Schragenhave

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
Plaats reactie
PauldG
Berichten: 1177
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: Schragenhave

Bericht door PauldG » 05 nov 2017, 16:43

Jammer dat deze fraaie oplossing niet bracht wat je hoopte Rob. Je hebt eigenlijk een paar huisgemaakte ABC gears tramophangingen gemaakt. Kijk je naar de site van ABC dan zie je dat daar een extra 'stufe' is opgenomen in de vorm van een tussentandwiel. Dat zal niet voor niets zijn. Ook 12 volt motortjes zijn eigenlijk onontbeerlijk. Ik heb hele slechte ervaring met serieschakeling van motortjes.

Ik zou zeggen: haal ergens een pondje motivatie vandaan en maak een versie 2.0

Groeten, Paul

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1368
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Schragenhave

Bericht door RobK » 05 nov 2017, 20:53

Komt goed, Paul. De loc geniet nu even van een arbeidsongeschiktheidsverlof, maar hij krijgt een bijscholing c.q. inwendige makeover, en zal dan weer op de baan komen.

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1368
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Schragenhave

Bericht door RobK » 09 feb 2018, 11:51

Hij rijdt, hoor.

De A1002 heeft een dikke 12V-motor gekregen met een wormwieloverbrenging. Beide assen van de tramloc zijn afgeveerd; de motor rust op de as en staat rechtop. Hij kan verticaal op en neer bewegen door een gat in de vloer van de wagenbak.

De flikkering van de frontseinen komt door interferentie met de beeldfrequentie (framerate) van de video. Je ziet er normaal niks van.




https://youtu.be/AmCWeBbfUKU (24 seconden)

Peter Kleton
Berichten: 446
Lid geworden op: 03 okt 2006, 19:12
Locatie: oegstgeest

Re: Schragenhave

Bericht door Peter Kleton » 09 feb 2018, 14:21

Hallo Rob ,
Jouw A 1002 ziet er prima en goed herkenbaar als een werktram uit . :-))
Nu nog een fluit er in bouwen met een geluidsmodule. :-))
Sukses verder !
Groeten ,
Peter ,
( die de echte werktrams ooit langs zijn huis heeft zien rijden.)
Ik bouw in Schaal 0.
Voorbeeld is het electrische materieel NS van 1925-1965 ,en mss later ook stoom.
Alles rijdt op 2 rail, het el. mat heeft zijn verlichting van de bovenleiding.

Gebruikersavatar
E-P
Berichten: 1740
Lid geworden op: 15 mei 2006, 22:42
Contacteer:

Re: Schragenhave

Bericht door E-P » 09 feb 2018, 22:43

Rijdt als een zonnetje Rob thumps up
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

PauldG
Berichten: 1177
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: Schragenhave

Bericht door PauldG » 10 feb 2018, 14:22

Ja zeg. Dat vraagt natuurlijk om een foto van het nieuwe binnenwerk. De tram lijkt soepel te lopen, maar dat kan natuurlijk zelfs stop-motion zijn :-)
Groeten Paul

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1368
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Schragenhave

Bericht door RobK » 10 feb 2018, 19:53

Dank voor de waarderende woorden allemaal.

Leg je hoofd op je linkerschouder, Paul, en kijk:

Afbeelding
Aandrijving A1002 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

PauldG
Berichten: 1177
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: Schragenhave

Bericht door PauldG » 10 feb 2018, 22:50

Kijk dat is mooi. Toppunt van eenvoud en degelijkheid!

Floris
Berichten: 124
Lid geworden op: 07 aug 2017, 15:20

Re: Schragenhave

Bericht door Floris » 11 feb 2018, 17:24

Dat loopt soepeltjes zeg,idd nu nog geluid erin en een kleurtje erop en klaar ben je.

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1368
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Schragenhave

Bericht door RobK » 06 jul 2018, 17:24

Na lang aarzelen heb ik dan toch maar besloten om het nog ontbrekende laatste deel van Schragenhave te bouwen. Dit was de stand van zaken:

Afbeelding
(Duitse tekst, want gemaakt voor Kleine Bahn Ganz Gross van vorig jaar.)

Een kleine 90cm lengte ter rechterzijde was nog niet gebouwd. Maar aangezien twee eenheden van gelijke afmeting mooi samen kunnen worden opgeslagen, en eventueel vervoerd, heb ik inmiddels gezaagd, gelijmd, geschroefd en getimmerd, en is dat laatste segment er toch gekomen. Groot is het allemaal niet, en het moet niet overladen worden.

Gedachtengang: wat is typerend voor het normaalspoornet van de NZH?
(1) Zwaar uitgevoerd dubbelspoor op eigen baan, al dan niet in het midden van de weg met heggen erlangs. Maar dat dubbelspoor lijkt wel erg op een spoorlijn, en die hebben we al zo vaak gezien.
(2) Dubbel straatspoor in de provinciale weg, in Holland vaak 'straatweg' geheten. Dat wordt het dus. Ongeveer zo:

Afbeelding

Wat de aankleding betreft, moet het kaal blijven, al hoeft het ook weer niet zo Hendrikjanachtig leeg te zijn voor mij. Op de straatweg is plaats voor een enkele auto. Het remise-achterterrein komt goed van pas, want men heeft altijd te veel materieel nietwaar. Een kas of iets dergelijks dient als rechtercoulisse op de voorgrond zodat je niet ziet dat het spoor eindigt.

Alle sporen hebben ongeveer dezelfde lengte, zodat de enkelgelede A619/620 erop past. Door die lengte-eis kwamen de wissels van het overloopspoor wel aan weerszijden van de segmentscheiding te liggen. Een uitdaging! ABC zijn de sporen waar de trams met Lenz-decoders automatisch kopmaken.

Foto's volgen.

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1368
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Schragenhave

Bericht door RobK » 09 jul 2018, 15:12

Zoals beloofd, een foto:

Afbeelding
Sporen bouwen 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Het strengelspoor eindigde onder op de foto in een wissel, waarna nog een kopspoor volgde. Dit kopspoor wordt verdubbeld, en doorgetrokken op de volgende module.

Het wissel onderaan is dan ook vervangen door de opsplitsing van het strengelspoor. Onderdelen van het wissel zijn overigens hergebruikt in het wissel in het midden van de foto. Ik heb niet voor niets zo lang aan de wisseltongen zitten vijlen.

Het kopspoor lag in eigen bedding naast de straat. Het nieuwe (westelijke) spoor ligt in de straat, en om het oostelijke ook in het wegdek te krijgen, wordt de weg verbreed. Lekker knutselen. Bijkomend effect van zo'n verbouwing is dat er zichtbare sporen van een oudere situatie zichtbaar blijven, waardoor het geheel wat meer doorleefd gaat ogen.

Meer foto's volgen.

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1368
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Schragenhave

Bericht door RobK » 11 jul 2018, 10:22

Het overloopspoor in het nieuwe gedeelte ligt over een bakscheiding. De twee koppen van de bakken worden gericht door twee deuvels en gaten, nu niet zichtbaar, en gefixeerd met kofferklemmen. Die verdwijnen t.z.t. onder het landschap of in de bebouwing.

De sporenafstand is met 42mm maar iets groter dan de spoorwijdte, waardoor er nauwelijks ruimte is tussen de twee sporen voor het derde, overlopende spoor. Maar het past net, en het hele wissel van tongen tot en met puntstuk ligt op één segment. En dat dan twee keer.

Aangezien het hier om straatspoor zal gaan, hebben de wissels geen gangbare strijkregels, maar een doorlopende 'contralat'. De contralatten zijn strips van 2,5mm nieuwzilver, even hoog als het spoorstaafprofiel dus, zelf gesneden uit 0,25mm-NZ-plaat. De 'bodem' onder het spoor is zwart, zodat straks het effect van groefrails ontstaat. De maatvoering is Fine Standard.

Afbeelding
Tram crossover 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1368
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Schragenhave

Bericht door RobK » 26 jul 2018, 22:01

Alle nieuwe sporen zijn voorzien van contralatten, zoals eerder gemeld bestaande uit nikkelzilverstrips van 2,5mm.

Afbeelding
Straatspoor tram 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Vervolgens moeten de patronen voor de bestratingsvlakken worden gemaakt. Hiervoor gebruik ik een oude voorraad doorslagpapier. Ja mensen, ik stam nog uit de tijd van de mechanische typmachine met carbondoorslagen, en ik gooi nooit blanco papier weg. Dus:

Afbeelding
Straatspoor tram 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Deze patronen worden overgebracht op 0,5mm bristolkarton, dat de basis voor de bestrating gaat vormen.

Afbeelding
Straatspoor tram 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Op het bristolkarton komen individuele klinkers. Een zeer rustgevend werkje.

Afbeelding
Straatspoor tram 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

JanK
Berichten: 324
Lid geworden op: 04 jun 2014, 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Schragenhave

Bericht door JanK » 27 jul 2018, 06:27

Ziet er strak uit Rob, maar wel een monnikenwerk met al die steentjes leggen.

Mvrgrt,

Jan

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1368
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Schragenhave

Bericht door RobK » 11 aug 2018, 18:41

Dankjewel, Jan!

Inmiddels is er weer rustig verder gebouwd, gestoffeerd en getest.
Ter vergelijking nog even terug naar april 2017, en dan de toestand nu:

Afbeelding
Schragenhave, rechterhoek by Rob Kievit, on Flickr

Afbeelding
Schragenhave-Noord by Rob Kievit, on Flickr

De A619/620 is zojuist van links naar rechts de foto ingereden en halteert nu op het rechterspoor, om aanstonds van richting te wisselen en weer naar ons toe te rijden via de klapwissel in het overloopspoor. Dan langs de remise en via het strengelspoor onder het viaduct verder. De bovenleiding is af en functioneel; de ABC-pendelregeling van Lenz werkt perfect. Eigenlijk is alles klaar en hoef ik tot aan het Nulweekeinde niks meer te doen! Nou, nee...

Op verschillende plaatsen wordt gewerkt aan de klinkerbestrating. Het straatoppervlak ligt nog los, dus waar mogelijk neem ik de straat mee naar de werktafel.

Het achterterrein van de remise is slechts een smalle strook. Die krijgt nog een achtergrondrelief in de vorm van een remisezijmuur met ramen, net als links op de foto; langs het trottoir komt weer zo'n muur met hekken. Op het terrein zelf is nog ruimte voor een stukje spoor, maar meer ook niet. Ja, veel onkruid, overwoekerde onderdelen, opgeslagen bovenleidingspalen, een man die iets onduidelijks doet met een kruiwagen.
Aansluiting van het remisespoor heb ik overwogen, maar dat worden dan twee krappe bogen van de achtergevel naar het (linker-) straatspoor, en nog een wissel erbij. Te overladen, en weinig winst wat rangeermogelijkheden betreft: want achter dat wissel blijft dan hooguit ruimte voor een losse tweeasser. Niet dus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten