Wagons DB

Hier kun je gezellig praten over randverschijnselen van onze nulspoorhobby. Vertel waar je mee bezig bent. (Het beledigen van personen en het beschadigen van commerciële reputaties is verboden. En wordt bestraft.)
bernard

Wagons DB

Berichtdoor bernard » 14 jun 2017, 22:57

Hoi

Ik heb een vraag wat betrekking personen wagons op de drescheibe kwam ik vanavond deze foto tegen

Afbeelding

Nu heb ik een vraag met betrekking tot de sluit verlichting aan gezien die geen mitteleinstiegwagons is zit de sluit verlichting toch tegen het dak aan. Echter in het midden van de wagon zit ook nog iets van sluitverlichting volgens mij. Kan iemand hier precies antwoord op geven om welke type wagons het gaat. Of zou dit een stuurstand wagon zijn van een prototype die nooit in productie genomen is.

Ben daar wel nieuwschierig na aangezien ik een paar Büm wagons van Kiss heb echter zit de sluitverlichting in het midden. En bovendien zitten in de deuren tussen de vouwbalk maar twee ramen. De wagon op de foto heeft vier ramen net zo als Mitteleinstiegwagon.

Met spoorse groeten,

bernard

Theovw

Re: Wagons DB

Berichtdoor Theovw » 14 jun 2017, 23:43

Bernard,

De wagen op de foto is er een van de bouwserie 1953, die hadden 4delige vouwdeuren, en handbediende instapdeuren met breed raampje en dwarsspijl. En de wagen die jij van Kiss bedoeld is er een van bouwserie 1961, die had 2 schuifdeuren met 2 raampjes tussen de vouwbalgen. Deze wagen s hebben eletrisch sluitende instapdeuren met smalle ramen zonder dwarsspijl.

De achterlichten die jij boven ziet zitten zijn vermoedelijk later in TP 4 geplaatst ter vervanging van de oude sluitlichten die laag zitten. Die zijn dus buiten gebruik.

Mvg Theo

bernard

Re: Wagons DB

Berichtdoor bernard » 15 jun 2017, 10:35

Hoi Theo,

Bij deze wil ik jou bedanken voor de informatie wist niet dat er ook nog een gruppe 53 was voorloper van Büm, Zo heb ik weer wat geleerd via deze weg.

Met spoorse groeten,

bernard

Terug naar “Off-topic: de kletsrubriek”