Heel groot materieel op 32mm-spoor

Hier kun je gezellig praten over randverschijnselen van onze nulspoorhobby. Vertel waar je mee bezig bent. (Het beledigen van personen en het beschadigen van commerciële reputaties is verboden. En wordt bestraft.)
RobK
Site Admin
Contacteer:

Heel groot materieel op 32mm-spoor

Berichtdoor RobK » 05 nov 2017, 21:22

De grootste dieselloc op mijn nul-rails is de Britse D 6320, een batterijgevoede BoBo. Bezoekers van het nulweekeinde kennen hem als die eigenwijze loc die niet op de centrale regelaars reageert.

Afbeelding
Grote treinen op 32mm-spoor by Rob Kievit, on Flickr

Het nulpersoneel werd dezer dagen verrast door een nóg grotere loc op het 32mm-spoor. Wat is dat nou?

Afbeelding

Die is ver buiten profiel, man! Het is dan ook geen 0-voertuig, ook al rijdt het op 32 mm wijd spoor.

Wat is het dan wel? De 32 millimeter van de nulrails kun je ook opvatten als veldspoor in de schaal 1:20. Dan beeld je een spoor uit van 640 millimeter wijd, en dat ligt dicht bij de ook in Nederland ruim toegepaste smalspoormaten van 60 en 65 centimeter. Naast grote diesels (en trams) heb ik namelijk ook een warme belangstelling voor de kleine locjes van het veldspoor.

Anders dan bij het normaalspoor zijn de locs van het veldspoor vaak nauwelijks breder dan de spoorwijdte, waardoor ze er smal en hoog uitzien.
Dat is al een nieuwe verhouding om aan te wennen. Maar daar komt nog bij dat cabines van veldspoorlocs, als ze er al eentje hebben, vaak zo laag zijn dat je er alleen in kan zitten. De machinist kan alleen staan als hij uit de deur gaat hangen.

Afbeelding

De loc die ik heb gebouwd is een Orenstein & Koppel Md2, zij het dat het frame aan de achterzijde iets langer is dan bij het voorbeeld. Dat komt doordat het frame, zoals bijna alles in dit project, gerecycleerd is uit een eerder bouwsel. De motor wordt gevoed met max. 9V, infrarood gedoseerd met mijn elders beschreven Lego-systeem.

Rollend materieel is er ook al. Twee Big-Big-Train-kiplorries, waarvan de felgroene kipbakken bij een opruimactie zijn verdwenen, zijn bevorderd tot een koppel schamelwagens naar voorbeeld van het Terschellinger Spoor. Het heeft me ongeveer even veel (weinig) tijd gekost als het FritsT heeft gekost om het origineel te maken. Alleen wat het schilderen betreft, ligt hij nu weer voor.

Afbeelding

Dit is het origineel, een foto van FritsT:

Afbeelding
IMG_1717 by Nulpunt0, on Flickr

En ik had nog twee plastic wielstellen. Die kun je niet zomaar laten rondslingeren, toch? Dus hup, daar was het derde lorry-onderstel. Ditmaal gemaakt uit karton. Twee ovalen, een 4mm brede strip ertussen om er een H-profiel van te maken, en nog wat losse onderdelen. De tekening en afmetingen vond ik bij baggermeyer.de, ja echt, die bestaat. Het is een kiplorryframe volgens DIN-standaard, getekend en misschien ook wel gebouwd door voornoemde O&K. De Grote Spoorman staat erbij, en nul-monteur Henk lijkt wel een kabouter.

Afbeelding

Aangezien dit allemaal over 1:20 gaat, heb ik dit verhaal geplaatst in Off-topic.

Nee, ik blijf ook gewoon schaal 0 doen, en nee, ik stap niet over naar schaal 1. Ben je mal, schaal 1 is veel te klein.

FritsT
Contacteer:

Re: Heel groot materieel op 32mm-spoor

Berichtdoor FritsT » 06 nov 2017, 17:42

Hoi Rob,

Mooi die keuze van smalspoor op 32 mm. Ik heb onlangs een locje in 0 (raad eens welke) gemaakt op smalspoorrails in 0 en dat lijk wel spoor Z. 1:17-1:20 op 32 mm rails is een mooie keuze voor dit soort zelfbouwmaterieel.

En straks lig je met die lorrie's weer op mij voor want die stangen moet ik nog maken. Gat aan de bovenkant boren is geen probleem, maar aan de onderkant van die dwarsbalk.... Moet je de hele wagen toch even ondersteboven leggen. En dat is dan weer het voordeel van modelspoor. Dat weeg "niks". De 1:1 lorrie komt toch wel op dik 150 kilo en dat de je niet even in je uppie.

Nog een suggestie voor de modelbouwer is lading op de lorrie. Hier ligt de accu van de loc op twee restanten rails. Toch ook weer 1 ton aan gewicht. En hoe verrassend.. gewoon met spierkracht heel makkelijk verrijdbaar (zojuist nog gedaan), dus... en duwend Preisertje er tegen aan zetten.

Ik heb meerdere verbindingsstangen gemaakt voor verschillende ladingen, 2-3 en 4 meter. Zitten gewoon met M12 bouten los/vast tussen de lorrie's.

AfbeeldingIMG_1831 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

we bouwen door.

Groeten Frits.
Afbeelding
Frits Thies

Michiel

Berichtdoor Michiel » 06 nov 2017, 20:15

Leuk om te lezen! Ik heb zelf recent ook een aantal spullen aangeschaft van Faller e-train, dat is ook veldspoor op 32mm rails maar volgens mij dan weer net een maatje kleiner. Op de plaatjes staat er telkens net een man voor, maar ik ben wel benieuwd naar wat je gebruikt als koppelingen?

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 08 nov 2017, 09:55

Michiel, ik koppel het materieel met de supersimpele veldspoorkoppeling, bestaande uit twee schakels met een ring ertussen.

De schakels hangen over het 'paaltje' midden op de bufferbalken, en dat is alles. Rangeren wordt zo wel puur handwerk!

Afbeelding
Koppeling kiplorries 1:20 by Rob Kievit, on Flickr

Terug naar “Off-topic: de kletsrubriek”