voordat ik het kon gebruiken...

Vriendelijke groeten,

Arnold

CorV

Berichtdoor CorV » 13 feb 2017, 08:00

Vincent Scholte

Berichtdoor Vincent Scholte » 13 mei 2017, 08:52

Wacht met smart op "de verrassende conclusies" .... ;-)
Blokjes geplaatst, nu nog even wat spoor uitvlakken...

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 14 mei 2017, 11:32

Hallo Vincent,

We hebben geen verrassende conclusies, maar het was voor ons zo vanzelfsprekend dat dit dingetje zijn werk zou doen, dat we aan de bevindingen geen aandacht meer besteed hebben. We waren nieuwsgierig naar de trekkracht van het tractiematerieel en de last van de aangehaakte treinen dat we er meteen mee aan de slag zijn gegaan. Het kan misschien zo zijn dat ik niet alles precies onthouden heb, maar ik geef je hier en paar voorbeelden van de spoor 1 treinen op de baan Kupferzell van Cor: De last van de vierassige Pruisische rijtuigen was het grootst en bedroeg zo rond de 230 gram, de trekkracht van de Kö I bleek slechts 140 gram. Dat verklaart meteen waarom deze rangeerloc de Pruisische trein niet van zijn plek kreeg. :mrgreen: De stroomafnemers op de assen of wielen vergen nu eenmaal extra trekkracht. Alle goederenwagons met kogelgelagerde assen in één trein komen al bij zo’n 40 à 50 gram trekkracht in beweging! De E32 produceerde een trekkracht van zo’n 600 gram, gelijk aan de BR 58. De sterkste loc die Cor op de baan heeft is de BR 95 en genereert een trekkracht van meer dan 700 gram. Een BR 94 van Kiss was overigens nog sterker en gaat pas slippen bij een last van maar liefst 900 gram aan de haak!
Coclusie: Een prima meetapparaat, goed genoeg voor ons doel. :-))

Vriendelijke groeten,

Arnold

Terug naar “Nul-producten: signalementen”