Bad Harzwald een fictief spoor 0 kopstation

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
Bertus
Contacteer:

Re: Bad Harzwald een fictief spoor 0 kopstation

Bericht door Bertus » 31 jan 2018, 09:42

Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Kan je tussentijdse foto's plaatsen van het bouwen?
Bertus

Floris

Bericht door Floris » 31 jan 2018, 15:04

Hallo,

Ik ben bezig een soort foto dagboekje bij te houden van de bouw van dit pand.
Zodra ik het pand af heb dan ga ik de foto's bekijken en bewerken(dubbele eruit enzo) en dan zal ik het online gooien zodat iedereen kan zien hoe ik het ding heb gemaakt ;-)
Kan even duren want ik kan ivm soms niet meewerkende lijfelijke onderdelen niet elke dag knutselen hieraan,ook wil ik waarschijnlijk nog iets verbouwen eraan.
En dat is pas en meet werk om te achterhalen of het nodig is,en daarvoor moeten 1st wat andere dingen worden gedaan.
Maar het komt goed icon_cool

Floris

Bericht door Floris » 01 feb 2018, 18:06

Goed, een 1ste mini verslagje van de ruwbouw havenloods.
1ste blik in de doos
Afbeelding

Uitsnijden van de benodigde onderdelen van deel 1 van de loods,met een scherp mesje en een metalen blokhaak.
Afbeelding

Zoals te zien is,zijn alle platen karton met de benodigde stukken erin,genummerd,enkel nog per deel op 2 plekken doorsnijden en je hebt een pas stuk.
Afbeelding

En na wat snij werk en met wat gebruik van houtlijm,is het grootste deel van het 1ste stuk havenloods in ruwbouw gebouwd
Afbeelding

Nog 2 en een half deel ruwbouw te gaan %-|
Wordt vervolgt icon_cool

Floris

Bericht door Floris » 03 feb 2018, 20:57

Ben weer een stukje verder gekomen met het bouwen,hiervan zijn wat plaatjes ;-)

Het 1ste deel is qua ruwbouw af
Afbeelding

kijkje op de bouwhandleiding(rechtse pagina) leert dat het nog even duurt voor die helemaal klaar is,echter ga ik 1st al de ruwbouw delen maken alvorens de aankleding te doen.
Afbeelding

Als hulp bij het los snijden en dat haaks doen gebruik ik de blokhaak als snij hulp
Afbeelding

Op elk deel mik ik her en der houtlijm om de zaak met elkaar te verbinden
Afbeelding

En als je dat vaak herhaalt,heb je het 2e deel van de bouwpakket loods ook zo in elkaar :mrgreen:
Afbeelding

Nog 1 deel te gaan en dan wat dingen gaan aanpassen eraan,en daarna proberen de loods dmv foambord langer te maken.
Dit bouwpakket is slechts 60cm en ik moet al dan niet in exact dezelfde vorm ongerveer 1,60m vullen :-o
Jullie begrijpen dat ik dus nog een "stukje"mis LOL
Voordeel van 1st verlengen als t enkel nog maar ruwbouw is,is dat ik niks kan slopen van de aankledings delen en de maten zo kan overnemen door welk stuk ook op foambord te leggen en een lijn er omheen te trekken.
Binnekort dus maar is uitzoeken waar ik foambord het voordeligst kan krijgen en het dan bestellen.

Word vervolgt.

Floris

Bericht door Floris » 14 feb 2018, 15:29

Er zijn weer wat stappen gedaan in dit project.
Dat ziet er nu als volgt uit.

Beetje houtlijm om de onderdelen te verbinden.
Afbeelding
Alle 3 de delen bij elkaar
Afbeelding
Met klemmen de zaak even samengevoegd om te zien of alles klopt zover
Afbeelding
Een deel van de bekleding er tegenaan,het rode deel met stenen is nog los,daar wil ik nog wat aan veranderen voor ik het vast plak.
Afbeelding
En met een wagon erbij voor de beeldvorming,pand staat iets achterover op mn zelfgemaakte bureau,maar als je m recht zet klopt de hoogte perfect ;-)
Afbeelding

Nu komt het deel waarbij de ekening niet heel duidelik is,er kleine delen gesneden moeten worden,maar waar ik qua uitvoering niet blij mee ben en wil zoeken voor alternatieven.
Kortom het is tijd om op het gemak is te zien welke delen ik wil gebruiken uit het pakket en welke delen ik anders ga doen.
Word vervolgt icon_cool
Laatst gewijzigd door Floris op 15 feb 2018, 18:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 14 feb 2018, 18:51

Ben benieuwd Floris, ik heb zelf nog nooit een dergelijk bouwpakket in elkaar gezet. Hou dit in de gaten.

