Verschil in maten F & D Kopschot

Dit subforum is voor bezitters/bouwers/gebruikers van modulen volgens de normen van de Werkgroep Spoor Nul Modulen.

Moderator: Marcel Geurtjens

Plaats reactie
gharryh
Contacteer:

Verschil in maten F & D Kopschot

Bericht door gharryh » 30 dec 2012, 12:17

Bij het construeren van de modulen voor het GOLS project kom ik een verschil tegen tussen het F- en D-Kopschot.
Bij het schot van het type F en ook L heeft het spoor lichaam de maten 100/80.
Echter bij het D Kopschot is de verhouding 96/86.

Ik kom hierachter doordat ik een klein overgang module wil maken van een D naar F Kopschot. Is deze afwijking correct of een foutje?
Lenz Spur 0 - DigiTal Plus - Koploper - Alibre - 3D - GOLS http://gols0.blogspot.nl/ rond 1900

ArnoldS

Re: Verschil in maten F & D Kopschot

Bericht door ArnoldS » 31 dec 2012, 12:42

Hoi Harry,

Die maatafwijking is correct. Destijds in 1989 heeft Alexander McLeod dit kopschot zelf ontwikkeld naar het idee van Fremo, maar omdat hij gekozen had voor het traject Apeldoorn-Dieren vondt hij dat het naar Nederlandse maten moest worden gemaakt. Alexander McLeod was gewoon pionier voor het Nederlandse spoor 0 modulegebeuren en je kon bij hem aansluiten als je dat wilde, maar dan wel met dit profiel. De groep rondom Alexander heeft zich later aangesloten bij Fremo en het (spoordijk) kopschotprofiel van Alexander is zelfs een tijdje Fremo-norm geweest, dankzij mijn inspanning.
De Duitse Fremo-leden hebben echter na het uitstappen van de Nederlandse 0-modulisten dit ontwerp van kopschot direkt geschrapt om die reden. Intussen 23 à 24 jaar later zijn er een aantal Nederlandse 0-modulisten die al een redelijke baan hebben met dit kopschotprofiel.
Een groot deel van de oorspronkelijke baan van wijlen Alexander McLeod is heden in bezit bij Marcel Geurtjens (ook forumlid) die officiëel nog steeds coördinator van de Werkgroep Spoor-Nul Modulen Nederland is.
Dus voor overige vragen verwijs ik je graag door naar Marcel.

Vriendelijke groeten,

Arnold

gharryh
Contacteer:

Bericht door gharryh » 07 jan 2013, 19:57

Dank voor je antwoord.
Waar laten de mensen echter deze kopschotten maken?

Williwinsen heeft ze niet en vraagt vind ik nogal veel als opstart kosten.
Lenz Spur 0 - DigiTal Plus - Koploper - Alibre - 3D - GOLS http://gols0.blogspot.nl/ rond 1900

E-P
Contacteer:

Bericht door E-P » 07 jan 2013, 20:27

zelf zagen!
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

Huib
Contacteer:

Bericht door Huib » 07 jan 2013, 20:47

Of laten laseren ergens....
Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5: http://www.floodland.nl/aim

gharryh
Contacteer:

Bericht door gharryh » 07 jan 2013, 21:22

Wie o wie lasert 12mm multiplex?

Huib
Contacteer:

Bericht door Huib » 08 jan 2013, 10:35

Probeer Google eens. Er zijn er genoeg.

Grtz,

Huib

FrankJ

Bericht door FrankJ » 08 jan 2013, 13:46

Laseren? Waarom niet meteen 3D-printen??? ;-)
Sorry, dat moest er even uit ; Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Die kopschotten uit 12mm multiplex heb ik gewoon laten zagen bij de houthandel. Niet bij zo'n grote bouwmarkt, maar bij een kleine houthandel waar dat snel en nauwkeurig wordt gedaan door iemand met de nodige ervaring met een zaagmachine. De gaten voor de bevestigingsbouten kunnen ze ook voor je aanbrengen, maar dat kun je zelf ook als je het juiste gereedschap bezit. Alles staat of valt met een goede tekening ; die kun je afdrukken vanuit het modulehandboek. Lukt dat niet dan zelf even een schets maken met de belangrijke afmetingen. Succes ermee!
Groeten, Frank
Groet, Frank

Modules Bouwhuistunneltje Enschede, NS mechanische beveiliging

Huib
Contacteer:

Bericht door Huib » 08 jan 2013, 13:58

Fran,

Jouw schotten zijn waarschijnlijk gewoon recht toe recht aan. Als je een schot met een mooi dijkprofiel met sloten wilt hebben dan lukt het niet altijd om alle schotten exact gelijk uit te zagen. De tekening is er toch al, dus laseren is een kwestie van een druk op de knop. Kwestie van een partij vinden via internet die even een plaat multiplex voor je door een laser schuift.

