Waan 2

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
RobK
Site Admin
Contacteer:

Re: Waan 2

Berichtdoor RobK » 07 dec 2016, 11:25

Peter Kleton schreef:Dag Rob ,
Even een vraagje :
Jouw beide modelbanen zijn in schaal 0.
Is Waan na de verbouwing nog steeds in meterspoor en Schragenhage normaal spoor ?
Groeten ,
Peter

Helemaal goed! Waan 22,5mm spoorwijdte en Schragenhave 32mm.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 22 dec 2016, 13:44

Alle sporen zijn inmiddels gelegd, de wissels bedienbaar gemaakt en de puntstukken worden omgepoold door microschakelaars die worden bediend door de wisseltongen. Er kan dus met het tweerailsysteem gereden worden, en dat werkt prima.

Nu is de bovenleiding aan de beurt. Door de plaatsing van de masten krijgt het beeld ook een verticale dimensie, en gaat het meer op een trambaan lijken. Nog niet alle masten zijn permanent bevestigd. Doordat ik veel materiaal kan hergebruiken, schiet het allemaal wel lekker op.

Afbeelding
Overhead poles, Isle of Waan by Rob Kievit, on Flickr

Aan de rechterzijde buigt de hoofdlijn naar achteren, om daar 'in het niets' te eindigen. De mast naast de wisselstellers bungelt nog even los in het gat, daarom staat hij zo scheef.

Afbeelding
Overhead poles, Isle of Waan by Rob Kievit, on Flickr

De volgende fase speelt zich weer aan de onderzijde af en is dus niet zo fotogeniek: het bedraden van de bovenleidingmasten en het omschakelbaar maken van het systeem tussen tweerail en bovenleiding-met-massa. Is niet ingewikkeld, maar moet wel gebeuren.

O ja, en tussendoor nog even Kerst vieren. Hoort er ook bij. Prettige feestdagen!

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 20 jan 2017, 21:42

Bij het laatste optreden van Waan, juni 2015 in Arnhem, brak de plasticard-bovenkant van een draaistel van motorwagen A3. Na vijftien jaar, dus dan mag het. Deze motorwagen met twee sleepbeugels en twee motoren moet een grote rol gaan spelen op Waan 2, dus ik heb het draaistel gereviseerd, d.w.z. voorzien van een nieuwe bovenkant. Het is eigenlijk de aandrijving van een tweeasser.

Op de voorgrond de kapotte bovenkant, dan het Bachmann-aandrijfblok, en daarachter de nieuwe messing bovenkant met draaipunt, en de kosmetische draaistelzijkant die er dan nog omheen moet.

Afbeelding
Isle of Waan by Rob Kievit, on Flickr

Zo ziet het eruit als het in elkaar zit. De draaistelzijkanten moeten nog recht worden vastgelijmd.

Afbeelding

En hier nog twee plaatjes van de proefritten. Ik bleek drie bovenleidingmasten te moeten verplaatsen om alles erlangs te laten kunnen.

Afbeelding

In het rijtje huizen op de achtergrond is nog een lege plek, waar bij het dichtklappen van de baan de rotsen van de rechterhelft terechtkomen. Die open plek krijgt nog een halfreliëf-bebouwing (de Terminus Tavern).

Afbeelding

bernard

Berichtdoor bernard » 20 jan 2017, 22:52

Hoi Rob,

het begint al weer wat te worden eiland Waan.

gr bernard

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 26 jan 2017, 22:12

Dank je, Bernard.

Intussen bouw ik gestaag verder aan Waan 2. De baan moet compact opgeborgen kunnen worden, dus het was even puzzelen om alles in elkaar te laten passen.

Wanneer de twee helften dichtgeklapt worden, moeten landschapselementen en gebouwen die hoger zijn dan 15 cm precies passen in openingen in de andere helft.

De schoorstenen van de witte Mines Tavern steken omlaag in het verder lege remiseterrein. De rotsen links van de remise steken omhoog in de lege ruimte achter de Tavern.

De daken van de huizenrij op de Promenade steken omlaag in de loze ruimte achter de rotspartij rechts, waarachter het verborgen pendelspoor ligt.

Afbeelding

Vanaf de scharnierkant ziet het er zo uit.

Afbeelding

De opgeklapte Waan-baan staat nu in de hoek, want we gaan een weekendje op stap met een normaalsporige nulmodule ;-)

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 06 dec 2017, 14:51

Op het nieuwe eiland Waan heb ik een hoekje afgesneden. Dit is het resultaat:

Afbeelding
Onchan32 by Rob Kievit, on Flickr

Hoe ik te werk ben gegaan, lees je op het eilandwaanblog:

http://eilandwaan.blogspot.nl/2017/12/een-hoek-afsnijden.html

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 07 dec 2017, 14:26

Hallo Rob,

Leuk dat je weer met het Eiland Waan verder gaat.Zijn de wissels nu geïsoleerd zodat de baan met 2-rail materiëel zonder bovenleiding bereden kan worden?

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 08 dec 2017, 21:41

Inderdaad Jan, dat was de bedoeling en zo heb ik het ook gerealiseerd. Het was op 22 december vorig jaar al operationeel:

RobK schreef:Alle sporen zijn inmiddels gelegd, de wissels bedienbaar gemaakt en de puntstukken worden omgepoold door microschakelaars die worden bediend door de wisseltongen. Er kan dus met het tweerailsysteem gereden worden, en dat werkt prima.

Ik ben overigens zelf niet van plan om nu al mijn materieel ook omschakelbaar te maken; dat doe ik alleen met trams die er eventueel nog bij komen. De infrastructuur is in ieder geval volledig 'bimodaal', om ook gastmaterieel uit Schouwen-Duiveland of Rhätia te kunnen verwelkomen... ;-)

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 09 dec 2017, 18:25

Hallo Rob,

Helaas was ik al weer vergeten dat je een jaar geleden geschreven had dat op Waan 2 de sporen geïsoleerd zijn.Zelf schiet ik minder hard op.Ik doe echter mijn best om zijn RTM locje binnen enkele maanden klaar te krijgen.zie https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 6.105.html .

Neem je Waan 2 naar Arnhem ,als dat tenminste in 2018 weer georganiseerd wordt?

Vriendelijke groeten,

Jan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 09 dec 2017, 20:14

JanHdH schreef:Neem je Waan 2 naar Arnhem ,als dat tenminste in 2018 weer georganiseerd wordt?

Ja, ik speel met die gedachte, Jan, maar ik heb 't nog niet hardop durven zeggen. Als ik in dit tempo verder bouw, ziet het er tegen die tijd wel toonbaar uit.

Terug naar “Het spoormeubel: boven- en onderkant van de modelbaan”