notenbruin RAL 8011

Dit subforum is voor bezitters/bouwers/gebruikers van modulen volgens de normen van de Werkgroep Spoor Nul Modulen.

Moderator: Marcel Geurtjens

Plaats reactie
E-P
Contacteer:

notenbruin RAL 8011

Bericht door E-P » 28 sep 2007, 15:22

E-P schreef:
Vraag naar aanleiding van het handboek: Wat is de nieuwe kleur voor module zijkanten?

Wat in het handboek van de WSNM staat in 4.2.6, blz.12 is nog steeds van toepassing, d.w.z. dat de officiële kleur nog steeds "notenbruin" is, kleurcode RAL 8011. De kleur stond ter dicussie toen de inbreng "Het Utrechts Buurtstation" gebouwd werd en is toen in een lichtgrijze kleur geschilderd. Ook bij Keuvelaarkade is deze kleur toegepast. Alle oudere inbrengen (fiddle-yard met aansluitingmodulen/splitsing en bogen, Beekhuizen, Dommeldijk, Eerbeek met lokdepot) hebben de "notenbruine" zijkant en poten.

Er is dus formeel dus nog geen "nieuwe" kleur vastgesteld!

De discussie ontstond omdat de modulebaan vaker publiekelijk werd opgesteld met een zwarte doek als "rok" onder de modulen voor de poten. Dit zwart kleurde niet zo met het bruin (overigens ook niet met het lichte blauwgrijs van het buurtstation naar mijn mening) en was dus aanleiding tot de discussie.
Rob Kievit heeft bij zijn "Eiland Waan" alles wat geen deel uitmaakt van het diorama zelf (poten, zijkanten, frieslijst) pikzwart geschilderd en vormt met de eveneens zwarte rok meer een geheel. Wel is (mat-)zwart erg gevoelig voor beschadigen en vuil maar hij lost dit op door er regelmatig (vaak net na het opstellen maar voor de show) een rollertje met verf erover te halen.
De lichte blauwgrijze kleur is ook wel vuilgevoelig terwijl naar mijn mening de "notenbruine" kleur het minst gevoelig is.

Maar als de kleur weer ter discussie komt is het misschien beter hier een nieuw draadje over te openen in de "Werkgroep Spoor Nul Modulen" rubriek. (wel inloggen anders zie je de rubriek niet!)

Groet, Marcel Geurtjens
Naar aanleiding van het bovenstaande uit het draadje over mijn baan. Is er behoefte aan een nieuwe kleur voor op de zijkanten van de modulebakken, of is iedereen tevreden met de bruine kleur.
Zelf voel ik meer voor een middengrijs, combineert prima met een zwart rokje

ernst-peter

FritsD
Contacteer:

modulenbakken kleur

Bericht door FritsD » 29 sep 2007, 15:33

Dag Ernst-Peter,

Op dit moment is het overgrote deel van de club eigenlijk iedereen op het buurtstation-utrecht na bruin, ook mijn inbreng van 36 modules is bruin.
Persoonlijk verkies ik bruin over grijs omdat het de aarde kleur representeerd, en grijs doet me iets te betonachtig aan.

De kleurkeuze vind ik per persoon vrij, ookal is een uniforme kleur vaak netter in de aanblik.
A.s. bijeenkomst in zutphen zul je het kunnen aanschouwen en zelf je keuze kunnen maken.

Groeten Okke

opa-ludo

Re: notenbruin RAL 8011

Bericht door opa-ludo » 20 sep 2009, 20:52

Misschien kunnen we eerst eens naar de materiaalkleur zien van de rok.
Zo is er een soort weefsel in de handel, vrij goedkoop (en gemakkelijk te voorzien van velkro band), dat zich uitstekend leent als rokmateriaal en dat een donkergrijze kleur heeft (met een bruine tint), waar ge nauwelijks vuil op ziet. Het lijkt mij dan ook logisch dat we voor het houtwerk een bijpassende grijze tint hebben die niet notenbruin is of betongrijs dat eerder licht uitvalt en fragiel is.

Opa-ludo

Plaats reactie