stichting spoor nul CONTACT ????

Hier kun je gezellig praten over randverschijnselen van onze nulspoorhobby. Vertel waar je mee bezig bent. (Het beledigen van personen en het beschadigen van commerciële reputaties is verboden. En wordt bestraft.)
FritsT
Contacteer:

stichting spoor nul CONTACT ????

Bericht door FritsT » 21 jun 2006, 14:42

Naar aanleiding van een bericht van Eric Borrey, moet me toch iets van het hart.
Eric maakt melding van een bijeenkomst van Cercle Zero. Zelfs een ledenvergadering met tentoonstelling.
Als ik bij publicaties van buitenlandse vertegenwoordigende organisaties kijk, dan zie ik toch steeds weer de logo's van al die clubs (ook de Nederlandse) en staat te lezen dat ze met elkaar verbonden zijn.

Nou en daar blijft het dan bij, want ik heb NERGENS in Nederland een mededeling van deze bijeenkomst gezien. Niet op dit forum en niet op de officiele site van de SSNC.
Stichting Spoor Nul Contact.: U lijkt (na vele jaren intensief en goed werk) in slaap te zijn gevallen.
Het lijkt me dat de naam" Stichting Spoor Nul" beter bij de organisatie past.
Laat het CONTACT er maar af.

Zijn er dan geen uitnodigingen geweest? En als die er niet gekomen zijn, had de Stichting niet actiever moeten zijn om te weten, en te laten weten, wat er zo allemaal met de "zusterorganisaties" gebeurd.
Weten zij wat er hier in Nederland gebeurd?

Hoe zit dat nu?

--------------------------------------------------------------------------------

Doortrekkend naar andere zaken:
verander Landelijke Spoor Nul Dagen, dan ook maar gelijk in:
Spoor Nul Dagen, van en georganiseerd door de Stichting Spoor Nul.
Het LANDELIJKE mag er wat mij betreft ook af omdat lang niet alle CONTACTEN in het belang van Spoor Nul daar worden gelegd.
Laatst gewijzigd door FritsT op 07 jul 2006, 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frits Thies

FritsT
Contacteer:

reactie

Bericht door FritsT » 21 jun 2006, 17:01

Frank,

doe je kritiek open en bloot en niet via PB.
Niet van dat achterkamertjes gedoe.
We zijn grote mensen en enige vorm van open diskussie, kan absoluut geen kwaad.
Kunnen anderen ook zien waar je staat en hun mening geven.
Afbeelding
Frits Thies

ArnoldS

Kritiek

Bericht door ArnoldS » 21 jun 2006, 19:21

Hallo Frits,

Wat zit je dwars? Deze diskussie voeren we niet voor de eerste keer hè? Maar goed je wil respons van de SSNC...
Eric maakte melding van een bijeenkomst van Cercle Zero, een ledenvergadering met tentoonstelling. D'as mooi, ben je er wel eens geweest?
Ik weet dat je geïnteresseert bent in het Franse gebeuren maar met jouw helaas slechts twee andere leden van Cercle du Zero in Nederland.
Deze twee nederlandse leden, pardon drie, kunnen vertellen hoe mooi deze bijeenkomst gaat worden bijvoorbeeld op het Spoornulforum. Heeft iemand soms vergeten de agenda van De Nullijn in te vullen? Bovendien maak ik als het even kan wèl reclame van buitenlandse bijeenkomsten of nul-evenementen.
Er zijn géén specifieke uitnodigingen ontvangen gericht aan de SSNC. Ik moest het waarschijnlijk ook uit het blaadje opmaken, maar m'n frans is niet zo best. Nu schijnt er een tendens te zijn van: wie ons niet uitnodigt en niet faciliteert nodigen wij ook niet uit. De buitenlandse gasten kunnen we helaas niet op de kosten van de SSNC in een hotel onderbrengen, en dat wordt wel verwacht. Om diezelfde reden heeft de G0G al een paar bezuinigingen doorgevoerd. Dat EUR'0 blijkt in praktijk niet helemaal goed te werken dat geef ik toe. Onze jumelage met de G0G, Arge Spur-0 en Cercle du Zero is misschien wat scheef omdat de overige verenigingen zijn en wij een stichting met wellicht een ander doel.
We hebben niet overal ogen en oren maar daarbij kan je ons helpen natuurlijk: plaats het in de agenda van de Nullijn en maak er hier melding van.

