Ortsdurchfahrt Mühlhausen Franken

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
Plaats reactie
JelleJan
Contacteer:

Ortsdurchfahrt Mühlhausen Franken

Bericht door JelleJan » 09 jan 2018, 21:50

Ik begin in het nieuwe jaar hier maar eens te tonen wat ik sinds enkele maanden aan het bouwen ben. Ik heb lang in meerdere landen gezocht naar een geschikt thema en ben uiteindelijk in Franken terecht gekomen, waar een spoorlijn heel krap tussen de huizen van de plaats Mühlhausen ligt, met 4 overwegen vlak na elkaar. Hier een filmpje, gevonden op YouTube, zodat iedereen zich een beeld kan vormen hoe mooi het geheel is:
Steigerwaldbahn - Sonderzug mit V60 11011 in Mühlhausen und 4 personell gesicherten BÜs auf einmal

Andreas S. Lüneburg heeft al eens een model in 1:87 gebouwd:
Magst nach Magsthausen?

Een uitsnede in schaal 1:45 zou er ongeveer zo kunnen uitzien:
Afbeelding
De schuur M1 is in 1:45 ongeveer 30 cm lang, de modelbaan zou daarmee in het midden slechts 60 cm diep worden. Ik hoop echter ook het huis ten noorden van M1 nog te bouwen, zodat het 85 cm wordt.

Het wordt een reconstructie uit het jaar 1965, waartoe ik helaas slechts weinig foto's heb, maar een zeer bruikbare foto uit de jaren '50 en enkele uit de jaren '70 heb ik wel liggen. De gebouwengroep, die op het fimpje aan het begin meteen vol in beeld is, heb ik als eerste gekozen om na te bouwen, op mijn plan zijn dat R1+R2+R3+R4. De eerste drie daarvan, R1+R2+R3, kan ik al laten zien, nog in aanbouw:
Afbeelding
Dit rijtje is nu al 56 cm lang, samen met R4 wordt het ongeveer 75 cm. Er komt een straat langs in een helling, de gebouwen zullen een stukje in het landschap verdwijnen.

Ook de grote schuur M1 in het midden is in aanbouw, hier missen alleen nog de dakpannen. Het stukje grasmat laat zien, dat dit gebouw zo'n 15 mm in de grond zal verdwijnen. Het doorhangende dak is volgens de historische foto's uitgevoerd (tegenwoordig zit er een nieuw en recht dak op).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De verticale planken heb ik een voor een uitgesneden en opgeplakt, de onderkant bewust wat onnauwkeurig, dat was immers in het echt net zo.

Met vriendelijke groeten van Jelle Jan

bernard

Re: Ortsdurchfahrt Mühlhausen Franken

Bericht door bernard » 09 jan 2018, 22:39

Hallo Jelle-jan,

Persoonlijk ben ik zeer onder indruk van jou plan en de bouw van de gebouwen. Vind dat je gebouwen heel erg mooi maakt knap stukje vakwerk.Blijf je draadje zo wel op het SNM forum als hier volgen.

Maak jij de gebouwen uit Plastic plaat of Foamboard en welk spur heb jij gebruikt voor op de muur om die pleisterlaag te krijgen.

Met spoorse groeten,

bernhard

JelleJan
Contacteer:

Bericht door JelleJan » 09 jan 2018, 23:04

Hoi Bernard,

Dank je wel!

Alles is polystyreen, ook wel kortweg styreen genoemd. De profielen en plankenplaat (V-groove) zijn van Evergreen, de gewone vlakke plaat is een goedkoper fabrikaat, die je meestal in 25x50cm tegenkomt, de modelbouwwinkel waar ik het haal heeft zelfs 25x100cm en 50x100cm in huis. De gebouwen R1+R2+R3 zijn bekleed met de 52411 van Auhagen, deze 1.5mm dikke plaat heeft een zeer fijne pleisterstructuur, helaas slechts 10x20cm, huis R1 heeft dan ook een naad boven de deur (daar valt ie het minst op, zeker met een beetje plamuur erin). De schuur M1 heb ik een grovere pleisterstructuur gegeven, dit is de diepgezogen 0.5 mm dunne plaat 55084 van Noch, die is 30x18cm, maar... helaas uit het assortiment genomen. Mijn laatste restje was net genoeg voor dit gebouw.

