Modulebaan van Michiel

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
Michiel

Modulebaan van Michiel

Berichtdoor Michiel » 11 nov 2017, 19:36

Of beter gezegd, de module van Michiel want meer dan één prototype is er nog niet. Al enige tijd had ik het idee om een baan te bouwen, rails gespaard en de tijd is nu toch aangebroken. Het idee voor de modules is gebaseerd op de tuinbaan van Hendrikjan, het gaat voornamelijk een rijbaan worden. Dat wil zeggen de modules zo smal mogelijk, eventueel dat ik later nog wat bredere modules voor gebouwen die ik heb staan (lagerhaus, station). Het is ook de bedoeling zo licht en stevig mogelijk te bouwen en dat het geschikt is voor buiten, dus ik heb gebruik gemaakt van 9mm betonplex. Ik wil natuurlijk zo snel mogelijk kunnen rijden, voor de stroomdoorvoer komen er automatische koppelingen tussen zodat je alleen maar de modules tegen elkaar aan hoeft te schuiven en te koppelen.

Afbeelding
De module is redelijk snel gebouwd, maatvoering is een beetje los bedacht terwijl ik aan het zagen was. Dan komen er nog wat dingen aan het licht, zoals vlijmscherpe randen na gebruik van de zaagtafel en dat in 9mm plaat het toch wel lastig is om met een accuboormachine en de losse hand precies in het midden een gat te boren voor een schroef. Ook oogt de breedte van de spoordijk wat smal naar mijn idee, dat is nu 10cm.

Afbeelding
De zijkant van de module met de contra-stekkers erop, vandaar dat het nu verder uitsteekt. De stekkers zijn geklemd tussen twee stukken staaldraad, ze kunnen dus nog naar binnen veren. De stekkers zijn ook meteen het duurste onderdeel van de module zoals die nu gebouwd is, deze kosten 37 cent per stuk.

Afbeelding
De onderkant van de module. De modules worden tegen elkaar aangeklemd door een plaat waar eventueel ook nog een poot aan vast zit en paspennen. Of dat is het plan :)

Gert-Jan

Re: Modulebaan van Michiel

Berichtdoor Gert-Jan » 13 nov 2017, 10:26

Hallo Michiel,

Wat een leuk idee om toch een baan te kunnen bouwen ook al heb je misschien de tijd of de ruimte niet. Bij het doorlezen van je verhaal moest ik erg denk aan mijn eigen Tea Tray project (ook in spoor 0, maar op een ander forum). Dienbladen, omdraaien en aan elkaar schuiven en de stroomvoorziening door draadjes aan beide zijden en een stekkertje. Dat van jou ziet er echter wel wat steviger uit.

Op YouTube staat iemand die op deze manier een hele smalspoor baan heeft gebouwd, wel in h0 maar het gaat om het idee. Waldbahner heet de man.

Groet, Gert-jan

Terug naar “Het spoormeubel: boven- en onderkant van de modelbaan”