Richard Chown overleden.

Hier kun je gezellig praten over randverschijnselen van onze nulspoorhobby. Vertel waar je mee bezig bent. (Het beledigen van personen en het beschadigen van commerciële reputaties is verboden. En wordt bestraft.)
CordeJong
Contacteer:

Richard Chown overleden.

Berichtdoor CordeJong » 03 sep 2017, 18:03

In de Guild News van augustus 2017 las ik dat een goede modelbouwvriend uit Schotland op 5 juli 2017 plotseling is overleden. Richard was een op en top 1:43,5 Scale Seven bouwer van toch wel bijzondere modelbanen, en een zeer vriendelijke en aardig man. Op de Rail 2017 was hij met zijn team bestaande uit Schotse, Engelse en Nederlandse modelbouwers aanwezig met de smalspoorbaan naar Noors voorbeeld "Fanfoss". Richard was een echte scratch builder en bouwde de meest aparte locomotieven uit verschillende materialen. In de Scale Seven newsletter zijn een aantal artikelen gepubliceerd waarin hij de bouw van de fraaie door hem gebouwde locomotieven beschrijft. Een zeer bekende modelbaan van zijn hand is "Allendenac" welke was te zien was op Rail 2010. Ook de bijzondere fraai maar kleine modelbaan"Courcelle Part" was op Rail 2014 te zien. Ik heb van zijn werk redelijk wat foto's gemaakt en gedocumenteerd in het Blokpost-nul foto archief. Een aantal maal was ik een teamgenoot van zijn team waarmee hij op de shows aanwezig was.

Afbeelding
Afbeelding
1:43,5 S7 "Courcelle Part" met de typische Frans locomotieven.
Meer foto's van Courcelle Part

Afbeelding
Afbeelding
1:43,5 S7 "Allendenac" Frans voorbeeld in een vroege Franse periode. De enorme brug was geheel uit messing gemaakt.
Meer foto's van "Allendenac"

Afbeelding
Afbeelding
1:43,5 S7 Smalspoor "Fangfoss" een smalspoorbaan naar Noors voorbeeld.
Meer foto's van "Fangfoss"

Een groot modelbouwer is helaas niet meer onder ons we zullen hem missen.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 03 sep 2017, 20:39, 4 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

bernard

Re: Richard Chown overleden.

Berichtdoor bernard » 03 sep 2017, 18:08

Hoi Cor,

Erg zonde heb diverse keren zijn mooie meesterwerkjes van dicht bij mogen zien op de door jou genoemde Rail evenementen in de afgelopen jaren. De baantjes waren heel erg mooi gebouwd op zeer hoog niveau.

Sterkte Cor

Groetjes bernard

JanHdH

Re: Richard Chown overleden.

Berichtdoor JanHdH » 03 sep 2017, 22:34

Richard Chown was een zeer aimabele man en perfect modelbouwer.Ik heb tijdens de laatste Rail tentoonstelling in Houten nog uitgebreid met hem gesproken over spoorwegen in Schotland.Hij maakte toen al een erg fragiele indruk op mij en het verbaasde mij dan ook niet dat ik onlangs in de Gauge '0' Guild Gazette las dat hij overleden is.Hij verkocht tot voor ongeveer 12 jaar geleden erg mooie modellen van bruggen onder de naam "Enhance Ecosse".De site staat zelfs nog op internet : http://home.btconnect.com/Enhance-Ecosse/eecase.html .Hij maakte deze bruggen van gips.Zelf heb ik destijds een model van het Grace Dieu Viaduct gekocht dat hij op mijn verzoek in resin gemaakt heeft zodat het wat duurzamer is.Helaas heb ik in mijn huidige huis niet voldoende ruimte om het viaduct in een modelbaan in te bouwen.Dat zal binnen enkele jaren hopelijk veranderen.Het zijn erg mooie modellen die het verdienen om in een mooie modelbaan verwerkt te worden.Enkele van de bruggen en tunnelportalen (helaas niet allemaal) worden nu verkocht door Skytrex.zie http://www.ogauge.co.uk/46-bridges-tunnel-mouths .

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

Terug naar “Off-topic: de kletsrubriek”