Bad Harzwald een fictief spoor 0 kopstation

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
Floris

Re: Bad Harzwald een fictief spoor 0 kopstation

Berichtdoor Floris » 12 sep 2017, 18:58

Hoi Ruud,

Welk wissel zou je vervangen voor een links wissel ?
Ik heb hier momenteel 2 flexen en de rest is er al bijna allemaal in de vorm van normale rails.
Alles omwisselen voor flex is voor mij geen optie,dat kost meer dan dat t oplevert mijn inziens.
Wat betreft de lengte van wat nu het spoor ri locloods is,ik heb ook nog de optie om die qua functie om te wisselen met het fabrieks spoor.
Dan komt de locloods op het achterste spoor rechts boven te staan,enkel zou ik dan denk ik er slim aan doen om dat spoor iets verhoogt te leggen ivm diepte werking,ofwel werken van laag(voorop) naar hoog(achterop).
Wederom zijn reacties meer dan welkom.
Ik ga is even in anyrail bekijken wat de situatie word met t voorgestelde 3weg wissel ;-)

Ruud B.

Berichtdoor Ruud B. » 13 sep 2017, 11:06

Hallo Floris,

Het wissel rechts naast de spoorwegovergang is toch het inrijwissel? Ik zou deze vervangen door een linkswissel dan vermijd je die s-bocht.
Alles vervangen hoeft natuurlijk niet, alleen de gebogen rails door een stuk flex zodat de boog wat vloeiender wordt.

Groeten en succes!

Floris

Berichtdoor Floris » 13 sep 2017, 18:17

Hallo Ruud,

Ja dat klopt i.d.d. dat is het inrij spoor/wissel.
Ik heb dat is even getest in any rail,wat je voorsteld,ikzelf vind het dan allemaal (nu in elk geval) rechts dan zo rechtlijnig lopen %-|
Hier een plaatje voor de beeldvorming ;-)
Bijlagen
Basis sporen plan Spoor 0 incl afmeting voor de modules+60 cm bak 70 cm diep,spoor overgang verplaatst,losplaats verplaatst,incl 3weg wissel.jpg

MarcB

Berichtdoor MarcB » 14 sep 2017, 18:57

Hallo Floris,

Leuk om de ontwikkeling te volgen.
Nog een kleine overweging van mijn kant. Engelse wissels zijn in het grote voorbeeld duur en onderhoudsgevoelig en worden vermeden waar mogelijk. Aangezien jouw baantje een nevenbaantje gaat uitbeelden, zou ik de engelse wissel vervangen door een normale wissel en in het bovenste spoor een tegenwissel waardoor gestoken moet worden. Op die manier kun je leuk rangeren een aangezien je toch kunt omlopen geen probleem.
Daarnaast zou je eerste wissel rechts op het inrij spoor wellicht 1 module bak naar rechts kunnen plaatsen. Hierdoor krijd m.i. een wat vloeiender verloop met meer omloop ruimte of je zou ervoor kunnen kiezen om de driewegwissel ook wat verder naar rechts te plaatsen waardoor je wat meer ruimte krijgt bij het onderste perron (mits dit past met je modulebakovergang.

Veel succes met puzzelen :mrgreen:

Groeten,
Marc

Floris

Berichtdoor Floris » 15 sep 2017, 18:10

Hoi Marc,

Ja opzich is je idee van 2 losse wissels ipv een engels man leuk,maar zodra ik dat doe dan lopen alle normale sporen recht in dat plan en dus niet wat schuin zoals nu het geval is.
Recht is saai en om t schuin te krijgen zou ik dan weer met mini bocht stukjes moeten gaan werken om die sporen weer een minder rechtlijnig verloop te geven,dat lijkt me ook niks.
Na nog wat verder gepuzzel heb ik het nu zo dat er geen wissel op de bakovergangen komen.
Die meet linten die verticaal lopen in die tekening zijn namelijk de bakscheidingen,daar valt niet meer aan te klooien,die bakken zijn er(verbouwd en wel) immers al ;-)
Daarmee gaat je andere optie dus ook niet werken ivm die wissel op een bak overgang.

Floris

Berichtdoor Floris » 08 okt 2017, 14:06

Het is hier redelijk rustig in dit draadje en in modelbouw land,niet heel raar, in werken gaat immers veel vrijetijd zitten :mrgreen:
Toch kreeg ik dit weekend weer een creatieve brainstorm voor het sporenplan en ben hiermee maar is aan de gang gegaan :-o
Het resultaat is in een stel opzichten een verbetering,langer perron tussen de reizigers sporen en ook breder,meer ruimte tussen station en laadrampe,een klein beetje meer opstelspoor tussen de 3wegwissel en de wissel aan de andere kant.
Er is ook een klein nadeel,als ik de spoorwegovergang erin wil houden,dan ligt de Engelsman daar midden in %-|
Schuiven met de overgang zelf is weinig optie vanwege gebrek aan ruimte,zie bijgevoegd plaatje.
Rest nu dus het volgende te overwegen,overweg erin houden en de 1ste zijn die een Engelsman daarin heeft liggen,of (ondanks de toegevoegde waarde en afwisseling in het hele beeld) de overweg laten vervallen ??
Hierover graag jullie mening.
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Bijlagen
Sporen planafmeting voor de modules+60 cm bak 70 cm diep,spoor overgang verplaatst,losplaats verplaatst,incl 3weg wissel,test versie 2.jpg

Paulvv

Berichtdoor Paulvv » 08 okt 2017, 15:47

Hoi,

Is het niet mogelijk om de overweg links van de 3wegwissel te leggen? Aan de kop v/d perrons?
Tikkie meer diagonaal?

Floris

Berichtdoor Floris » 09 okt 2017, 18:31

Zou dat niet erg raar staan ?
Dan ligt die overweg veel dicht vanwege verkeer op de reizigers sporen of locs die omlopen ivm rangeren van goederen delen.
Of denk ik nu te stads met druk verkeer ?

FritsS

Berichtdoor FritsS » 09 okt 2017, 21:03

Als je de overweg vervangt door een ongelijkvloerse kruising, krijg meer diepte in het geheel en ben je van railproblemen af.
Het is maar een idee hoor. :mrgreen:

Floris

Berichtdoor Floris » 09 okt 2017, 23:30

Een viaduct over t spoor maken,hmm ja die moet ik is gaan uitwerken geloof ik icon_cool

FritsS

Berichtdoor FritsS » 10 okt 2017, 08:12

Hi Floris,

De weg onder het spoor door neemt iets minder ruimte in en die module bak is er toch al begreep ik.
Bovendien is een spoorbrug wat transparanter dan een bestraat viaduct.

gr. Frits

Floris

Berichtdoor Floris » 10 okt 2017, 19:14

Ow dat zou precies het tegen overgestelde betekenen als ik nu dacht.
Je hebt over een tunnel onder het spoor door,ofwel naar beneden gaan met die weg onder de sporen door.
Ik kreeg juist t idee om dan een "weg" over de sporen te maken,ofwel een stukje brug :mrgreen:

FritsS

Berichtdoor FritsS » 10 okt 2017, 19:50

Hoy,

Je lijkt mijn vrouw wel. :mrgreen: Die heeft ook altijd net de andere mogelijkheid in gedachte.
Maar met een viaduct is niks mis hoor. Het is zeker een eye-catcher, helemaal als er ook iets op te zien is. Ik denk nooit meteen aan ellende van anderen, maar een wittestrepenspuitplpoegje kan ook heel leuk zijn. Of een horde treinspottende fotografen met statieven, die wachten op die bijzondere passage van .......
Mogelijkheden te over. Ik zie wel wat je gaat maken. Succes in elk geval.

Frits

Terug naar “Het spoormeubel: boven- en onderkant van de modelbaan”