Wat heeft de Exloo'er nu weer gedaan

Hier kun je gezellig praten over randverschijnselen van onze nulspoorhobby. Vertel waar je mee bezig bent. (Het beledigen van personen en het beschadigen van commerciële reputaties is verboden. En wordt bestraft.)
Floris

Re: Wat heeft de Exloo'er nu weer gedaan

Berichtdoor Floris » 31 jan 2018, 15:10

Das netjes van die bomen firma.
Heb je een foto van die garagedeur en de omgeving ?
Gebruik je die deur in die vorm eigenlijk wel,zo nee dan zou ook ik is bekijken ofje er wellicht iets anders van kan (laten) maken,een garagedeur zoals ik me nu voorstel is een tocht en vocht ellende,dat wil je beide niet als je er een baan bouwt.

bernard

Berichtdoor bernard » 31 jan 2018, 21:38

Hoi Floris,

foto heb ik niet van de garage deur maar heb alles wat open was bij die deur dicht gestopt ga kijken of ik de deur er uit kan halen en deze dicht maken.

groetjes bernard

bernard

Berichtdoor bernard » 11 feb 2018, 20:04

Hallo,

Zo na spoor nul en spoor 1 show in Maarn vanmiddag weer even bezig geweest met de laatste module bak van station Königshofen. Ik heb dus voor twee onderwerpen gekozen op de laatste twee module bakken, Het eerste waarvoor ik gekozen heb is dus een kleine oude schuur waar een oude Engelse Oldtimer van het merk MG model TC bouwjaar tussen 1945 en 1949 een plaatsje gevonden heeft. Wel moet ik zeggen dat ik over de schuur niet echt te vrede ben, zit overdenken om nieuw schuurtje te bouwen uit gewoon hout.

De bezitters van de MG willen heerlijk op zonnige middag een stukje gaan toeren een goede vriend komt met zijn VW kever hebmuller ook speciale uitvoering even kijken na de mooie MG

Afbeelding

Langs het hekwerk staat de Boer geleund tegen zijn Porsche Diesel tractor te kijken naar de voorbij komende locs zo als de V100 of stoomlocs. Naast de schuur komt in de toekomst nog een boerderij te staan.

Afbeelding

tot zo ver dit berichtje

met spoorse groeten,

bernard

bernard

Berichtdoor bernard » 11 feb 2018, 20:16

Hallo,

Afbeelding

Voor dat je de klein schuur krijgt komt er nog een stuk weiland waar koeien rond zullen lopen echter zal er nog een hout hekwerk neer gezet gaan worden de komende tijd.

Andere project waar ik mee begonnen ben is extra spoor aan te leggen zodat stoomlocs straks daar kolen kunnen gaan bunkeren en water nemen. Heb daar nog geen foto's van maar zo dra er wat meer te zien is zullen er zeer zeker foto's gaan volgen.

Met spoorse groeten,

bernard

bernard

Berichtdoor bernard » 11 feb 2018, 20:43

Hallo,

Hier nog een foto van af het seinhuis gezien richting de goederenloods die bij station Königshofen hoort. Het spoor langs seinhuis moet nog van grind worden voorzien dit moest helaas aangepast worden na het plaatsen van de eerste module bak na verhuizing.

Afbeelding

Met spoorse groeten,

bernhard

bernard

Berichtdoor bernard » 15 feb 2018, 18:34

Hallo,

Bericht over nieuw geplaatst plus voorzien van nieuwe foto.

Met spoorse groeten,

bernard
Laatst gewijzigd door bernard op 04 apr 2018, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

bernard

Berichtdoor bernard » 15 feb 2018, 19:04

Hallo,

Vorige bericht ging nog over de overweg echter nu een foto van de aftakking naar het station toe. Ik heb gekozen om langs de weg stoep te doen en gelijk een muur. Mij idee is dat de muur toch net iets mooier gezicht is. Het zou kunnen dat de weg nog iets van kleine slinger krijgt waardoor de weg nog iets meer naar voren komt net voor bij het station.

De weg zal doodlopend blijven gaat net iets voor bij de goederenloods zodat vrachtauto's bij de goederenloods kunnen komen. Voor de rest zal zo nu en dan een DB bus over de weg heen rijden om reizigers na de trein te brengen of op te halen.

Afbeelding

De muur op de foto is nog niet helemaal af maar helemaal van afval hout gemaakt. Zo zijn de pilaren van de stok gemaakt waarmee vuurwerk peilen de lucht in worden geschoten. Voor de muur heb ik dun multiplex gebruikt 3,5 mm dik

De stenen zijn wederom weer gemaakt uit heel dun strookje multiplex. De stoeptegels heb ik zelf gesneden uit dun plastic plaat net zo als de stoepranden.

De muur loopt tot net voorbij de goederenloods door zit nog aan te denken om iets van een fabriek aan het eind te doen.

Tot zo ver dit berichtje.

