Rail staven roestig maken

Technieken: het bouwen van sporen, wissels e.d.; aankleding van de modelbaan. Gereedschap, tips, vragen, suggesties.
Floris

Rail staven roestig maken

Berichtdoor Floris » 16 nov 2017, 21:12

Ik ben bijna zo ver dat ik mezelf met het uiterlijk van de rails kan bezig houden en wil de rails "roestig"maken qua uiterlijk.
Ik heb al diverse dingen geprobeerd in mn HO periode,maar iets realistisch maken daarvan is me tot zover niet gelukt.
Paintbrush is geen optie die heb ik niet.
Ik kwam wel iets tegen wat uit een totaal andere wereld komt en dat schijnt goed te zijn qua resultaat,kan iemand dit beamen ?
https://www.ballistol-shop.nl/Klever_Snel-bruineermiddel.html
Heeft iemand een andere optie ?
Zoals dit: http://berkelbruecke.blogspot.nl/2011/02/roestkleur-spoorstaven.html
Ik hoor het graag.

Gr Floris

bernard

Re: Rail staven roestig maken

Berichtdoor bernard » 17 nov 2017, 06:43

Hallo Floris,

Ik zou kiesen voor de methode van Berkelbrucke maar je kan ook Tamiya nummer 64 XF nemen daar krijg je ook mooi resultaat mee qua roest kleur van de Rails.

Met spoorse groeten,

bernard

stoomtrein

Berichtdoor stoomtrein » 17 nov 2017, 11:40

Hallo Floris,
ik gebruik voor de rails Klever Brünierung, o.a. ook hier verkrijgbaar bij Horstermodelbouwwereld. Aanbrengen met een penseeltje. Na het aanbrengen en drogen breng ik nog wel een weatheringspoeder op in een roestkleur. Omdat je toch niet (meer) vastpakt, doe ik er verder niets mee, dus geen flat clear erover b.v.
Bevalt me prima en is niet zo tijdrovend. Ik doe de bewerkingen wel voordat ik de rails op de baan bevestig. Wel zo makkelijk.
Groet,
Martin

Floris

Berichtdoor Floris » 19 nov 2017, 13:30

Hoi Bernard,

Krijg je met die tamiya verf een uniforme kleur roest of verloopt de kleur hier nog wat van net zoals in t echt het ook niet overal t zelfde is ?

Hallo Martin,

De vraag hierboven telt eigenlijk ook voor die Brunierung,is dat een egale kleur,of verloopt dat nog ?
En wat voor weatheringspoeder bedoel je,hoe moet ik dat zien ?

Welke versie het ook word,het zal zowiezo worden aangebracht nog voor het geheel permanent word geplaatst,ik wil ht mezelf zo gemakkelijk mogelijk maken.
Ik heb de fout al is gemaakt dit pas te doen na het definitief plaatsen van de rails voor mn HO baan en dt beviel me totaal niet,wat een gehannes werd dat %-|

stoomtrein

Berichtdoor stoomtrein » 20 nov 2017, 09:46

Hallo Floris,
het aanbrengen van de "Brünierung" geeft een tamelijk egaal beeld, maar is toch ook wel afhankelijk hoeveel en hoe vaak je de rails bewerkt. Maar met het pigment kun je soweiso (grote) verschillen bereiken.
Ik gebruik nog pigment, dat ik eens eind vorige eeuw in de USA heb gekocht in een box met 10 kleuren. (een teken dat je er best lang mee -kan- doen). Pigmenten zijn op diverse plaatsen te koop en van verschillende fabrikanten. Kijk b.v. eens bij modelbouwenzo.nl daar zie je al diverse soorten/kleuren staan. Ga anders even googlelen en je vind er genoeg lijkt mij.
Het pigment zet zich niet vast op heel gladde materialen, zoals blanke rail. Maar als je dat van een laagje "Brünierung" hebt voorzien (of anders een laagje verf) hecht het beter, maar krijg je het er toch wel weer af als je dat zou willen.
Succes,
Martin

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 20 nov 2017, 11:57

Hallo Floris,

Ik gebruik dezelfde methode als Martin. Gebruik 3 kleuren poeder van het merk Kremer Rostbraun hell, Rostbraun mittel en Rostbraun dunkel.
Deze set heb ik gekocht bij ASOA.

Het resultaat in een kort filmpje hier duurt even voordat de trein passeert.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Floris

Berichtdoor Floris » 20 nov 2017, 18:58

Klinkt als een optie die brunierung,in elk geval voor de basis.
Weet iemand of dat die potjes ook op een beurs in NL te verkrijgen zijn ?
Houten ?
Die potjes met poeder kan een interessante optie wezen,al zou ik daar dan 1st wel is iemand mee willen zien spelen voor ik er zelf aan zou beginnen.
Ik heb nog nooit met poeders gewerkt en dus ook niet bekend met hoe ermee te werken,ofwel bang of het te verzieken.
Tot zover in elk geval bedankt voor de tips en hints icon_cool

stoomtrein

Berichtdoor stoomtrein » 21 nov 2017, 20:11

Hallo Floris,
je mag best een keertje langs komen, maar ik weet niet of mijn woonplaats Barendrecht bij jou een beetje in de buurt is.
Groet,
Martin

Hans_omBC
Contacteer:

Berichtdoor Hans_omBC » 22 nov 2017, 19:39

Floris,

Ik maak ook graag gebruik van deze verfstiften. Werken snel en schoon.

Groet, Hans

Gert-Jan

Berichtdoor Gert-Jan » 23 nov 2017, 09:23

Hoi Floris,

Ik gebruik Revell Aqua Colours (dat is verf in van die vierkante potjes), voordeel vind ik dat je het kunt verdunnen met water, je kwasten snel en makkelijk schoon te krijgen zijn en dat het niet stinkt. Voor de bielzen gebruik ik lederbruin en voor de rails de kleur roest, wees vooral niet bang voor poeders! Gewoon even oefenen op een proefstukje (je hebt vast nog wel een restant h0 liggen.

Groet, Gert-Jan

Floris

Berichtdoor Floris » 25 nov 2017, 16:35

Hallo Martin,

Ja dat lijkt me wel wat,ik woon denk ik op pak m beet 20 minuten van Barendrecht,dat overleef ik wel :mrgreen:
Wil wel is zien hoe dat is,dingen zelf zien en ervaren werkt voor in elk geval altijd beter.
Moeten we is wellicht via PB een afspraak voor maken,lijkt me leuk.

Hallo Hans,

Die ga ik zo ook is even bekijken,in elk geval op voorhand bedankt voor de tip.

Hallo G-J,

Een interessante keus is dat.
Echt bang voor poeders is een groot woord,meer iets in de trend van ik schaf t aan,kan er niet mee leren werken en heb er geld aan verbrast,wat ik zonde vind.
T groeit me namelijk, in mijn situatie momenteel, nou niet echt op de rug zeg maar %-|
Ergens heb ik idd nog wel iets van mn HO periode liggen,wat over zal blijven,dat is het probleem niet ;-)

In elk geval voor zover allemaal weer bedankt voor de tips en hints,t zal nog lastig worden hieruit een keus te maken die me ligt.
Gelukkig zit ik niet op een schopstoel LOL

MarcB

Berichtdoor MarcB » 26 nov 2017, 18:23

Hoi Floris,

zelf heb ik geode ervaringen met Tamiya XF-64 en een airbrush. Voorzichtig spuiten en gelijk wat delen van de bielzeb=n meenemen.
Naderhand de bovenzijdes van de spoorstaven met een Roco "railspons" schoonpoetsen.

Succes,
Marc

Floris

Berichtdoor Floris » 27 nov 2017, 17:51

Hoi Marc,

Als ik een airbrush had,dan was dit ook iets om in het achterhoofd te houden.
Helaas heb ik die nooit gehad en vooralsnog is er zeker de "ruimte" niet om er 1 aan te schaffen.
Laat staan te leren om er mee te werken %-|
Toch bedankt voor de tip ;-)

Terug naar “Spoor, landschap, gebouwen; technieken, gereedschap, materiaal”