Wat heeft de Exloo'er nu weer gedaan

Hier kun je gezellig praten over randverschijnselen van onze nulspoorhobby. Vertel waar je mee bezig bent. (Het beledigen van personen en het beschadigen van commerciële reputaties is verboden. En wordt bestraft.)
Plaats reactie
bernard

Re: Wat heeft de EXLOO nu weer gedaan

Bericht door bernard » 02 jan 2018, 19:35

Hallo,

Vlak voor de Kerstdagen kreeg ik via de post uit Duitsland een leuk klein gebouwtje wat ooit in het programma van Paulo modellbau komt. Kwam het gebouw twee weken voor Kerst tegen op het Duitse Ebay.de voor redelijke prijs na 1 dag en nacht over nadenken heb ik uiteindelijk dit gebouwtje gekocht. Hellaas komt het in programma van Paul spoor nul niet meer voor dus is het aan de andere kant ook wel weer een klein speciaal gebouwtje daardoor.

Afbeelding

Ik had ooit dit kleine mooie schuurtje gezien op de show module bakken van KM 1 in Dortmund met een Fendt tractor er voor.

Echter in een speciaal nummer van Josef Brandl eisenbahn journal zag ik een foto van een klein station waar een schuurtje bij geplaatst was voor perron kar. Toen ik die foto zag kwam ik gelijk op het idee om dat leuke Paulo schuurtje te gebruiken als stalling voor perron karen op het nieuwe perron gedeelte. Dit geeft een leuke aanvulling op station Konigshofen.

De rails moet nog bruin worden geschilderd en van grind voorzien worden dat gaat in het voorjaar gebeuren daar is de temp nu te laag voor.

Tot zo ver dit berichtje,

Met spoorse groeten,

bernard

bernard

Re: Wat heeft de Exloo nu weer gedaan

Bericht door bernard » 06 jan 2018, 12:54

Hallo,

Laatst een klein pech gevalletje met een auto model die uit mijn hand op de grond viel en, en daarna flink beschadigd was. Eerst dacht ik nu heb ik niks meer aan dit model en rijp voor de vuilnisbak. Tot dat ik een idee kreeg om de Jaguar XK 140 bij de benzine station neer te zetten als schade geval na een aanrijding.

Afbeelding

De Jaguar gelijk bij de werkplaats tegen de heg geparkeerd nu de voorruit en de bumpers er af zijn, moet zeggen het heeft wel iets. Gelijk even gezocht naar de juiste figuur die was dan ook gouw gevonden.

De Arbeider heeft Frederik en staat bij de Jaguar en denkt bij zich zelf zo daar moet toch wel hoop aan gebeuren. Zit uitdeuk werk bij nieuwe bumpers moeten er besteld worden plus voorruit frame en de ramen natuurlijk. Eerst werkzaamheden is natuurlijk de auto helemaal kaal maken en uitdeuken en daarna over nieuw spuiten. Als dat gebeurt is dan kunnen de nieuwe onderdelen weer op worden gemonteerd , immers is de schade toch minder dan de auto waard is dus moet het gewoon hersteld worden.

Tot zo ver dit kleine berichtje.

Met spoorse groeten,

bernard

FritsS

Re: Wat heeft de Soester nu weer gedaan

Bericht door FritsS » 07 jan 2018, 11:23

Het is altijd handig Bernard, om van de nood een deugd te maken. Goede oplossing gevonden.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 07 jan 2018, 19:40

Wel even een zeiltje over de Jaguar leggen tegen de regen, dat is een leuk scenery klusje. Stukje glad keukenrol op maat knippen, even natsprayen met een spuitfles, indruppelen met houtlijm en laten drogen. Als het droog is schilderen in een dekzeil kleur.

Groet, Gert-Jan

bernard

Re: Wat heeft de Exloo nu weer gedaan

Bericht door bernard » 17 jan 2018, 11:00

Hallo,

De laatste twee weken staat de boel een beetje stil in bahnhof Königshofen en gebeurt er ook niet zo veel meer. ;-)

Afbeelding

Maar opeens is er een heuse V100 treffen op spoor 1 staat de V100-10 met umbauwagons aan de haak en op spoor twee is een V100-20 het station binnen komen rijden zonder wagons. Nu is het geval dat de Machinist wordt opgeleid voor de V100-20 aangezien hij aantal jaren op stoomlocs stoker is geweest zo als de serie BR 78 /BR 01 enz.

De V100-20 is nog niet zo erg lang in dienst bij de DB waardoor de machine nog mooi schoon is en bijna uitziet of hij uit de fabriek vandaan komt.

Echter zal de V100-20 straks hele nieuwe taak gaan krijgen op het traject Königshofen -tweede station kom daar later stadium op terug in een nieuw bericht.

Met spoorse groeten,

bernard
Laatst gewijzigd door bernard op 18 jan 2018, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

JelleJan
Contacteer:

Bericht door JelleJan » 17 jan 2018, 18:25

Je hebt het goed voor mekaar met die mooie modelbaan van je, ik blijf je draadje volgen.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Re: Wat heeft de Exloo'er nu weer gedaan

Bericht door RobK » 17 jan 2018, 19:38

De titel van deze draad is aangepast aan de nieuwe woonplaats van Bernard.

bernard

Bericht door bernard » 18 jan 2018, 10:54

Hallo

Hoi Rob wil je via deze weg even hiervoor bedanken

Met vriendelijke groeten,

Bernard

bernard

Bericht door bernard » 27 jan 2018, 15:10

Hallo,

Niet zo leuk nieuws had aantal mooie loofbomen van ah-modellbaeume op mijn module Anlage Königshofen. Maar gisteren avond was ik voor het eerste weer even in mijn hobby ruimte om even wat te knutselen. Op een gegeven moment keek ik naar een lauf boom en vond dat er nog al een grijze waas over het groen was gekomen.

Eerst dacht ik dat de boom verkleurt was door het daglicht maar na dat ik de boom van de baan afgehaald had en goed onder het licht bekeken had zag ik dat het schimmel was. Het vreemde is dat ik ook nog andere loofbomen heb van Exklusivminiatur echter zijn deze bomen gelukkig nog steeds in orde en zit daar geen schimmel in.

Ik Denk dat ik de populieren nog kan reden door al het groen er af te halen en deze zelf over nieuw over te doen. Echter de twee andere bomen zie ik niet in hoe ik deze kan reden. En blijft niks anders over dan de vuilnisbak.

Afbeelding

Op de plek waar ooit de loofbomen stonden heb ik nu maar weer Dennen bomen terug geplaatst die uit programma van Anita Decor komen deze blijven gelukkig ook goed.

Tot zo ver mijn berichtje.

Met spoorse groeten,

bernhard

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 27 jan 2018, 16:26

Raar verhaal Bernard, mijn eerste idee zou zijn dat de door jou genoemde bomen een onbehandeld natuurlijk product bevatten, als je hobbyruimte dan te vochtig is dan kan het gaan schimmelen.

Je nieuwe ruimte, zit daar een vorm van verwarming in? Zo nee dan daar toch maar in investeren!
Gert-Jan

bernard

Bericht door bernard » 27 jan 2018, 20:07

Hoi Gert-Jan,

Zelf vind ik het geen raar verhaal Ik heb geen verwarming in de ruimte, heb aantal jaren geleden ook een baan gehad in garage maar nooti last gehad dat er schimmel in de bomen kwam.

Ik heb dus vanmiddag de boom met schimmel uit elkaar getrokken en krijg het idee dat er iets van voedsel spul op gestrooid is wat uiteindelijk is gaan schimmelen. Ik ben begonnen met de boom aan te kleden met miniatur producten hoop op deze mannier de boom weer te herstellen.

Maar of een verwarming voldoende is geen idee denk zelf eerst dat de boel gewoon goed geïsoleerd moet worden voor dat er een verwarming aangelegd kan worden.

Met spoorse groeten,

bernard

JanK

Bericht door JanK » 28 jan 2018, 09:55

Hallo Bernard,

Het beste wat je eerst kunt doen is een vochtigheidsgraag meter, een hygrometer, kopen. Die vertelt je alles over de vochtigheid. Temperatuur is niet het belangrijkste. In tegendeel, hoe hoger de temparatuur, hoe meer vocht de lucht kan vasthouden. Een onverwarmde, niet geisoleerde ruimte is sowieso geen geschikte ruimte voor een modelbaan.
De electronica zal er ook onder kunnen lijden. Als de waarden de 60 % ver overschrijden, dan zul je kunnen beginnen met een ontvochtiger neer te zetten. Die kun je gewoon huren. Maar, de baan zal uit de ruimte moeten. En als de ruimte droog is, zoals je zelf al schrijft, dan isoleren en verwarmen. Maar dat is op zich niet genoeg. Dat vocht komt ergens vandaan. En zolang je dat niet oplost, kun je niet zomaar de boel isoleren. Want daarmee raak je geen vocht kwijt. Ik zou een bouwdeskundige er maar laten kijken. Op die manier kun je geen modelbaan laten staan.

De bomen die jij hebt gekocht van die zaak die je noemt bevatten geen natuurlijke spullen. Staat duidelijk vermeld op die site.
Dat maakt het verhaal wel vreemd. Kunstoffen schimmelen niet.

Succes,

Mvrgrt,

Jan

bernard

Bericht door bernard » 28 jan 2018, 17:35

Hallo,

Ik zal een kijken voor zo vochtigheidsgraad meter en een Hygrometer ergens kan aanschaffen ben eigelijk wel nieuwsgierig of de ruimte erg vochtig is. Mocht dat geval zijn dan zou ik een ontuchtiger neer kunnen zetten.

In ieder geval bedankt voor de tip.

De hobby ruimte is voor de helft al geïsoleerd echter moet de garage deur nog iets voor gemaakt worden misschien zodat deze ook geïsoleerd is misschien kan iemand mij daar nog een tip over geven. De zijwand heb ik nu nog niet gedaan aangezien deze op den duur nog twee meter na achteren wordt geplaatst.

Met spoorse groeten,

bernard

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 28 jan 2018, 17:45

Oh Bernard, ik kan het niet laten :mrgreen: