Bad Harzwald een fictief spoor 0 kopstation

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
Ruud B.

Re: Bad Harzwald een fictief spoor 0 kopstation

Berichtdoor Ruud B. » 13 aug 2017, 11:08

Er is te weinig ruimte om om te lopen en dat komt doordat de wisselverbinding op "Bak 3 word bak 2" verkeerd om ligt.
Beter zou zijn om deze eruit te halen en het spoor komend van de dieseltankplaats via een Engels wissel door te trekken naar het spoor langs het stationnetje; je krijgt dan een nieuwe wisselverbinding met veel meer ruimte om om te lopen.

Groeten, Ruud

bernard

Berichtdoor bernard » 13 aug 2017, 11:48

Hallo,

wat gert Jan beschrijft heb ik ook gezien op een DVD met vier 3YB wagons en BR 64 daar voor. De wagons werden buiten het station ontkoppelt en door dat er een soort heuvel was reden de wagons zelf weer het station binnen en werden natuurlijk wel geremd door de rangeerder.

De BR 64 werdt in de tussen tijd van Kolen en water voorzien en gelijk gedraaid op kleine draaischijf. Dit alles vond plaats ergens in Beieren bij een klein eind station.

gr bernard

Floris

Berichtdoor Floris » 13 aug 2017, 14:16

Hallo Karel,

Graag gedaan,praten over dingen en dingen uitleggen helpt om dingen duidelijk te krijgen en wellicht om iemand zelfs op een leuk idee te brengen.
Op nevenlijntjes is het roeien met de riemen die je hebt ipv economisch handelen,als er dus geen geld was om een lijn zo aan te leggen dat omlopen een optie was,wellicht omdat die kosten nooit meer terug verdient zouden worden,dan is dus het idee zoals ik opper een optie om toch treindiensten te rijden en lekker bezig te zijn.

Hoi Gert-Jan,

Ja ik heb de stap toch genomen zoals je ziet.
Wat het plannen betreft,je hebt al even mogen meekijken over mn schouders,zoals je ziet heb ik ook na dat plan niet stil gezeten :mrgreen:
Ik zal ook is op stummi gluren,kijken of dat het zelfde draadje is wat ik eerder vond en weer kwijt ben geraakt :-((
Wat je omschrijft heb ik jaren terug ook al is mogen aanschouwen bij de hsb op een klein kopstation,een apart gezicht is dat.

Hallo Ruud,

Het idee wat je aandraagt gaat ook niet,buiten het feit om dat het een dure grap zou worden levert het 2 problemen op.
Als eerste houd je geen lengte langs het perron meer over om rijtuigen te plaatsen zonder op een wissel te staan.
En omloop lengte win ik ook niet als ik het bekijk,ik heb je idee zoals ik denk dat je bedoelt even uitgetest en het plaatje hier bijgevoegd.
Bijlagen
Basis sporen plan Spoor 0 ,losplaats verplaatst incl extra engelsman.jpg

KarelB

Berichtdoor KarelB » 13 aug 2017, 14:42

Dag Floris,

Die grijze balk tussen de eerste twee sporen snap ik niet. In de tekening staat vermeld dat het perron bij het stationsgebouw is, dus, in mijn optiek, is die grijze balk is in ieder geval geen perron. Maar wat dan wel?
Als die balk geen perron is zou je het eerste wissel wat naar links kunnen verplaatsen maar zorg dan wel dat er nog ruimte is voor een loc om om te lopen. Zodoende verdien je rechts meer ruimte voor je treinlengte.

Heb ik het juist, of.............?

En als aardigheidje. Ik weet niet of je dit kent: http://onlinestreet.de/strassen/ortssch ... XJjEs.dpbs
Kun je je eigen plaatsnaambord of Duitse wijze maken.
Äddi, KarelB.

Floris

Berichtdoor Floris » 13 aug 2017, 14:52

Hoi Karel,

Ik heb een steekje laten vallen merk ik nu door jouw berichtje :-o
Ben vergeten de tekst perron te verslepen naar dat grijze balkje tussen de sporen LOL
Dat is namelijk wel het perron,ik had eerst een versie bedacht waarbij het perron tegen het station zou komen,alleen geeft dat ruimte problemen met vrachtwagen verkeer die rondom de laad en los voorzieningen moete kunnen komen voor laad en los werk.
Vandaar dat ik het balkje iets van vorm heb veranderd en heb verplaatst naar waar die nu is geplaatst,zal de tekst gelijk even op "het matje roepen" :mrgreen:
Die link kende ik nog niet,bedankt daarvoor,die ga ik is even bestuderen.

Floris

Berichtdoor Floris » 17 aug 2017, 19:12

Een 1ste aanzet voor dit project is gemaakt,de oude HO module bakken ombouwen om ze geschikt te krijgen voor dit spoor 0 project.
Poten eronder monteren,oude electronica waar nodig verwijderen,oude schaduw station weg en nog meer van die grappen %-|
Foto's volgen nog,deze site vind mn huidige blijkbaar te groot :-o

Floris

Berichtdoor Floris » 19 aug 2017, 14:48

Hierbij wat beloofde plaatjes van afbouw en wederopbouw.

Poten voor de "nieuwe" modules,zo gemaakt dat ze in hoogte verstelbaar zullen zijn.
Afbeelding

Een oude bak misbruikt om diverse manieren van poten bevestigen te testen,rechts nog een poot die het schaduw station van mn HO baan ondersteunde.
Onder die test bak staan 3 oude modules die ik voor de 0 baan wil gaan ombouwen/leegmaken.
Afbeelding

Mn oude baan stond wel op de zelfde hoogte als waar ik nu de 0 baan op wil hebben,dus de achtergrond kan blijven hangen :mrgreen:
Rechts in de hoek de laatste bak van het schaduwstation van de HO baan,bijna klaar met de afbraak,wel lastig manouvreren met een volle vloer %-|
Afbeelding

FritsS

Berichtdoor FritsS » 19 aug 2017, 22:06

Dat ziet er veelbelovend uit. Ga door.

Floris

Berichtdoor Floris » 20 aug 2017, 15:46

Dank je Frits.
Nou vooruit dan maar,heb nog wat plaatjes liggen van de start van de nieuwe baan,ze zijn uit dezelfde categorie als de vorige ;-)

Hier zie je perfect dat de achtergrond en bovenkant modules goed op elkaar zijn afgestemd
Afbeelding

Na een dagje serie matig poten fabriceren en bakken verbouwen,heb je dit als resultaat,overigens zijn de grijze knoppen na het onstaan van dit werk eraf gehaald,ze komen later in het bouwproces weer terug als er rails en wissels liggen :mrgreen:
Afbeelding

Als je een weekend kan doorhalen en je hebt op de 1ste dag wat hulp,dan kan je veel doen,zeker als je genoeg gereedschap hebt :-))

Peter Kleton

Berichtdoor Peter Kleton » 23 aug 2017, 21:31

Hallo,
Dat omlopen gebeurt ook heden ten dage nog zo in Oberstdorf (Allgau-Z Duitsland ) met de getrokken Alex treinen.
Na aankomst terug zetten-omlopen- terug naar het perron.
De DB rijdt hier tussendoor met treinstellen.
Groeten ,
Peter
Ik bouw in Schaal 0.
Voorbeeld is het electrische materieel NS van 1925-1965 ,en mss later ook stoom.
Alles rijdt op 2 rail, het el. mat heeft zijn verlichting van de bovenleiding.

Floris

Berichtdoor Floris » 28 aug 2017, 19:36

Afgelopen weekend ondanks de warmte toch nog wat gedaan.
Alle module bakken zijn in ruwe vorm klaar icon_cool
Afbeelding
T word ooit nog wel is wat %-|

Floris

Berichtdoor Floris » 10 sep 2017, 12:56

Goedemiddag,

Ik zit met een klein dilemma met mn sporenplan.
Graag wil ik hierbij jullie mening vragen over dit dilemma.
Basis sporen plan Spoor 0 incl afmeting voor de modules+60 cm bak 70 cm diep,spoor overgang verplaatst,losplaats verplaatst.jpg

Hierboven staat de laatste versie van mn sporenplan en ik zit een verandering te overdenken,ik kom er echter niet over uit of het de moeite waard is.
Op de 2e module van links zien we een linker wissel en daaraan een rechterwissel wat een spoor naar de locloods leid.
Ik twijfel erover om die 2 wissels eruit te halen en daar een 3weg wissel in te mikken,dat lijkt me zowiezo 2 voordelen op te leveren.
1) ik houd meer vrije ruimte voor rijtuigen/wagons over op het rechtdoorgaande spoor ri spoorovergang,ik mis immers 1 wissel.
2) Ik kan ook eerder beginnen met het spoor ri locloods waardoor ik ook daar meer lengte verkrijg wat te gebruiken is om evt die tankplaats en water kraan elders langs die lijn te schuiven.

Zou dit de aanschaf waard maken van een 3wegwissel ??
Ik hoor graag jullie reactie.

Met vr gr

Floris

Gert-Jan

Berichtdoor Gert-Jan » 10 sep 2017, 15:45

Hoi Floris,

Volgens mij weet je het antwoord al op je eigen vraag. Ja, door de driewegwissel creëer je ruimte voor: en meer lengte voor je "naar de lokloodsspoor" en ook op de linkermodule meer spoor. Ik blijf ze echter ingewikkeld vinden die driewegwissels. Gisteren genoeglijk gerangeerd op de baan van iemand andere en een aantal keren had ik de rijrichting niet duidelijk (links en rechts is ook nog steeds lastig).

Toch overweeg ik ook de aanschaf voor een toekomst project.

Groet, Gert-Jan

Ruud B.

Berichtdoor Ruud B. » 10 sep 2017, 16:58

Hallo Floris,

Een drieweg-wissel kan zonder meer alleen krijg je dan het merkwaardige effect dat het spoor naar de lokloods bijna 3x zolang is
als de perronsporen; meestal is dat andersom.
Voorts zou ik het wissel in het inrijspoor vervangen door een linkswissel dan vermijd je ook die s-bocht als je naar spoor 1 rijdt.
Verder zou ik gebruik maken van flexrails, dan krijg je een vloeiender verloop.
Tenslotte zou ik je aanraden om voordat je de rails en wissels definitief bevestigt uitgebreid proef te gaan rijden om te testen
of de treinenloop en rangeerbewegingen aan je verwachtingen voldoen...........

Groeten en succes, Ruud

E-P
Contacteer:

Berichtdoor E-P » 10 sep 2017, 18:19

misschien even fris opnieuw beginnen op basis van een ( of twee) driewegwissels? ze zijn super handig qua ruimte
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

Terug naar “Het spoormeubel: boven- en onderkant van de modelbaan”