Bibliotheek Blokpost-Nul

Hier kun je gezellig praten over randverschijnselen van onze nulspoorhobby. Vertel waar je mee bezig bent. (Het beledigen van personen en het beschadigen van commerciële reputaties is verboden. En wordt bestraft.)
FrankJ

Re: Bibliotheek Blokpost-Nul

Bericht door FrankJ » 22 mar 2011, 08:16

Fraaie beschrijvingen van een waarschijnlijk zeer fraai boek. Echter, ik kan niet laten er even op te wijzen dat er een groot verschil is tussen fotograveren en fotograferen. Het eerste doe je met een freesje, het laatste met een fotocamera!

Groeten,
Frank
Groet, Frank

Modules Bouwhuistunneltje Enschede, NS mechanische beveiliging

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 22 mar 2011, 19:25

Frank,

Bedankt voor de terechte opmerking ik pas het aan.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 24 jul 2011, 21:32

Ook in deze zomerperiode zijn er toch weer boeken toegevoegd aan de Blokpost-Nul bibliotheek.

Onze Nederlandse Locomotieven in woord en beeld

Door H. Waldorp

3e druk uitgave 1946

ISBN geen

Uitgegeven door De Technische Uitgeverij H.Stam - Haarlem.

Dit oude maar netjes bewaard gebleven boekwerkje kwam ik tegen op de jaarlijkse boekenmarkt in Haarlem. Het was prachtig weer en weinig klanten. De prijs was al laag maar toch maar nog wat er af proberen te krijgen en dat lukte voor €8,- mocht ik dit fraaie boekwerkje meenemen.
Het leuke van deze uitgave is dat er nog een groot aantal locomotieven in die periode gewoon in dienst waren. Dit komt in de teksten duidelijk naar voren. Gewoon leuk om te hebben.

Uit Sinsheim meegenomen

Elektrische Lokomotiven

Door Werner Deinert

Een in 2006 herdrukte 2e uitgave uit 1965

ISBN 978-3-613-71280-5

Uitgegeven door Transpress Verlag Stuttgart.

In dit 384 pagina's tellende boekwerk worden alle technische in en outs beschreven van de elektrische locomotieftypen die in die tijd dienst deden. Ook de oudere elektrische systemen worden uitvoerig beschreven met veel foto's, tekeningen en schakelschema's.
Voor de techneut altijd interessant om te lezen. En ook dit boek kostte me niet veel.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 04 sep 2011, 21:42

Een wat uitgebreider boeken nieuws uit het Blokpost-Nul kamp is te lezen op

Blokpost-Nul Boeken Nieuws

Ik plaats daar ook de omslagen van de boeken.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 21 apr 2012, 12:36

Als ik met mijn vrouw ga winkelen kan ik het niet laten om de boekhandel met een S binnen te gaan.
We waren in Den Haag en wat vond ik daar bij de genoemde boekhandel.

"Onze Nederlandsche Locomotieven in Woord en Beeld"

Samengesteld door H. Waldorp.

Uitgave januari 1932.

Destijds verkrijbaar bij Hr. Waldorp voor fl 1,50 voor spoorwegpersoneel fl 1,25.

In dit 80 jaar oude boekwerkje wat 75 pagina's telt staan de locomotieven van de Nederlandsche Spoorwegen beschreven. Als aanvulling zijn nog 4 pagina's met reclame toegevoegd van o.a FRIED.KRUPP A.G., Abt. Lokomotivfabrik en Beyer, Peacock & Co., LTD England.

Dit historische boekwerkje is weer een welkome aanvulling aan de Blokpost-Nul bibliotheek.

Het tweede boekwerkje wat ik daar ook vond :

"Deutsche Eisenbahnen Typenskizzen und Schnitte"

Teil 3

Lokomotiven und Wagen der Königlich Bayerischen Staatseisenbahnen.

G. Scheingraber.

Uitgave 1968 bij Franckh'sche Verlagshandlung, W. Keller & Co., Stuttgart.

Dit boekwerk bevat ruim 70 pagina's met tekeningen van lokomotieven, rijtuigen en goederenwagons van de genoemde spoorwegmaatschappij.
Ook weer een aanvulling voor de Blokpost-Nul bibliotheek en voor de prijs van € 4,50 laat je een boekwerk met zoveel tekeningen als inhoud niet liggen.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 23 apr 2012, 21:43

Hieronder de link als je wilt zien hoe de eerste uitgave van
Onze Nederlandsche Locomotieven in Woord en Beeld
van H. Waldorp er uitziet.