Grtz,

Huib

FritsD
Contacteer:

Bericht door FritsD » 24 apr 2013, 19:59

Dag Harry

Nog een adviesje over de modulen bouwwijzen. Bij Alexander was van het nogal overgedimensioneerd bouwen. Dat wil zeggen de bakken werden overmatig zwaar geconstrueerd. Ik heb het modulen handboek doorgelezen en toen wijselijk opzij geschoven omdat het me dus veel te zwaar leek.

Ik heb voor mijn bakken puur 12 mm populieren multiplex gekozen. Dit is misschien niet het meest stevige multiplex, maar wel vrij ligt. Ook op plekken waar zich geen spoor bevind ligt weer triplex. Het punt is mijn baan bestaat uit 40 bakken, waarvan 32 volgens de modulen norm gebouwd zijn. Omdat ik niet de enige ben die de bakken moet tillen en je niet na 4 bakken uitgeschakeld wil zijn door rugklachten heb ik dus gekozen om eigenlijk alles van het modulen handboek naast me neer te leggen qua constructie.
Het is ook nog een keer zo dat een kale bak nog niet zoveel weegt als een bak volledig voorzien van bedding, dus reken jezelf niet rijk als je hem puur in houtconstructie hebt staan en het lijkt ligt.

Het enige waar ik me aan gehouden heb is de koppelmogelijkheid door de spoorhoogte en verbindingsgaten gelijk te maken met de rest. Zo hebben we 1 keer onze baan gekoppeld gehad aan de rest van de modulen bakken, tot we digitaal gingen rijden....

De baan bestaat nu reeds sinds 2005/2006 en er is nog nooit een kopschot uitgebroken of iets van fysieke schade ontstaan aan de modulen bakken. Dus om aan te geven dat het modulen handboek handig is al lijdraad maar trek vooral je eigen plan als het gaat om constructie.

En bij het maken van een kopschot kan ik zeggen, als je veel hetzelfde wil doen, zaag er één met de hand en pak een handbovenfrees en kopieer de rest in een handomdraai, dan is alles gelijk aan elkaar.

Groeten,

Okke

gharryh
Contacteer:

Bericht door gharryh » 25 apr 2013, 10:03

Hoi Frits,

Ik ben door werkzaamheden nog niet veel verder gekomenen met alles.
Waarschijnlijk ben ik Zaterdag of Zondag wel in Amersfoort.
Kan ik daar de boel wel even bekijken.
Alvast bedankt voor je advies.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 25 apr 2013, 18:35

Ja, de naam 'handboek' suggereert misschien dat alles wat daarin staat, verplicht is. Zo streng zijn we nou ook weer niet.

Okke (aka Son of FritsD) zegt het eigenlijk al: zolang de kopschotten en de hoogte vanaf de vloer maar voldoen aan de normen, is verder bijna alles mogelijk.
Tussen twee zwaar uitgevoerde kopschotten met de juiste gaten en spoorpositie kun je bouwen wat je wilt. Al is de rest van je module uitgevoerd in foamboard of golfkarton, of realistischer: in triplex-vakwerk, de enige eis is dat de uiteinden koppelbaar zijn met andere modulen volgens dezelfde norm. (Niet alleen qua dimensies, maar ook elektrisch, natuurlijk.)

De modulenbaan als zodanig is er niet bij in Amersfoort, voorzover ik weet, maar ik zal in ieder geval de oer-kopschotten eens meenemen (als ik ze nog kan vinden). En natuurlijk lopen er genoeg modulenbouwers-met-thuisgelaten-modulen rond in Amersfoort, dus gharryh, je komt niet voor niks!

gharryh
Contacteer:

Bericht door gharryh » 27 apr 2013, 16:29

gharryh schreef:Hoi Frits,

Ik ben door werkzaamheden nog niet veel verder gekomenen met alles.
Waarschijnlijk ben ik Zaterdag of Zondag wel in Amersfoort.
Kan ik daar de boel wel even bekijken.
Alvast bedankt voor je advies.
Dit zal jammergenoeg niet door kunnen gaan.
Wij hebben hedenochtend een brand gehad in ons bedrijfsgebouw met nogal wat rookschade.
Morgen komt salvage en moet daar bij aanwezig zijn.

Greetz, Harry

Plaats reactie