Bovenkant module <-> bovenkant spoor.

Dit subforum is voor bezitters/bouwers/gebruikers van modulen volgens de normen van de Werkgroep Spoor Nul Modulen.

Moderator: Marcel Geurtjens

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gharryh
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:45
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bovenkant module <-> bovenkant spoor.

Bericht door gharryh » 30 okt 2013, 19:29

Beste mensen,

in het handboek staat de regel:
De hoogte van de vloer tot aan de onderkant van de dwarsliggers van het spoor (bovenkant baanlichaam) bij de genormeerde eindprofielen bedraagt 1000 mm. De module moet + 10 mm en - 10 mm in hoogte verstelbaar zijn om vloeroneffenheden te kunnen nivelleren. Er wordt getracht een modulebaan tijdens de opbouw waterpas te stellen. Hierdoor zal het slechts een enkele maal noodzakelijk zijn deze juiste hoogte in te stellen.
Is dit niet erg onhandig door gebruik van andere rail profielen. Wat wordt er in de praktijk gebruikt.
Liggen de rails nu op de profiel bovenkant of zoals hier getekend met een biels er onder (Biels niet afgebeeld).
Modul1.png
Greotjes

Harry
Lenz Spur 0 - DigiTal Plus - Koploper - Alibre - 3D - GOLS http://gols0.blogspot.nl/ rond 1900

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1397
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Bovenkant module <-> bovenkant spoor.

Bericht door RobK » 30 okt 2013, 20:29

Ja, met een biels eronder, zoals je het hebt getekend, Harry. De verhoging op jouw tekening is de weergave van het ballastbed, waarvan de bovenkant precies 15 cm boven de onderrand van de module ligt. En die bovenkant moet volgens het boekje 1000 mm boven de vloer liggen. Omdat er indertijd is uitgegaan van Peco-railmateriaal, waarvan spoor + dwarsliggers een dikte hebben van 7,5mm, ligt 'bovenkant spoorstaaf' (b.s.) dus 1007,5 mm boven de vloer. Dat is een maximum. En een rare maat, maar dat terzijde.

Gebruik je dus dunnere dwarsliggers, of een lager spoorprofiel, dan kom je uit op een afstand vloer/b.s. van tussen de 1000 en 1007,5mm. Het beroemde handboek meldt een paar alinea's verder
De eventuele kleine maatafwijkingen zijn bij het koppelen van de modulen te compenseren
- en gaat er gemakshalve aan voorbij dat de landschapscontouren dan ook niet meer exact op elkaar passen. Vooropgesteld dat je koppelt met een andere module die hetzelfde profiel heeft gekozen als jij.

In de praktijk zijn we al blij als de sporen op elkaar aansluiten. Bij het landschap lukt dat vaak niet.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

Niet verder lezen! De volgende alinea's veroorzaken verwarring en revolutie!
Overigens... in het handboek staat ook
Nieuwe modulen dienen voorzien te worden van poten die hoogtes ondersteunen van 1000-1300 mm
Ik weet niet wat er gebeurt als je deze aanbeveling naast je neerlegt. Waarschijnlijk niks.
In de praktijk gebruiken we nog steeds 1 meter als hoogte. We hebben slechts één keer alles op 1m30 opgebouwd, inmiddels al jaren geleden.

De Fremo-spoor-nul-collega's in Duitsland, waar wij in theorie onze modulen nog altijd mee kunnen koppelen, zijn inmiddels overgegaan op 1300 mm. Dat was één reden voor ons om het ook te doen. Verder kijk je met die hoogte meer van opzij tegen het landschap en het materieel aan. Het is een kwestie van smaak of je dat mooier vindt (ik wel), maar daar staat tegenover dat het rangeren (met die schroefkoppelingen) een stuk lastiger gaat als je met die hoogte over de baan heen moet reiken.

Gebruikersavatar
gharryh
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:45
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bovenkant module <-> bovenkant spoor.

Bericht door gharryh » 02 nov 2013, 22:21

RobK schreef:Ja, met een biels eronder, zoals je het hebt getekend, Harry. De verhoging op jouw tekening is de weergave van het ballastbed, waarvan de bovenkant precies 15 cm boven de onderrand van de module ligt. En die bovenkant moet volgens het boekje 1000 mm boven de vloer liggen. Omdat er indertijd is uitgegaan van Peco-railmateriaal, waarvan spoor + dwarsliggers een dikte hebben van 7,5mm, ligt 'bovenkant spoorstaaf' (b.s.) dus 1007,5 mm boven de vloer. .
Waar in Nederlans kun jet het beste Peco rails kopen, of is het beter te berstellen in de UK?
Lenz Spur 0 - DigiTal Plus - Koploper - Alibre - 3D - GOLS http://gols0.blogspot.nl/ rond 1900

KlaasBoensma
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 okt 2008, 09:01
Locatie: Hengelo

Re: Bovenkant module <-> bovenkant spoor.

Bericht door KlaasBoensma » 03 nov 2013, 11:39

Hallo Harry,

Ik bestel dat bij Somberg in Almelo, hij hanteert de verkoopprijs zoals vermeld in de prijslijst van Peco. Als je de zending afhaalt in Almelo heb je geen verzendkosten. Heb goede ervaringen met bestellen via Somberg, vlot en betrouwbaar.

Groeten,
Klaas
Module baan (Station Gols), NS Diesel treinstellen en Rhb / SBS Brünigbahm 0m.

Gebruikersavatar
gharryh
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:45
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bovenkant module <-> bovenkant spoor.

Bericht door gharryh » 03 nov 2013, 13:36

Hoi Klaas,

heeft hij dat op voorraad?
Ik zie namelijk niets in de webshop staan.

Harry
Lenz Spur 0 - DigiTal Plus - Koploper - Alibre - 3D - GOLS http://gols0.blogspot.nl/ rond 1900

Plaats reactie