Groet, Gert-Jan

Floris

Bericht door Floris » 21 feb 2018, 18:56

Hoi Gert-Jan,

Het bouwpakket is aanzich goed te doen als je maar vaak aandachtig kijkt naar de ( in dit geval)best summiere bouw beschrijving.
Voor de grote delen is die goed,maar zodra je de "aankleding" tegen de pandjes moet gaan plakken dan is summier een goed woord.
In dit geval moeten er diverse delen op elkaar geplakt worden alvorens je ze tegen de wand aan moet plakken,maar voor je dat doorhebt kan het zo zijn dat je daar achter komt als het "te laat" is,en je dus al delen hebt vast geplakt op je pand.
Qua maatvoering is het grove deel (de stukken om de pandjes te maken)echter goed uitgevoerd en past heel netjes in elkaar.
Wat ik wel tegen vind vallen is dat de kleinere delen die een deel van de aankleding/het gezicht vormen soms qua keus (in getoond materiaal) niet logisch overkomen.
Zo nemen we de vloer van het laad los vlak buiten als voorbeeld,dat is meegeleverd als een blanke plaat met daarop een licht brobbelig oppervlak,alsof t beton moet wezen ?
Ga je echter kijken naar grote voorbeeld fotos dan zie je bijna altijd een vloer van planken/balken.
Kortom daar klopt niks van %-|
Ook zaken zoals bv de in het pakket mee geleverde karton delen om de ondersteuning te vormen voor de geleide rail waarop je havenkraan moet steunen,zijn in delen uitgevoerd,waarbij de delen erg dun overkomen(net geen normaal print papier) en die moet je dus 1st uitzien te snijden en dan verlijmen in een bepaalde volgorde(allemaal vrij klein en icm met die vage/niet te volgen volgorde) dus best een k** klus.
Vandaar dat ik aan het bekijken ben of en hoe ik dat dus anders kan doen zonder die bouwdelen uit het pakket.

Wordt vervolgt......

Floris

Bericht door Floris » 11 mar 2018, 16:16

Goed we zijn weer wat stappen vooruit en wat stappen achteruit gegaan %-|
Tijdens het zoeken naar voorbeelden van loods bekleding kwam ik erachter dat het grote voorbeeld van mn bouwpakket iets heeft wat in miniatuur juist andersom is.
Ofwel de voorgevel van het 1:1 pand is in het bouwpakket meegeleverd voor de achterkant,die juist in werkelijkheid anders is dan de voorzijde :-((
Helaas is een deel al aangebracht op het model,dus nu moet ik zien wat ik met de rest van het model ga doen qua aankleding,fijn %-|

Dan maar 1st wat anders doen,om de kades te maken heb ik besloten opbouw "modules" te maken,na enig overdenken over hoe dit het beste te doen en wat tekenwerk,is er een begin mee gemaakt.
Afbeelding
Hier zie je de 1ste opbouw "module"

na tests met diverse dingen om de binnenkant op te vullen met iets om het licht en stevig te krijgen/houden zonder bovenplaat,is de conclusie,dat dat niet werkt,das pech poen weg.
(iemand nog piepschuimplaat nodig van 10cm dik,ik heb nu over :mrgreen: )

Na het maken van nog 2 opbouwmodules en het opmeten en noteren van de buitenmaten op papier,is besloten er "deksels" van multiplex voor te gaan fabriceren en die erop te monteren.
(dat word van de week een uitje naar de bouwmarkt)

Zodra die platen zijn gemonteerd en de buitenkanten zijn afgewerkt en netjes gemaakt(naadjes opvullen en bakken kleurtje geven) gaat er een laag ondervloerplaat op (geluids demping) en dan kan de rails wederom worden uitgelegd en tijdelijk worden bevestigd icon_cool

Zodra dat is gedaan,dan komt de "leuke" klus om op de 3 opbouw modules de rails in te sluiten met 2 soorten ondervloerplaat.
Dit om te zorgen dat je straatspoor krijgt qua uiterlijk,dat hoort immers bij deze haven zodat allerlei voertuigen spullen kunnen laden en lossen aan de toekomstige loodsen.
De toplaag gaat de meeste tijd kosten,straat spoor volgens het mij verkozen voorbeeld bestaat uit,uit de kluiten gewassen kinderkopjes bestrating
Afbeelding
Zoals hierboven dus te zien is,is zien hoe ik dat ga aanpakken.
Ik heb wel wat suggesties,maar definitief,nee dat is t met dit nog zeker niet.

Heeft iemand van jullie een idee,laat t maar weten/horen,het kan voor mij zomaar "de suggestie"worden waar ik op zit te wachten voor deze klus.

Wordt vervolgd ;-)

Vincent Scholte

Bericht door Vincent Scholte » 12 mar 2018, 19:07

Neem eens een kijkje bij Schragenhave , daar heeft Rob al heel wat meter straatspoor "gelegd" met een pons van een oude kwast.

Succes met het "meters maken" ,

Vincent
Voeding klaar, gaat het nog lukken die extra module ?

Marcel Geurtjens
Groepsmoderator

Bericht door Marcel Geurtjens » 12 mar 2018, 22:50

Cor de Jong heeft op zijn depot op zijn schaal 1 baan goede immitatie van kasseien gemaakt met DAS-klei.
Deze methode is volgens mij ook goed bruikbaar in schaal nul voor straatspoor met grove stenen als wegdek.
Groeten,
Marcel Geurtjens :mrgreen:

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 13 mar 2018, 13:12

Modelbouwers,

Even een paar foto's van mijn door Marcel genoemde keien bouwmethode.