Hoezo laat dat CONTACT er maar af? Is deze site dan niet het levende bewijs dat de C van SSNC wel degelijk goed tot z'n recht komt? Sorry hoor, maar ik vind je kritiek regelrecht misplaatst!

Zoals jij het noemt: Landelijke Spoor Nul Dagen, zo heeft het nooit geheten als je doelt op 'Het nationale nulweekeinde'
Leg me vooral dan nog eens uit wat je met je laatste zin bedoelt:

"Het LANDELIJKE mag er wat mij betreft ook af omdat lang niet alle CONTACTEN in het belang van Spoor Nul daar worden gelegd."

Zijn er dan nog andere belangen? Leg vooral uit!

Je weet zeker dat je je kritiek verspreidt binnen het forum en rechtstreeks aan ons? Ik heb namelijk een hekel aan stemmingmakerij.

Vriendelijke groeten,
Arnold

SSNC

FrankJ

Bericht door FrankJ » 21 jun 2006, 20:26

Beste forumleden,

Ik heb vanmiddag FritsT een PB gestuurd omdat ik het niet eens ben met zijn boodschap en evenmin met de manier waarop die wordt gebracht. Ik ben van mening dat hij een aantal mensen ernstig te kort doet. Ik had dit in een PB verwoord omdat ik vind dat dit soort disucussies niet op het forum thuishoren. De ervaring op andere spoor 0 forums leert dat dit soort discussies gemakkelijk escaleert. Daar zit niemand op te wachten.
Verder ben ik het geheel met Arnold eens.

Groeten,
Frank

FritsT
Contacteer:

reactie:

Bericht door FritsT » 22 jun 2006, 01:46

Wat mij dwars zit?: zaken die niet lopen zoals ze zouden moeten lopen.
Niet meer en niet minder. Eigenlijk zit dat niet dwars, maar is het een constatering.

Daarbij nog duidelijk opmerkend: stemmingmakerij, zoals dat door mensen ervaren wordt, is helemaal niet aan de orde!!!!!!
Het gaat om communicatie tussen mensen met belangstelling voor Spoor Nul en het soms niet goed of zelfs uitblijven daarvan. Dat is wat ik bedoel.
SSNC heeft dat in het vaandel staan. Prima, maar zo langzamerhand komt daar volgens mij toch iets minder van terecht dan in het verleden (ik noem dat: in slaap vallen) Dat blijkt wel uit het niet opnemen in een of andere agenda en het afschuiven op anderen dat het niet gebeurd is. Reclame maken "als het even kan" is verwarrend en niet goed.
Wie doet nou wat?
Dat bedoel ik met het verwijderen van het woord CONTACT uit de Stichtingsnaam. Je doet het, of je doet het niet.

Ik vind enkele gegeven reactie's nu overtrokken en zelfs absurd. Kan en mag je dan op een FORUM helemaal niets zeggen. Zijn we er alleen maar voor de koffieleut. Schiet nou toch op.
Dat we nu een Forum hebben en daar allemaal leuke dingen in schrijven betekent mijns inziens niet dat we kritische geluiden en discussiepunten moeten gaan vermijden. Sterker nog, ik wil ze aanmoedigen. Daarbij sterk lettend op het feit dat het om regulerende zaken moet gaan en niet om personen.

Wat ik POSTITIEF vind, is het achtergrond verhaal van Arnold, zoals boven beschreven. Jammer dat hier, bij mijn weten, nooit eerder iets over geschreven is.
Dat bedoel ik nou met communicatie.

SSNC en promotie (al dan niet op het forum):
contacten zijn er nu via het forum volop. Gelukkig.
Maar is dit toe te schrijven aan de organisatie SSNC? Volgens mij niet.
Ik zie zelden tot nooit een achtergrondverhaal/redactioneel stuk van de voorzitter, secretaris of leden van de SSNC. Prive hobby stukken, dat wel. Maar dat bedoel ik nou.
SSNC zorgt volgens mij niet voldoende meer voor contacten/informatie. Hebben we inderdaad de discussie niet al vaker gevoerd?. En wat kwam daar uit: de SSNC is eigenlijk nergens meer aanwezig (behalve op zijn eigen Landelijke Spoor Nul dagen). Ook op recente bijeenkomsten niet. Dat is ook door anderen op dit forum al gesignaleerd en geschreven. Reacties op dat bericht heb ik nooit gezien. Selectief? (suggestief door mij)

Andere Belangen:
Hebben we het daar ook niet al vaker over gehad? Niks nieuws dus.
Momenteel is aan de orde dat twee Nederlandse evenementen grote belangstelling hebbenvoor Spoor Nul. Dat is het belang.
Om een vergelijking te geven:
er zijn landelijke dagbladen en regionale dagbladen. En waar zitten we?
Als er nu de kans ligt voor SSNC met in het vaandel "landelijk" dan lijkt me dat dat ook eens op het "landelijke" nivo moet worden uitgedragen.
Maar daar hebben we het inderdaad al vaker over gehad.
Om misverstanden bij het Nederlandse Modelspoorpubliek te voorkomen, wil ik voorstellen de kreet "landelijk" er dan maar af te halen.

Let op, ik realiseer me dat ik geen lid ben van de SSNC en dat eerdergenoemde sugeesties een prive wens zijn. Toch lijkt het me verstandig om daar eens een balletje over op te gooien. Misschien zijn er wel meer mensen die daar zo over denken. Misschien ook niet. Weten we dat ook weer. In ieder geval is een FORUM daar de uitgelezen plek voor. En nogmaals, koffieleuten kan je ook ergens anders.

Overigens heb ik deze materie recentelijk nog met de voorzitter van de SSNC besproken. Hij vond dat er inderdaad maar eens over moest worden gesproken.
Bij deze (van mij zijde.)

Frank,
Lees nou eerst eens goed wat ik geschreven heb over de activiteiten van de SSNC in het verleden. Volgens mij heb je een zin vergeten te lezen.

Escaleren? wat bedoel je daar nou mee? Is het nu zo dat we elkaar nooit meer gaan aankijken als we eens dingen zeggen waar we het samen niet over eens zijn. Volgens mij is dat met de "club" al zo vaak gebeurt, en telkens weer zoeken we elkaar op en bespreken zaken met elkaar.
Dat valt dus wel mee.
Ondergrondse brandjes.... die zijn gevaarlijk.

Arnold,
het gaat er niet om dat "ik" niet wist van de bijeenkomst in Dieppe, maar dat alle lezers van het forum, en met name de nieuwkomers, het niet hebben kunnen zien. Misschien zijn er wel meer dan drie belangstellenden? Wie weet.
Misschien hebben zij wel behoefte aan meer/andere bestuurlijke informatie. Wie weet.

En over het forum: We doen met zijn allen ons best om iets van het forum te maken en dat lukt het afgelopen jaar meer dan voortreffelijk. Maar....het kan altijd beter.

En laten we niet vergeten dat Jan en Alleman ons forum leest en de Spoor 0 activiteiten in Nederland volgt. Tot ver over de grenzen.
Afbeelding
Frits Thies

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 22 jun 2006, 13:59

Ha! Discussie! Over de Stichting Spoor Nul Contact, mooi zo.
Voor escalatie ben ik niet bang hoor, we kunnen wel tegen een stootje. Ik zal later vandaag ook een duit in het zakje doen (zit nu op m'n werk).

Arnoud

Bericht door Arnoud » 22 jun 2006, 18:51

Zomaar opgevangen bij een beginnend spoor nuller op m'n werk, nog voordat deze discussie op het forum kwam:

Ik open http://www.spoornul.nl regelmatig, maar daar slapen ze altijd. Ze slapen maar rustig verder, want het enige waarvoor ik het nog bezoek, is om door te klikken naar het forum. Dat leeft tenminste.

Ik deel zijn mening volledig. Ik hobbel gelijk door naar het forum en sla de homepage over. Op de homepage staat zeer weinig nieuws en wordt slechts enkele keren per jaar iets aangevuld en dan met name over produkten met een hoog speelgoed/blik-gehalte. Positief is dat het ook spoor nul betreft.
Maar waar staan de nieuwe produkten.....met een fraaie foto bijvoorbeeld......? Philotrains modellen van afgelopen jaar bijvoorbeeld? De nieuwe goederenwagens van Petau bijvoorbeeld? Een uitgebreid verslag van de Neuheiten op Neurenberg bijvoorbeeld? Dit om maar een dwarsstraat te noemen. Hier en daar een klein linkje, maar dat trekt geen bezoek aan.