Met spoorse groeten,

bernard

Gert-Jan

Berichtdoor Gert-Jan » 17 feb 2018, 10:14

Mooi Bernard!!

Goed te zien dat je zelf aan het bouwen bent, graag nog een betere foto van de stoep, die ziet er namelijk mooi onregelmatig uit. Wel een tip, doordat je de bakstenen op de verweerde muur hebt geplakt ziet het er wat gek uit. Normaliter zou het stucwerk op een muur op de stenen zitten, nu lijkt het andersom. Voor dit soort muren gebruik ik ook de ondervloerplaten van de G****, je kunt dan de stenen inkrassen omdat het materiaal zacht is.

Maar ondanks de tip, goed werk!
Gert-Jan

bernard

Berichtdoor bernard » 17 feb 2018, 15:44

Hoi Gert-jan,

de muur is nog niet af wil op de grijze vlakken nog spachtel spul van de firma Stangel op smeren die verkopen ze ook in grijze kleur. Waarschijnlijk ga ik niet naar Ontraxs dus stangel kom ik niet eerder tegen dan in Giessen.

Zo dra ik dat spul heb komt de stenen dieper te liggen. Echter is de muur een test projectje die nog niet af is.

IAfbeelding
nog een nieuwe foto bij gedaan van de muur en de stoep.

Wel wordt mijn been steeds mooier en beter vind ik tja wil nog even zeggen dat Modelbouw Horster nu ook hele mooie struiken verkoopt die 12 cm hoog zijn voor langs het spoor of voor tegen muren aan.

gr bernard

Gert-Jan

Berichtdoor Gert-Jan » 17 feb 2018, 16:32

Top, ik vind de stoep erg mooi geworden! Nog even over... ooit zat ik op Ontraxs een demo te geven en naast mij was er iemand bezig met het maken van bomen. Daarvoor had hij een potje schorspasta gekocht voor ik meen een euro of 15, nader onderzoek van onze kant concludeerde dat gewone Latex met een schep zand hetzelfde effect zou geven. Terug naar je muur, ja je kunt van Stangl een potje smeersel halen maar hoogstwaarschijnlijk doet snelplamuur uit de bouwmarkt of Action hetzelfde. En daar heb je meestal meer van voor een lagere prijs.

Ik hou altijd wel van het experimenteren en de uitdaging van low budget bouw!
Gert-Jan

bernard

Berichtdoor bernard » 18 feb 2018, 11:52

Hoi Gert-Jan,

Ik vind net als jij ook leuk om soms dingen zelf te bouwen heb nog wel wat ideetjes die ik de komende tijd wil gaan maken eerste projectje is kleine Kolenbunker en daarna nog een klein schuurtje.

Gr bernard

Floris

Berichtdoor Floris » 21 feb 2018, 18:36

Latex met houtzaagsel kan ook nog :mrgreen:
Heb daar zoveel van dat ik onderhand elke boom in elk duits bos wel kan namaken,en dat terwijl ik niet meer dan een boom of 7max nodig zal hebben later %-|
Als er nog liefhebbers zijn,dan kan ik wel wat missen ;-)

Je straat is netjes geworden,maar hoe moet ik dat zien als je zegt, die heb ik gemaakt uit plastic plaat ?
Ik heb later namelijk nog de taak om een hoop straat te maken voor de baan hier,en ik zoek een goede en simpele manier om vlot meters te maken.

bernard

Berichtdoor bernard » 26 feb 2018, 17:04

Hallo,

Het weekend is weer voor bij dat betekend dat Rail ook weer achter mij ligt met gast optredens van mij locs op vivat viaduct. Net zo als op spoor 1 en spoor nul treffen in Maarn ook op Rail wederom veel spoor nul liefhebbers gesproken,

Het genieten van het rijden met mijn locs op een grote spoor nul baan blijft dan ook erg leuk om te doen, op deze mannier heb je ook eens de mogelijkheid om meer wagons aan de haak te hangen van een loc.

Afbeelding

De BR 65 mocht dan ook een sleep van zo 10 umbau rijtuigen voortrekken en dat heeft de loc dan ook zonder problemen gedaan op Vivat.

En natuurlijk waren de beide 01 altbau kessel und Neubau kessel in front von das Bild ook vol in dienst met op vrijdag en zaterdag met zo wel een sleep van 12 Bum wagons van 60 cm aan de haak. Dit noemen onze oosterburen richtige Snelzugdampf die niet zo vaak te zien is op spoor nul banen was wederom erg genieten.
Afbeelding

Tot zo ver dit tussen door berichtje

Met spoorse groeten,

bernard

bernard

Berichtdoor bernard » 26 feb 2018, 17:38

Hallo,

In juli 2017 ongeveer de BR 78 van Kiss met pijn in mijn hart verkocht heb voor de verhuizing naar een nieuwe woning. De spoor nul liefhebber die mijn Br 78 gekocht heeft woont in de buurt van Münster. toevallig zag ik een aantal weken geleden op het SNM forum een stukje staan over de bouw van zijn module baan. De bouwer met zijn module baan voor het eerst had deel genomen aan klein evenement.

