Een voorzichtig begin van een treinbaan in 0e

Baanbeschrijvingen, thema's en uitwerkingen;
modulenbakken, draag-, opslag- en transportconstructies, vaste thuisbanen; verlichtingssystemen, presentatie
JacobVDB

Een voorzichtig begin van een treinbaan in 0e

Berichtdoor JacobVDB » 01 mei 2017, 21:18

Beste allen,

ik ben begonnen met een treinbaan in schaal 0e. Het wordt een fantasie baan met een voornamelijk Duitse koloniale richting. Ik heb een zwak voor Rwanda, Mozambique en de diverse landschappen daar, vandaar de invloed.
Op een bijgesloten plaatje kunnen jullie mijn rijmateriaal zien.

Ik heb direct een hulpvraag. Ik wil namelijk beginnen met een analoge baan, zodat ik analoge stroomsystemen kan leren kennen. Alleen heb ik mijn baan- en schakelplan goed in mijn hoofd? Mijn vordering zijn te zien in de bijlage van deze post. In een volgende post zet ik mijn stroom- en schakelplan.
Bijlagen
Rijmateriaal.jpg
Baan - layout2.jpg
Baan - layout1.jpg

JacobVDB

Re: Een voorzichtig begin van een treinbaan in 0e

Berichtdoor JacobVDB » 01 mei 2017, 21:24

Hier mijn stroom- en schakellayout.
Het doel is als volgt:

Ik wil de hoofdlijn onder stroom zetten. De stroomcirkel loopt tot de wissels. Vlak voor de eerste linkerwissel laat ik een tweetal stroomkabels lopen naar de andere positie bij de uiterst rechterwissel. Dat is mijn primaire stroomcirkel.
Ik wil kunnen schakelen bij het station: lijn A is de buiten kant, lijn B is de binnenkant. Ik wil dus of allebei de lijnen, of één van de twee aan kunnen zetten en kunnen aansluiten op de hoofdbaan.
Ik wil vervolgens ook kunnen rijden op lijn 1, 2 en 3. Met name om daar wagons en locs te parkeren.

Ik hoop dat ik mijn uitleg duidelijk is. Stel het is niet duidelijk geweest, hoor ik graag van jullie. En al jullie commentaar is welkom!

Overigens is de enige reden dat ik niet op digitaal overga dat ik geen enkele kaas heb gegeten van stroomverbindingen, laat staan het aansluiten van digitale componenten op mijn locomotieven. Ik leer graag in kleine stapjes, want ik heb weinig momenten om vaak aan de slag te gaan.
Nogmaals groet en dank!
Jacob
Bijlagen
Stroom en baan - layout1.jpg
Stroom - layout2.jpg

Gert-Jan

Berichtdoor Gert-Jan » 02 mei 2017, 08:18

Hallo Jacob, fijn dat je wat laat zien van je baan in opbouw! Over je lok (andere draadje) kan ik erg weinig zeggen, ik hou mij ver van zelfbouw en stoom.
Over je vraag hier heb ik wel een vraag/idee/mening. Voor mij geldt:" hoe simpeler hoe beter" wat jij beschrijft klinkt niet simpel, als ik ermee zou moeten rijden, dan zou ik moeten nadenken:
Stopt mijn lok wel op tijd of schiet deze door in de andere stroomkring.
Als ik rangeer op stroomstuk B, hoe doe ik dat dan als ik even wat wagens op de hoofdbaan wil plaatsen.

Je schrijft dat je geen kaas hebt gegeten van stroomverbindingen, ik denk dat juist bij de stroomvoorziening van de sporen je je het juist ingewikkelder maakt. Digitaal, zijn maar twee draadjes! Het is slim om ook dan een ringleiding aan te leggen. Over je loks, is er daar waar je woont niet een persoon of een winkel die tegen betaling decoders in je loks kan zetten? Ik heb indertijd verschillende h0 loks laten digitaliseren. De kosten waren de decoder en 15 euro per lok. Tweede hands multimaus erbij en je bent klaar, kun je zelfs je loks in tweespan laten rijden.

Groet, Gert-Jan

JacobVDB

Berichtdoor JacobVDB » 05 mei 2017, 21:09

Beste Gert-Jan,

dank je dat je meedenkt. Je hebt idd volledig gelijk, analoog is een stuk complexer dan digitaal qua stroomverbindingen. Echter het is voor mij een stuk makkelijker en goedkoper dan zelf digitaal leren inbouwen op dit moment.
Ik ga er wel van uit dat er experts zijn die tegen betaling mij bij digitalisering kunnen bijstaan, maar ik heb zelf momenteel niet de ruime financiën om me dat te veroorloven. Want als ik ga digitaliseren, wil ik ook led lampjes en geluid. Dan ben ik in één keer klaar (en hoef ik niet meer te kwijlen bij andere, schitterende filmpjes op youtube).
Bij deze baan is het overigens de bedoeling dat ik met één transformator rij en de zijsporen zijn alleen bedoelt om loks en wagons te parkeren. Dus in theorie zou er weinig fout kunnen gaan met doorschieten, want er rijdt maar één lok tegelijkertijd. Op z'n meest zullen er twee tot drie loks op de rails staan. Nml. één in een loods, één op een zijspoor en één op de hoofdlijn.
Wellicht klinkt dat beter?

Gert-Jan

Berichtdoor Gert-Jan » 05 mei 2017, 21:56

Goed dan snap ik je verhaal een stuk beter. Dan is het een kwestie van sporen stroomloos kunnen maken, het "oude" analoge rijden. 1 van mijn h0 banen werkt ook nog op die manier.

Groet en succes, Gert-Jan

JacobVDB

Berichtdoor JacobVDB » 14 mei 2017, 20:56

Deze update is zonder foto's. Wel wat dingen bereikt dit weekend.
De rails ligt en de stroomaansluitingen lopen zoals de bedoeling is. In een ander draadje heb ik het probleem met wissels geleerd, dus dat wordt solderen volgend weekend. Alle vijf hebben namelijk lange stroomloze tongen.

Terug naar “Het spoormeubel: boven- en onderkant van de modelbaan”