Afbeelding
Kei vormen in de vochtige Das klei geperst. Foto CdJ

Afbeelding
Keien in gekleurd. Foto CdJ.

Afbeelding
Het resultaat. Fofo CdJ.

Ik heb van messing een malletje gemaakt van een stukje vierkant buisprofiel. Dit in een wijnfleskurk gelijmd zodat je wat grip heb.
Das klei uitwalsen met een houten deegroller op een stuk mdf waarop twee latjes van de gewenste dikte gespijkerd zijn. De uitgewalste Das klei plak plaatsen op de plaats waar een stukje kei weg moet komen. Met de mal de keivorm er inpersen. Een beetje laten indrogen en dan met een metaalborsteltje het oppervlak bewerken. Hierna schilderen basis kleur aanbregen en dan kei voor kei in kleuren met verdunde Acryl of waterverf. Het is een snelle, flexibele en goedkoope methode. Succes.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 13 mar 2018, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Floris

Bericht door Floris » 13 mar 2018, 14:08

Heeft iemand een maatvoering voor zo'n stempel/profiel ?
Zelf maken met wat profiel lijkt me een goede methode,maar hoe groot moet een steentje dan ongeveer zijn in spoor 0 ?
Als ik dat weet dan wil ik wel proberen om zelf zo'n stempel te fabriceren,dan kan ik het schuimplaat ermee gaan bewerken.
Met een veelvoud aan profielen bij elkaar voor 1 stempel moet dan de bewerktijd enigszins wel normaal houden.
(hoop ik :mrgreen: )

Ow en dan nog wat anders,heeft iemand in de omgeving Rotterdam/Dordrecht per ongeluk nog 3 platen grijz ondervloer plaat van kwantum liggen die niet meer worden gebruikt ?
Los zijn die platen niet te koop en een pak van 21 platen kopen van 29 euro voor 3 stuks vind ik zonder navraag hier,wel een beetje overdreven.
Mocht er iemand zijn dan hoor ik ook dat graag,natuurlijk betaal ik ze gewoon,lijkt me normaal ;-)

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 13 mar 2018, 17:25

Hoi Floris, was jij in een ver verleden niet een tijdje stratenmaker? Meters bestrating leggen moet je niet afschrikken :-)) Over de maatvoering heb ik geen idee, ikzelf zou in een dergelijk geval, op mijn fiets stappen met een meetlint in mijn zak en ergens bestrating opmeten. En dan omrekenen, voor Ostmuhle doe ik niet zo ingewikkeld. Lijkt het goed dan is het goed!

Ik blijf verder het verhaal van je loods ingewikkeld vinden. Ik heb gezocht op India Hafen Hamburg (daar staat het voorbeeld van de loods), maar snap het gewoon niet. Tenzij de fabrikant het bewust heeft gedaan omdat de kadekant in het echt een zware constructie heeft waarop de kadekranen rusten. Als je identieke bekleding per deel hebt is het toch geen probleem? Ieder blok een laaddeur, houten laadvloer ervoor zoals op je foto en je bent klaar!

Groet, Gert-Jan

Floris

Bericht door Floris » 13 mar 2018, 22:35

Hoi Gert-Jan,

Ja dat klopt i.d.d.,dat je dat nog weet :-o
Wat meters "weg tikken" is anzich niet schrikbarend,dat klopt :mrgreen:
Nameten is mn grootste probleem,dat heb ik al zitten overdenken,maar ik weet niet of de soort steen van de foto ook hier ergens aanwezig is.
Is dat wel zo,dan is dat niet zo'n groot probleem.
Het hoeft ook niet op de mm,maar omdat ik geen reserve "schuim"/ondervloerplaat heb om op te testen,is dat nu dus wel een probleem.
Als ik een plaat verpruts,dan is er geen back-up.
Ook moet ik om die stempel te maken materieel bij de bouwmarkt halen,gezien mn huidige situatie,is het niet leuk als je daarbij dus geld overboord gooit.
(zal nie veel kosten,maar elke euro die is uitgegeven aan on nodig spul is zonde)

Wat het dat bouwpakket betreft,snap ik ook niet waarom iemand de voorgevel van een pand projecteert op de achterzijde van het bouwpakket, gevalletje niet opgelet ?
Ik denk dat ik weinig keus meer heb,en de rest van de bekleding van het bouwpakket MOET toepassen op het pand,aangezien er al een deel op zit,en elke andere combinatie die ik heb bedacht maakt het uiterlijk enkel maar erger..

Binnekort dus maar weer aan de freubel daarmee %-|

JelleJan
Contacteer:

Bericht door JelleJan » 14 mar 2018, 09:19

Voor iedereen die de echte loods wil zien, hier een pagina met meerdere foto's van de loods:
https://www.geschichtsspuren.de/artikel ... mburg.html
en deze pagina bevat ook een foto, wat groter:
http://www.christian-terstegge.de/desig ... index.html

Groeten van Jelle Jan

Plaats reactie