Als ik m'n oor zo her en der te luister leg, lijkt het erop dat als het publiek het forum niet weet te vinden, dat het bezoek na enkele keren wordt gestaakt.

Jammer! Want ik weet hoeveel werk het bijhouden van zo'n site is en ik hoop dat de beheerder door deze discussie niet gedemotiveerd raakt.

Ik ben en blijf blij met het forum en zal deze ook zeker blijven bezoeken.
Arnoud

FritsT
Contacteer:

discussie

Bericht door FritsT » 22 jun 2006, 19:06

Het lijkt me wenselijk dat er een soort belangengroep Spoor Nul komt waarin mensen deeltaken op zich kunnen (=niet moeten) nemen. (Een vereniging lijkt me teveel van het goede). Ieder heeft zijn specifieke vaardigheden en meestal een beperkt beschikbare tijd. Laten we die dan zorgvuldig benutten.
Dat betekent wel dat er het een en ander "geproduceert" zal moeten worden al zal dat misschien niet veel anders zijn dan mededelingen op het forum plaatsen.

Een concreet voorbeeld:

wie houdt de nationale en internationale agenda's eens bij.

wie zorgt voor een verslag van belangrijke evenementen.

wie zorgt voor wederzijdse contacten met andere spoor 0 clubs (binnen en/of buitenland) en doet daar verslag van. Misschien per land/club opspiltsbaar te verdelen.

ga zo maar door.

Wat denk je dat je kan?
Geef dat eens aan of ga het gewoon doen.

Ik heb b.v. vorig jaar gedacht: dat forum moet vol. Hoe meer informatie, hoe beter. En wat blijkt: met gemiddeld 1-1,5 bericht per dag kom je heel ver. Dat kost je de kop niet.
Motto blijft: het maakt niet uit hoe het gebeurt, als het maar gebeurt.
Afbeelding
Frits Thies

JelleJan
Contacteer:

Bericht door JelleJan » 22 jun 2006, 20:50

Ik heb zelf een grote duitstalige website over smalspoor in schaal 0 onder mijn beheer, http://www.schmalspur0.de/. Mensen die een expositie organiseren, sturen me spontaan gegevens voor de agenda. Foto's van deze exposities komen spontaan binnen per email of op CDrom per post. Rolf Tonner helpt me aan gegevens over fabrikanten. Herbert Fackeldey stuurt af en toe technische tekeningen van het grootbedrijf, bijvoorbeeld van wisselstellers. Ik zelf maak af en toe ook foto's van exposities, mits in de buurt en mits voldoende licht. En ondergetekende zet alles in een mum van tijd op de website. Als de foto's van een expositie bij honderden binnenkomen en moeten worden geselecteerd en bewerkt voor publicatie, dan kost me dat natuurlijk wel flink wat tijd.

Dat moet toch binnen de groep van Nederlandse nullers ook kunnen? Belangrijke thema's zijn voor mij:
1. Een blijvend actueel overzicht van leverbare modellen die voor de Nederlandse nulbaan interessant zijn
2. Leverbare losse onderdelen voor idem
3. Zelfgebouwde modellen
4. Normen van de Werkgroep Spoor Nul Modules
5. Agenda van exposities
6. Fotoverslagen van deze exposities
7. Literatuuroverzicht
Laatst gewijzigd door JelleJan op 30 jun 2006, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 22 jun 2006, 23:48

Ik zou nog reageren, zei ik. Nou, het is een heel epistel geworden. Vooropgesteld: ik vind deze discussie verfrissend en verhelderend.

Over de Stichting Spoor Nul Contact. Eerst eens even vertellen wie we zijn en wat we doen.

Die Stichting is opgericht in 1995 en bestaat uit vier man:

Bert Slager, voorzitter. Stelt regelmatig schoolgebouw (en het bijbehorende gereedschap) beschikbaar voor nul-bijeenkomsten.
Arnold Spitteler, secretaris. Beheert het adressenbestand waarmee nulspoorders met elkaar in contact (kunnen) worden gebracht. Omdat vooral de oudere nulspoorders niet graag in de openbaarheid treden, speelt deze activiteit zich discreet achter de schermen af. Omvat ook delicate bezigheden als het afhandelen van nalatenschappen ('waar moet de troep van wijlen opa heen'). Onderhoudt contact met Gauge 'O' Guild.
Willem Boot, penningmeester. Kan door omstandigheden niet altijd actief zijn, maar heeft intussen wel de bescheiden financiën van de Stichting op orde gebracht en ons behoed voor valkuilen. Is tinplate-deskundige.
Rob Kievit, webmaster. Maakte met Arnold samen een paar jaar lang het kwartaalblad 'de Nullijn'. Beheert sinds 1999 http://www.spoornul.nl, en sinds medio 2005 ook het spoornulforum.
Verder niks. Een stichting kan geen leden hebben, alleen een bestuur. We hebben vrijwel geen donateurs; de grootste inkomstenbron zijn de - vrijwillige - entreegelden op de Nationale Nuldagen.

Een tijdje terug, ik meen op de voorjaarsbijeenkomst 2005 van de nulmodulengroep in Zeist, stak de discussie over de SSNC ook al de kop op. Mijn stelling was toen: de SSNC heeft zijn werk gedaan, wat zou er verloren gaan als de stichting nu verdween?
Conclusie was toen dat het toch wel nut had om een rechtspersoon als aanspreekpunt te hebben, omdat je dan met meer gezag kunt optreden. Je kunt je afvragen hoe vaak dat nodig is, en voor welk doel. Het heeft in ieder geval gewerkt bij het aangaan van de jumelages met de Britse, Franse en Duitse zusterverenigingen. In de praktijk stellen die jumelages overigens niet veel voor. Vind ik.

Verder leek een rechtspersoon handig voor het geval je iets 'centraals' zou willen organiseren, bijvoorbeeld gezamenlijke deelname van nullers aan een grote manifestatie. Maar Frits Thies heeft, bijvoorbeeld op Rail in Leiden, allang aangetoond dat een stichting daarvoor niet noodzakelijk is.
Dan is er het adressenbestand, waarmee we de afgelopen tien jaar regelmatig nul-modelbouwers met elkaar in contact hebben gebracht. Er zijn veel oudere liefhebbers die nu eenmaal niet zo graag via het web werken. Mensen geven hun adres niet zomaar prijs, een stichting werkt vertrouwen, want die kun je via de privacywetgeving aanspreken als er misbruik wordt gemaakt van het adres.
Hetzelfde geldt voor de SSNC als 'uitgever' van de site http://www.spoornul.nl. De stichting kan worden aangesproken als er bijvoorbeeld een oneerlijke recensie zou verschijnen.

Maar verder... ik ben op verzoek van de andere leden van het Stichtingsbestuur aangebleven als bestuurslid/webmaster, toen ik na een jaar of negen aftrad als voorzitter. Ik vond, en vind nog steeds, dat de SSNC in die jaren een belangrijke rol heeft gespeeld, maar dat die nu voor een deel overbodig is geworden doordat contacten veel makkelijker via het web tot stand komen. Ja, jonge nulvrienden, toen we in 1995 begonnen met de stichting, Was Er Nog Geen Internet dat voor iedereen gewoon was. Nu is dat realiteit.

Dat Contact in de naam is ons overigens in 1995 afgeraden door de notaris, maar wij waren jong en eigenwijs en wilden 't er toch in hebben. Zeker toen was het de hoofddoelstelling, en zo staat het ook in de statuten. Het wijzigen van de naam vereist weer een bezoek aan de notaris. Wie gaat dat betalen?

Als ik het me goed herinner, was toen in 2005 ook een conclusie dat de Stichting slapend zou moeten voorbestaan, voor het geval er een rechtspersoon op nulgebied in actie moest komen. Dat verklaart waarom de Stichting als zodanig weinig actief overkomt. Ook moest er, n.a.v. goede ervaringen bij o.a. de Spoorgroep Luxemburg en BeneluxRail, een spoornulforum komen. Dat heb ik dezelfde avond nog op poten gezet, en zoals je ziet bestaat het nog steeds. Zie dit forum maar als de dynamische aanwezigheid van de SSNC op het web.

Daarnaast zou de website http://www.spoornul.nl een statisch karakter krijgen, voor informatie die niet telkens zou veranderen (zoals de tabel met spoorwijdten in nul , ken je die al, of de normen van de modulenclub ?). We zitten dus niet te slapen op http://www.spoornul.nl. Die site is een éénmansbedrijf. Ik zou dolgraag iedere dag op pad zijn met digicamera, minidiscrecorder en laptop om de site voortdurend te voorzien van nieuwe content, maar helaas heb ik al een volledige betrekking bij een werkgever. Dus ik ben grotendeels afhankelijk van bijdragen van anderen, zoals productaankondigingen van Philotrain of de blikrecensies van Willem Boot. Hier past een eervolle vermelding van allen die de afgelopen zeven jaar ongevraagd bijdroegen aan de site: Frits Binnerts, Willem Boot, Aloys Brantenaar, Okke Derksen, Hans van Dissel, Erik van Garderen, Marcel Geurtjens, Cor de Jong, Frank Jonkers, Jeroen Kamphuis, Robert Kater, Jelle-Jan Postma, Bert Slager, Arnold Spitteler, Michael Staats, Guillaume Veenhuis. Dat zijn ze geloof ik allemaal.
A propos blik: iemand in deze discussie citeerde een onvriendelijke uitspraak over de blik-artikelen op http://www.spoornul.nl. Foei! De geciteerde spreker wist misschien niet dat het tinplate-gebeuren een nog altijd levendig en historisch belangrijk onderdeel is van de nulwereld. Hij beschouwt zelf misschien alleen finescalemodellen van Nederlandse voorbeelden als serieuze modelbouw; laat mij dan vertellen dat Willem Boot en de zijnen, en de Hornby Collectors Club, en vele anderen, evengoed serieus bezig zijn met de spoornulhobby.

Het staat iedereen vrij om de nul-kalender op http://www.spoornul.nl aan te vullen. Ik krijg als beheerder van de site automatisch een melding als iemand iets op de Bravenet-kalender zet en dan controleer ik altijd even of het geen spammer is.

Als ik foto's krijg opgestuurd van bijeenkomsten enz. zet ik ze tegenwoordig op http://spoornul.fotopic.net , waarnaar altijd netjes wordt gelinkt vanaf de site, en ook vaak vanuit het forum.

Nou, dat was het even. Laat duizend bloemen bloeien in deze discussie. Spoor Nul leeft, dat is wel duidelijk.
Laatst gewijzigd door RobK op 23 jun 2006, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Arnoud

Bericht door Arnoud » 23 jun 2006, 00:12

BLIK op een reaktie van Rob:

Foei roepen als iemand het over BLIK heeft?????
Lees mijn stukje nog eens over........ik bedoel het positief als Spoor 0!!!!!
Ik vind wel dat het BLIKKEN materiaal zeer regelmatig voorkomt op de site en dat de finescalemodellen wel degelijk als een ondergeschoven kindje worden behandeld. OK, de Nederlandse 0-modelspoorder zal ook wel graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en de dure finscale laten voor wat het is, maar ik doelde toch zeker ook op de neuheiten van 2006.....de fabrieksmatig geproduceerde modellen. Behalve een artikeltje over Lenz, heb ik bijvoorbeeld nog geen overzichtje van de overige, vaak zeer fraaie modellen in de lagere prijsklasse, gezien op de Nederlandse Spoor 0 site.
Fraaie foto's op de homepage met een kort tekstje en een linkje nodigt uit tot meer bezoek. Ook regelmatig de site ietsiepietse aanvullen trekt bezoekers.....

Arnoud

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 23 jun 2006, 00:26

Sorry Arnoud, dan heb ik 'van een hoog speelgoed/blikgehalte' ten onrechte opgevat als een afkeurende formulering.

Wat je andere opmerkingen betreft: je hebt natuurlijk gelijk dat een overzicht van de Neuheiten met een foto en een linkje uitnodigend zijn. Maar zoals ik in mijn posting boven de jouwe schreef, kan ik niet alles in mijn eentje doen en ben ik grotendeels afhankelijk van kopij die wordt aangeleverd door anderen. Die plaats ik vrijwel altijd.

Het zou mooi zijn wanneer http://www.spoornul.nl een berichtgeving zou kunnen bieden als in de modelbouwtijdschriften, maar ja, Railhobby en Railmagazine, om nog maar te zwijgen van Miba en zo, hebben veel medewerkers. En een uitgever die adverteerders ronselt en een redactiebudget beschikbaar stelt. Dat alles hebben wij niet.

Berend

Bericht door Berend » 23 jun 2006, 10:42

Hallo iedereen, ik heb verder geen ervaring met de Stichting Spoor Nul Contact, dus daar kan ik niet mijn commentaar/mening over geven. Er is mij trouwens wel een berichtje gestuurd om mijn adresgegevens, de gegevens heb ik ook teruggestuurd.

Ik maak wel gebruik van de website en dit forum, dus daar kan ik wel iets over zeggen. Ik heb in het verleden een aantal websites gebouwd, en bij websites is het zo dat de eerste indruk hheel belangrijk is, dus grafisch mooi, overzichtelijk, en geupdate.

Ik neem aan dat de webmaster geen proffesioneel websitebouwer is, dus over het grafische aspect ga ik het niet hebben maar de overzichtelijkheid is er niet. Aan de linker kant is een lijst met 'Rubrieken' die leiden naar een stukje met dezelfde naam met links. Maar als je dan klikt op sommige van die links, dan staat er:

"De pagina die u zoekt, is gearchiveerd. Ga naar het Spoor Nul-archief."

Dit is voor een eerste bezoeker van een website heel irritant, en kan daardoor weggaan. Als de pagina toch niet meer bestaat, waarom staat de link dan in de lijst? :roll: (dit bedoel ik met geupdate houden).

Daarnaast staan op de meeste pagina's datums, en dat begrijp ik met nieuwsitems, maar bij een pagina als "Hoe groot is 0 versus h0" (een pagina die blijft om spoor nul te promoten) staat de datum ook en dat is 19 januari 2001. Voor een bezoeker geeft dit de indruk dat de website niet bijgehouden wordt, en als dit een standaard item is over schaal 0 (dus niet een nieuwsitem) is geen datum nodig lijkt mij, en wek je ook niet de indruk van veroudering.

Nieuws, volgens mij wordt er in spoor 0 wereld nog wel redelijk wat uitgebracht. Spurnull.de (grafisch een simpele maar mooie website) heeft een lijst met Neuheiten. Als zulke pagina's op een Nederlandse 0 website staan en worden bijgehouden geeft dit de Nederlandse beginnende (en ook degene die al langer bezig zijn) een overzicht van de mogelijkheden in hun eigen taal, hierdoor hoeven ze dus niet op duitstalige websites te zoeken naar spoor 0 en afhaken omdat ze het moeilijker of niet kunnen vinden... Maar ook nieuws moet bijgehouden worden. Op het Forum poste FritstT in februari van dit jaar een messing umbausatz van 0mnibus voor een Lima G-Wagen, maar op de website worden deze leuke nieuwsitems niet geplaatst (dus veel mensen weten er dan niet vanaf, want ze bezoeken het forum niet), terwijl dit juist een leuk en betaalbaar projectje is voor nieuwe spoor Nullers.

Ik zei aan het begin van dit bericht dat bij een website een eerste indruk telt, als de website http://www.spoornul.nl bedoelt is om nieuwe aanhangers van Schaal 0 te winnen, is het ook belangrijk dat ze bij de eerste kijk op de website denken dit ziet er goed/mooi uit. In dat geval zal de site dus meer bijgehouden moeten worden, maar voordat dit gebeurt lijkt het mij goed als er een nieuwe website wordt gebouwd (JelleJan heeft in zijn bericht al de opmerking over het zelf bouwen van een website), zodat je meteen iets kunt doen aan de overzichtelijkheid. Sommige oude onderwerpen van spoornul.nl zal je weer kunnen gebruiken.

Dit was mijn mening over de website, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen, als me nog meer te binnenschiet zal ik dit posten.