Waldorp 1932
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 11 aug 2012, 19:35

Op deze mooie zomerse dag maar weer eens gezellig naar de stad gegaan met mijn ega. De stad Haarlem waar ik woon is met mooi weer altijd meteen druk en lopen er veel toeristen en bezoekers rond, dat is natuurlijk goed voor de locale economie. Even de winkel met de 10.000 automodellen bezocht aan het Spaarne gewoon even leuk om rond te kijken naar al die mooie modellen in de verschillende schalen en niet tevergeten prijzen. Tijdens onze wandeling kwamen natuurlijk ook weer een winkel tegen met tweedehands boeken. Nee nu eens niet die met een S. Even binnen lopen en direct naar de spoorboeken hoek toe, ik kom er regelmatig dus zoeken is niet nodig.

Wat heb ik daar nu weer gevonden en toegevoegd aan de Blokpost-Nul Bibliotheek.

Great Western Railway Rules & Regulations

For the guidance of the officers and men.
To come in operation on 1st January 1905.

Dit is een door Ian Allan in 1993 uitgegeven reprint.
ISBN nr. 0-7110-2259-3

In dit kleine 161 pagina's tellende handzame boekje staan de regels en procedures beschreven waaraan de medewerkers van de Great Western Railway zich vanaf 1 Januari 1905 moesten houden. Totaal 280 regels en procedures zijn beschreven. Leuk voor in de bibliotheek maar ook zeer nuttig want zoals in Blokpost-Nul nieuws beschreven wordt zijn we een Great Western modelbaan aan het bouwen "Minehead 1900 - 1910". Om nu te weten wat voor verlichting de locomotieven voerden in die periode kunnen we simpel dit boekje raadplegen.

Het tweede boek wat ik tegen kwam was het volgende:

Die Lokomotiven
Eisenbahnwesen der Gegenwart

Band 1. 1897

Door Blum . von Borries . Barkhausen.

Herdruk door Bufe-Fachbuch-Verlag
ISBN nr. 3-922138-12-8

Dit 368 pagina’s tellende boek vond ik tussen alle bekende boeken die veelal in de tweedehands boekenwinkels te vinden zijn.
In dit boek wat 482 tekeningen bevat over de techniek van de stoomlocomotieven wordt zeer uitgebreid in gegaan op deze techniek. Alles wat op een stoomlocomotief te vinden is is beschreven in dit boek met daarbij ook nog te technische berekeningen die de theoretisch de gekozen constructies verklaren.
Mooi ingebonden boek en weer een aanwinst in de Blokpost-Nul bibliotheek.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 18 sep 2012, 21:38

Tijdens onze laatste vakantietrip van een week in België kwam ik bij een boekhandel in Brugge het volgende 130 pagina's tellende spoorwegtijdschrift tegen.

The best of the Railway Magazine

Volume 1
Compiled by Chris Milner.

ISBN: 978-1-906167-91-2

Railway Magazine is een Engels spoorwegtijdschrift wat alreeds 115 jaar bestaat. De eerste uitgave was in Juli 1887. Toen al was er een markt voor een spoorwegtijdschrift wat gelezen werd door de Victoriaanse spoorweg liefhebbers. Nadat de eerste uitgave snel was uitverkocht werd de oplage verhoogt tot 25.000 stuks.

In de eerste uitgave van The best of the Railway Magazine zijn een groot aantal artikelen als herdruk gepubliceerd en samengebonden als Volume 1.

Fantastisch om artikelen te lezen die in 1899 gepubliceerd zijn. Interessant is bijvoorbeeld een artikel over de G.W.R broad gauge railway van Brunel gepubliceerd in Augustus 1897. Dit artikel is geschreven 5 jaar nadat het breedspoor versmald was. Hoe dicht kun je dan met zo'n artikel bij de oorspronkelijke bron zijn. Je kunt dan nog mensen spreken die het breedspoor tijdperk hebben meegemaakt. In volume 1 zijn dan ook 37 artikelen gepubliceerd. Er is een selectie gemaakt de artikelen welke zijn gepubliceerd in 1300 uitgaven.

Als je geïnteresseerd bent in de Engelse spoorweg historie dan mag deze uitgave niet in je bibliotheek ontbreken. Ik hoop dat er nog een aantal volumen mogen volgen.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 11 nov 2012, 19:42

Vanmiddag voor de gezelligheid met mijn vrouw en een dochter meegegaan naar een soort van antiekmarkt waar ze van alles verkopen wat antiek heet te zijn.
Daar kwam ik tussen alle handel die daar werd aangeboden het volgende boek tegen voor een zeer schappelijke prijs.

DE LOCOMOTIEVEN VAN WERKSPOOR.

Door H. de Jong

Uitgegeven door De Alk Alkmaar
ISBN nr: 90-6013-933-X
Jaar 1986.

Pagina's 320

Op 9 februari 1827 vestigde Paul van Vlissingen zich met een fabriek in Amsterdam voor het uitvoeren van reparaties van stoommachines.
Op 1 juli 1970 eindigde de inmiddels tot Werkspoor om gedoopte firma de bouw van locomotieven en rollend materieel.
In die periode van 143 jaar bouwde de fabriek meer dan 1000 locomotieven. Puttend uit vele collecties en archieven geeft het boek een
zo compleet mogelijk overzicht van de gehele productie op het gebied van locomotievenbouw. Ook nog niet eerder gepubliceerde gegevens worden beschreven
van achteraf niet gebouwde machines. Van vrijwel alle eenheden zijn zowel aanzichttekeningen, foto's als technische gegevens opgenomen. Met het algemeen
omlijstend verhaal wordt een goed beeld gegeven van de producten van dit Nederlandse bedrijf.

Alle fabrieksnummers van de locomotieven zijn beschreven in de boek.
Dit boek is weer een aanwinst voor de Blokpost-Nul bibliotheek.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 23 dec 2012, 16:18

De Blokpost-Nul bibliotheek is onlangs weer uitgebreid met een fraai boek.

Zie Die Baureihen 99 64-17 und 99 -19 Sachsens Schmalspurbulle und seine Verwandten
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 12 nov 2013, 22:12

Het is weer even een tijd geleden maar nu is er aan de Blokpost-Nul bibliotheek weer een interessant boek toegevoegd.

Op smalspoor door oost-Gelderland.

Door H. Nieweg

Een uitgave van de Nederlandsche Vereeniging van Belangstellenden
in het spoor- en tramwezen.

Deel VIII
Jaar 1976
ISBN 90 04 04524 4

Nu ben ik niet echt een tramman maar boeken met een historische inhoud en met foto's en tekeningen hebben altijd mijn aandacht.
De tramkenners zullen dit boek zeker bezitten maar ook voor de niet trammensen is het een erg interessant boek waarin duidelijk
beschreven is hoe het in de tramperiode in oost-Gelderland er aan toeging. Alle foto's zijn interessant maar ik vind de foto op blz 314
toch wel heel bijzonder op deze foto staat "mixed track" afgebeeld met een wissel voor twee spoor wijdten nl. 750mm en 1067 mm. Ik wist
niet dat dit in Nederland voor kwam een leerpunt voor mij dus.

Het boek 331 pagina's tellende boek kwam ik tegen tussen een hoop rommel op een rommelmarkt hier in Haarlem. De verkoper wist niet
precies wat hij aan het boek had en ik mocht het voor €3,00 mee nemen. Normaal probeer ik nog even af te dingen maar nu maar niet gedaan
gauw betaald en ik werd de gelukkige eigenaar. Zo zie maar weer je loopt op een markt waar alleen maar rommel te koop is en dan loop je
geheel onverwacht tegen dit fraaie boek aan.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 13 nov 2013, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 13 nov 2013, 10:50

Ik kan beamen wat Cor hierboven schrijft. Een interessant en zeer gewild boek. Ik ben er nog steeds naar op zoek... toch maar weer eens naar de NVBS-tweedehandswinkel, al zal het daar wel meer kosten dan drie euro.

KarelB

Bericht door KarelB » 13 nov 2013, 11:18

Dag Rob, Ik zond je een pb.
Äddi, KarelB.

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 18 aug 2014, 15:05

Het is al weer een enige tijd geleden dat ik een voor de Blokpost-Nul bibliotheek nieuw verworven boek hier presenteerde, maar nu heb ik er wel weer een paar.