Mijn voornaam werd in dat artikel genoemd van wie hij de BR 78 had gekocht. Meestal gebeurt het niet dat ik mijn verkochte locs ergens in een Forum terug ziet.

Afbeelding
Hierbij de foto van de BR 78 die ik verkocht heb op de module baan van de nieuwe bezitter.

Gelukkig gaat de Firma kiss over nieuw een BR 78 tijdperk III en IV DB uitvoering uitbrengen eind 2018 in schaal 1/45. Deze komt qua details net zo uit te zien als de MBW Br 65. Ik ben dan al begonnen met sparen voor deze machine en zal de komende tijd van wat materieel afscheid gaan nemen.

Wat ik voor ogen heb met mijn module baan is dat ik toch wat meer stoomlocs wil inzetten in de dienst naast de BR 65 zal dat hopelijk een BR 78 worden plus de BR 23 op de laatste lok heb ik mijn personen rijtuigen op afgestemd echter kom ik hier over niet al te lange tijd op terug. Persoonlijk vind ik dat deze drie stoomlocs eigenlijk het beste passen in mijn concept wat ik voor ogen heb. Misschien komt daar nog eens een BR 38 bij maar dan houdt het qua stoomlocs wel mee op.

Ik heb maar een beperkte mogelijkheid om stoomlocs in te zetten op mijn module baan met de ketel naar voren heen naar het tweede station en met de tender voorop vanuit het tweede station weer naar Königshofen terug. En dat kan of met tenderlocs zo als de BR 78 en BR 65 /BR 86 /BR 64 de laatste twee wordt ik persoonlijk niet echt warm van. De BR 23 en BR 38 met Kuiptender beide kan ik gewoon heel goed in zetten op mijn module baan mede omdat met beide loks 80 km/h ooit bij de DB mee achteruit mocht worden gereden. Dit was niet het geval met de BR 03/BR 01 /BR 50 /BR 41 vandaar dat ik een speciale keuze gemaakt heb.

O ja voor dat ik het vergeet ik las in speciaal van eisenbahn journal dat ze met een BR 78 bij de DB met personenwagons aan de haak ooit eens 120 km/h gereden heeft zonder enige problemen. Meestal reden ze ongeveer 105 km/h met de BR 78. Eind 1974 is dan ook de laatste BR 78 buiten dienst gegaan bij de DB met nummer BR 78 246 echter is deze loc bewaard gebleven en DMM museum en als alles mee zit zal deze wanneer de lok precies 100 jaar oud is in 2022 weer onder stoom te bewonderen zijn.

Tot zo ver dit bericht

Met spoorse groeten,

bernard

bernard

Berichtdoor bernard » 31 mar 2018, 20:26

Hallo,

Vanmiddag was gezellig Gert-Jan bij mij langs gekomen om eens te kijken naar mijn spoor nul module baan. Even gezellig met elkaar geklets en natuurlijk ook even met mijn spoor nul locs gereden.

Waar ik eigenlijk nieuw berichtje voor plaats is dat ik sinds een paar dagen nieuw grind gestort heb tussen de rails. Tijdens verhuizing was hier en daar toch wel wat grind losgelaten mede ook dat ik grind vast lijmde met houtlijn verdund met water. Ik heb dus een besluit gemaakt om bovenste laag van het oude grind te verwijderen en vervolgens nieuw grind gestort, het zelfde geld voor de schuine kanten.. Voorheen maakte ik gebruik van Koemo grindt wat ik niet verkeerd grind vind maar die verrekte verzendkosten vind ik best nog wel prijzig.

Via een gesprek op Facebook met Thorsten die samen met Martin Walberg bezig is om voor Ontraxs een spoor nul Anlage aan hett bouwen is voor editie 2019 kwam het gesprek over Split. Thorsten rade mij aan om Split te gebruiken van MiniTec wat tegenwoordig door de Nederlandse Firma Unique uit Coevorden op de markt wordt gebracht. Het grind van MiniTec geeft geen verkleuring na het lijmen wat Koemo ook niet doet maar de verzendkosten zijn nog geen vijf euro scheelt toch wel weer veel in de Portemonnee . Ook gebruik ik nu gelijk dat Schotterkleber van MiniTec ik moet zeggen over deze lijm ben ik zeer te vrede ook heeft het ook nog eens een keer dempende werking.

MiniTec heeft diverse grind het nummer die ik gebruik is 51-1031-05) Rostbraun 1/45 speciaal voor spoor nul. Ik maak geen reclame voor MiniTec grind maar mijn eerste bevinding is dat ik zeer te vrede ben over het resultaat wat het na afloopt geeft.

tot zo ver dit berichtje van mij kant.

met spoorse groeten,

bernard

Terug naar “Off-topic: de kletsrubriek”