FritsT
Contacteer:

discussie

Bericht door FritsT » 23 jun 2006, 12:09

Als ik de berichten allemaal probeer samen te vatten, kan je zeggen dat Spoor 0 leeft, maar naar buiten, en naar binnen toe, geen herkenbaar beeld/structuur meer heeft.
Clubs, verenigingen en stichtingen zijn daartoe een geeigend middel. Nu Rob ook aangeeft dat SSNC “slapend” is geworden, hetgeen ik in het eeste bericht ook als constatering heb neergezet, en waarvan ik en anderen zich nog niet echt bewust waren, lijkt het tijd om mogelijk wat anders/nieuws te verzinnen.

Momenteel is de groep zo divers dat er geen grote gemene deler (behalve het formaat +/- 1:45) lijkt te bestaan. Dat komt natuurlijk ook door de geringe hoeveelheid Spoor Nullers. Het forum lijkt gezien de grote en toenemende belangstelling een duidelijke opening te zijn, maar dat komt naar buiten toe dus ook niet goed tot zijn recht. Zoals Jelle Jan en Berend al schrijven, zou een nieuwe lay out voor de Spoor Nul(.nl) op internet een goede aanzet zijn om de mensen te gaan informeren. Van daaruit kunnen dan weer andere initiatieven worden ontplooid om Spoor Nul uit de computer te halen en een persoonlijk beeld te geven.

Zoals ik al eerder zei, en Jelle Jan aangeeft met de structuur in Duitsland; velen kunnen hun steentje bijdragen tot het structureren van de site/forum wat kan leiden tot een gevoel van gemeeschapsvorming binnen Spoor Nul. En als je daar een naam aan wilt geven, heb ik dat voorlopig maar even Belangengroep Spoor Nul genoemd., maar alle andere opties blijven natuurlijk ter discussie.
Eigenlijk is het weer een herhaling van wat er in 1995 gebeurd is en waarvan Rob de namen van de betrokkenen heeft genoemd. De geschiedenis herhaald zich.
Voor die mensen, zoals eerder al geschreven, hulde.

Hoe nu verder?
Hoe meer reacties er nu komen, hoe beter. Daaruit valt op te maken wat er leeft en wat er kan. Alleen zeggen dat iets niet goed is, is niet de weg.
Structureel werken aan de toekomst is de enige optie.

Ik zou zeggen, “schrijf” over je menig en je mogelijkheden en iemand maakt, over bijvoorbeeld een week, een samenvatting van wat er zoal geschreven is.

Spoor Nul leeft
Spoor Nul is ook een groepsproces.
Wat liggen de woorden "Contact" en "Informatie" toch dicht bij elkaar.

en de beste one-liner van afgelopen tijd:
Mijn huis is te klein voor Spoor N, dus ben ik maar op Spoor Nul overgestapt.
Afbeelding
Frits Thies

Ries

Bericht door Ries » 23 jun 2006, 12:52

Goedendag Nullers,

mijn naam is Richard Lourens en volg sinds een week jullie spoor 0 forum, gevonden nadat ik via een ander forum door kon klikken naar jullie forum.
Heb alles gelezen en wilde reageren op bovenstaande discussie. Als spoor 1 bouwer, zijn de dingen waar jullie tegen aanlopen zeer herkenbaar, als spoor 1 dwalende in Nederland.

Wat mij opvalt is dat de nullers verder zijn dan de ééners, laten we zeggen 1 - 0 voor de nullers, jullie hebben een stichting en een heel mooi levendig forum, zelfs met respectvolle discussies (mening > antwoord > uitleg > weer een antwoord > duidelijkheid, kort samengevat als communiceren met elkaar).

De gedachte die bij mij naar boven komt is de volgende:

De nullers hebben een kist met gereedschap (de stichting, website, etc.)
De nullers hebben een vergader ruimte (forum)
Ik zou zeggen, jongens bouwvergadering en bouwen maar!
Jullie hebben de tools en elkaar!

Ik heb ooit een boek gelezen over effectief leiderschap en eens in de zoveel tijd zakt iets succesvols in elkaar. Het kan zijn dat het daarna weer "opgepakt" wordt en met veel enthousiasme tot een groot succes wordt gemaakt.

Het laatste hoop ik van harte, als modelspoorder.

Ik wens de nullers een hele mooie en constructieve toekomst en zal graag op jullie mooie forum verblijven.

Met vriendelijke groeten,

Richard Lourens (Ries)
Eigenlijk altijd al geweten, je moet bij Nul beginnen!

Gesloten