GWR GOODS WAGONS

by A. G. Atkins - W. Beard - R. Tourret

First published in two volumes in 1975 and 1976 by Tourret Publishing
Combined edition first published 1986 by Tourret Publishing
Completely revised edition 1998 by Tourret Publishing
This impression by Oxford Publishing Co first published 2013

ISBN 978 0 86093 657 2

Dit 529 pagina's tellende boekwerk heeft als inhoud alle GWR goederenwagons met hun type aanduidingen, tekeningen, modificatie's in en uit dienststellingen enz.
Als je een GWR freak bent of gewoon de historie van de GWR goederenwagons wilt weten dan is dit boek een must. Zeker voor de modelbouwer van GWR wagons is
het standaardwerk om kennis te nemen van de onderscheidende remsystemen en bouw constructies van dit enorme gevarieerde wagenpark wat men in de GWR tijd hanteerde.
Een groot aantal wagons zijn overgegaan naar de BR. Inmiddels zijn er nog een behoorlijk aantal GWR wagons in gerestaureerde vorm terug te vinden bij de Engelse museumlijnen.

- 0 -

CAMDEN GOODS STATION
Through time

By Peter Darley

Published by Amberley Publishing

Date 2013

ISBN 978 14456 2204 0
eBook 978 14456 2220 0

Dit 96 pagina' s tellende boekwerkje beschrijft de historie van het in Londen gelegen Camden Goods Station.
Super interessant hoe in de oude tijd de koppeling er was tussen de spoorwegen, waterwegen en de weg. Alle aangeleverde goederen
werden per spoor of per boot aangevoerd en gedistribueerd in Londen met paarden en wagens en later met gemotoriseerde voertuigen.
Zeker in de tijd dat het tractie middel nog de paarden waren was het een complexe zaak om al die paarden te verzorgen en in een goede conditie
te houden. Een heel hoofdstuk is gewijd aan " The Victorian Working Horse" . Enorme stallen met zelfs een paarden hospitaal waren ingericht en het
verplaatsen van paarden naar de verschillende werkplekken werd gerealiseerd via ondergrondse gangen. Dit was gedaan uit efficiëntie maar ook uit veiligheids
overwegingen om er voor te zorgen dat de paarden niet de vele sporen behoeft te kruisen op weg naar hun klus. De stallen hadden een capaciteit van 700 - 800 paarden.
De paarden werden gebruikt voor het trekken van de transportwagens maar ook voor het rangeren van de goederenwagons. Het boekje is voorzien van vele foto's en tekeningen.
Ook nu nog zijn er in Londen restanten te vinden van dit eens zo indrukwekkende goederenstation. Een fascinerend boekwerkje.

- 0 -

THE VICTORIAN RAILWAY

By Jack Simmons

Publiced by Thames & Hudson Ltd.

First printed 1991
First paperback edition with corrections 1995
Reprinted 2009

ISBN 978 0 500 28810 8

Een 416 pagina's tellend boekwerk wat beschrijft de invloed van de spoorwegen op de maatschappij en in het bijzonder de Victoriaanse periode in Engeland. En wat voor wereld hebben de spoorwegen doen ontstaan. De spoorwegen beïnvloede niet alleen het technisch denken en oplossingen zoeken voor de problemen die er overwonnen moeten worden. Het gehele intellectuele en sociale denken werd door de komst van de spoorwegen op hun kop gezet. Ook het effect op de financiers en technici was enorm. Het had ook invloed op de leefomgeving en welzijn van de bevolking.

De recensies over het boek waren lovend.

'Ten of thousands of books have been written about railways....but
no one has analysed the world the railways created.... This is just
what Jack Simmons had now done' - The Spectator.

Jack Simmons (1915 - 2000) taught at the University of
Leicester for over fifty years, first as Professor of History from
1947 to 1975, and then as Professor Emeritus.

- 0 -
Laatst gewijzigd door CordeJong op 19 aug 2014, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

JanHdH

Bericht door JanHdH » 18 aug 2014, 22:22

Hallo Cor.
Interessante boeken.Overigens was Camden Goods Station van de London & North Western Railway.Sinds ruim een jaar is nu Parliamentary Trains actief zie http://www.parlytrains.co.uk/index.html .Zij maken spoor 0 modellen van de LNWR in de Victoriaanse periode en de voorloper daarvan de London & Birmingham Railway.Dus wie door deze boeken geïnspireerd is kan daar terecht voor het materiëel.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

Plaats reactie