Groeten van
Jelle Jan

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 10 jan 2018, 09:24

Hallo Jelle Jan,

Ook ik had de start van deze module via het snm forum al meegekregen. Interessant concept! Wat ga je uiteindelijk met de module doen aangezien je geen rangeermogelijkheden hebt, wordt dit een uitneembaar deel in een vaste baan? Ergens op youtube is er nog een dergelijk filmpje te vinden van een spoorlijn door een Duits dorp, inclusief kinderkopjes, vakwerkhuizen e.d. ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Voor een h0 projectje had ik laatst ook een structuurwandje nodig, uiteindelijk heb ik eerst de wand geverft en daarna ben ik er met een droge verfroller overheen gegaan, dat geeft ongeveer hetzelfde effect.

Ook hier vanuit het Friese blijft ik volgen, groet, Gert-Jan

JelleJan
Contacteer:

Bericht door JelleJan » 10 jan 2018, 18:51

Dag Gert-Jan,

Wellicht heb jij de Ortsdurchfahrt van Olef gezien, dat is met vakwerkhuizen. Dit plaatsje in de Eifel heb ik zelf in 2009 bezocht en ten behoeve van modelbouw zeer uitgebreid in detail gefotografeerd inclusief de museumtrein die langs kwam, maar het nabouwen van die scheve vakwerkhuizen is niet zo mijn ding, ik ben destijds tijdens het bouwen van het eerste huis al afgehaakt. Hier een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=GFIh-lOGaDQ

Ook met vakwerkhuizen was de Ortsdurchfahrt van Kohden ten noordoosten van Nidda, maar die lijn is helaas net iets te vroeg (eind jaren 50 dacht ik) opgeheven. Hier een oud filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=IwzG9QtjJ8Y
In EEP is daarvan een mooie simulatie gemaakt:
https://eepshopping.de/anlage-nidda---v ... C6688.html

Tja, deze Ortsdurchfahrten met volwaardige spoorlijnen zijn echt mijn ding, ik heb er nog wel meer gevonden bij onze Oosterburen.

Mijn werkstuk zal voorlopig op zich zelf staan, met aan weerszijden een krappe boog naar iets fiddleyarderigs, hopelijk later aan een kant te vervangen voor een leuk kopstationnetje.

Groeten uit eveneens Friesland van Jelle Jan

Ruud B.

Bericht door Ruud B. » 10 jan 2018, 20:09

Mooi project en ziet er veelbelovend uit!

Groeten, Ruud

JelleJan
Contacteer:

Bericht door JelleJan » 22 jan 2018, 20:32

Ik heb in AnyRail een plan gemaakt, hoe een en ander in mijn hobbykamer zou passen.

Afbeelding

Treinen beginnen en eindigen in Bamberg dan wel Schlüsselfeld, maar kunnen ook even een paar rondjes rijden via de verbinding tussen de beide schaduwstations. Getrokken treinen komen steeds binnen op het rechte spoor met omloopmogelijkheid, via afbuigend wissel kan de losse lok dan omlopen. Na omlopen moet natuurlijk een stukje worden doorgereden naar het stookjuk om het ovaal weer vrij te maken. Het omloopspoor is 125cm lang, dus op het spoor ernaast past 125cm aan getrokken materieel, daarop passen dan 4 stuks 3yg of 5 à 6 goederenwagens en dat is toch een mooie lengte voor een zijlijntje. De twee extra doodlopende sporen kunnen railbussen en losse wagens herbergen.

Groeten van
Jelle Jan

bernard

Bericht door bernard » 23 jan 2018, 16:32

Hoi JelleJan,

Jou ontwerp is niet verkeerd immers een V80 of V100 met vier 3YB wagons is toch ook een mooi gezicht. Ergens op drescheibe kwam ik ook nog een foto tegen van een V160 voor 3YB wagons.

Het is toch juist leuk om met 3YB wagons plus lok te kunnen neer zetten in station. Op mijn baan heb ik er voor gekozen om eventueel een BR 23 met vier silverlingen kan stoppen in het station. Dit alles kost natuurlijk wel 3 meter lengte wat je alleen al nodig heb voor het station wat natuurlijk ten koste gaat van het landschap.

Ik heb doel bewust deze keuze gemaakt aangezien ik het juist leuk vind om met personen treinen te rijden zo als een BR 23 met vier silverlingen aan de haak af en toe. Het zou ook kunnen zijn dat BR 23 met twee 4Yb umbau wagons rijd met aangevuld twee gruppe 36 wagons is ook een erg mooi combinatie.

Ps ik ben benieuwd wat je nog qua aankleding rond om de bochten gaat doen.

gr bernard

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 23 jan 2018, 19:21

Interessant concept, je gaat een zeer gedetailleerd stuk bouwen en ik begrijp uit je plan dat het je vooral gaat om juist door dat gedeelte treinen te zien rijden. Op beurzen zie je vaak de zogenoemde kijkdoosbanen, de doorgaande treinen rijden dan achterlangs, jij doet het andersom.

Ga je het gedeelte buiten de Ortsdurchfahrt ook aankleden?
Groet, Gert-Jan

jacques timmermans

Bericht door jacques timmermans » 24 jan 2018, 09:38

Hallo Jelle-Jan,

Met de omzetting van een alledaags railplan heb je een een heel ander baanconcept verkregen. Wat mij echter nog een beetje stoort, is dat de stations Bamberg und Schlüsselfeld optisch niet van elkaar gescheiden zijn. Indien je hier op de een of andere acceptabele wijze een soort van scheidingswand tussen de verbindingswissels van beide stations zou kunnen creëren, krijg je de visuele indruk van een veel grotere geheel. Je zou zelfs de verbinding tussen beide stations kunnen verwijderen, hetgeen de speelwaarde enorm verhoogd. Als je dit of een variante hierop zou willen maken, leg dan tenminste de sporen van een van beide station niet parallel met de voorkant van Lebahn, maar een beetje schuin of in een wijde boog.

Groetjes en veel succes,

Jacques Timmermans

JelleJan
Contacteer:

Bericht door JelleJan » 24 jan 2018, 20:26

Wel, Jacques, Bamberg en Schlüsselfeld zijn in werkelijkheid begin- en eindpunt van deze lijn, in model zijn het echter slechts schaduwstations, een kale plank dus. Optische scheiding lijkt me dus niet nodig en zou verder de bereikbaarheid van Schlüsselfeld erg lastig maken. Bedenk dat de rechthoek van 415x275 mijn hobbykamer is, buitenom staan dus meteen vier muren.

Het is zoals Gert-Jan opmerkte een kijkdoos met wat noodzakelijke sporen eromheen om rijden mogelijk te maken. Mijn chronische ruimtegebrek zou zelfs kunnen leiden tot een soort stellingkast langs de wand van de schaduwstations, waarin een etage zit voor die schaduwstations. Voorlangs komen dan dus poten, een combinatie met een landschap is daar dan ook minder geschikt. Of de bogen ook nog landschap krijgen... zou goed kunnen, liefst met die schattige bruggetjes over veldwegen, die in deze spoorlijn een paar keer zijn te vinden, met een opening van zo'n 3m hoog en 3.5m breed.

De verbinding tussen beide schaduwstations is in mijn opinie juist van voordeel. Zodra ik de beide binnenste wissels (waar dat piepkleine stukkie recht spoor tussen zit) beide of afbuigend zet, heb ik Jacques' idee van heen-en-weer tussen twee eindpunten gecreëerd. Op een ander moment wil ik echter zittend op mijn hoge kruk (passief) naar mijn dorpje kijken en af en toe dat rode railbusje voorbij zien komen, in dat geval staan die beide wissels op recht. Forumgenoot Karel Bensing heeft dit concept ook toegepast met in zijn geval een ovaal en twee daarvan aftakkende korte lijnen naar twee eindpunten, mogelijk heeft zijn baanontwerp mij geïnspireerd.

LET WEL, op de plek van de schaduwstations ligt nu mijn smalspoorbaan in 0e, dat is trouwens wél een zichtstation plus schaduwstation, dus het treinenspel met een eenvoudige dienstregeling is bij mij daar al mogelijk. Die wil ik niet opruimen voordat Mühlhausen toonbaar is, dus het duurt nog wel even voor de nieuwe modelbaan er ligt. Voorlopig komt er dus hooguit een stukje boog aan weerszijden van Mühlhausen om een railbus te kunnen laten pendelen. Alternatief gaat die smalspoorbaan straks zelfs als hoger dek boven de schaduwstations komen, in plaats van de genoemde bergruimte. Dat lijkt mij op dit moment de meest ideale oplossing.

LET WEL (nummer 2), ik heb gisteravond daadwerkelijk ook een plan getekend waarin geen rond-rijd-verbinding bestaat en het binnenste station als een echt station wordt uitgevoerd met wat landschap en zo, dus helemaal volgens het idee van Jacques. Ik heb nu even geen mogelijkheid deze tekening op mijn webserver te uploaden, komend weekeinde wel.

Kortom, niets is helemaal zeker op dit moment.

Groeten van
Jelle Jan

KarelB

Bericht door KarelB » 31 jan 2018, 13:29

Dag JelleJan,

Leuk te vernemen dat ik je mogelijk enige inspiratie heb kunnen geven. Ik blijf je volgen.
Mocht je nog een plaatsnaambord (Ortsschild) nodig hebben, dan zou je eens kunnen kijken op https://onlinestreet.de/strassen/ortssc ... XJjEs.dpbs

Veel suuces en vriendelijke groet.
Äddi, KarelB.

Plaats reactie